collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Voorbeeldige vs. Vernielende pup  (gelezen 6505 keer)

Offline fleureke

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 999 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't mind the dog, beware of the owner
Re: Voorbeeldige vs. Vernielende pup
« Reactie #160 Gepost op: juni 07, 2013, 23:46:59 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
je zal trouwens maar een loopse teef en een intacte reu in huis hebben, en moeten werken die dagen..
aangezien ge de vrijheid ni moogt beperken, moogt ge een paar weken later afgeknald worden hier, want o jaaaaa, puppies!

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
  • There's no "I" in "team" !!
« Reactie #161 Gepost op: juni 07, 2013, 23:49:35 »
schiet dan op mij e, want tis op mij da ze reageert  :wink:
(en ja, wij twee doen al es graag onnozel, ook int openbaar... tleven is al zuur en moeilijk genoeg, zo nu en dan is lachen kan deugd doen...)

en om nog wat olie op het vuur te gooien... wat is het verschil tussen een bench en een buitenren?  de oppervlakte?  een hondenhok daarin lijkt me even groot dan een goeie bench... ma a ja, in een buitenren hebben ze nen uitloop van zeker 4m

nen hond in een bench kan zielig zijn ja, als die daar 23u van de 24 in opgesloten zit...
maar "trainingsmiddelen" gelijk nen TT, prikketting, slipketting en heel die zever, da vind ik dan weer zielig...
Inderdaad!  :thumbs: Toch zeker als die ook onder de 'standaard' vallen!  :silenced:

"I asked god for a best friend - He sent me an American Pitbull Terrier!"

Offline -Tom-

• hondenvriend pro
  • *
  • 604 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Powder Puff
« Reactie #162 Gepost op: juni 07, 2013, 23:50:16 »
maar dan vraag ik me af waarom benchen overal verkrijgbaar zijn als ze niet toegestaan zouden zijn (tenzij voor de allerkleinste hondjes als je de afmetingen dan bekijkt)  :denk: dan zou je toch denken dat de verkoop van een bench voor het houden van honden niet is toegestaan...
lijkt mij niet echt logisch...

Ze zijn ook niet ontwikkeld voor wat ze nu hoofdzakelijk gebruikt worden. Ze zijn gemaakt om honden op shows van elkaar gescheiden te houden en toch zichtbaar voor de bezoeker, en om hen veilig te kunnen transporteren.

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #163 Gepost op: juni 07, 2013, 23:52:52 »
Ze zijn ook niet ontwikkeld voor wat ze nu hoofdzakelijk gebruikt worden. Ze zijn gemaakt om honden op shows van elkaar gescheiden te houden en toch zichtbaar voor de bezoeker, en om hen veilig te kunnen transporteren.

lijkt me dan toch stresserender voor een hond om daar een hele dag in te zitten tov thuis, niet?

transport kan ik nog ergens begrijpen, maar ook weer afhankelijk van de afstand en hoe vaak je tussendoor stopt, etc...
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline -Tom-

• hondenvriend pro
  • *
  • 604 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Powder Puff
« Reactie #164 Gepost op: juni 07, 2013, 23:59:03 »
Eigenlijk zijn ze ontwikkeld tijdens de 2de wereldoorlog voor het transport van dieren.
En naderhand heeft (ik dacht) The Kennel Club die een paar jaar verplicht voor honden die op hun shows deelnamen om incidenten te vermijden en de bezoekers de kans te geven de honden ook te kunnen bewonderen buiten de ring. En dat is blijven hangen, een gewoonte geworden en daardoor is de bench bekender geworden. Wie de eerste was (of de commercieelste) die de bench daarna is gaan aanprijzen voor zindelijkheidstrain ing en dergelijke weet ik zo niet, maar die heeft er vast wel goed aan verdient. :mrgreen:

Offline evie

• *
  • 3455 HV-Punten
  • waasland
« Reactie #165 Gepost op: juni 08, 2013, 00:17:43 »
Inderdaad!  :thumbs: Toch zeker als die ook onder de 'standaard' vallen!  :silenced:

maakt dat dan een bench goed  :weetniet: ik ben tegen beide als standaard

en ja ik zie wel degelijk een verschil tussen 1m en 4m  :weetniet:; steek jezelf in een lift waar je niet kan draaien of keren of steek jezelf in een voetgangerstunnelli ft (voor degene die van antwerpen zijn). Toch een verschil lijkt me (voor de tijd dat ze erin moeten zitten). Een hond die altijd in die ren moet zitten en er zo goed als nooit uitmag dat is een volledig andere zaak en ook niet goed te keuren maar dat is hier dus geen vergelijk

En ik snap niet zo goed wat iedereen hier zo'n heisa maakt want iedereen die hier reageert steekt zijn hond verantwoord in de bench 2u of 4u (is wat ik lees). Daar heeft hier ook maar niemand een slecht woord over gezegd :weetniet:
alleen blijf ik bij men standpunt dat een bench niet tot de STANDAARDuitrusting MOET horen en dat 5 dagen op 7 een fulltime werkdag en dan nog eens nacht een hond in bench steken not done is.

« Laatst bewerkt op: juni 08, 2013, 00:22:38 door evie »

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
  • There's no "I" in "team" !!
« Reactie #166 Gepost op: juni 08, 2013, 00:41:52 »
maakt dat dan een bench goed  :weetniet: ik ben tegen beide als standaard

en ja ik zie wel degelijk een verschil tussen 1m en 4m  :weetniet:; steek jezelf in een lift waar je niet kan draaien of keren of steek jezelf in een voetgangerstunnelli ft (voor degene die van antwerpen zijn). Toch een verschil lijkt me (voor de tijd dat ze erin moeten zitten). Een hond die altijd in die ren moet zitten en er zo goed als nooit uitmag dat is een volledig andere zaak en ook niet goed te keuren maar dat is hier dus geen vergelijk

En ik snap niet zo goed wat iedereen hier zo'n heisa maakt want iedereen die hier reageert steekt zijn hond verantwoord in de bench 2u of 4u (is wat ik lees). Daar heeft hier ook maar niemand een slecht woord over gezegd :weetniet:
alleen blijf ik bij men standpunt dat een bench niet tot de STANDAARDuitrusting MOET horen en dat 5 dagen op 7 een fulltime werkdag en dan nog eens nacht een hond in bench steken not done is.

Jij bent dan ook niet degene die met ongenuanceerde aanvallen afkomt he  :happywink:

Wat ik trouwens bedoel als ik zeg dat ik persoonlijk de bench wl standaard zou gebruiken, is dat ik er men pup overdag inderdaad wel in zou zetten, maar dan zou ik er ook wel voor zorgen dat ie in tussentijd ook eens uitgelaten kan worden..
's Nachts zal ik de pup ook in de bench laten slapen, maar daarom nog niet met het deurtje op slot he  :cheeky:

"I asked god for a best friend - He sent me an American Pitbull Terrier!"

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
« Reactie #167 Gepost op: juni 08, 2013, 00:54:08 »
ik begin mij af te vragen hoe groot de benchen zijn die jullie al gezien hebben  :shifty:
in de mijne kunnen ze met twee nog een danske plasseren...

en nee, ze liggen hier ni standaard in hun bench (en al zeker niet met 2, voor er weer iemand een conclusie trekt die er niet staat) , en al zeker ni als er iemand thuis is, of we amper 5 minuutjes wegmoeten... ik heb trouwens maar 1 bench in huis, en drie honden...
maar aub mensen, zie de dingen es minder zwart wit  :weetniet:
niet elke hond begint stereotiep rondjes te draaien van 2 uurkes in de bench e  :weetniet:

en bij andere dingen int leven is er soms ook al es grijs zenne...

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #168 Gepost op: juni 08, 2013, 07:49:50 »
je zal trouwens maar een loopse teef en een intacte reu in huis hebben, en moeten werken die dagen..
aangezien ge de vrijheid ni moogt beperken, moogt ge een paar weken later afgeknald worden hier, want o jaaaaa, puppies!

Die heb ik hier lopen, op dit eigenste moment zelfs.
En nee hoor, daarvoor heb ik nog nooit een topic moeten openen, ook niet achter de schermen, om iets aan te kondigen  :wink: :wink:

Offline tira00

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 478 HV-Punten
« Reactie #169 Gepost op: juni 08, 2013, 07:51:38 »
De oplossing voor alles is: gewoon stoppen met werken...Geen benchen en rennen meer nodig en geen slopende pups.
En je kan dan de hele dag  gaan wandelen om al die honden moe te maken!
Alle problemen in n klap opgelost.

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #170 Gepost op: juni 08, 2013, 07:51:57 »
wat is het verschil tussen een bench en een buitenren?  de oppervlakte?  een hondenhok daarin lijkt me even groot dan een goeie bench... ma a ja, in een buitenren hebben ze nen uitloop van zeker 4m

idd de oppervlakte en de keuze om te gaan liggen en staan waar ze willen.
Gelukkig is de oppervlakte hier wel groter  :cheeky:

Offline evie

• *
  • 3455 HV-Punten
  • waasland
« Reactie #171 Gepost op: juni 08, 2013, 08:03:05 »
ik begin mij af te vragen hoe groot de benchen zijn die jullie al gezien hebben  :shifty:
in de mijne kunnen ze met twee nog een danske plasseren...

en nee, ze liggen hier ni standaard in hun bench (en al zeker niet met 2, voor er weer iemand een conclusie trekt die er niet staat) , en al zeker ni als er iemand thuis is, of we amper 5 minuutjes wegmoeten... ik heb trouwens maar 1 bench in huis, en drie honden...
maar aub mensen, zie de dingen es minder zwart wit  :weetniet:
niet elke hond begint stereotiep rondjes te draaien van 2 uurkes in de bench e  :weetniet:

en bij andere dingen int leven is er soms ook al es grijs zenne...

ik moet toch nog de eerste bench zien gemaakt worden waarin bv 2 labradors samen ruim inzitten, die bestaat niet, al neem je de grootste maat. Dus u danske is overdreven  :mrgreen:

Nuja voor de TS: bijt ze dus aan meubels? Kaya heeft hier ook int begin 2 maal geknaagd aan het oude bed waarop ze lag. Ik heb dat toen ingesmeerd met azijn met een washandje. Ze heeft daarna daar niet meer opgeknabbeld (en op nergens eigenlijk, al heb ik toen misschien strategisch de mogelijks interessante hoekjes op voorhand eens 'ingesmeerd', dat weet ik niet meer)
Idem met plasjes opkuisen (want ja, zij heeft dat de eerste keren dat ze alleen zat wel gedaan), dat deed ik met water met azijn in.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2013, 08:04:49 door evie »

Offline borderlove

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 386 HV-Punten
« Reactie #172 Gepost op: juni 08, 2013, 08:29:55 »
ik ga toch ook is reageren  :mrgreen:

Hier 2 totaal verschillende honden : Darco was een zalige pup : snel zindelijk, heeft echt nooit iets kapot gebeten, luisterde goed (all nu nog zenne), kortom een droompup. Ik had voor hem een bench gekocht (werd mij idd door veel mensen aangeraden), maar die is eigenlijk ni echt gebruikt geweest. Hij ging er ni graag in, en ik wou hem da ni aandoen :mrgreen:

Ze was dus snel opgeborgen, maar niet weggedaan.

Dan kwam Kyra erbij, maar ik was niet van plan de bench te gebruiken  :hmpf: tot ze bij ons was  :doh: ze was het tegenovergestelde van Darco, maar wel enkel als we er niet waren ... Door een aantal blaasontstekingen was de zindelijkheidstrain ing een ramp (telkens het beterde werd ze ziek), en mijn zetelkussens moet ik nu zo schikken dat je de tandensporen niet ziet  :mrgreen:
Maar ook : Darco kreeg geen moment rust met haar in de buurt...

Dus besloten de bench te gebruiken als hulpmiddel, met als einddoel een hond die wel los kan.

En wat bleek : ik had een rustige pup ineens....twas wel een grote bench, denk dat er 4 borders in kunnen liggen :mrgreen: maar ze kreeg een kauwbeentje en een koek die ze superlekker vind maar enkel kreeg in haar bench, en als ik de kast opendeed ging ze snel in haar bench liggen wachten :mrgreen:

Een paar keer de camera gezet, en dan merkten we dat ze in die kleine(re) ruimte veel rustiger was, geen zenuwachtig gedrag vertoonde, en gewoon knabbelde en sliep.. Dus ik veronderstel dat ze het moeilijk had met veel vrijheid in 1 keer ofzo :weetniet:

Regelmatig probeerde ik het deurtje open te laten, maar ondanks lekkere kauwbenen, leuk speelgoed, veel mentale en fysieke uitdaging sloopte ze kussen, of de zetel, of de kast... zelfs al waren we maar een half uurtje weg.

Tot onlangs, sinds een paar maanden was het deurtje los, en geen problemen meer. Weer de camera geplaatst, en ze liggen nu vaak tegen elkaar op 1 kussen (ze hebben er 3), of spelen wat samen...Dus sinds gisteren is de bench weg  :thumbs:

Maar ik zou ze opnieuw gebruiken hoor, als ik merk dat de hond er beter mee is. Ik moet er wel bijzeggen dat ze snachts niet in de banch zat, maar dan sloopte ze niks omdat we thuis waren. Ook sta ik met wisselende shiften, en mn vriend met dagdiensten, dus enkel als ik de vroege had zat ze 7 uur in de bench (en dan haastte ik me naar huis omdat ik dat te lang vond)
maar ik doe maar ne keer of 2 de vroege op een maand ,dus dat viel ook mee..

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #173 Gepost op: juni 08, 2013, 08:31:40 »
De oplossing voor alles is: gewoon stoppen met werken...Geen benchen en rennen meer nodig en geen slopende pups.

Ik vind dat goed idee se!

Enkel mijn baas, de bank en mijn huishouden vinden dat niet echt een goed idee  :doh: :mrgreen:

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #174 Gepost op: juni 08, 2013, 08:33:50 »
ik ga toch ook is reageren  :mrgreen:

Hier 2 totaal verschillende honden : Darco was een zalige pup : snel zindelijk, heeft echt nooit iets kapot gebeten, luisterde goed (all nu nog zenne), kortom een droompup. Ik had voor hem een bench gekocht (werd mij idd door veel mensen aangeraden), maar die is eigenlijk ni echt gebruikt geweest. Hij ging er ni graag in, en ik wou hem da ni aandoen :mrgreen:

Ze was dus snel opgeborgen, maar niet weggedaan.

Dan kwam Kyra erbij, maar ik was niet van plan de bench te gebruiken  :hmpf: tot ze bij ons was  :doh: ze was het tegenovergestelde van Darco, maar wel enkel als we er niet waren ... Door een aantal blaasontstekingen was de zindelijkheidstrain ing een ramp (telkens het beterde werd ze ziek), en mijn zetelkussens moet ik nu zo schikken dat je de tandensporen niet ziet  :mrgreen:
Maar ook : Darco kreeg geen moment rust met haar in de buurt...

Dus besloten de bench te gebruiken als hulpmiddel, met als einddoel een hond die wel los kan.

En wat bleek : ik had een rustige pup ineens....twas wel een grote bench, denk dat er 4 borders in kunnen liggen :mrgreen: maar ze kreeg een kauwbeentje en een koek die ze superlekker vind maar enkel kreeg in haar bench, en als ik de kast opendeed ging ze snel in haar bench liggen wachten :mrgreen:

Een paar keer de camera gezet, en dan merkten we dat ze in die kleine(re) ruimte veel rustiger was, geen zenuwachtig gedrag vertoonde, en gewoon knabbelde en sliep.. Dus ik veronderstel dat ze het moeilijk had met veel vrijheid in 1 keer ofzo :weetniet:

Regelmatig probeerde ik het deurtje open te laten, maar ondanks lekkere kauwbenen, leuk speelgoed, veel mentale en fysieke uitdaging sloopte ze kussen, of de zetel, of de kast... zelfs al waren we maar een half uurtje weg.

Tot onlangs, sinds een paar maanden was het deurtje los, en geen problemen meer. Weer de camera geplaatst, en ze liggen nu vaak tegen elkaar op 1 kussen (ze hebben er 3), of spelen wat samen...Dus sinds gisteren is de bench weg  :thumbs:

Maar ik zou ze opnieuw gebruiken hoor, als ik merk dat de hond er beter mee is. Ik moet er wel bijzeggen dat ze snachts niet in de banch zat, maar dan sloopte ze niks omdat we thuis waren. Ook sta ik met wisselende shiften, en mn vriend met dagdiensten, dus enkel als ik de vroege had zat ze 7 uur in de bench (en dan haastte ik me naar huis omdat ik dat te lang vond)
maar ik doe maar ne keer of 2 de vroege op een maand ,dus dat viel ook mee..

Wat jij omschrijft komt me bekend voor. Wij hebben er ook naar gewerkt om de benchdeur open te laten. Als hij los zat, blafte hij alles bijeen, kakken, kapot knagen, t'was hier een ware oorlogsveld.

Als hij in de bench was, speelde hij wat met zijn kong, sliep hij (gesnurk kan je goed horen zeg als je dat opneemt :p ) knabbelde hij .. Hij is beter met een afgesloten ruimte.

Idem met de tuin ze. Proberen los te laten in de tuin, mijn nieuwe tuinstoelen eraan mogen sneuvelen en dan spreek ik nog niet over het tuinhuis  :shhh: Hij zit liever in zijn ren, afgesloten en opgeborgen ...

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #175 Gepost op: juni 08, 2013, 09:22:28 »

moest dat kunnen... graag! :thumbs:
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
« Reactie #176 Gepost op: juni 08, 2013, 10:10:59 »
ik denk dat er hier veel zijn die enkel honden gezien hebben die uren in een bench zaten opgesloten en der 1 keer per dag een half uur uit mochten...  :weetniet:  waar een bench dus inderdaad niet voor dient bij een normale mens...
en nog nooit een hond gezien hebben die er uit zichzelf inkruipt om even te gaan rusten of zo...

soit, ik ga mijn bench buitenzwieren se! vanaf nu slapen ze hier allemaal buiten los in den hof, want mijnen beton gaat nimeer droog geraken voor vanavond en de renpanelen moeten dus nog fkes in mijnen auto blijven steken...

Offline san de bels

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 93 HV-Punten
« Reactie #177 Gepost op: juni 08, 2013, 10:53:33 »
Wat ik een beetje onrustwekkend vind om te lezen is dat honden die niet zindelijk zijn vanwege een medisch probleem in een bench gezet worden.
Dan heeft die hond toch geen keuze meer en zou in zijn eigen slaapplek moeten plassen, of zie ik dat verkeerd ?
Die badkamer waar mijn terriermixje Laika in verbleef als wij niet thuis waren was trouwens 12m, met daarin een radio, een mandje, een waterbakje en aantal speeltjes.  Toen we verhuisd zijn nadat we Laika een half jaar hadden, heb ik haar gewoon los in huis gelaten, en buiten eens een tijdschrift dat ik zelf niet had weggelegd, is daar verder niks meer gesneuveld op die 12 jaar dat ze los in huis zat !
Als ik niet wil dat mijn hond mijn gsm opvreet zorg ik dat die nergens rondslingert, als ik niet wil dat mijn hond mijn keukenstoelen opvreet zet ik die op tafel, als ik niet wil dat mijn hond mijne zetel demonteert zit die hond niet in de woonkamer :weetniet:
Groetjes, Sandra Jazz, Ziggy en Marley !!!

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
« Reactie #178 Gepost op: juni 08, 2013, 11:29:15 »
Wat ik een beetje onrustwekkend vind om te lezen is dat honden die niet zindelijk zijn vanwege een medisch probleem in een bench gezet worden.
Dan heeft die hond toch geen keuze meer en zou in zijn eigen slaapplek moeten plassen, of zie ik dat verkeerd ?
Die badkamer waar mijn terriermixje Laika in verbleef als wij niet thuis waren was trouwens 12m, met daarin een radio, een mandje, een waterbakje en aantal speeltjes.  Toen we verhuisd zijn nadat we Laika een half jaar hadden, heb ik haar gewoon los in huis gelaten, en buiten eens een tijdschrift dat ik zelf niet had weggelegd, is daar verder niks meer gesneuveld op die 12 jaar dat ze los in huis zat !
Als ik niet wil dat mijn hond mijn gsm opvreet zorg ik dat die nergens rondslingert, als ik niet wil dat mijn hond mijn keukenstoelen opvreet zet ik die op tafel, als ik niet wil dat mijn hond mijne zetel demonteert zit die hond niet in de woonkamer :weetniet:

ma das hier krak hetzelfde zenne, en ik denk er ook zo over...
ma ben ik dan zo nen dierenbeul omdat mijn bench hier nog staat en ze daar geregeld uit zichzelf es inkruipen?
da ge geen hond koopt om die standaard uren per dag in een bench te steken, ben ik meer dan mee akkoord zenne, echt waar... maar hier heeft de bench geholpen om zindelijk te worden (geen medische problemen zoals blaasontstekingen geweest hier, voor de volledigheid), moet ik nu heel die zindelijkheidstrain ingen ongedaan maken bij honden van 7 en 2 jaar oud omdat een bench geen goede oplossing blijkt?
zijn mijn honden slechter af dan de duitse herder hier in het dorp, die in zijn hele leven nog nooit uit zijn buitenren is geweest en enkel dient om aan te slaan als er vreemd volk op de boerderij aankomt? of zijn ze triestiger dan het teckeltje van hier een paar straten verder dat winter en zomer, dag in dag uit in zijn (aan zijn grootte aangepaste) buitenrennetje zit en waar helemaal niks mee gedaan wordt (behalve eten gegeven en het hokje uitgekuist)?
ben ik dan zo slecht dat ik mijn honden niet in de badkamer zet dan, omdat die boven is en de honden niet naar boven mogen enkel om het feit dat we een open (en tamelijk gladde) trap hebben?

Offline borderlove

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 386 HV-Punten
« Reactie #179 Gepost op: juni 08, 2013, 11:33:52 »

denk dat dit op mijn post bedoeld is  :wink:

nee, ze zat niet in de bench als ze ziek was, heb me mss verkeerd uitgedrukt, doordat ze 4x een blaasontsteking heeft gehad, had ze vlak daarna telkens een terugval in haar zindelijkheidstrain ing , en daarbij gebruikte ik bij haar (soms) ook de bench (omdat ze daar niet in plaste), ik begrijp het misverstand, ik heb haar nog nooit ziek in de bench gezet, wees gerust  :wink:

en over de zetel en niet in de woonkamer, waar dan wel ? badkamer heb ik geprobeerd maar hoeken van kastjes en de deur moesten er aan geloven, slaapkamers zijn geen optie wegens te warm zodra er zon op staat, keuken en living is 1 grote ruimte en is niet door een hekje te scheiden, elk stukje gang komt uit op een trap dus das ook niks, de garage  is geen optie want daar staan motos en in de tuin zet ik ze niet als ik wegben, mensen kunnen vlak naast de omheining en hier in de buurt is al eens een hond zo vergiftigd, nee bedankt...

en als ze los zat liet ik idd niks liggen zoals schoenen, gsm ,tijdschrift... maar ik kan mijne zetel ni wegtoveren zenne  :weetniet:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal