collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: verlatingsangst  (gelezen 692 keer)

Offline attimos

• startende hondenvriend
  • *
  • 28 HV-Punten
  • Geslacht: Man
verlatingsangst
« Gepost op: september 19, 2013, 14:10:41 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hoi allen,

Een kleine 2 weken geleden hebben mijn vriendin en ik kleine Millau geadopteerd via ACE/SHIN. Hij is een wolk van een pupje, heel aanhankelijk en erg lief en onstuimig.
We merken helaas dat hij té aanhankelijk is en geen seconde alleen kan blijven. Gezien zijn verleden- hij is door shin gevonden als hele kleine pup in een doosje, en dan achteraf in een gastgezin gezeten en nu weer naar ons verhuisd- is dat uiteraard heel begrijpelijk. Het probleem is dat er weinig lijkt te helpen. Hij kan echt niet alleen in een andere ruimte blijven, hij spurt ons overal achterna om toch niet alleen te moeten zijn. Voorlopig vormt dat niet zo een probleem omdat ik deze maand thuis was, maar vanaf volgende maand zal hij toch in de voormiddag alleen moeten blijven, al zullen mijn ouders wel eens passeren dagelijks. Ik zit vooral met hemzelf in, wanneer hij alleen is huilt hij echt onophoudelijk, hij is zodanig overstresst dat geen voedsle/gevulde kong/speeltjes hem kunnen helpen. We proberen te oefenen per seconde hem alleen te laten in de veranda, maar dat haalt maar weinig uit. Hij blijft dan gewoon aan de deur wachten en spurt onmiddellijk weer binnen. Ik heb al heel veel over dit onderwerp gelezen de voorbije weken, maar niets lijkt echt te helpen. Ik wil gewoon dat hij kan opgroeien als een stabiele hond die ook alleen gelukkig is, dus zou dit probleem graag snel met hem willlen aanpakken. Alle tips zijn welkom, hij is nu ongeveer 4 maand. Ik geef ook nog even mee dat hij 's nachts al heel flink slaapt in de bench net naast onze slaapkamer, hij weent daarin zelden en blijft al de hele nacht zindelijk. Overdag krijgt hij zijn eten in de bench maar verder komt hij er nooit, aangezien hij steeds ons volgt en wij voornamelijk in de keuken en living vertoeven, zijn bench staat in de veranda naast onze slaapkamer.

Offline Irisvdb

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 759 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: verlatingsangst
« Reactie #1 Gepost op: september 19, 2013, 15:05:24 »
Hey,

ik zou eens proberen te oefenen met die bench overdag aangezien hij die toch al redelijk gewoon is. Ook al is het niet de bedoeling dat hij daar altijd in zal moeten. Bij Boris (ook verlatingsangst) hielp het om hem te leren alleen blijven in een bench en ondertussen kan hij gewoon los in huis blijven.

En voor de rest: véél geduld!!  :mrgreen: Eens hij jullie leert kennen en vertouwen, zal het sowieso wel beteren hoor (mits ook oefening uiteraard)!
Veel succes!!

Offline Tinne1990

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: september 19, 2013, 15:26:24 »
Tupac kwam op 2,5 jarige leeftijd bij ons en wilde ook niet alleen blijven. Hij hangt vanaf de eerste dag heel erg aan mij. Maar: wij hebben nog 3 honden, dus hij heeft eigenlijk van hen geleerd dat het allemaal zo erg niet is. Wat ik ook heb gedaan is bijvoorbeeld de radio of tv zachtjes laten spelen en een oude trui of shirt geven (wel gedragen zodat je geur er goed in zit).

Ook nu laat ik nog regelmatig de tv aan staan omdat ik merk dat Tupac daar rustig van wordt. Hij laat zich nog wel even horen als ik vertrek, maar is niet meer in paniek. Een half jaar geleden huilde en jankte hij echt als een wolf.

Offline attimos

• startende hondenvriend
  • *
  • 28 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: september 19, 2013, 17:56:03 »
Thx voor de tips, laat maar komen als er nog zijn. Ik moet straks gaan voetballen dus dan is hij weer 2 uur alleen, eens mijn webcam laten opstaan om te zien hoe hij het er dan vanaf brengt. Het stoort mij ook niet dat hij overdag rond ons hangt en zich nooit alleen terugtrekt, hij slaapt genoeg, wel enkel naast ons in de zetel of in zijn mand in de keuken als we aan eht eten zijn. Ik ben er mij gewoon van bewust dat hij op die manier geen zelfstandigheid kweekt, en voor zijn eigen welbehagen zou ik hem dat wel willen aanleren.

Offline attimos

• startende hondenvriend
  • *
  • 28 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: september 19, 2013, 17:58:16 »
Hey,

ik zou eens proberen te oefenen met die bench overdag aangezien hij die toch al redelijk gewoon is. Ook al is het niet de bedoeling dat hij daar altijd in zal moeten. Bij Boris (ook verlatingsangst) hielp het om hem te leren alleen blijven in een bench en ondertussen kan hij gewoon los in huis blijven.

En voor de rest: véél geduld!!  :mrgreen: Eens hij jullie leert kennen en vertouwen, zal het sowieso wel beteren hoor (mits ook oefening uiteraard)!
Veel succes!!

Hoi,

Ik las in vorige topics op dit forum dat jij een soortgelijke thread had aangemaakt ivm Boris. Welke specifieke oefeningen hebben jullie gedaan om hem van zijn angst te verhelpen? Alvast bedankt!

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: september 19, 2013, 17:59:54 »
De webcam laten aan staan lijkt me zeker geen slecht idee. Kan je daarmee opnemen? Dan zou je achteraf kunnen bekijken wat hij heeft gedaan, of er momenten waren dat hij rustig was, enzovoort.

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: september 19, 2013, 19:55:09 »
je hebt je pup 2 weken, hij is nu vier maanden en volop in zijn angstfase. lijkt me nogal veel bijeen voor die pup om nu al alleen te kunnen zijn  :weetniet:
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Irisvdb

• *
  • 759 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: september 20, 2013, 09:22:33 »
Hoi,

Ik las in vorige topics op dit forum dat jij een soortgelijke thread had aangemaakt ivm Boris. Welke specifieke oefeningen hebben jullie gedaan om hem van zijn angst te verhelpen? Alvast bedankt!

Inderdaad, wij hebben hetzelfde probleem met Boris gehad. Hij was wel geen pup meer, maar al 2,5 jaar. Ik zou mij in uw geval niet te ongerust maken. Zoals Wendy ook aanhaalt is dat vrij normaal en iets dat vanzelf wel betert met de tijd ook. Die van jullie gaat al in een mand liggen, dat lukte met Boris in het begin zelfs niet!  :mrgreen:
Wij hebben de eerste week Boris niet alleen gelaten zodat we een goede band met hem zouden krijgen. En dan stillekesaan het alleen zijn opgebouwd. (Misschien moet je bij een pup langer wachten, geen idee, ken eerlijk gezegd niks van pups!  :oops: ) Je moet weten dat hij de eerste dagen enkel op onze schoot wou liggen en zelfs niet er naast. Dus ook hem naast ons leggen en daarvoor belonen en zo. Hem efkes in de keuken laten en de deur toe doen (2seconden) en terug opendoen.
Dus eigenlijk hebben we er in het begin effe aan toegegeven tot hij zich wat beter thuis begon te voelen en dan er proberen tegenin te gaan. Maar wel langzaam opbouwend.
We staken hem in het begin ook in een benchke. Hem er in lokken, deurtje toe: snoepje geven, er terug uit. Daarna hem er in lokken, effe laten inzittten alvorens snoepje te geven en zo voort. Dan in de bench steken en de kamer verlaten. Zodat hij leert dat je wel weggaat maar uiteindelijk altijd terugkomt.
Na enkele weken begon het te lukken om alleen te blijven in de bench en dan zijn we stillekesaan begonnen met hem los alleen te laten.
Wij hadden wel al een andere hond die super stabiel is en een geweldig voorbeeld. Dat heeft bij ons wel enorm geholpen.  Wij hebben Boris pas onlangs (na 4 maanden) voor het eerst alleen durven laten zonder Pinto bij en dat ging vrij vlot tot mijn enorme opluchting! Want Pinto is zijn grote voorbeeld! Maar al oud, dus nu probeer ik Boris ook zelfstandiger te laten worden zonder Pinto. (Eerst er wel goed gebruik van gemaakt, van onze tamme goedzak  :wink:) Ik zou zeggen: ik leen u Pinto effe uit, maar ik kan niet zonder, sorry! :lol: Jullie zullen het gewoon langzamer moeten doen denk ik. Maar dat komt wel goed!  :thumbs:

Offline myriam.e

• *
  • 3728 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: september 20, 2013, 09:26:58 »
Idd. zoals hier al aangegeven vooral veel geduld oefenen ..

Hoe was het gisteren, toen je even weg was ?

nog veel succes , komt wel goed met de tijd  :thumbs:

Offline attimos

• startende hondenvriend
  • *
  • 28 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: september 20, 2013, 18:31:03 »
Thx iedereen voor de waardevolle tips!
Wat betreft het alleen laten: het is onmogelijk voor ons om de pup geen moment alleen te laten. Ik denk dat er weinig mensen zijn die enkele maanden compleet vrij kunnen nemen voor de opvoeding van een pup, dus ik weet neit wat ik met die opmerking moet... We proberen onze schema's zoveel mogelijk op elkaar afstemmen zodat hij zo weinig mogelijk alleen is, maar 1 à 2 uur alleen zijn is mijns insziens nu ook niet overdreven.
Gisteren was hij in alle staten toen we thuiskwamen. Hij maakt wel neits kapot noch doet hij overal zijn behoefte, hij lijkt enkel onophoudelijk te huilen. We gaan aan de slag met de tips!

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: september 20, 2013, 19:17:11 »
Thx iedereen voor de waardevolle tips!
Wat betreft het alleen laten: het is onmogelijk voor ons om de pup geen moment alleen te laten. Ik denk dat er weinig mensen zijn die enkele maanden compleet vrij kunnen nemen voor de opvoeding van een pup, dus ik weet neit wat ik met die opmerking moet... We proberen onze schema's zoveel mogelijk op elkaar afstemmen zodat hij zo weinig mogelijk alleen is, maar 1 à 2 uur alleen zijn is mijns insziens nu ook niet overdreven.
Gisteren was hij in alle staten toen we thuiskwamen. Hij maakt wel neits kapot noch doet hij overal zijn behoefte, hij lijkt enkel onophoudelijk te huilen. We gaan aan de slag met de tips!

je kan je pup meenemen, aan iemand vragen om je pup gezelschap te houden, je hond bij iemand brengen voor de tijd dat je niet thuis bent...  :wink:
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #11 Gepost op: september 20, 2013, 19:28:04 »
je kan je pup meenemen, aan iemand vragen om je pup gezelschap te houden, je hond bij iemand brengen voor de tijd dat je niet thuis bent...  :wink:

:yes: :yes: :yes:

agree

Offline Irisvdb

• *
  • 759 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: september 23, 2013, 09:24:52 »

Zo simpel is dat niet altijd hoor. Bij Boris zou het ook geen reet verschil gemaakt hebben, want andere mensen was hetzelfde als alleen zijn hoor! En je moet ook mensen kennen die het willen/kunnen doen. Als je iemand vindt, kan dat wel een oplossing zijn, maar dat is niet gegarandeerd.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal