collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Verlatingsangst - hoe lang kan je trainen (uur- dag) ?  (gelezen 2871 keer)

Offline Xanthippe

• warme hondenvriend
  • *
  • 44 HV-Punten
Re: Verlatingsangst - hoe lang kan je trainen (uur- dag) ?
« Reactie #20 Gepost op: mei 16, 2013, 17:33:30 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Dat is wat ik probeer te doen.  Hadden jullie hetzelfde probleem ?  Zo ja, dan hoor ik graag hoe het bij jullie gelopen is.

Eerst hebben we voor een veilige plek gezorgd voor de hond -hier was dat een bench, maar je zou ook een mand of iets dergelijks kunnen gebruiken- en hij moest er op commando naartoe gaan.

Dan heb ik de prikkels die mijn vertrek aankondigden moeten "neutraliseren". Dat hield dus in dat ik de hond naar zijn bench stuurde. Hij ging rustig liggen en dan deed ik bijvoorbeeld mijn jas aan en uit en ging ik een snoepje in zijn bench leggen. Als dat gaat zonder dat hij onrustig wordt, kun je naar de volgende prikkel. Bijvoorbeeld jas aan en handtas nemen, alles weer uitdoen en belonen. En zo bouw je een vertrekritueel op.

Ondertussen moest Lilo ook leren dat ik pas terugkeerde als hij rustig was. (Hij begon namelijk al te janken als ik naar de andere kant van de living ging en hij niet mee kon.) Daarvoor maakte ik hem vast aan het salontafeltje en stapte ik weg (slechts een paar stappen, ik bleef in zijn zicht maar gaf hem geen aandacht) en zodra hij stopte met janken en hij rustig werd (in zijn geval was dat liggen met zijn hoofd op zijn pootjes), keerde ik terug en knuffelde ik hem. Hij had heel snel door dat als hij wou dat ik terugkwam, dat hij dan rustig moest gaan liggen. In het begin kom je dan onmiddellijk terug zodra hij het gewenste gedrag vertoont en dan bouw je de tijd heel langzaam op voordat je terugkeert. En daarna kun je ook steeds verder weg gaan tot je uit het zicht bent.

Dat is in grote lijnen wat we gedaan hebben. Was niet altijd gemakkelijk, maar het was zeker de moeite waard! Veel succes! :cheeky:

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: mei 16, 2013, 19:35:08 »
Allemaal nuttige tips, dank aan allemaal !

Ik werk aan een eenvoudig vertrekritueel (een beetje zoals Xantippe beschrijft) en ik heb beide honden terug gescheiden bij alleen laten (vnl. om te beletten dat Jos geïnfecteerd geraakt, mee gaat blaffen en ze zo mekaar gaan opjutten).  En ik geef Mira Rescue voor ik vertrek.
Vanmorgen 1 u stil, late namiddag was ze 2 u stil (onze lieve onderbuur rapporteert en is gelukkig begripvol en geduldig). 2u is al heel wat, als we dat al kunnen fixeren zijn we al een héél eind  :pray:  :pray:

Online myriam.e

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3728 HV-Punten
« Reactie #22 Gepost op: mei 16, 2013, 19:40:59 »
da's toch al niet slecht  :thumbs:

Mss.ben je hier ook iets mee (lees dat je ws.in een appartementenblok woont) ons vorig hondje Vlokje was 'snamiddags alleen, zette hem dan in de hall, alle deuren dicht, zijn mandje en drinken erbij..Hij was ong. 5 uur alleen (werkte halftime) nu die sliep veel maar soms begon die doordringend te huilen en blaffen ook, mijn buurvrouw bonkte dan letterlijk op de muur en dan was hij weer tijd stil..
natuurlijk vraagt dit enige goodwill van de buren  :wink:

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #23 Gepost op: mei 16, 2013, 19:50:29 »
We wonen in een duplex, de buurvrouw gelijkvloers, wij op de 1ste verdieping.  Goodwill van de buren is idd. heel belangrijk in de opbouwfase, gelukkig hebben wij een geweldige onderbuur.

Online myriam.e

• *
  • 3728 HV-Punten
« Reactie #24 Gepost op: mei 16, 2013, 19:53:38 »
We wonen in een duplex, de buurvrouw gelijkvloers, wij op de 1ste verdieping.  Goodwill van de buren is idd. heel belangrijk in de opbouwfase, gelukkig hebben wij een geweldige onderbuur.

Idd. mijn buurvrouw heeft nooit moeilijk gedaan , ze is ook een echte dierenvriend en ons Vlokje(rip)mocht dikwijls bij  haar en haar lieve man logeren als we weg moesten .. :wink:

Online melisande

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 224 HV-Punten
« Reactie #25 Gepost op: mei 16, 2013, 20:55:49 »
     Tira00 schreef : Dat houd geen hond uren vol
De mechelse herder die wij adopteerden, hield het toch zonder probleem 6u vol ('s nachts), geen seconde zwijgen en ik wou volhouden en binnengaan als ze zweeg kwestie van het blaffen niet aan te moedigen, maar ik hield minder lang vol dan de hond........heb maar 1 keer zolang gewacht vooraleer op te staan.... gelukkig stond het huis naast ons leeg en het huis aan de andere kant, is een oude dame die de hond nooit hoort (zegt ze zelf)  :fuu:

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #26 Gepost op: mei 17, 2013, 00:23:09 »
De mechelse herder die wij adopteerden, hield het toch zonder probleem 6u vol ('s nachts), geen seconde zwijgen en ik wou volhouden en binnengaan als ze zweeg kwestie van het blaffen niet aan te moedigen, maar ik hield minder lang vol dan de hond........heb maar 1 keer zolang gewacht vooraleer op te staan.... gelukkig stond het huis naast ons leeg en het huis aan de andere kant, is een oude dame die de hond nooit hoort (zegt ze zelf)  :fuu:

hier ook eens een bordercollie die van 22u tot 6u s morgens non-stop geblaft heeft zonder ophouden :doh:
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #27 Gepost op: mei 17, 2013, 00:52:28 »
hier ook eens een bordercollie die van 22u tot 6u s morgens non-stop geblaft heeft zonder ophouden :doh:

ik kan van geluk spreken dus  :doh:

Offline tira00

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 478 HV-Punten
« Reactie #28 Gepost op: mei 17, 2013, 10:11:03 »
Wat ik hier zie aan de asielhonden is dat hun vertrouwen helemaal weg is. Ze beginnen dan fanatiek gedrag te vertonen. Niet alleen met blaffen maar ook bij andere dingen. Naarmate hun vertrouwen in jou terug komt en het gewend zijn aan de nieuwe regels gaat alles beter. Die ik heb gehad deden dat toch.
Zal ook wel rasgebonden zijn hoelang ze iets volhouden.
Heb ooit een Duitse staander van 4 jaar in huis genomen, nooit uit haar ren geweest, een wild dier. Zij loste alles zelf op in haar leven en zag het nut van een baas niet in. Het eerste half jaar heb ik haar vooral gerust gelaten en alleen ingegrepen als het gevaarlijk was of mijn eten pikte. Je kon haar ook niets aanleren, je geraakte niet binnen bij haar.
We sliepen wel allemaal samen in één kamer, de andere honden ook.
Je zag haar met de dag veranderen en plezier krijgen in het samen leven.
Tijd en terug vertrouwen krijgen lost heel veel op.

Offline Xanthippe

• warme hondenvriend
  • *
  • 44 HV-Punten
« Reactie #29 Gepost op: mei 17, 2013, 14:12:22 »
Allemaal nuttige tips, dank aan allemaal !

Ik werk aan een eenvoudig vertrekritueel (een beetje zoals Xantippe beschrijft) en ik heb beide honden terug gescheiden bij alleen laten (vnl. om te beletten dat Jos geïnfecteerd geraakt, mee gaat blaffen en ze zo mekaar gaan opjutten).  En ik geef Mira Rescue voor ik vertrek.
Vanmorgen 1 u stil, late namiddag was ze 2 u stil (onze lieve onderbuur rapporteert en is gelukkig begripvol en geduldig). 2u is al heel wat, als we dat al kunnen fixeren zijn we al een héél eind  :pray:  :pray:

Supergoed nieuws!  :thumbs:

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #30 Gepost op: mei 17, 2013, 14:38:40 »
Wat ik hier zie aan de asielhonden is dat hun vertrouwen helemaal weg is. Ze beginnen dan fanatiek gedrag te vertonen. Niet alleen met blaffen maar ook bij andere dingen. Naarmate hun vertrouwen in jou terug komt en het gewend zijn aan de nieuwe regels gaat alles beter. Die ik heb gehad deden dat toch.
...
Tijd en terug vertrouwen krijgen lost heel veel op.

Idd. al vind ik dat veel asielhonden zich eigenlijk snel terug aanpassen, maar naarmate ze meer geadopteerd worden en teruggebracht stijgt ook hun onzekerheid.  Mira werd 2x geplaatst en terug gebracht.  Dat kan je de kandidaat-adoptanten niet kwalijk nemen : verlatingsangst is lastig te counteren, het vraagt veel tijd, persoonlijk engagement en ook al wel wat (een minimum aan) hondenkennis denk ik.  Ik moet toegeven dat ik het even ook niet meer zag zitten : ik ken het maar hier nog nooit eerder verlatingsangst gehad met de honden en al had ik verlof, je moet toch wel eens de deur uit zonder dat je ze overal mee naartoe kan nemen.  Maar vanmorgen opnieuw 2u, dus dat gaat wel de goede richting uit.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2013, 14:41:33 door Trace »

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #31 Gepost op: mei 17, 2013, 16:10:59 »
Idd. al vind ik dat veel asielhonden zich eigenlijk snel terug aanpassen, maar naarmate ze meer geadopteerd worden en teruggebracht stijgt ook hun onzekerheid.  Mira werd 2x geplaatst en terug gebracht.  Dat kan je de kandidaat-adoptanten niet kwalijk nemen : verlatingsangst is lastig te counteren, het vraagt veel tijd, persoonlijk engagement en ook al wel wat (een minimum aan) hondenkennis denk ik.  Ik moet toegeven dat ik het even ook niet meer zag zitten : ik ken het maar hier nog nooit eerder verlatingsangst gehad met de honden en al had ik verlof, je moet toch wel eens de deur uit zonder dat je ze overal mee naartoe kan nemen.  Maar vanmorgen opnieuw 2u, dus dat gaat wel de goede richting uit.

super! :thumbs:
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Online myriam.e

• *
  • 3728 HV-Punten
« Reactie #32 Gepost op: mei 17, 2013, 18:18:12 »
Klinkt al goed Trace  :thumbs:

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #33 Gepost op: mei 17, 2013, 18:43:22 »
dank voor de support hé, blijven duimen.

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #34 Gepost op: mei 19, 2013, 11:27:33 »
Helemaal terug naar AF.  Sinds gisteren piept en keft ze als ik nog maar 1 seconde de deur uit ben.  Waarom ?  :weetniet:

Vraagje : trainen jullie met snoepjes ?  Elke keer als je binnen komt (zonder dat ze gepiepte/gekeft heeft) een snoepje ?

Online myriam.e

• *
  • 3728 HV-Punten
« Reactie #35 Gepost op: mei 19, 2013, 19:57:29 »
ai , misschien toch eens met snoepjes proberen ...

Offline stijn1995

• startende hondenvriend
  • *
  • 10 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #36 Gepost op: mei 22, 2013, 16:05:29 »
Misschien helpt het als je terug gaat werken. Na een paar uur blaffen en voor dat je vertrekt goed wandelen moet hij op een bepaalt moment toch uitgeput geraken. Dat houd geen hond uren vol. Arme buren, maar ik denk dat je nu alles probeert.
Wel binnen gaan als ie stil is, als ie je tenminste niet hoort aankomen.

ik heb een jack russel pupje en ik heb net hetzelvde probleem en hij keft heel de dag door tot ik trug thuis kom van het werk :s

Offline stefaniev89

• startende hondenvriend
  • *
  • 18 HV-Punten
« Reactie #37 Gepost op: mei 22, 2013, 16:11:39 »
mijn chihuahua had dit in begin ook verlatingsangst en ik heb dat simpel opgelost door een paar keer per dag de deur open te doen en naar buiten te gaan en na een paar seconden terug naar binnen en naarmate de tijd gewoon langer en langer wegblijven (ok het duurt iets langer) maar ik kan mijn chihuahua heel de tijd alleen laten zonder die nu blaft en na 3 dagen had die het door. hopelijk heb je hier iets aan.
mvg stefanie

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #38 Gepost op: mei 22, 2013, 18:55:06 »
Ik vind het bijzonder knap van iedereen die het opgelost krijgt, hier gaat het met geen seconde meer vooruit en ik krijg de knoop niet ontward waar het fout gelopen is.  De buurvrouw begint het stilaan goed beu te worden :cry:, wat ik wel snap natuurlijk.  We zitten dus helemaal strop eigenlijk, ik probeer andere oplossingen te bedenken  :weetniet: 

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #39 Gepost op: mei 22, 2013, 18:57:00 »
heb je een mogelijkheid om het eens te filmen? doet ze het echt uit angst? of is het aangeleerd?
het is wel heel hardnekkig bij haar moet ik zeggen. maar misschien wordt er iets over het hoofd gezien  :denk:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal