collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Schrik bij onweer, vuurwerk en straaljagers loopt wat uit de hand  (gelezen 975 keer)

Offline Pudsey

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 2 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • This is love...
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Dag allen,

het is al een tijdje geleden dat ik nog op dit hondenforum zat. Ondertussen heb ik mijn Toby'tje (labrador retriever) bijna 4 jaar. De laatste tijd hebben we er echter problemen mee.
Op kerstavond is hij naar aanleiding van het vuurwerk ontsnapt uit de tuin. Een paar weken later was er 's nachts onverwachts een onweer uitgebroken en opnieuw is hij ontsnapt uit de tuin.
Op zich lijkt de oplossing simpel, nl. alles zo goed mogelijk afzetten maar het probleem is dat dit al het geval is. We hebben echter de indruk dat hij op dergelijke moment zo bang is dat hij alles aan kan, waaronder over een 2m hoge omheining raken.

Momenteel is het besef bij ons gekomen dat de oplossing niet ligt in het telkens opnieuw extra beveiligen van de tuin want elke keer vind hij toch een manier om weg te geraken. Tussendoor, zonder onweer, vuurwerk of straaljagers, ontsnapt hij nooit. Het is dus niet uitbreken omdat hij weg wil of een makkelijke manier heeft gevonden. Het is echt uit schrik. De echte oplossing zal liggen in het omgaan met dat bang gedrag. De schrik zit er hier namelijk goed in dat hij ooit onder een auto/vrachtwagen zal terecht komen of dat hij eens ergens zal haperen en zich echt pijn zal doen. Zo kroop hij deze week doorheen de omheining omdat er 3 straaljagers passeerden. Hij kon zich toen wel pijn gedaan hebben.

De vraag aan jullie is: heeft iemand eenzelfde probleem gehad en zo ja, is daar een mogelijke oplossing voor? Het lijkt erger te worden want ook als het heel hard waait of ferm regent, begint hij ook al onrustig te worden (hard hijgen, heen en weer lopen, springen, janken, krabben, ...). Ik zou dit probleem dus graag aanpakken vooraleer dit ooit echt negatieve gevolgen kent. Voorlopig kwam hij altijd uit zichzelf naar huis terug éénmaal hij wat gekalmeerd was maar dat geluk zullen we niet blijven hebben vrees ik ... Momenteel slaap ik zelfs niet meer als het maar een beetje slecht weer is. Dan laat ik hem binnen in huis want daar is hij super rustig en zo ben ik zeker dat er niets negatiefs kan gebeuren.

Alvast een dikke merci!

:wub: Arthur :wub: Love is like quicksilver in the hand. Leave the fingers open and it stays. Clutch it, and it darts away... :wub: Toby :wub:

Offline wendy hostyn

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 23532 HV-Punten
Re: Schrik bij onweer, vuurwerk en straaljagers loopt wat uit de hand
« Reactie #1 Gepost op: mei 19, 2013, 00:35:59 »
zet hem gewoon in huis als je onweer of vuurwerk verwacht

naar straaljagers en onvoorziene dingen kan je weinig beginnen vrees ik. zorgen dat hij zich geen pijn kan doen...
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Bajola

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 2 HV-Punten

Offline Xtreme Taz

• hondenvriend pro
  • *
  • 184 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: mei 19, 2013, 08:26:13 »
Net als de 2 voorgangers zeggen. Ik zou starten met bachbloessems en trainen op geluiden (deksels van potten expres laten vallen, een jerrycan bodem vullen met kiezel en daarmee onverwachts rammelen, 2 jerrycans die je tegen elkaar slaat.......) en binnen halen als je weet dat het gaat onweren of vuurwerk aan komt.

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: mei 19, 2013, 08:42:29 »
Of steek hem in de kennel als je niet thuis bent...
(ene met dak weliswaar)
Als er dan onverwachts een straaljager passeert, of onweer is, dan kan hij niet weg.
Maar als hij binnen wel rustig ist, lijkt binnen me fijner voor hem in alle geval.

Je kan ook een thundershirt proberen.
(maar goed, straaljagers ed kan je niet altijd voorzien, dus je kan hem moeilijk altijd daarmee laten rondlopen)

Offline runa

• *
  • 2765 HV-Punten
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #5 Gepost op: mei 19, 2013, 08:56:16 »
Inderdaad, opsluiten als je onweer of vuurwerk verwacht en trainen op geluiden. Er bestaan onweer/vuurwerk-cd's maar je kan ook geluiden en filmpjes opzoeken op het internet en die laten afspelen.
Begin met stille geluiden, belonen en vrolijk doen als hij er niet op reageert en langzaamaan het volume opdrijven.

Offline vs89

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 577 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: mei 19, 2013, 10:34:40 »
Of steek hem in de kennel als je niet thuis bent...
(ene met dak weliswaar)
Als er dan onverwachts een straaljager passeert, of onweer is, dan kan hij niet weg.
Maar als hij binnen wel rustig ist, lijkt binnen me fijner voor hem in alle geval.

Je kan ook een thundershirt proberen.
(maar goed, straaljagers ed kan je niet altijd voorzien, dus je kan hem moeilijk altijd daarmee laten rondlopen)
laat ze liever gewoon vrij rond in het huis, als ze op dat moment zich niet veilig voelen in de kennel kunnen ze zich bezeren met te proberen ontsnappen, als ze vrij rond lopen zoeken ze wel een plaats waar ze zich veilig voelen. hier ligt ze altijd onder kast als we thuis komen en het heeft gedonderd ofwel bij me reu (die er totaal niet op reageerd) en als we thuis zijn plakt ze tegen me been tot het over is

Offline runa

• *
  • 2765 HV-Punten
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #7 Gepost op: mei 19, 2013, 14:02:00 »
Als het kan zou ik ook opteren om ze binnen in huis op te sluiten, niet zozeer omwille van de verwondingen (binnen kan hij zich ook nog altijd bezeren) maar omdat het geluid daar minder luid is.

Offline tira00

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 478 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: mei 19, 2013, 14:08:37 »
Inderdaad in huis laten slapen is voorlopig het veiligste. Maar toch oppassen, ken 2 honden die gewoon uit paniek door het raam zijn gesprongen.
Zo te horen is je hond serieus in paniek en wordt het nog erger. Dit is meestal heel moeilijk op te lossen. Denk dat je hier toch wel hulp bij nodig hebt van echte hondentherapeut.

Offline Anne en Rowlf

• warme hondenvriend
  • *
  • 463 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: mei 21, 2013, 14:27:17 »
Een cd met onweer en andere harde geluiden op laten spelen? Wij kunnen zo'n exemplaar op de HS lenen.

Offline TerriPoody

• *
  • 979 HV-Punten
  • Lives with, for & thanks to dogs
« Reactie #10 Gepost op: mei 21, 2013, 15:49:54 »
Bachbloesems zijn hier al vernoemd, ik heb ook iemand gekend met persoonlijke ervaring met Bachbloesems en vuurwerk, heeft daar heel goed geholpen...

Offline Ira

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 60 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: mei 22, 2013, 08:02:04 »
Ik geef Ira rock rose van bach.
Het begint te beteren. Vroeger had ze geen schrik van onweer en knallen, maar ze is eens serieus verschoten en sindsdien was het een en al stress, kwijlen, bibberen,...
Nu met de bach-druppels is ze veel rustiger, ze is nog wel heel alert, maar niet meer zo panisch.
Misschien dat het er wel helemaal terug uit gaat?

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: mei 25, 2013, 00:04:54 »
Ik had het topic gelezen, maar plots is het acuut geworden bij ons : onze schnauzer had tot nu toe geen enkel probleem met onweer. (hij is 3 jaar bij ons)  sinds onze nieuwe adoptiehond (nu 6 weken), is hij bang van onweer  :weetniet:  Zet de ene de angst op de ander over ???  Vorige nacht (eergisteren) knalde het behoorlijk fel.  ineens zaten die 2 op ons bed, terwijl ze notabene niet in de slaapkamer mogen komen, dat weten ze heel goed. 
Wat doe ik dan het best ?  Ga ik tussen hen in slapen in de keuken ??? (zonder meer en zonder veel gedoe -behalve dat ik een kampeermatje en slaapzak moet bijeen zoeken in the heat of the night) ? 

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: mei 25, 2013, 00:11:01 »
Ik had het topic gelezen, maar plots is het acuut geworden bij ons : onze schnauzer had tot nu toe geen enkel probleem met onweer. (hij is 3 jaar bij ons)  sinds onze nieuwe adoptiehond (nu 6 weken), is hij bang van onweer  :weetniet:  Zet de ene de angst op de ander over ???  Vorige nacht (eergisteren) knalde het behoorlijk fel.  ineens zaten die 2 op ons bed, terwijl ze notabene niet in de slaapkamer mogen komen, dat weten ze heel goed. 
Wat doe ik dan het best ?  Ga ik tussen hen in slapen in de keuken ??? (zonder meer en zonder veel gedoe -behalve dat ik een kampeermatje en slaapzak moet bijeen zoeken in the heat of the night) ?

angst overzetten kan zeker en gebeurt vaker dan we denken. vooral een ranghogere kan een zeer sterke invloed uitoefenen op de emoties van een ranglagere (ook bvb tussen mens en hond).

ons Caro was ook panisch voor onweer. ik kon kiezen: ofwel beneden in de zetel, ofwel Caro bij ons op bed. dat laatste leek me toch iets comfortabeler  :mrgreen: dat was ook de enige situatie waarbij ze op bed mocht. ze heeft er nooit misbruik van gemaakt. ze had wel de link gelegd: onweer = veilig bij baasje kruipen
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: mei 25, 2013, 00:17:17 »
angst overzetten kan zeker en gebeurt vaker dan we denken. vooral een ranghogere kan een zeer sterke invloed uitoefenen op de emoties van een ranglagere (ook bvb tussen mens en hond).

ons Caro was ook panisch voor onweer. ik kon kiezen: ofwel beneden in de zetel, ofwel Caro bij ons op bed. dat laatste leek me toch iets comfortabeler  :mrgreen: dat was ook de enige situatie waarbij ze op bed mocht. ze heeft er nooit misbruik van gemaakt. ze had wel de link gelegd: onweer = veilig bij baasje kruipen
Dus, de nieuwe (Mira) is bang van onweer en vermits zij ranghogere is zet ze dat nu over op onze Schauzer.  Mijn echtgenoot dacht dat het géén goed idee was, ze allebei mee op bed. Dus ik heb het niet toegelaten (ten koste van ons beider nachtrust).  Maar ik moet hem er dus van overtuigen dat dat wél de juiste reflex is : gewoon comfort bieden als het even moeilijk wordt en toch weten ze dat buiten die situatie weten dat de slaapkamer een no go is. 

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal