collapse

Auteur Topic: Tess  (gelezen 5652 keer)

Offline Ilsey

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Boogie Wonderland!
Re: Tess
« Reactie #80 Gepost op: augustus 06, 2019, 15:30:12 »
Misschien heeft ze op wandeling een 'ruimtelijker' gevoel, dat ze meer richtingen uit kan springen en lopen moest het nodig zijn, en is ze dan iets meer op haar gemak in zijn buurt?

Online runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #81 Gepost op: augustus 07, 2019, 11:01:21 »
Misschien heeft ze op wandeling een 'ruimtelijker' gevoel, dat ze meer richtingen uit kan springen en lopen moest het nodig zijn, en is ze dan iets meer op haar gemak in zijn buurt?
Dat denk ik ook.

Gisteren had ze trouwens het idee dat ze niet meer in de living/salon mocht. Geen idee hoe ze daar op gekomen is. Zelfs als ik thuis kwam van even weg geweest te zijn bleef ze in de keuken zitten ipv mij aan de deur te komen begroeten  :zot: Gelukkig was dat op een half uurtje en een heleboel koekjes wel weer opgelost.

Ik probeer nu wel een vaste dagstructuur aan te houden. Nu ik thuis ben wordt dat snel chaotisch en onvoorspelbaar, wat het voor Tess wss ook niet gemakkelijk maakt. Ook nieuwe prikkels probeer ik voorlopig terug tot een minimum te beperken, hopelijk vind ze op die manier meer rust en stabiliteit waardoor ze weerbaarder wordt in andere situaties.

Offline vivtje

• hondenvriend pro
  • *
  • ons chekepeeke
« Reactie #82 Gepost op: augustus 08, 2019, 18:04:28 »
succes met uw mooie meid

Online runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #83 Gepost op: augustus 11, 2019, 00:07:30 »
Het wonder is geschiedt  :bow:
Vandaag is hier een vriendin geweest om haar te observeren en mee te denken. Conclusie: Tess is een dramaqueen en het lokken en koekjes gooien helpt dat eigenlijk wat in de hand. Het is beter om er toch een beetje druk op te zetten door het vluchtgedrag in te perken en haar af en toe over een drempel te trekken. Over het algemeen dus minder medelijden tonen maar kordaat en duidelijk zijn in wat we willen.

Het frappante is hoe snel ze daar op reageerde. Als J. en ik vroeger in de zetel zaten dan lag Tess in de keuken en wou ze niet dichter. Vandaag haar aan de leiband mee genomen naar de zetel en ze was eerst niet op haar gemak maar ze deed ook niet echt moeilijk. Na een tijdje zelfs de leiband uit gedaan en ze bleef bij ons liggen, zelfs als ik even recht stond om mijn drinken van tafel te pakken.

Op wandeling was ze ook veel rustiger dan anders, ze heeft koekjes uit J. Zijn hand genomen en hij heeft haar zelfs kort kunnen aaien zonder dat ze schichtig werd  :zot:

Het gaat voor mij lastig zijn omdat ik normaal heel zacht ben in mijn aanpak maar het is duidelijk dat het voor Tess beter is dat we kordaat zijn en heel duidelijk maken wat we van haar willen. Te veel vrijheid maakt het voor haar te verwarrend denk ik.
We gaan haar niet vastbinden aan iemand maar ik ga haar wel vaker een leiband aan doen om haar gemakkelijker te kunnen sturen.

Offline sepke

• *
« Reactie #84 Gepost op: augustus 11, 2019, 20:29:52 »
Super!

Offline myriam.e

• *
« Reactie #85 Gepost op: augustus 12, 2019, 09:42:57 »
 :thumbs: :thumbs:

Online runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #86 Gepost op: augustus 14, 2019, 20:05:21 »
Het is weer erger  :cryblue:
Daarnet waren we in de tuin met Tess aan de lijn. J. kwam blijkbaar te dicht want ze is plots enorm beginnen uitvallen naar hem. Ze bleef ook door gaan. Nu zit ze in de bench want ik vertrouw het niet meer. Als J. te dicht bij de bench komt gromt ze ook  :cry:
Hier ga ik toch professionele hulp voor inroepen, dit kan echt niet meer. Telkens als het beter lijkt te worden krijgen we het deksel op onze neus  :muur:

Offline sepke

• *
« Reactie #87 Gepost op: augustus 14, 2019, 21:07:23 »
Maar oei, wat is dat nu weer. Het moet zijn dat hij echt de pech heeft haar aan iemand te doen denken waar ze slechte ervaring mee heeft hé.

Sky heeft dat ook met iemand op de hondenschool. Dat is niet te doen.

Hopelijk komt er snel beterschap!

Offline Perdita

• *
« Reactie #88 Gepost op: augustus 14, 2019, 21:15:27 »
Wat jammer Runa. En niet goed voor het vertrouwen in haar hè.
Professionele hulp lijkt me een heel goed idee. Hopelijk vind je iemand geschikt!

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #89 Gepost op: augustus 15, 2019, 17:34:45 »
Daarnet waren we in de tuin met Tess aan de lijn. J. kwam blijkbaar te dicht want ze is plots enorm beginnen uitvallen naar hem. Ze bleef ook door gaan. Nu zit ze in de bench want ik vertrouw het niet meer. Als J. te dicht bij de bench komt gromt ze ook  :cry:
Hier ga ik toch professionele hulp voor inroepen, dit kan echt niet meer. Telkens als het beter lijkt te worden krijgen we het deksel op onze neus  :muur:

Heel jammer maar ergens had ik toch het gevoel van: oei, terug een andere aanpak. Dus minder voorspelbaar door dat ze niet meer kan vluchten en minder stabiliteit in de zin van continuïteit. Ze kon minder vluchten doordat ze in huis ook aan  de lijn gehouden werd, ze kon nog bevriezen maar dat kan geen lange tijd duren, vleien bij J. zat er niet in dus blijft vechten nog over. Wat ik ook niet verstaan heb is  waarom hij haar snoepjes gaf en niet jij telkens als ze iets deed dat binnen  de zaken ligt die jullie wensen. Tess vertrouwt jou en krijgt een beloning  waarschijnlijk van jou al ze iets goed doet. Maar waarvoor beloont J. haar, is dit duidelijk voor haar? Weet zij dat dit gewoon lokken is en geen beloning, zou dit verwarrend voor haar kunnen zijn?

Maar geen nood, met hulp komen jullie er wel en veel succes.

Offline wesp

• *
« Reactie #90 Gepost op: augustus 15, 2019, 17:45:09 »

Ahnee :( wat jammer zeg! Hopelijk kunnen jullie haar vertrouwen snel terug winnen  :huggg:

Online runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #91 Gepost op: augustus 15, 2019, 23:45:03 »
Heel jammer maar ergens had ik toch het gevoel van: oei, terug een andere aanpak. Dus minder voorspelbaar door dat ze niet meer kan vluchten en minder stabiliteit in de zin van continuïteit. Ze kon minder vluchten doordat ze in huis ook aan  de lijn gehouden werd, ze kon nog bevriezen maar dat kan geen lange tijd duren, vleien bij J. zat er niet in dus blijft vechten nog over. Wat ik ook niet verstaan heb is  waarom hij haar snoepjes gaf en niet jij telkens als ze iets deed dat binnen  de zaken ligt die jullie wensen. Tess vertrouwt jou en krijgt een beloning  waarschijnlijk van jou al ze iets goed doet. Maar waarvoor beloont J. haar, is dit duidelijk voor haar? Weet zij dat dit gewoon lokken is en geen beloning, zou dit verwarrend voor haar kunnen zijn?

Maar geen nood, met hulp komen jullie er wel en veel succes.
We hebben weken geprobeerd met de ene techniek alvorens de tweede te proberen. Dat betekent inderdaad minder continuïteit maar het heeft ook geen zin om aan te modderen met een techniek die toch niet werkt.
Ze kon minder vluchten, inderdaad maar dat was ook de bedoeling. Haar uit dat vluchtgedrag halen en de situatie onder ogen zien. We hebben haar ook niet geforceerd in die zin dat we niet aan haar hebben zitten trekken. Maar elke stap die ze zelf in onze richting zette mocht ze niet meer achteruit. Ze kon bevriezen of vechten maar ze had ook nog een optie: de situatie aanvaarden en uiteindelijk  ontspannen. En dat deed ze.
Het is inderdaad niet het eerste waar je aan denkt bij een bange hond maar ik zie wel in dat het kan werken. Er zijn hier mensen die succesvol een bange hond aan zichzelf vastbinden. Dat geeft de hond nog minder keuze, wij wachtten nog tot ze zelf vooruit stapte en ze kreeg ook regelmatig de kans om in haar bench te bekomen als ze daar nood aan had.

De reden waarom J de snoepjes gaf is opdat ze de associatie zou maken dat J = snoepjes krijgen dus J = goed. Als ik haar snoepjes zou geven zou ze moeilijker de associatie met hem maken. Of dat nu lokken of belonen is maakt eigenlijk weinig uit volgens mij.

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #92 Gepost op: augustus 16, 2019, 01:01:32 »
We hebben weken geprobeerd met de ene techniek alvorens de tweede te proberen. Dat betekent inderdaad minder continuïteit maar het heeft ook geen zin om aan te modderen met een techniek die toch niet werkt.
Ze kon minder vluchten, inderdaad maar dat was ook de bedoeling. Haar uit dat vluchtgedrag halen en de situatie onder ogen zien. We hebben haar ook niet geforceerd in die zin dat we niet aan haar hebben zitten trekken. Maar elke stap die ze zelf in onze richting zette mocht ze niet meer achteruit. Ze kon bevriezen of vechten maar ze had ook nog een optie: de situatie aanvaarden en uiteindelijk  ontspannen. En dat deed ze.
Het is inderdaad niet het eerste waar je aan denkt bij een bange hond maar ik zie wel in dat het kan werken. Er zijn hier mensen die succesvol een bange hond aan zichzelf vastbinden. Dat geeft de hond nog minder keuze, wij wachtten nog tot ze zelf vooruit stapte en ze kreeg ook regelmatig de kans om in haar bench te bekomen als ze daar nood aan had.

De reden waarom J de snoepjes gaf is opdat ze de associatie zou maken dat J = snoepjes krijgen dus J = goed. Als ik haar snoepjes zou geven zou ze moeilijker de associatie met hem maken. Of dat nu lokken of belonen is maakt eigenlijk weinig uit volgens mij.

Denk dat ik snap wat jij bedoelt! Geduld is eigenlijk soms ook niet wat we te veel moeten hebben maar,, dat is ook het moeilijke.
Lokken en belonen maakt voor mij soms  wel uit maar ook niet altijd. Wat is het duidelijkste jij die snoepjes heeft als J. in haar buurt is dus: J. is er = bar open, J. is niet haar buurt dus bar dicht. . Of J. die snoepjes aan Tess geeft zonder dat er een voor haar een reden is of dat ze di e telkens opnieuw moet raden?
Jean Donaldson schrijft hierover weet wel niet meer in welk boek juist.

EN ja, met succes de hond aan jouw vastbinden kan maar, dan ook niet bij elke hond. Lichte dwang helpt hier ook niet want dit lees ik:

"De situatie aanvaarden" kan ook aangeleerde hopeloosheid zijn en zelfs uitmonden in agressie wat hier gebeurt is.
Dus, spijtig genoeg werkt dit ook niet en dan is dit zelf gevaarlijk.

Maar jij komt er zeker, zoekt hulp en goede en wees daarna een vrolijk duo - trio

Offline Artan

• *
« Reactie #93 Gepost op: augustus 19, 2019, 12:20:00 »
Teveel gepusht.... een DH is geen type hond om “af en toe eens wat meer druk bij uit te oefenen en over de drempel te trekken”

+ nu nóg een vreemd persoon erbij halen (GT)  = nog meer druk

+ uw vriend die zich “frustreerd” en in eerste plaats al geen ervaring heeft met honden, dat voelt die hond ongetwijfeld als geen ander, of je dat nu wilt of niet.

Sorry maar ofwel moet jij sterk je verwachtingen gaan bijstellen en die hond de tijd geven om te ontwikkelen op haar eigen tempo, ofwel zit ze echt niet op haar plaats bij u / jullie imo.

Offline tara

• *
« Reactie #94 Gepost op: augustus 19, 2019, 13:27:03 »
Teveel gepusht.... een DH is geen type hond om “af en toe eens wat meer druk bij uit te oefenen en over de drempel te trekken”

+ uw vriend die zich “frustreerd” en in eerste plaats al geen ervaring heeft met honden, dat voelt die hond ongetwijfeld als geen ander, of je dat nu wilt of niet.

Sorry maar ofwel moet jij sterk je verwachtingen gaan bijstellen en die hond de tijd geven om te ontwikkelen op haar

eigen tempo, ofwel zit ze echt niet op haar plaats bij u / jullie imo.

Volledig mee eens.
Zelfs vriend is geen vast deel van haar roedel, dus dat is heel moeilijk voor haar.
Tijd,tijd,tijd. Dat vraagt ze, en veel geduld.

Offline Larshann

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #95 Gepost op: augustus 19, 2019, 20:30:18 »

Sorry maar ofwel moet jij sterk je verwachtingen gaan bijstellen en die hond de tijd geven om te ontwikkelen op haar eigen tempo, ofwel zit ze echt niet op haar plaats bij u / jullie imo.

x3

Ik zou zeker geen snoep meer gooien enz. Dat forceert haar imo net om iets te doen wat ze (nog) niet durft
Ik zou je vriend gewoon vragen haar gerust te laten.. tot ze zelf komt

Offline Perdita

• *
« Reactie #96 Gepost op: augustus 19, 2019, 21:04:05 »
Ik zou even afwachten van de gedragstherapeut zegt. Vaak is het makkelijker voor een vreemde om te interpreteren wat er fout gaat in de communicatie tussen je vriend en haar. Want ergens gaat het fout, en achter een pc is het moeilijk oordelen.

Offline maart

• *
« Reactie #97 Gepost op: augustus 19, 2019, 21:18:42 »
Ik zou ook de GT afwachten.
En verder zou ik je vriend haar volledig laten negeren.  Hem niets laten doen tov haar.
Ik merk het bij mijn honden. Die hebben schijt aan mijn huisgenoot. Als hij vraagt of ze mee gaan naar buiten, dan reageren die totaal niet. Als hij van thuis uit werkt terwijl ik zelf werken ben, staan ze zelfs van de ganse dag niet op van hun plaats (hij rookt dus gaat regelmatig naar buiten)
Moesten mijn honden angstig zijn, kan ik me voorstellen dat ze precies zo wantrouwig als Tess zouden zijn.
Er schuilt ergens wel iets van waarheid in dat een herder maar 1 baas heeft. De mijne accepteren iedereen, maar meer dan lucht met een geurtje zijn ze verder ook niet.

Online runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #98 Gepost op: augustus 19, 2019, 21:32:02 »
We gaan idd de GT afwachten. Dat anderhalf uur dat hij hier is zal Tess wel overleven denk ik.
Intussen heeft ze nog een paar keer uitgevallen naar J. zonder duidelijke trigger. Dus nu zit Tess in de bench of buiten als J. hier is, er is dus weinig tot geen interactie tussen beiden. En ja, ik weet dat dat niet ideaal is en waarschijnlijk ook niet bevorderlijk voor haar gedrag maar daarom laat ik ook een GT langs komen. Zo vinden we hopelijk een oplossing gebaseerd op een observatie en niet meer zomaar iets van op het internet.

Offline Happy

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #99 Gepost op: augustus 20, 2019, 09:53:18 »
Niet fijn voor jullie en Tess  :huggg:

:pray: dat de GT uitkomst kan bieden succes alvast  :thumbs:

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal