collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: stelling: castratie versus agressief gedrag  (gelezen 3344 keer)

Offline Talia

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 110 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: stelling: castratie versus agressief gedrag
« Reactie #60 Gepost op: juni 07, 2013, 15:59:59 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik heb gehoord dat je hond , bij een chemische castratie, kans maakt om botkanker en suikerziekte te krijgen. Als er al ergens een sluimerende tumor is, zou deze ook gepusht worden om verder aan te groeien. Misschien is dit alleen bij langdurig gebruik ? Iemand die hier iets vanaf weet?   

daar heb ik geen weet van! maar ik heb vernomen dat bij castratie ook wat verhoogde kansen zitten bij bepaalde kankers.. :D

Offline vs89

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 577 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #61 Gepost op: juni 09, 2013, 12:58:22 »
daar heb ik geen weet van! maar ik heb vernomen dat bij castratie ook wat verhoogde kansen zitten bij bepaalde kankers.. :D
inderdaad meer kans op botkanker prostaatkanker kanker op de urinewegen en harttumoren. ik ben nog altijd van meening dat je een reu neemt omdat die een reu is en 95% van de problemen kan je oplossen zonder castratie.
 ik erger me er altijd aan dat mensen bv een border collie reu nemen en die dan gaan castreren omdat die rustiger zou worden ... nemen ze toch gewoon beter een ander ras in mij ogen  :weetniet:
ik ben niet tegen castratie zolang die gebeurt na een grondige check of de effectieve problemen wel bij de hormonen liggen maar tegenwoordig is castratie het magische middel geworden tegen elke vorm van probleem gedrag terwijl het meeste ongewenst gedrag afkomt van een tekort aan mentale en fysieke afleiding + een tekort aan leiding en structuur  en niet door de hormonen
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2013, 13:01:58 door vs89 »

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #62 Gepost op: juni 09, 2013, 14:33:30 »
verhoogde kans op prostaatkanker?? de behandeling van prostaatkanker is het onttrekken van hormonen dus deze stelling klopt niet ben ik bang  :?

Offline tira00

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 478 HV-Punten
« Reactie #63 Gepost op: juni 09, 2013, 14:53:00 »
Dat een "chemische" castratie niet echt gezond kan zijn, denk ik zowiezo.
Door mijn hondenkapsalon heb ik de kans om veel honden hun heel leven te kunnen volgen. Ik heb op 35 jaar tijd één teefje gezien met een blaasverzakking.
Al die andere gecastreerde of gesteriliseerde honden zijn allemaal goed gezond gebleven heel hun leven lang. Uiteindelijk sterven ze aan de gewone oude hondenziekten.
Ik dacht dat C.Millan aanraade dat als je een hond niet wil laten castreren dat ie dan minstens 2 keer per jaar moet dekken om gezond te blijven? Heb ik toch eens gehoord in een uitzending..

Offline NessyJen

• startende hondenvriend
  • *
  • 1 HV-Punten
« Reactie #64 Gepost op: juni 09, 2013, 15:28:06 »
Bij castratie idd meer kans op verschillende kankers, ook prostaatkanker!
Honden worden medisch gecastreerd als de prostaat opzwelt, vergrootte prostaat! Ze vertonen dan wat bloed in de urine bij het plassen en door castratie ontzwelt de prostaat en is de hond terug in orde. Niks te maken met prostaatkanker.

Chemische castratie heeft andere consequenties dan echte castratie : Bij chemische castratie valt de aanmaak van testosteron bij reuen helemaal weg! Bij castratie niet, de hond blijft toch natuurlijke lichamelijke behoefte van testosteron aanmaken. Daarom zijn mensen misschien tevreden na chemische castratie en niet meer na de echte castratie!

Hier 2 intacte reuen die zeker niet gecastreerd worden zonder medische reden! 

Je moet trouwens elke hond afzonderlijk bekijken qua gedrag en zeker niet castreren om opvoedingsproblemen, gewoon je hond op een consequente en hond vriendelijke manier opvoeden en hem de kans geven om hem door zijn pubertijd te gaan met de juist opvoeding!! Vele reuen worden gecastreerd in de pubertijd en zijn daarna dan zogezegd rustiger,... het duurt minstens 6 maand voor je al een verschil kan zien en meestal zijn de honden toevallig dan ook uit hun pubertijd

Er wordt hier ook veel over rijden op andere honden gepraat, dit is een gedrag dat hoort bij spelen (spelgedrag) van honden, heeft niet direct met seksueel gedraag te maken en zeker niet met de zogenaamde "dominantie".
Ook wordt vaak de "stijve" vernoemd, een reu waarvan je de piemel ziet heeft daarom geen erectie, bij verschillende reuen is hun piemel soms of dikwijls zichtbaar, daarom niks te maken met seks.

Zo dus rijden van honden op andere honden is typisch honds gedrag, 1 van de vele spel gedragingen bij honden niks om beschaamd over te zijn ! En reuen die hun piemel laten zien zijn daarom niet seksueel opgewonden,.....als je ze natuurlijk niet met een loopse teef laat spelen!!!

Offline Joni

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #65 Gepost op: juni 09, 2013, 15:37:50 »
Zelf ben ik van oordeel dat veel honden beter af zijn moesten ze gecastreerd zijn. De manier waarop wij honden houden en wat we van hen verwachten (samenleven of vaak in contact komen met al dan niet loopse teven en andere intacte reuen die niet van de eigen groep zijn, bijvoorbeeld), kan voor veel reuen voor een onnodige stressfactor zorgen. Honden zijn in-groep dieren en het is voor hen zijn zo'n wisselende interacties eigenlijk "tegen hun natuur" (al vind ik deze term gevaarlijk want 'natuur' bij gedomesticeerde dieren is wel gecompliceerd). Bepaald onaangepast gedrag kan wel degelijk gunstig beïnvloed worden door een castratie (voornamelijk bij reuen) en kan voor de hond eigenlijk een wegname van stress zijn. Rijden of stalken is bijvoorbeeld geen correct spelgedrag.

Vandaar dat ik wel geloof in bepaalde adviezen waarin een castratie gedrag van de hond zou kunnen verbeteren. Het gaat inderdaad wel niet over alle probleemgedrag en elke situatie is anders, dus een uitgebreid onderzoek van wat er eigenlijk verkeerd gaat (of is gegaan) is wel echt belangrijk. Misschien dat veel dierenartsen dit inderdaad soms overslaan. Maar over de grote lijn zie je toch wel veel onaangepast gedrag van reuen en castratie schijnt echt wel vaak te helpen, win-win situatie voor zowel hond als baas. Veel reuen mogen ook nooit dekken of interageren vaak met honden van buiten hun eigen groep, een intacte hormoonhuishouding is dan in sommige gevallen meer 'burden' dan iets anders.

Offline vs89

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 577 HV-Punten
« Reactie #66 Gepost op: juni 09, 2013, 17:06:08 »
verhoogde kans op prostaatkanker?? de behandeling van prostaatkanker is het onttrekken van hormonen dus deze stelling klopt niet ben ik bang  :?
je hebt het op testikel kanker en dan nog verminder je maar de kans met 1 % ingeval je het preventief zou doen. 
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2013, 17:11:50 door vs89 »

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #67 Gepost op: juni 09, 2013, 18:35:29 »
:thumbs:

x 1

Uit Eigen ervaring: teven slêchts gesteriliseerd omwille van gezondheidsprobleme n: 7 2 schijnzwangerschap,
2 baarmoeder onsteking, 1 mocht geen grote schommelingen hebben in gewicht enhormonen huishoudinn en dergelijke om goed te kunnen te behandelen met medicatie 1 melkklier tumor en 1 ovuleerde ook bu!ten de loopsheid (gezien aan de diktevan de vagina die schommelde + gedrg  vn de reuen). En 1 is hier gesteriseerd toegekomen. Bij geen enkele een vedragsverandering gemerkt.

1 reu gecatstreed omwille dat hij echt te hard afzag als er loopse teven waren. Ook geen gedragverandering gezin. Hij was drie jaar toen hij gecastreerd is en was een haantje nu is hij er 12 en is nog een haantje.........
« Le bonheur est une direction, pas une destination »

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #68 Gepost op: juni 09, 2013, 18:45:36 »
Laatst was Diva aan het spelen met de buurhond. Is een teefje die intact is. Awel opeens begint Diva haar te berijden, ik stond gewoon perplex, heb ik nog nooit gezien! De buurvrouw zei dat het kwam omdat haar hond loops is. Klopt dat?

Hier gebeuyrde dat ook tussen mijn eigen honden! Ooit met vier rondjes in de tuin zien lopen de één op de andere. En de "zekerste" hied haar 4 poten (letterlijk) op de grond.

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #69 Gepost op: juni 09, 2013, 19:08:38 »
Rijden of stalken is bijvoorbeeld geen correct spelgedrag.

Nog nooit gehoord of gelezen!!!

Dat wij,mensen, het niet kunnen vinden is iets totaal anders!!!!

Sommige honden en niet alleen "watjes" laten dit toe;

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #70 Gepost op: juni 09, 2013, 19:36:30 »
Ik heb gehoord dat je hond , bij een chemische castratie, kans maakt om botkanker en suikerziekte te krijgen. Als er al ergens een sluimerende tumor is, zou deze ook gepusht worden om verder aan te groeien. Misschien is dit alleen bij langdurig gebruik ? Iemand die hier iets vanaf weet?   

Ik weet wel da bij de vroegere chemische castraties gezondheidsrisico waren gelijk suikerziekte. Sommig van de huidige door inplanting geven minder tot geen risico's.

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #71 Gepost op: juni 09, 2013, 20:05:15 »
je hebt het op testikel kanker en dan nog verminder je maar de kans met 1 % ingeval je het preventief zou doen. 

ik ken heus het verschil wel tussen testis en prostaatkanker hoor...
feit is idd dat bij een gewone castratie enkel de testis verwijderd worden en er nog aanmaak van testosteron is in de bijnieren en bij een chemische valt alles weg...vandaar dat chemische castratie gebruikt wordt bij prostaatca...

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #72 Gepost op: juni 09, 2013, 20:50:45 »
Ik dacht dat C.Millan aanraade dat als je een hond niet wil laten castreren dat ie dan minstens 2 keer per jaar moet dekken om gezond te blijven? Heb ik toch eens gehoord in een uitzending..

euhm, nee... hij is de grootste tegenstander van de amerikaanse broodfok, hij promoot echt ni da elke teef 2 keer per jaar dan nog moet gedekt worden...
wat in Amerika wel vaak gebeurt, is dat voor de eerste loopsheid gecastreerd wordt, om kankers te voorkomen... waar ik het ook ni helemaal mee eens ben, ze hebben die hormonen nodig voor de groei...

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline tira00

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 478 HV-Punten
« Reactie #73 Gepost op: juni 09, 2013, 23:51:02 »
Nee ,hij zei het niet om dekken te promoten maar beweerde dat het vreselijk ongezond was als een niet gecastreerde hond nooit mag dekken. En ik denk dat ook.

Is het castreren van honden alleen voor hun seksueel gedrag op zich (dus niet ivm opvoedingsproblemen) niet altijd het gemakkelijkste? Er zit wel altijd ergens een loopse teef in de buurt, of er heeft wel altijd ergens een loopse teef gemarkeerd als je gaat wandelen met je intakte reu. Dus eigenlijk zit ie zich toch wel constant op te jagen dat ie niet kan dekken.

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #74 Gepost op: juni 10, 2013, 00:05:32 »
Nog nooit gehoord of gelezen!!!

Dat wij,mensen, het niet kunnen vinden is iets totaal anders!!!!

Sommige honden en niet alleen "watjes" laten dit toe;

Hey, spelen is niet hetzelfde als andere interacties tussen honden. Rijden en dergelijke kan voorkomen bij een eerste contact, een soort van aftasten tussen de honden, maar honden die dit systematisch blijven doen (alsook op mensen, zonder dat deze hond 'dominant' wil zijn), dat is dikwijls iets hormonaal.

Offline Talia

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 110 HV-Punten
« Reactie #75 Gepost op: juni 10, 2013, 07:42:24 »
inderdaad meer kans op botkanker prostaatkanker kanker op de urinewegen en harttumoren. ik ben nog altijd van meening dat je een reu neemt omdat die een reu is en 95% van de problemen kan je oplossen zonder castratie.
 ik erger me er altijd aan dat mensen bv een border collie reu nemen en die dan gaan castreren omdat die rustiger zou worden ... nemen ze toch gewoon beter een ander ras in mij ogen  :weetniet:
ik ben niet tegen castratie zolang die gebeurt na een grondige check of de effectieve problemen wel bij de hormonen liggen maar tegenwoordig is castratie het magische middel geworden tegen elke vorm van probleem gedrag terwijl het meeste ongewenst gedrag afkomt van een tekort aan mentale en fysieke afleiding + een tekort aan leiding en structuur  en niet door de hormonen

Ben ik mee eens ik zou enkel casteren als er medische redenen voor zijn

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #76 Gepost op: juni 10, 2013, 13:49:40 »
Hey, spelen is niet hetzelfde als andere interacties tussen honden. Rijden en dergelijke kan voorkomen bij een eerste contact, een soort van aftasten tussen de honden, maar honden die dit systematisch blijven doen (alsook op mensen, zonder dat deze hond 'dominant' wil zijn), dat is dikwijls iets hormonaal.

Rijden is HEEL SOMS een dominant gedrag!!! Voor de rest, ben ik wel eens met je nuancering. Maar in wezen kan rijden WEL een gewone interactie bij honden zijn.  Of het kan ook gebruikt worden om Dopamine te produceren of vrij te krijgen in het lichaam (wat ook weeral niet veel voorkomt).

Offline koenv

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 313 HV-Punten
« Reactie #77 Gepost op: juni 10, 2013, 14:52:51 »
Rijden is HEEL SOMS een dominant gedrag!!! Voor de rest, ben ik wel eens met je nuancering. Maar in wezen kan rijden WEL een gewone interactie bij honden zijn.  Of het kan ook gebruikt worden om Dopamine te produceren of vrij te krijgen in het lichaam (wat ook weeral niet veel voorkomt).
Een half jaartje geleden waren mijn hond en die van zus ( beiden reu) aan het spelen en regelmatig waren zij soms beurtelings aan het rijden. Op een bepaald ogenblik stond mijn hond daar met een joekel van een druipende erectie.  :shock: Hij heef toen wss wel dopamine aangemaakt en alzo zelfbelonend gedrag gecreeerd. Hij stond er maar beteuterd bij en ik ben blij dat het maar bij 1 keer is gebleven.     

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #78 Gepost op: juni 10, 2013, 15:20:32 »
Nee ,hij zei het niet om dekken te promoten maar beweerde dat het vreselijk ongezond was als een niet gecastreerde hond nooit mag dekken. En ik denk dat ook.

Is het castreren van honden alleen voor hun seksueel gedrag op zich (dus niet ivm opvoedingsproblemen) niet altijd het gemakkelijkste? Er zit wel altijd ergens een loopse teef in de buurt, of er heeft wel altijd ergens een loopse teef gemarkeerd als je gaat wandelen met je intakte reu. Dus eigenlijk zit ie zich toch wel constant op te jagen dat ie niet kan dekken.

niet elke intacte reu reageert hitsig op een loopse teef  :wink:
(maar as ge erover nadenkt, eens hij 1 keer mogen dekken heeft, weet hij wel wat de geur van een loopse teef betekent e...  kpeis ni dat hij dan de volgende keer der echt beter van gaat zijn omdat hij toch ooit 1 keer mogen dekken heeft)...
zelfde met teven he, er zijn zelfs nog dierenartsen die rondvertellen dat elke teef minstens 1 keer een nestje moet baren in haar leven om gezond te blijven... en mensen geloven die fabeltjes e, en al die pups belanden in het asiel...

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #79 Gepost op: juni 10, 2013, 17:08:46 »
niet elke intacte reu reageert hitsig op een loopse teef  :wink:
(maar as ge erover nadenkt, eens hij 1 keer mogen dekken heeft, weet hij wel wat de geur van een loopse teef betekent e...  kpeis ni dat hij dan de volgende keer der echt beter van gaat zijn omdat hij toch ooit 1 keer mogen dekken heeft)...
zelfde met teven he, er zijn zelfs nog dierenartsen die rondvertellen dat elke teef minstens 1 keer een nestje moet baren in haar leven om gezond te blijven... en mensen geloven die fabeltjes e, en al die pups belanden in het asiel...

Aivic heeft gisteren de hele dag naast een loopse teef gezeten en dat is geen enkele keer een probleem geweest. die is gewoon in slaap gevallen  :mrgreen:
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal