collapse

Auteur Topic: Puppy gedrag  (gelezen 498 keer)

Offline Hugodb-Mila

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Man
Puppy gedrag
« Gepost op: augustus 07, 2019, 11:01:24 »
We zijn efkes radeloos. We hebben onze Golden Retriever pup nu 14 dagen en ze is 9 weken oud. In het begin alles ok. Een beetje wennen aan elkaar, spelen wandelen af en toe eens een commando aanleren, erop uit (zee, park,...).
De bench ging wat moeilijker, maar de vorige nachten sliep ze met gesloten deurtje zonder morren goed door. Ik slaap in de living en de bench staat in een aangrenzende plaats waar ze me perfect kan horen. De laatste paar dagen is ze nu plots zonder enige aanleiding (we merken toch niets anders) soms agressief, begint verwoed te blaffen en te grommen naar ons.
Bijv. 's morgens: naar buiten om plasje en/of kakje te doen, beetje spelen en dan eten. Mijn echtgenote en ik zitten dan aan tafel. na haar eten komt ze zoals altijd gewoon bij ons aan de tafel liggen. Voorheen geen probleem, maar nu springt ze plots, zonder enige aanleiding, recht, springt tegen ons aan en begint de hele buurt bijeen te blaffen en te grommen. Ze kijkt dan ook naar ons. Verder op de dag bijt ze dingen kapot binnen (actief op zoek naar alles wat los zit). We zijn er nochtans wel veel mee bezig.
Het geeft ons veel stress en dat merkt ze natuurlijk ook en geeft haar allicht ook wat extra stress.
Niets lijkt te helpen: negeren noppes, foei ook niets, afleiden met speeltje ook niet. Wordt dan zelfs erger. 
Deze nacht  ging ze zelfs volledig door het het lint in de bench.
Ze heeft wel wat probleempjes met de darmen (dunne ontlasting) Gisteren naar de dierenarts geweest. Medicatie meegekregen en andere voeding. Kan het zijn omdat ze zich misschien niet helemaal lekker in haar vel voelt? Nochtans wel actief.
Is ze oververmoeid? overprikkeld? verveelt ze zich (lijkt me sterk)?

Nog een kleine aanvulling: sinds maandag zijn mijn echtgenote en ik weer volop aan het werk. Onze kinderen (15 en 21) zijn wel thuis. Maandagochtend is ze ongeveer 40 minuutjes alleen moeten blijven in de keuken (tot 9 uur) (de bench is nog altijd geen goed idee  :cry: vrees ik). Haar achtergelaten met een dentastick, water en voldoende speeltjes en dat ging vrij vlot. Ze heeft me niet eens zien vertrekken (echtgenote was al eerder weg). We proberen dit dagelijks nu een beetje verder op te bouwen. Mijn zoon staat dus iedere dag een kwartiertje later op. Maandag en dinsdag lag ze steeds te slapen toen hij op stond.
Deze morgen was ze blijkbaar heel wild. is er dan eventjes mee naar buiten gegaan en is vervolgens in slaap gevallen (deze nacht nagenoeg niet geslapen)

Ze is de afgelopen 4 dagen blijkbaar een beetje het noorden kwijt :cry:

Het klinkt nu misschien allemaal een beetje negatief, maar het zijn gewoon de vaststellingen van de laatste 4 dagen.
Het is onze eerste hond en het is uiteraard voor iedereen wennen. Bij de knuffelmomenten is het echt een lieverd  :huggg: en we zouden ze voor geen geld meer afgeven of kunnen missen :lol:

Lang verhaal, maar ik hoop op nuttige tips en adviezen

Offline maart

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: Puppy gedrag
« Reactie #1 Gepost op: augustus 07, 2019, 11:14:35 »
lang leve puppy's  :mrgreen: je kunt niet wachten tot ze er zijn, maar eenmaal ze er zijn kun je niet wachten tot ze pup af zijn  :mrgreen:

ze lijkt mij gewoon heel normaal.  Na een nacht slapen moet al die energie er natuurlijk uit.  Ze snapt nog helemaal niet dat ze na het slapen weer gewoon rustig zou moeten zijn omdat baasjes nog half slapen  :lol:
Ik zou de dentastick achterwege laten, dat is nogal redelijk veel 'rotzooi' in een stick en daar kan de slappe ontlasting ook mee te maken hebben. 

zelf krijgt mijn pup 's morgens ook altijd zijn dolle 5 minuten.  Goed geslapen, goed gegeten, goed ge :drol: op wandeling, dus dan is het tijd voor actie. Ik laat hem doen, mijn ervaring leert me dat dat er uit groeit. Er op spreken is alleen maar reden voor nog meer feest. De volwassen honden zitten al helemaal in de routine van rust in huis, maar een pup moet dat allemaal nog leren.
Rustig en kalm blijven, iets geven om op te knabbelen en er zelf in huis niet heel actief mee bezig. Ikzelf doe niets van training in huis of spelletjes.  Uiteindelijk leren ze dan wel dat in huis er rust geldt en buiten alle vorm van actie te beleven valt.

Offline runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #2 Gepost op: augustus 07, 2019, 11:24:39 »
Eerst en vooral: geduld. Geduld is een schone deugd en dat heb je nodig bij een pup. Veel geduld, heel veel geduld. Neem rustig adem, reageer je af op een boksbal, eender wat maar blijf geduld hebben.

Dat blaffen en grommen lijkt me eerder een manier om jullie aandacht te trekken. Of de energie die er uit moet, kan ook. Ik zou er niet te veel aandacht aan schenken.

Een pup bijt dingen kapot, dat is nu eenmaal zo. Ruim je huis goed op en leg zo veel mogelijk buiten haar bereik. Als ze toch iets vindt dat ze niet mag kapot bijten, neem het rustig weg en geef haar meteen iets waar ze wel op mag bijten.

Het is ook een beetje zoeken naar de juiste balans tussen met haar bezig zijn en haar voldoende rust geven.

Offline Taygi

• warme hondenvriend
  • *
  • "Is this fish that I have, or chicken?"
« Reactie #3 Gepost op: augustus 07, 2019, 11:31:01 »
Je had haar op 7 weken? Ik hoor dat sommige fokkers dat doen maar vind dat wel nog te jong. Komt ze van bij een fokker en heb je met hen al contact gezocht?

Nuja, 't is een pup, he.

1. Dingen kapot bijten
Is normaal voor puppies. Haal alles (schoenen, kabels, afstandbediening, matten, kussens, etc) weg dat ze niet mag kapot bijten en leg je vloer vol speelgoed en dingen die kapot mogen.

Als ze kauwt op dingen waar het niet mag best afleiden met iets waar ze wel mag op kauwen.

Als ze zich zelf uit eigen keuze bezig houd met kauwen op speelgoed dan kan je haar best belonen. Met spelen, of snoepjes of aandacht.

2. Aandacht blaffen
Van zodra ze dit doet zou ik dat volledig negeren en de kamer verlaten.

3. Bench
Hoe heb je die bench aanleren aangepakt? Speel je soms met haar in de bench, krijgt ze daar haar eten, krijgt ze lekkere en leuke dingen als ze er van zichzelf in gaat, etc?

Ik snap niet helemaal wat jullie met de bench willen. Enkel voor de zindelijkheid 's nachts? Of wil je dat ze er in gaat als jullie weg zijn (maar je laat ze nu los?)? Enkel als puppy of ook als volwassene?

4. Alone training
Ik neem aan dat ze na de zomer alleen zal moeten zijn wanneer je kinderen naar school gaan of gaan werken? Dus ik raad ten sterkste aan dat je "alone training" gaat doen. Ik heb even geen zin om dat uit te leggen maar je vind er heel wat over online. Doe het in ieder geval heel traag, met veel geduld.

Wij deden dat bij onze hond in de bench als puppy, maar eens hij 16-20 weken was liep hij los rond. We moesten dan wel onze salontafel leeg houden

Een kong is een aanrader voor als ze alleen zijn. Je steekt dat vol met lekkers (haar brokken, snoepjes, fruit, groenten, pindakaas, etc etc) vriest dat in en dan heeft ze 'werk' om het eten er uit te halen. Je hebt ook ballen die je vol steekt met haar korrels en die ze dan moet rollen om haar eten te bemachtigen.

Geef dit soort dingen wel niet alleen als je vertrekt dan maakt ze de associatie "ik krijg dit dus baasje gaat weg"

5. Dentastix
Er is niks goeds aan een dentastix. Een kaloriebom die vol zit met khoolydraten en die bovendien nog slecht zijn voor je hond haar tanden.

Alternatieven: hoeven, kippenpoten, kippennekken, pensstaven, runderkophuid, etc

Haha, als ik een puppy zie dan denk ik "awwww ik wil er ook weer een" en als ik dan een topic als dit lees weet ik weer wat een miserie het kan zijn. Een toffe, schattige miserie maar jongens toch  :vuistje:

Veel success in ieder geval! Wat ik ook een aanrader vind is voldoende belonen als ze rustig zijn.

Offline runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #4 Gepost op: augustus 07, 2019, 11:36:38 »
Hoeven en runderkophuid lijken me nog wat te hard voor een pup. Maar er zijn genoeg alternatieven. Varkensneuzen, lamsoren, konijnenoren,... zou je vb ook kunnen proberen.

Offline Hugodb-Mila

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #5 Gepost op: augustus 07, 2019, 12:01:55 »

Ik zou de dentastick achterwege laten, dat is nogal redelijk veel 'rotzooi' in een stick en daar kan de slappe ontlasting ook mee te maken hebben. 

die dentastick krijgt ze nog maar 2 dagen. De dunne ontlasting heeft ze al meer dan een week. Er is een ontlastingsonderzoe k gedaan en eerste resultaten waren goed. Is nu nog voor verder onderzoek doorgestuurd. Op deze resultaten wachten we nog.
Ondertussen krijgt ze sinds gisteren medicatie en is ze op advies van de DA moeten overschakelen naar andere voeding om de darmpjes wat te kalmeren

Offline Hugodb-Mila

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #6 Gepost op: augustus 07, 2019, 12:07:29 »

3. Bench

Ik snap niet helemaal wat jullie met de bench willen. Enkel voor de zindelijkheid 's nachts? Of wil je dat ze er in gaat als jullie weg zijn (maar je laat ze nu los?)? Enkel als puppy of ook als volwassene?

4. Alone training
Ik neem aan dat ze na de zomer alleen zal moeten zijn wanneer je kinderen naar school gaan of gaan werken? Dus ik raad ten sterkste aan dat je "alone training" gaat doen. Ik heb even geen zin om dat uit te leggen maar je vind er heel wat over online. Doe het in ieder geval heel traag, met veel geduld.

De bench zouden we eigenlijk alleen willen gebruiken voor 's nachts. Ik ben geen voorstander om haar erin te laten zitten als we weg zijn. Een hond hoort toch bijv. geen 4 uur in een stalen kooi te zitten of redeneer ik hier nu verkeerd?

Bedankt voor de tip van de alone training. ik zoek dit wel eventjes op.

Offline Hugodb-Mila

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #7 Gepost op: augustus 07, 2019, 12:30:48 »

ze lijkt mij gewoon heel normaal.  Na een nacht slapen moet al die energie er natuurlijk uit.  Ze snapt nog helemaal niet dat ze na het slapen weer gewoon rustig zou moeten zijn omdat

Klopt,  dat ze energie kwijt moet, maar ze doet dit niet alleen 's morgens, maar op alle mogelijke momenten van de dag

Offline maart

• *
« Reactie #8 Gepost op: augustus 07, 2019, 12:43:11 »
ja, maar ze slaapt vast ook wel eens gedurende de dag dus dan zijn de batterijen weer volgeladen  :lol:
Het is even doorbijten, maar het loont de moeite eenmaal ze volwassen zijn  :lol:

overdag in de bench houden ben ik zeker ook geen voorstander van.

Offline Almora

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #9 Gepost op: augustus 07, 2019, 17:04:29 »
"Agressief" en "puppy van 9 weken" passen imo niet samen. Het zal idd. allemaal aandacht vragen en uitnodiging tot spel zijn. Niet alle honden doen het, maar ook grommen kan bij het (uitnodigen tot) spel horen. Dit wordt al eens verkeerd begrepen door mensen. Niet door honden.
Voor de rest sluit ik mij aan bij de vorige reacties.

Offline Larshann

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #10 Gepost op: augustus 07, 2019, 21:47:29 »
Lijkt me ook vrij normaal puppie gedrag  :vuistje:
Wij hebben nu een pup van 15 weken, die ook blaft en gromt en bijt en dus verschrikkelijk vervelend is soms  :mrgreen:
Ik probeer het voor te zijn door vaak te spelen, trekspelletjes waar hij zo veel mag grommen als hij wil. Dus voor hij zelf begint te blaffen doen we er iets actief mee.. en dan krijgt hij een kauwstaaf, een hele grote die hij onmogelijk op krijgt... na een tijdje daar op te knagen valt hij vanzelf weer in slaap.

Offline vivtje

• hondenvriend pro
  • *
  • ons chekepeeke
« Reactie #11 Gepost op: augustus 08, 2019, 18:03:28 »
Ja puppy's daar moet men geduld mee hebben heeeel veel geduld

Offline Hugodb-Mila

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #12 Gepost op: augustus 09, 2019, 09:20:46 »
Allemaal bedankt voor de reacties en de adviezen en we zullen inderdaad moeten besluiten dat het echt puppygedrag is  :lol: en we inderdaad hopen geduld zullen moeten hebben  :vuistje:
De afgelopen dagen is ze plots veel rustiger geworden en heeft dus 's morgens inderdaad eens haar dolle minuten en we laten haar doen. De bench begint ze nu plots een fijne plaats te vinden (gaat er spontaan gaan inliggen, haalt de knuffels eruit en er weer in, slaapt er overdag soms al een beetje in). Wel met het deurtje open weliswaar, maar dat is uiteindelijk de bedoeling (dat ze er haar nestje van maakt). Deze nacht erin geslapen, maar terug met het deurtje open in een aparte ruimte. Ik slaap wel nog beneden zodat ik er tijdig bij ben als ze moet plassen. Geslapen van 11u30 tot 6 uur :lol:. Hopelijk zijn we nu vertrokken  :wink:
De darmprobleempjes lijken opgelost (door medicatie). De ontlastingsanalyse was in orde.

Nu het eten nog. In mijn post heb ik aangegeven dat ze van voeding is moeten overschakelen wegens de darmprobleempjes. Eerst is ze er als een gek opgevlogen en nu kijkt ze er de afgelopen dagen amper naar. We laten het eventjes staan en als ze het niet wil dan zetten we het weg. Beetje later bieden we het nog eens aan, maar ze wil het niet. dus eten terug weg en wachten tegen deze middag. We gaan ervan uit dat ze uiteindelijk dan toch zal eten als ze honger heeft en dat doet ze ook soms wel wat later op de dag, maar niet hetgeen ze toch moeten binnen hebben op een dag. Een beloningssnoepje eet ze wel (we geven er niet veel zeker gezien de problemen met de darmen, maar dienen nu wel zo de medicatie toe omdat de eetlust er niet is). Of kan het aan de medicatie liggen? Dierenarts heeft niet aangegeven dat ze mindere eetlust zou kunnen hebben. Ze krijgt metrobactin en panacur. Vandaag voor beide pilletjes de laatste toediening.
Drinken doet ze wel genoeg

Offline runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #13 Gepost op: augustus 09, 2019, 11:54:42 »
Goed om te lezen dat het nu allemaal al vlotter gaat :thumbs:
Panacur heb ik vroeger ook nog gegeven,  het is me niet opgevallen dat mijn hond minder at daardoor.
Ik vermoed dat ze de nieuwe brokken bij nader inzien toch niet zo lekker vind. Je bent goed bezig door het eten weg te nemen, zo zou ik het ook doen.
Welke voeding geef je nu?

Offline runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #14 Gepost op: augustus 09, 2019, 11:58:16 »
Aangezien ze nog zo jong is, wel opletten dat ze niet te veel vermagert. Hoeveel dagen eet ze al minder?

Offline Hugodb-Mila

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #15 Gepost op: augustus 09, 2019, 12:49:48 »
Goed om te lezen dat het nu allemaal al vlotter gaat :thumbs:
Panacur heb ik vroeger ook nog gegeven,  het is me niet opgevallen dat mijn hond minder at daardoor.
Ik vermoed dat ze de nieuwe brokken bij nader inzien toch niet zo lekker vind. Je bent goed bezig door het eten weg te nemen, zo zou ik het ook doen.
Welke voeding geef je nu?

Ze krijgt nu via de dierenarts Royal Canin Gastro Intestinal Junior.
We zijn toen ze ze bij ons is gekomen, begonnen met Hills Large Breed Chicken voor puppy's omdat ze die bij de fokker ook kregen
Het rare is wel dat als ik wat brokjes op de grond leg, ze deze wel op eet.
Ik denk dat het sowieso geen beste eter is. In het begin wou ze ook al niet veel eten die Hills. Op aanraden van vrienden die ook een Golden hebben, deden we er dan een beetje geitenmelk bij en toen at ze de Hills wel op. Met de Royal Canin idem. In het begin met de geitenmelk vloog ze erop. Gisterenavond wou ze weer niet eten (brokken droog aangeboden). Toen een klein beetje zalmolie op gedaan. Dan heeft ze wel wat gegeten maar niet alles. Later op de avond heeft ze dan het restje opgegeten.
Vandaag belde de dierenarts met de uitslag van het ontlastingsonderzoe k (alles ok). Heb toen verteld dat ze slecht eet. DA vond dat vreemd en zou niet aan de medicatie liggen. DA raadt aan om eventueel wat te mengen met natte voeding.

Wat ik wel heb opgemerkt. We hebben ook nog 2 katten. De ene eet droge brokjes en de andere eet natte voeding. Ze is echt beduveld van dat katteneten. Ze zit er niet aan want we zetten de potjes van de katten na het eten weg. Ze weet de potjes staan maar kan er niet aan. Nadat de katten hebben gegeten, probeert ze wel tot bij de potjes te geraken om eruit te eten. Misschien is het dan toch verstandig om haar eten wat te mengen met natte voeding vanwege de geur? Moet zeggen dat die Royal +Canin brokjes nu ook niet bepaald uitnodigend ruiken.
wat me verder ook opvalt is dat ze (toen ze haar haar bakje wel nog leeg at) dat ze soms vrij onrustig is (maar ook niet altijd). Ze eet het dan niet volledig in één keer op, maar in verschillende fases: een beetje eten, efkes weggaan, rondkijken en dan terug verder eten. En zo ging dit door tot het bakje leeg was. Schrokken is natuurlijk ook niet goed.

Mijn zoon belt me net: brokken deze middag aangeboden en eet ze dus niet op  :cry:

Offline maart

• *
« Reactie #16 Gepost op: augustus 09, 2019, 13:14:03 »
ipv blikvoer zou ik kijken om iets van kvv te nemen.
KVV is complete verse voeding, wat je in de diepvries bewaard. Er bestaan soorten waarvan er kleine porties zijn, te vinden in winkels als zoomart/tom&co.

voorbeelden zijn Duck, Rodi, merk van de Tom&co zelf,... daar kun je gerust een schijf van onder de korrels doen.  (of je geeft geen korrels meer en schakelt volledig over op KVV,dat kan ook, info genoeg te vinden op het forum)

wel mits ze geen darmproblemen meer heeft natuurlijk.

Offline Taygi

• warme hondenvriend
  • *
  • "Is this fish that I have, or chicken?"
« Reactie #17 Gepost op: augustus 09, 2019, 13:33:02 »
Heb je aan de DA gevraagd of het de bedoeling is dat ze die RC blijft eten of enkel tot de ontlasting beter is?
Voor een van onze pleegkatten heb ik ook RC intestincal moeten geven maar dat was tot het beter ging (en na een panacur behandeling) dan zijn we weer op ander eten overgeschakelt.

Lijkt mij in ieder geval ook belangrijker dat ze eet of ze nu wat diaree heeft of niet, nee?  :weetniet: Misschien kan je brokken met toegevoegde pro-biotica proberen?
Hoeveel keer per dag geven jullie eten? Misschien kan je kleinere porties meerdere keren geven?

Onze hond eet zijn eten ook nooit in een snok op. Laat altijd wat staan en eet er 's avonds nog van. Soms is er 's ochtends nog wat over, dan eet hij dat dan. Ik zie daar geen graten in. Als we later een tweede hond hebben zal het wel wat anders zijn maar dat zien we dan wel.

Offline Hugodb-Mila

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #18 Gepost op: augustus 12, 2019, 12:55:30 »
Heb je aan de DA gevraagd of het de bedoeling is dat ze die RC blijft eten of enkel tot de ontlasting beter is?
Voor een van onze pleegkatten heb ik ook RC intestincal moeten geven maar dat was tot het beter ging (en na een panacur behandeling) dan zijn we weer op ander eten overgeschakelt.

Lijkt mij in ieder geval ook belangrijker dat ze eet of ze nu wat diaree heeft of niet, nee?  :weetniet: Misschien kan je brokken met toegevoegde pro-biotica proberen?
Hoeveel keer per dag geven jullie eten? Misschien kan je kleinere porties meerdere keren geven?

Onze hond eet zijn eten ook nooit in een snok op. Laat altijd wat staan en eet er 's avonds nog van. Soms is er 's ochtends nog wat over, dan eet hij dat dan. Ik zie daar geen graten in. Als we later een tweede hond hebben zal het wel wat anders zijn maar dat zien we dan wel.

die RC moesten we geven tot problemen opgelost waren. Stoelgang is merkelijk verbeterd dus zouden we in feite terug kunnen overschakelen op haar Hills.
Soit we zijn dus blikvoer gaan halen bij DA. Hebben wat gemengd met haar brokken en dit ging prima voor een tweetal dagen en hup weer gedaan. We geven haar driemaal per dag eten. 's Morgens, op de middag en een laatste keer 's avonds rond 18 uur. We begrijpen het soms niet goed meer. We hebben het nu sinds gisteren eens aangeboden op een bordje en nu is ze terug aan het eten geslagen. Hoe kan ze nu zo wispelturig zijn inzake eten?? :weetniet: Inzake eten begin ik echt aan streken te denken
We hadden haar beter Diva genoemd ipv Mila  :lol:

Offline tara

• *
« Reactie #19 Gepost op: augustus 12, 2019, 15:21:50 »
Voor sommige pupjes is drie maal eten per dag teveel.
Meestal geven ze zelf aan, en kan je naar twee voedingen gaan. 's morgens en 's avonds.
Als het een kleine eter is, kan je naar twee voedingen gaan,misschien dat ze dan ook wat meer eet.
Je kan eventueel de eerste dagen 's middags dan wat yoghurt geven, dat is goed en lusten ze graag.
Er zijn ook goede merken van blikvoeding, die je eventueel bij haar brokjes kan doen, kijk eens op vb. Zooplus, daar is een grote keuze, zoals GranCarno van animonda,.In sommige dierenspeciaalzaken ook wel te verkrijgen.
Of je doet er diepvriesvlees bij, daar zijn ook veel merken van, kan je vinden onder kvv voeding voor honden.
Ik heb ook 1 hond die als pup zo moeilijk was met eten, het is nog steeds geen grote eter,maar helemaal niet meer moeilijk. Soms is het een beetje zoeken.

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal