collapse

Auteur Topic: Veilig / handig wandelen met 4 honden  (gelezen 676 keer)

Offline Freya13

• begonnen hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Veilig / handig wandelen met 4 honden
« Gepost op: juli 10, 2019, 16:16:02 »
Het onderwerp zegt het zelf denk ik he ... op welke manier kan je veilig / handig wandelen met 4 honden aan de lijn? Bestaat er een systeem om de vier aparte lijnen aan 1 handvat vast te maken? Het belangrijkste is uiteraard controle hebben, maar ook vermijden dat de lijnen constant in elkaar verstrengeld raken.

Tips?

Offline Pascale

• hondenvriend pro
  • *
  • weeral oranje ...
Re: Veilig / handig wandelen met 4 honden
« Reactie #1 Gepost op: juli 10, 2019, 17:46:23 »
ik hing er drie aan een heupgordel. (de vierde was te klein en bleef altijd wat achter dus dat ging niet, die lijn hield ik zelf vast)
Het in mekaar hangen van de lijnen kan je niet echt vermijden denk ik, toch zeker niet in het begin. Ze leren het wel.
Bij die van mij ging dat heel goed, zolang ik in beweging was  :lol: als ik om één of andere reden iets langer moest blijven stilstaan, dan begonnen ze door elkaar te kronkelen.

Offline antje

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juli 10, 2019, 17:50:03 »
Er bestaan koppellijnen, kan je twee honden aan 1 lijn laten lopen.

Offline Tequila

• *
    • FromSmilingLotus
« Reactie #3 Gepost op: juli 10, 2019, 21:09:45 »
Heupgordel  met musketon en daar de lijnen aan, uiteindelijk leren ze hun plekje kennen tot dan doe je aan kantklossen (ik vertrok met 11 honden, na 100m stopte ik 1 keer om de lijnen uit elkaar te halen en dan was het gewoon doorstappen)

Offline tinker

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juli 11, 2019, 04:22:28 »
Aangezien bij mij af en toe vakantiegangers zijn: 1of 2 aan de heup, in mijn rechtse hand kan ik er twee vasthouden, een knoop in 2lijnen, meestal allemaal korte lijnen dan, goed doorlopen dus geen onnodige snuffel- en markeerstops, trage lopers aan de flexi die lopen meestal achterop, mijn eigen 2 honden lopen ieders aan 1 kant, je wordt met de tijd heel handig in lijnen wisselen :wink: Commando: "wachten" aanleren voor lijnen die toch in de war zitten. Meestal kennen ze na een paar dagen hun plekje wel.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #5 Gepost op: juli 11, 2019, 09:22:08 »
Het is idd als je stilstaat dat je de meeste problemen heb, ik heb één lange lijn met aan elke kant een musketon, daar hangen mijn 2 kleinere (15kg) honden aan en dan nog een aparte lijn voor de grootste van mijn honden, een heupgordel kan alleen maar als al je honden voor je lopen.

Offline poeseline

• *
« Reactie #6 Gepost op: juli 11, 2019, 10:05:12 »
Het is idd als je stilstaat dat je de meeste problemen heb, ik heb één lange lijn met aan elke kant een musketon, daar hangen mijn 2 kleinere (15kg) honden aan en dan nog een aparte lijn voor de grootste van mijn honden, een heupgordel kan alleen maar als al je honden voor je lopen.
Je hebt heupgordels waar je de lijnen ook langs de zijkant kan hangen. Dat lijkt mij eigenlijk ook het handigst enige punt is wel dat ze dan een beetje getrained moeten zijn op naast je wandelen anders hangen ze alsnog door elkaar.

Offline Tequila

• *
    • FromSmilingLotus
« Reactie #7 Gepost op: juli 11, 2019, 10:32:20 »
Dat hoeft niet, mijn oude bende liep met heupgordel naast mij, de bende van nu lopen allemaal voor (samojeden en 2 jr's die denken dat ze sledehonden zijn :mrgreen:) buiten 1 (herdermixje)

Offline Ilse23

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #8 Gepost op: juli 11, 2019, 12:58:35 »
Ik heb zelf lijnen van hunter. Die doe ik rond mijn schouder naar beneden (beetje crossbody). De honden lopen dan naarst mij

Offline Majaken

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #9 Gepost op: juli 11, 2019, 13:58:34 »
Ik wandel soms met 5 honden, dan is 2 aan de heupgordel en 3 in de hand, wel korte lijnen dan, geen flexiijnen

Offline Perdita

• *
« Reactie #10 Gepost op: juli 11, 2019, 15:15:16 »
En soms kwam Nimue haar nog moeien :lol:.

Offline Pascale

• hondenvriend pro
  • *
  • weeral oranje ...
« Reactie #11 Gepost op: juli 11, 2019, 17:53:58 »
En soms kwam Nimue haar nog moeien :lol:.

zo zag het er idd dikwijls uit!  :wub:

Wat mis ik ze toch  :cry:

Offline Neverever

• *
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
« Reactie #12 Gepost op: juli 12, 2019, 00:11:23 »
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die dat durven, heb daar eens 1 Quincy bij zitten en tis toch om zeep.Ik neem aan dat jullie zo'n dingen enkel doen bij brave goedzakken?? :denk: :denk: :denk:
Ik ben zo eens een hondenuitlater (volgens mij) tegengekomen, die had er een stuk of tien bij :shock:

Offline petitparis

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #13 Gepost op: juli 12, 2019, 08:04:30 »
Ik heb maar 3 honden, maar houdt soms wel eens een 4de vast voor een vriendin. Ik heb eigenlijk weinig problemen met de lijnen uit elkaar houden, alleen vertrokken geraken is hectisch. Want alle honden willen de "nieuwe" hond uitvoerig begroeten.
Ik gebruikte vroeger politielijnen en kon deze ook gekruist over mijn schouder hangen voor mijn 3 honden, de vreemde hield ik wel altijd in de hand. Ik nam ze altijd 2links en 2 rechts.

Qua veiligheid. Als je iemand moet kruisen met een hond die wat hoog in energie staat of asociaal gedrag vertoond, dan ga ik ver genoeg in de kant staan en trek aandacht met snoep. Over het algemeen weten mijn honden wel dat ze niet mogen uithalen, maar voor mijn eigen gemak is snoep veiliger. 70 of 100kg hond dat als 1 in dezelfde richting trekt is verre van ideaal.
Vriendin heeft 4 dalmatiërs (dus zo'n 120kg hond) en zij is al meermaals onderuit getrokken. Haar honden stoppen dan wel met trekken door deze onverwachte gebeurtenis  :vuistje: maar toch, ik zou er persoonlijk niet mee kunnen lachen als mijn honden dat flikken.

Qua durven, laatst had ik 5 honden vast toen mijn vriendin iemand te paard ging helpen, dat was iets chaotische gezien haar honden paniekerig werden dat baasje weg ging gaan... Dus ik zou het ook niet zomaar met eender welke honden riskeren. Toen ik van 2 naar 3 honden ging, heb ik de pup eerst ook alleen genomen en dan eerst met de ene en dan de andere hond alvorens met 3. Er moet maar eentje willen uithalen en het roedelinstinct zorgt ervoor dat de anderen zonder nadenken meedoen...

Offline Tequila

• *
    • FromSmilingLotus
« Reactie #14 Gepost op: juli 12, 2019, 08:44:20 »
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die dat durven, heb daar eens 1 Quincy bij zitten en tis toch om zeep.Ik neem aan dat jullie zo'n dingen enkel doen bij brave goedzakken?? :denk: :denk: :denk:
Ik ben zo eens een hondenuitlater (volgens mij) tegengekomen, die had er een stuk of tien bij :shock:
Een uitvaller gaat niet mee in groep, teveel kans op oversprongen.  Onze honden gaan in 'werkmodus'  oortjes tegen elkaar, blik op oneindig en vooruit , je moet gewoon genoeg tegengewicht bieden (en een anker zou soms handig zijn)  maar buiten 1 keer op een ijsplek in t veld ben k nog nooit onderuit gehaald  :wink:
Aanstormende honden keren ook hun kar als ze het aantal honden zien en bij het kruisen van een reactieve hond   ga ik het veld in en zorg k dat ze met hun rug naar die hond gekeerd zijn dan krijgen ze koekjes a volonte.

Offline Perdita

• *
« Reactie #15 Gepost op: juli 12, 2019, 09:48:58 »
Tja, ik ben al mensen tegengekomen die 1 hond niet kunnen houden (en dat vooral niet beseffen), en ik ben al mensen tegengekomen met een hoop honden die netjes wandelen.
Ik kom liever de 2e soort tegen :).

Het is zoals Tequila zegt, een uitvaller steek je best niet in zo'n groepje. Ik denk/hoop dat een hondenuitlater ook niet met een uitvaller in groep gaat wandelen. Dat is niet enkel oppassen voor tegenliggers, maar er is dan nog het risico dat die uitvaller zijn frustratie gaat uitwerken op een hond in zijn groepje.

Het meest frappante was wel die mevrouw met 3 uitvallende borders aan een flexi. Ze zag me aankomen, en ging extreem ver aan de kant (meters ver in een veld). Heel netjes dus, ware het niet dat die flexi's helemaal konden afrollen, waardoor de honden toch aangestormd kwamen en op anderhalve meter van mij stonden lelijk te doen. Ergens in haar redenering is daar iets mis gegaan denk ik... :lol:. (nee, het was niet per ongeluk, ze deed geen enkele moeite om de honden bij te houden.)

Offline runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #16 Gepost op: juli 12, 2019, 10:21:05 »
Ik denk ook dat je zoiets enkel maar doet met honden die je kan vertrouwen (of zo zou het toch moeten zijn). Ik heb vroeger nog met 2 grote honden gewandeld, dat was dan Fala en een logétje. Maar Fala was niet 100% te vertrouwen bij het kruisen van een andere hond en een logé ken je minder goed. Ik heb dan 1 keer heel veel geluk gehad en sindsdien ben ik er heel voorzichtig in geworden. 2 kleine hondjes zou ik wel nog doen maar 2 grote enkel maar als het beide echt tamme goedzakken zijn die niks uitsteken en ook niet meer dan 2 honden tegelijk.
Maar alle respect voor iedereen die op een veilige manier met meerdere honden kan wandelen.

Offline maart

• *
« Reactie #17 Gepost op: juli 12, 2019, 11:48:59 »
och jee, ik ga met allemaal wandelen en daar zit een uitvaller tussen  :fuu:

die draagt een korf, vaak icm prikband. (op piekmomente, 'smorgens vroeg en 's avonds niet)  Desnoods wikkel ik me wel rond een boom of paal of ga ik gewoon op de grond zitten  :fuu:  :mrgreen:  en 95% van de tijd kan ik gewoon omlopen als er een tegenligger afkomt.
Ik ga geen 20 keer per dag gaan wandelen dus dit werkt prima  :hmpf:

Offline Jess2201

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #18 Gepost op: juli 12, 2019, 12:12:56 »
Hier ga ik jammer genoeg ook niet meer met mijn twee honden samen wandelen, daarom komen er hier echt geen twee grote meer.
De jongste valt ferm uit, en meestal gaat zijn moeder dan op hem in, en waar hij normaal toch echt wel "onderdanig" is staat hij op zo'n momenten onder zo'n grote spanning dat ze dan met twee in conflict gaan. Dan sta ik daar, met twee rottweilers die in mekaar hangen.  :roll: Ik heb het daar met momenten heel moeilijk mee en lees hier wel een beetje jaloers de verhalen van mensen die met 4 of meerdere honden wandelen.  :vuistje:

@Maart: ik heb hier ook al gedacht aan een muilkorf, vooral voor mezelf, hij heeft mij al 2 keer een neep gegeven op zo'n momenten en ik word daardoor nog meer gestresst als ik een andere hond zie. Krijg je daar veel reacties op ? Ik vind het zo jammer, want voor de rest is het dus echt geen verkeerde hond, maar aan de lijn moet hij altijd de grote l*l uithangen.

Offline maart

• *
« Reactie #19 Gepost op: juli 12, 2019, 12:18:28 »
Nee, net niet. De korf brengt ook voor mij rust, want ze kan niets doen. En voor haar brengt het ook rust, want zij weet ook dat ze niets kan doen'
En zo maakt dat het gehele beeld veel rustiger is en ze eigenlijk niet meer uitvalt dan  (tenzij tegen liggende hond ook begint te schelden, dan is het nog feest  :mrgreen: )
En verder zijn de reacties neutraal tot positief. Tenslotte is het voor anderen ook leuker te zien dat er verantwoordelijkhei d genomen wordt, en 'gevaar' vermeden wordt ipv dat er potentieel gevaarlijke situaties zouden kunnen ontstaan.

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal