Ik ben met beide honden bezig geweest net voor we vertrokken, eerst met Mira (maar zij speelt niet, zij kent niets, ze snuffelt niet in de tuin cfr. mijn inleiding). Ik heb Mira dan in kennel gezet en Jos wat getraind (zit, voet, af, volgen, over een hindernis etc...) Mira maakte zich écht druk in de kennel (blaffen en keffen) omdat ik met Jos bezig was en niet met haar (wat me een beetje ergerde : ik had haar ervoor wat "bezig" gehouden). Daarna een beetje eten in de keuken en dan zijn we weg gegaan. Ik kan het ook niet altijd "plannen" zoals zou moeten : had ik geweten dat we maar om xx u zouden vertrekken had ik daarvoor een grote wandeling gemaakt van 1,5 u , maar in het gezin heeft iedereen zo zijn eigen planning, hoe lang duurt iets nog of niet ..., dus ik heb ze wel wat "vertier" gegeven, maar mss. niet voldoende. Stel dat ik volgende donderdag op een afspraak moet zijn om 9.30, dan moet ik wel om 7 u met de honden 1,5 u zien te wandelen en daarna ontbijt geven, zodat ze moe en loom genoeg zijn. Maar als er "last minute" "iets" besloten wordt (zoals dat met pubers gaat), dan heb ik niet de tijd om alles te "regelen en te plannen".
ik zou dat eens proberen om te kijken wat dat geeft. als dat werkt heb je een punt vanwaar je verder kan gaan oefenen
Gisteren 1u gewandeld, volle bak eten, dan zonder veel poespas beide honden in de keuken gelaten, de achterdeur met harde klap dicht, stilletjes geopend en getimed met GSM : 11 minuten en ze begon te keffen. Nog even gewacht en dan gewoon weer naar binnen en honden even genegeerd. Vanaf dan plakken ze aan me als lijm, allebei (er is ook wat jalousie in het spel, ze vechten niet maar komen om 't er kortst bij mijn stoel liggen).Vandaag : 2 u gewandeld, al de rest idem : 20 minuten en ze begon te keffen.Een uurtje later hebben we het nog eens geprobeerd omdat ze eigenlijk toch nog moe was van de wandeling, maar we zijn gewoon in de slaapkamer gaan zitten : keffen na 17 minuten, ik heb shhht gezegd, ze stopte en bleef vervolgens nog een 13 minuten stil. Ik zou blij zijn met AL 17 minuten (het maximum dat we gehaald hebben vandaag), maar we moeten donderdagvoormiddag wel 3u weg ... Als ik (puur wiskundig) 1 u wandelen per 6 minuten winst reken of gemiddeld 1u wandelen voor 8,5 minuten, da's dan ca. 21 u wandelen vooraf (da's alles samen net een etmaal )En bijkomende vraag : ik bouw dus langzaam op 2x per dag oefenen, max. nu 17minuten, als ik ze nu donderdag toch 3u alleen moet laten, is al mijn moeite eraan want ik weet dat ze 3u -ca.17 minuten gaat blaffen? (zal de buren verwittigen)
Volgens de GT die ons geholpen heeft, heeft een hond geen tijdsbesef, maar bouwt de spanning wel op. Het beste zou dus zijn om binnen te komen voordat ze beginnen te keffen en zo de tijdsduur op te bouwen.Veel succes!
Ik heb een spanjaard gehad die vanaf seconde 1 begon te blaffen, piepen, deuren krabben, ...Ik heb er toen wel voor gezorgd dat hij niet direct lange tijden alleen was (thuis werken / plannen) en heb ook opgebouwd vanaf 1 secondeIn het begin heb ik hem moeten doen verschieten (klop op het raam) zodat hij 1 seconde stil was en dan direct binnen en belonen. na een paar keer die klop kon ik buiten en was hij stil ... voor een seconde of 3, ervoor binnen en belonenen zo seconde per secondeIk denk dat ik zo in stukjes van 5 keer oefendeEens ik aan een minuut zat, heb ik met grote periodes opgebouwd en dat ging wel snel dan eigenlijk hier.Zowiezo krijgen ze hier altijd iets te knabbelen of een gevulde kong als ze alleen gelaten worden ook.haja ik kwam ook vaak gewoon vroeger terug binnen dan wat we al zouden kunnen of gewoon eens direct terug binnen komen etc
Allemaal alvast dank voor de info !@ Evie : hoelang kan hij nu alleen ? Thuiswerken is geen optie (niet toegestaan) Ik heb nog verlof tot maandag, dan volgen er weer hectisch werkweken. Half juni zou ik eventueel nog een week (of 2) verlof kunnen nemen (ik werk voltijds, min. 8-u dagen + verplaatsingen = 9u gemakkelijk). Mijn man is redelijk veel thuis maar moet regelmatig ook wel weg. Probleem is dat onze 2de hond, die perfect alleen kon blijven, nu vollen bak gaat meeblaffen.