collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Trekken aan lijn  (gelezen 2066 keer)

Offline kellyn

• startende hondenvriend
  • *
  • 48 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Trekken aan lijn
« Reactie #20 Gepost op: september 13, 2013, 11:39:04 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik heb het ondertussen nog niet geprobeerd. Maar ik zal het dit weekend toch eens proberen denk ik. Een gentle walker is wel iets anders dan een gentle leader.
http://www.cool4pets.be/nylon-gentle-walker-zwart

Het probleem is dat hij alleen trekt op wandelingen. Tijdens de lessen in de hondenschool, loopt hij zo goed als altijd perfect naast mij, met aandacht voor mij. Ook als ik dit thuis oefen met de leiband aan, of ergens in een wei.
Maar van zodra we op straat komen, is hij de aandacht verloren en begint hij te trekken. Stoppen, wachten tot hij naast mij zit, mij aankijkt, belonen en vertrekken: heb ik al geprobeerd, maar het werkte helemaal niet.
Een andere richting uitgaan van zodra hij ergens naartoe trekt, werkt ook helemaal niet, want dan begint hij gewoon daar opnieuw te trekken :)
Flink doorstappen, lijkt iets meer effect te hebben, maar het trekken is er toch nog bij en dat houd ik zelf ook geen uur vol  :vuistje:
Hij kent het woordje voet al, maar luistert er nog niet naar als we aan het wandelen zijn ('zal nog komen' zeggen ze op de hondenschool, 'hij is nog jong ').
Als hij tijdens het wandelen wel mooi naast me komt lopen, beloon ik hem, maar het probleem is dat hij enkel naast mij komt lopen omdat hij weet dat hij dan een beloning krijgt! Snoepje of schouderklopje gekregen en hup meneer is weer weg.
Nog andere tips misschien?  :denk:

Offline Joni

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #21 Gepost op: september 13, 2013, 15:02:25 »
Zo'n gentle walker is zo gentle niet, die litsen striemen als het ware toe rond de schouders. In ieder geval zo'n dingen zeker combineren met training. De hond wl trekken en dat doet dan pijn, dus dan zeker dat alternatief geven wat wel leuk is: je trekt niet, en je komt dicht bij mij: flink, dat is wat ik verwacht. Zo leert de hond op de duur ook dat die andere dingen helemaal de moeite niet zijn om naartoe te trekken. In die zin doen oudere honden het vaak beter: die leren doorgaans dat het hen niets oplevert als ze naar iets toe trekken en dat mensen of andere honden helemaal niet bijzonder zijn zolang je aan de lijn loopt. Voor pups en jonge honden is de wereld nog heel nieuw dus die willen daar per se heel graag eens gaan kijken.

Als je hond naast loopt en weg is als hij de beloning krijgt, probeer de beloning dan uit te stellen tot hij langer naast loopt, werkt dat? Als hij het doet voor een schouderklopje kan je ook je stem gebruiken om te sturen: praat ertegen en zeg dat hij flink is als hij niet trekt en op het moment dat er spanning staat, breek je dat af en gebruik je een stopwoord. Dat hij op de hondenschool luistert en in andere 'prikkelarme' omgevingen is al een eerste stap. Luistert hij ook ergens op een veld zonder dat je voer bij hebt?

Offline kellyn

• startende hondenvriend
  • *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #22 Gepost op: september 13, 2013, 15:29:48 »
Ja precies daarom dat ik ook het gebruik van die gentle walker heb uitgesteld, ik had al eerder ergens gehoord dat dat wel eens pijn kon doen.
Als hij nu mooi naast mij komt lopen zeg ik altijd 'flinke jongen, das volg' en dan geef ik zijn snoepje. Het probleem is dat hij bij 'flink' al naar mijn hand kijkt om het snoepje te krijgen. Ik heb dan geprobeerd met te wachten om het snoepje te geven, tot hij niet meer naar mij kijkt maar wel nog mooi naast me loopt, maar dat hielp ook niet. Van zodra hij begint te trekken zeg ik neen en geef ik een snokje terug (al zijn dat altijd maar heel zachte snokjes bij mij) of stop ik. Ik heb het eerlijk gezegd nog niet geprobeerd zonder snoepjes  :denk:
Als ik op een wei ben met hem om te spelen met zijn bal ofzo, luistert hij wel altijd als ik hem roep ofzo of als er afleiding is en hij zou er naartoe willen lopen, stopt hij toch als ik roep (dit is een gans ander verhaal als hij thuis op de oprit staat).
Maar ik geef het niet op, ik zal eens proberen met de beloning uit te stellen als hij mooi naast mij loopt zoals je zegt. Hij is bijna zes maand, dus de puberteit zal gaan komen en zal het er ook niet gemakkelijker op maken waarschijnlijk, maar we houden vol!
Op de hondenschool kreeg ik ook altijd verschillende dingen te horen van wat ik moet doen, maar alles is natuurlijk het proberen waard  :wink:

Online Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #23 Gepost op: september 13, 2013, 16:32:55 »
Goya is nu 13 maanden en durft nog altijd trekken  :wink: Gewoon volhouden dus en blijven trainen. Ik ben er bij hem nu wel streng in, als hij na n waarschuwing nog de ezel uithangt dan krijgt hij het commando "hier" en is het gedaan met voor mij uit lopen.

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #24 Gepost op: september 13, 2013, 16:56:27 »
Probeer goed het verschil tussen braaf/flink/praten en het geven van een beloning te maken, zo kan je je hond makkelijker met je stem 'sturen' en kan je de beloning ('pak het maar') makkelijker uitstellen. Als hij niet reageert op nee-zeggen en je toch steeds moet blijven snokje terug geven zou ik hier niet mee verder gaan, dan wennen ze daar eerder aan en bovendien leren ze dan ook dat 'nee' eigenlijk weinig betekent. Als hij goed luistert op de hondenschool of op een veld met voerbeloningen, probeer die daar dan zeker af te bouwen of probeer dan om eens te gaan trainen op je stem alleen, en je kan dan je snoepjes houden voor het 'moeilijkere', namelijk wandelen op straat. Probeer ook niet altijd een koekje te geven, zo zal hij dat minder verwachten en minder enkel voor snoepen werken.

Offline josiane

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 864 HV-Punten
« Reactie #25 Gepost op: september 13, 2013, 22:39:07 »
Volhouden en veel geduld. In het begin dacht Bas ook dat het snoepje het startschot was om er weer vandoor te gaan. Hij is nu net 1 jaar en ik moet nog goed opletten. De ene x gaat het al beter dan de andere. Als hij echt een paar x vooruit schiet ga ik gewoon terug, al is het maar een paar stappen, en dan weer vooruit.
Elke hond is anders. Ik zie er genoeg die als pup al netjes naast lopen, en vraag me dan af wat ik in godsnaam mis doe. Maar ik zie echt veel verbetering, in 't begin ging hij achter alles, nu is 't nog die prooidrift. Een kat of konijn, en dan gaat hij erachteraan, of ja, dat wil hij toch. Maar ik heb er vertrouwen in dat we nu zover zijn dat we ook dat overwinnen.
Als ik zeg "maar wa ne flinke jongen" en dan da kopke dat mij zo aankijkt, weet ik dat we goed bezig zijn.
Je kan niet verwachten van een jonge hond dat hij dat op een week leert. Volhouden, natuurlijk gaat hij dat nog proberen, het levert nl op dat hij geraakt waar hij wil zijn.
Is er iets wat je doet of zegt waardoor hij je plots geinteresseerd aankijkt? Doe dat dan een paar x op wandeling. En dan zeg je enthousiast hoe flink hij wel is.

Offline Anne en Rowlf

• warme hondenvriend
  • *
  • 463 HV-Punten
« Reactie #26 Gepost op: september 16, 2013, 13:18:55 »
Ik pik hier even op in met ook een vraagje :

Als je de stop-methode toepast. Beloon je hem dan ook (met een snoepje, verbaal of met een aai) als hij terugkomt (lijn ontspant) en naar je kijkt? Of is verder wandelen eigenlijk de beloning?

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #27 Gepost op: september 16, 2013, 15:59:59 »
Verbaal belonen (zodat je goed kan timen wanneer juist hij het goed doet en om de hond de link nog makkelijker te laten leggen) samen met de wandeling als effectieve beloning. Snoepjes zou ik vermijden als het zonder kan (om te voorkomen dat die enkele flink niet trekt voor koekjes).

Offline Sien

• startende hondenvriend
  • *
  • 31 HV-Punten
« Reactie #28 Gepost op: september 16, 2013, 16:40:06 »
Wat wij van onze puppytrainer geleerd hebben werkt goed: elke keer als er een mens of hond voorbij komt (goed op voorhand als je m al ziet aankomen) de aandacht vragen van je pup, hem laten zitten en naar je kijken, liefst met de rug naar de aankomende mens/hond, zijn aandacht proberen behouden en belonen wanneer de mens/hond  voorbij is. Moet je wel zo veel mogelijk afstand houden in het begin. Vergt wat tijd maar gaat bij ons nu heel goed!

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal