collapse

Auteur Topic: Spaanse waterhond probleempjes  (gelezen 251 keer)

Offline Agda

• hondenvriend pro
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Spaanse waterhond probleempjes
« Gepost op: december 03, 2019, 22:23:46 »
Onze Leo is een Spaanse Waterhond. Voor diegene die het ras een beetje kennen : het zijn geen makkelijke hondjes. Er komt veel onzekerheid voor, en verlatingsangst. Ze lijken bijna allemaal wel één of ander issuetje te hebben.
Sinds ongeveer 2 jaar hebben we ook een "pleegzusje" die hier regelmatig komt logeren. Haar baasje is een gescheiden vrouw met 4 volwassen en bijna volwassen kinderen die allemaal ASS hebben. Omdat de zorg voor de hond wat veel was in de week dat de kinderen bij hun vader zijn, is er een soort pleegouderschap in het leven geroepen. En dus komt ze om de twee weken regelmatig naar hier, gaat ze mee naar de hondenwei enzo.
Nu is dat ook geen makkelijke hond, want ook een Spaanse waterhond. Er zijn zo'n beetje 3 problemen waar we regelmatig mee geconfronteerd worden. Bij het vrouwtje valt ze uit aan de lijn naar andere honden. Leo had dat ook, maar we hebben daar onze weg in gevonden dankzij een gedragstherapeut. Bij mij is dat minder, maar op de wei kan ze behoorlijk agressief uit de hoek komen, in die zin dat ze luid blaffend op een "nieuwe" hond afgaat. Als die reageert door zelf ook van zich af te bijten hebben we soms een beetje "ambras". Het gekke is dat ze nadien dikwijls heel leuk kan spelen met die honden. Het lijkt op onzekerheid, eerst van haar oren gaan maken en daarna is het over. Er zijn ook honden die ze niet kan uitstaan en waar ze niet mee speelt. Soms vraag ik me af of ze wel een hond is om mee naar de hondenwei te gaan, maar het is momenteel één van de weinige manieren waarop ze eens wat energie kwijt kan en ze speelt dikwijls ook echt leuk. We gaan wel altijd met dezelfde mensen/honden en ze kent die ook natuurlijk en dat gaat wel goed. Het is vooral als er een "nieuwe" bij op de wei komt.
Ze is ook ontzettend jaloers, ze claimt mij helemaal en wil andere honden wegjagen als die bij mij komen om te knuffelen (ook onze Leo, maar ook daar hebben we een manier gevonden om ermee om te gaan).
En dan is er nog een raar soort verlatingsangst. Thuis zit ze hele dagen alleen en dat doet ze goed. Als ze echter bij mij is, vindt ze het vreselijk als ik weg ga en doet ze kakje en plasje. Ze is hier nochtans goed thuis en ze komt graag, maar ik ben bijna altijd thuis, dus als ik dan weg ga, is het moeilijk.
Op het eerste zich zou je zeggen dat het een dominante hond is, maar daaronder zit die typische SWH onzekerheid.
Nu vraag ik me af of die problemen zouden kunnen te maken hebben met het feit dat ze zoveel alleen is en toch weinig houvast heeft thuis. En of het afwisselend hier en thuis zijn wel goed voor haar is. Soms denk ik dat herplaatsing in een stabiele omgeven haar veel goed zou kunnen doen, met een zachtaardige baas die wel kordaat is, want grenzen zijn er volgens haar om ze te verleggen  :mrgreen:
Ben benieuwd naar jullie mening.

Offline Neverever

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
Re: Spaanse waterhond probleempjes
« Reactie #1 Gepost op: december 04, 2019, 10:19:44 »
What do you want to do ?CopyIk wist dat niet dat dit ras gekend was voor onzekerheid en verlatingsangst. IK dacht net dat dat wel heel stabiele honden zouden zijn, is er niet ergens een epilepsie of suikerziektehond die een Spaanse waterhond is en zijn dat niet ook de honden die ze in hotels inzetten tegen wantsen? :denk: Maar goed tot zover mijn kennis Spaanse waterhond dus.
Ik zou het meenemen naar de hondenweide aanhouden als je bij dezelfde groep mensen en honden kan aansluiten, haar wat vertrouwde speelmaatjes geven, maar niet in een weide neerzetten met onbekende honden.
Ik was je verhaal aan het lezen en dacht van die honden hebben het goed daar. Het teefje klinkt op sommige vlakken Quincy in het heel mini dan, bij Quincy zijn die eigenschappen van jaloezie en mij claimen wel sterk aanwezig. Quincy gaat zich snel stellen als Kai bijvoorbeeld innig komt knuffelen. Onze oplossing is de aandacht verdelen: als ik met Kai bezig ben is baasje van Kai met Quincy bezig en zo houden we de boel in evenwicht.
IK denk wel dat in het algemeen genomen structuur en duidelijkheid voor elke hond leuk zijn.
Heeft ze ook haar eigen plekje bij jullie?

Offline Agda

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #2 Gepost op: december 04, 2019, 10:39:41 »
Ja, Spaanse Waterhonden zijn niet makkelijk en de meeste niet echt stabiel te noemen, maar er zijn uitzonderingen en die presteren dan idd wel op hulpvlak. Qua intelligentie en energie zijn ze te vergelijken met bordercollies, maar qua temperament totaal niet. Héél terughoudend naar vreemde mensen, onze Leo heeft zelfs een K9 tuigje met "niet aaien" erop. Veel onzekerheid en angst en verlatingsangst komt ook veel voor. Door hun slimmigheid komen ze regelmatig met "oplossingen" op de proppen die totaal ongepast zijn in onze ogen  :mrgreen: Ondanks de onzekerheid en andere issues hebben ze ook een stevig karaktertje, maar zijn erg gevoelig ook.
Ja, en die jaloezie van Juta (Leo heeft dat totaal niet, die maakt veel van zijn oren maar is eigenlijk heel onderdanig naar haar toe) uit zich in het afsnauwen van de andere hond en dan kan het bij sommige honden wel eens tot ruzietjes komen als die er niet van gediend zijn.
Ik ga idd wel naar de hondenwei blijven gaan met Juta, gelukkig luistert ze wel heel goed. En thuis is het inderdaad zo dat Juta zich wat komt aanstellen als ik Leo aanhaal, maar dan negeer ik haar en krijgt ze als ze stopt nadien wel aandacht. Het is ook een "patéke", die Juta, maar niet zo extreem als onze Leo.

Offline Agda

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #3 Gepost op: december 04, 2019, 10:52:18 »

Ja ze heeft haar eigen kussen hier.

Offline Happy

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #4 Gepost op: december 04, 2019, 16:51:35 »
What do you want to do ?CopyIk wist dat niet dat dit ras gekend was voor onzekerheid en verlatingsangst. IK dacht net dat dat wel heel stabiele honden zouden zijn, is er niet ergens een epilepsie of suikerziektehond die een Spaanse waterhond is en zijn dat niet ook de honden die ze in hotels inzetten tegen wantsen? :denk: Maar goed tot zover mijn kennis Spaanse waterhond dus.
Ik zou het meenemen naar de hondenweide aanhouden als je bij dezelfde groep mensen en honden kan aansluiten, haar wat vertrouwde speelmaatjes geven, maar niet in een weide neerzetten met onbekende honden.
Ik was je verhaal aan het lezen en dacht van die honden hebben het goed daar. Het teefje klinkt op sommige vlakken Quincy in het heel mini dan, bij Quincy zijn die eigenschappen van jaloezie en mij claimen wel sterk aanwezig. Quincy gaat zich snel stellen als Kai bijvoorbeeld innig komt knuffelen. Onze oplossing is de aandacht verdelen: als ik met Kai bezig ben is baasje van Kai met Quincy bezig en zo houden we de boel in evenwicht.
IK denk wel dat in het algemeen genomen structuur en duidelijkheid voor elke hond leuk zijn.

Jij denkt aan de Italiaanen  van Nigra  :wink: 1 van haar gefokte pups spoort bedwansen op in hotels 

Offline Agda

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #5 Gepost op: december 04, 2019, 17:35:26 »
Jij denkt aan de Italiaanen  van Nigra  :wink: 1 van haar gefokte pups spoort bedwansen op in hotels
Die Italianen hebben idd een heel ander karakter dan de Spanjaarden  :wink:

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #6 Gepost op: december 04, 2019, 20:15:40 »
Klopt...1 van mijn ‘pups’ speurt bedwantsen...
Heb er nog een paar met een job...er zijn truffelspeurneuzen en aaihonden tussen...
Hoewel de Italianen anders zijn dan de Spanjaarden hebben ze gelijkaardige trekjes ook...
Ze zijn, op uitzonderingen na, niet het stabielste ras...ze kunnen heel eisend zijn naar hun baas Giorgio was ook zo en negeren is echt geen optie...
Het aanblaffen van nieuwe dingen is uit hun onzekerheid...eens ze het vertrouwen doen ze dat niet meer...
Ze hebben stabiliteit nodig in hun leefwereld, mogelijks werkt de ASS van de kinderen haar gedrag in de hand...Ook bij de Lagotto kan dit problemen geven. Het zijn sensitieve rassen en kunnen sommige aandoeningen niet plaatsen...het is behoorlijk individueel ook, een zus van de bedwantsen speurder is aaihond bij mensen met Huntington en ze kan daar perfect mee om...maar we hebben even goed al een pup moeten herplaatsen omdat hij niet kon aarden in een druk gezin...
Stabiliteit en mentale rust is voor dergelijke honden een prioriteit...

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal