collapse

Auteur Topic: vraag een eigenaars van een reu  (gelezen 475 keer)

Offline Dirk55

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Man
vraag een eigenaars van een reu
« Gepost op: september 02, 2019, 10:42:04 »
Allen,

Mijn Goldenreu van 4 jaar is een hele sociale hond, wil altijd spelen zowel met mens als met andere honden, alleen wil die na een tijdje altijd rijden, tot vervelens toe. Het is geen grote reu, maar toch probeert hij andere honden te bestijgen, zowel teven als andere reuen. Doen alle reuen zo? zijn alle reuen 'haantjes' Ik heb niet veel zin om hem te laten castreren. De nadelen wegen volgens mij niet op tegen de voordelen, er wordt me niet gegarandeerd dat zijn rijgedrag dan verdwijnt maar wel dat zijn pels stugger wordt en dat hij waarschijnlijk verdikt. Soms ben ik een beetje verveeld met de situatie omdat andere eigenaars dat niet willen. Ik kan hem er wel af halen, maar nooit doen stoppen.

mvg

Dirk

Offline Topaaz

• warme hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: vraag een eigenaars van een reu
« Reactie #1 Gepost op: september 02, 2019, 10:46:24 »
Hey,

Ik ben trotse eigenaar van intacte - bijna 4 jaar - oude bulldog en qua rijgedrag valt het mee.
Echter heeft hij vorige zomer ook een periode gehad dat hij overdreven achter jonge reu's achterzat om te rijden.
Gelukkig is dit vanzelf overgegaan.

Voor je definitief castreerd kan je altijd chemische castratie uitproberen om te zien of zijn gedrag veranderd.
Zo is er niets definitief :)

Veel succes

Offline barbera

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • groeten Barbera
« Reactie #2 Gepost op: september 02, 2019, 12:29:48 »
Goed je hond leren lezen, als je dat kan dan weet je wanneer hij wil gaan beginnen met rijen dan meteen boze NEE.

Bij mijn vorige hond had ik het er zo uit. En niet vergeten te belonen voor het goed luisteren.

Offline sepke

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #3 Gepost op: september 02, 2019, 13:14:17 »
Ik heb nog geen reu gehad die dit deed. Dus neen, ze doen dit niet allemaal. 

Echter ken ik wel reuen die dit wel doen. En die zijn ook heel hardleers.

Castratie kan helpen, maar niet persé. Tenslotte is rijden niet enkel kwestie van hormonen.

Offline schnauzerfan

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #4 Gepost op: september 02, 2019, 14:10:47 »
Rijden is ook dikwijls stress. Misschien raakt hij na het spelen in de stress, te opgewonden. Ik zou hem dus weghalen voor hij dat stadium bereikt.....

Offline Taygi

• warme hondenvriend
  • *
  • "Is this fish that I have, or chicken?"
« Reactie #5 Gepost op: september 02, 2019, 15:37:17 »
Ik ben een niet-zo-trotse eigenaar van een rijdende reu. Oudere, jongere, reuen, teven, gecastreerd, intact, het maakt hem allemaal niet uit. Hangt precies allemaal af van de situatie en de hond.
Soms doet hij het een keer en stopt hij als ik mij 'kwaad' maak of ik hem kan afleiden. Volgens mij zijn dat stress situaties. Soms fixeert hij en komt er geen einde aan, dan lijn ik aan en ga ik weg.

Ik laat het hem nooit doen en ga hem elke keer losmaken (hij kan heel goed zijn poten zetten om er goed op te zitten  :roll: ) met een strenge 'no'. Maar meestal trekt hij zich daar geen scheet van aan.

Dat andere eigenaars dat niet leuk vinden vind ik niet meer dan normaal. De meeste honden staan ook niet te poppelen om bereden te worden.
Als een andere hond bij die van mij rijd en het baasje grijpt niet in, dan grijp ik in.

Offline Pepperke

• *
« Reactie #6 Gepost op: september 02, 2019, 16:49:02 »
Monty durft dat doen bij gecastreerde reuen. Niet bij allemaal gelukkig, maar sommigen hebben blijkbaar een lekkere geur.  Ik wil zelf niet dat hij dat doet, dus als ik zie dat hij echt geobsedeerd raakt, lijn ik hem aan en gaan we weg. Maar bij hem is dat precies toch hormonaal.
Toen hij jonger was deed hij dat wel eens op een kussen, maar dat was eerder stress gerelateerd denk ik. Dat hebben we toen ook wel verboden en kussens even weggelegd.

Offline Sedde

• *
« Reactie #7 Gepost op: september 02, 2019, 19:14:11 »
Hier ook eentje die niets liever doet dan andere honden berijden. Ook volstrekt vreemde honden die hij 1 seconde kent (die verschieten zich een bult uiteraard...).

Enne, om te antwoorden op je vraag, hij is reeds 11 jaar gecastreerd...

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #8 Gepost op: september 02, 2019, 19:47:05 »
Mijn onlangs overleden reu durfde ook rijden op reuen of teven, steeds pikte hij er een slachtoffer uit op vb een wandeling en dan moest ik hem aanlijnen...hij ging ook vechten en kon met weinig reuen door 1 deur...ik vermeed andere reuen dus ook zoveel mogelijk...toen hij 8 was kreeg hij een castratiechip, bijna twee jaar later definitieve castratie, hij werd iets milder maar over was het niet...hij dekte ook nog steeds als hij de kans kreeg, de laatste keer toen hij al aangelijnd was  :roll:

Offline Ilsey

• *
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #9 Gepost op: september 10, 2019, 16:46:02 »
Je moet eerst de reden achterhalen: hormonaal, stress of opwinding/enthousiasme mbt spel/wandelen/leuke activiteiten (overdrive)?

Hier rijdt enkel een van onze teven. Specifiek op onze reu als ze wil spelen of als ze zin heeft om te gaan wandelen oid. Als ze hoog zit in energie maw. Vroeger kon ze dan een zotte 'run doorheen het huis' doen, nu doet ze dat minder en gaat ze eerder rijden op onze reu. Niet op onze andere teef, onze teven spelen ook onderling nooit echt. Enkel het teefje dat durft rijden en onze reu spelen heel vaak samen. Als het onze reu teveel wordt corrigeert hij haar meestal zelf. Ze rijdt verder nooit op andere honden of mensen of dingen. Zij doet het dus enkel als ze opgewonden wordt op vlak van willen spelen/ gaan wandelen.

De reu is hier gecastreerd op voldoende late leeftijd (5 jaar) en dat gaf hier enkel voordelen, de vacht en gewicht zijn goed gebleven, en hij is af van de last die hij had van loopse teven geur en hij heeft nu ook geen continue afscheiding uit z'n geslachtsdeel meer. Rijden deed ie nooit, behalve dan op loopse teven.

Bij jouw hond klinkt het eerder op rijden vanuit opwinding mbt spelen/ blijdschap om mensen of andere honden te zien? Dus niets te maken met hormonen of dus haantjes gedrag denk ik dan? Dan gaat castratie daar wellicht geen invloed op hebben. Golden retrievers zijn nu eenmaal meestal zeer blij om andere honden en mensen te zien. Leer 'm iets anders te doen als hij die drang voelt. Dat helpt zowel bij de drang om te blaffen, plassen als rijden uit enthousiasme normaalgezien. Ik heb mijn hond die de drang heeft om heel de buurt bijeen te blaffen als hij blij is om ons te zien geleerd om een speelgoedje in zijn mond te nemen dan. Ik ken een golden die blijdschapsplasjes bij thuiskomst van de baasjes afgeleerd heeft op deze manier. Misschien kan je jouw hond dat ook leren, als je het eerste signaal tot rijden nog maar spot (een poot opheffen/ klemmen is dit wellicht) de hond bij je roepen en een speeltje geven. Wij moesten in het begin zelf het speeltje geven, nu neemt hij het uit zichzelf uit de speelgoedbak. Let op: speeltjes uitdelen in de buurt van andere honden is soms niet zo slim, als je de andere honden niet goed kent en niet weet of speelgoed kan of niet, kan je ook gewoon consequent je hond aanlijnen als die start met rijden en zo kan het gedrag op den duur uitdoven. Maar je zal sneller en beter resultaat hebben door een andere leuke opdracht te geven in de plaats, in geval van menselijk bezoek waar ie op wil rijden zou je dus zeker voor het speeltje kunnen gaan, of naar de mand sturen waar ie iets lekkers krijgt.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #10 Gepost op: september 10, 2019, 19:06:29 »
Ik heb 2  gecastreerde reuen die ook rijden, alleen weet ik dat dat rijden niet (meestal niet) seksueel getriggerd is, maar eerder het gevolg van algemene opwinding (vóór het gaan wandelen) en van opwinding tijdens het spel (willen domineren) . Hier opwinding vóór het gaan wandelen

Offline petitparis

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #11 Gepost op: september 11, 2019, 08:47:12 »
Rij-gedrag is ook een vorm van dominantie en niet altijd hormonaal gedrag. Hier rijden de teven zowel intact als gesteriliseerd soms ook op zowel gecastreerde als intacte reuen.

Hier rijden de intacte reuen steevast op pups tussen 4 en 6 maand en volgens de gedragstherapeute waar we veel contact mee hebben is het een zachte manier om de jongelingen op hun plek te zetten. Eenmaal ouder zetten ze hen wel op hun plek zoals ze met volwassen honden zouden doen.

Offline Ilsey

• *
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #12 Gepost op: september 12, 2019, 13:21:50 »
Mannekes, de dominantietheorie is maar een béétje achterhaald hoor  :wink:

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal