collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: rangordeprobleem?  (gelezen 2084 keer)

Offline krissekras

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 13 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
rangordeprobleem?
« Gepost op: oktober 13, 2006, 21:21:03 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
mijn ouders hebben een Rottweiler reu (Boo) van ongeveer 2jaar. Hij  heeft vrije toegang tot de tuin om zich te ontlasten. Onlangs bij het avondeten ruikt zijn baasje een verdachte geur, zijn bazinnetje eveneens.Achter de stoel van beiden een fameuse drol. Zou dit kunnen zijn omwille van een probleem in de rangorde? Of heeft iemand anders een andere verklaring?
(dit is niet hun eerste hond en ook niet de eerste rottweiler. Het is wel zo dat Boo vrij dominant gedrag vertoont)

Offline bob & xena

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
Re: rangordeprobleem?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 13, 2006, 23:14:56 »
zou kunnen, maar met enkel die info kan je er moeilijk de vinger op leggen. :denk:
maar de rangorde regels toepassen is nooit slecht. :thumbs:
kyno-key/hondengedrag-training

Offline eentonig

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 2 HV-Punten
  • Geslacht: Man
  • "Apport!"
« Reactie #2 Gepost op: oktober 14, 2006, 08:20:17 »
Zoals bob&xena zegt, een beetje weinig info om op voort te gaan.

'k kan net zo goed zijn dat hij wel heeft aangegeven dat hij naar buiten wou, maar dat het niet opgemerkt werd.

"Een goede fokker kweekt met stambomen. Maar 't is niet omdat je met stambomen kweekt, dat je een goede fokker bent."

Offline krissekras

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 13 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: oktober 14, 2006, 08:23:47 »
Zou er dan een andere verklaring kunnen zijn?

Met hun vorige rott, een teef, zijn ze -zeker als pup en jonge- heel consequent geweest en gedurende minstens 3 jaar naar de school geweest en dat was dan ook meer dan een droomhond! Na haar overlijden heeft hij heel lang moeten zagen bij zijn vrouw om een nieuwe te mogen hebben. Ze hebben altijd een hond gehad en zij wou nu wel eens een proper huis en op vakantie gaan :)
Enfin, na lang gepalaver toch een reu met stamboom, van hier tot ginder, in huis genomen.
Ik denk dat ik echt wel mag zeggen dat Boo zijn leven is, zijn dagen staan in functie van de hond. Misschien een beetje t

Offline krissekras

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 13 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: oktober 14, 2006, 08:25:33 »
Eentonig, dacht ik eerst ook, maar hij kan altijd buiten....

Offline krissekras

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 13 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: oktober 14, 2006, 08:28:53 »
oh stop! Blijkbaar gaat het niet om Boo maar om de Rott van de buren... ik krij net een mailtje binnen:
Dit is wat hij schreef:
Dank voor de lange les.Maar ik geloof dat er ergens een klein misverstand in het verhaal zit: mijn vraag ging hem niet over Boo.Het is een jonge Rott ( remember 2jaar -Boo is 4jaar.)gebuur van christiane.Die hadden voordien ook een Rott. (Rock)De roedelregels zijn mij wel bekend hoor, deze zij bedoeld om de hierarchie in de roedel te bevestigenen in theorie klopt dat misschien wel.Maar wat hier het geval betreft is het neerleggen van een drol achter de 2 STOELEN tijdens het eten TERWIJL ANDERZIJDS DE TOEGANG NAAR DE TUIN VRIJ IS.

tijdens het eten van de baasjes dus? :denk:

Offline eentonig

• *
  • 2 HV-Punten
  • Geslacht: Man
  • "Apport!"
« Reactie #6 Gepost op: oktober 14, 2006, 08:38:21 »
't kan nog steeds vanalles zijn.

Al zou ik als baasje wel werken aan die baknijd en enkele commando's aanleren. Moet daarom geen school zijn, maar genoeg opdat de hond weet dat jij baas bent.

- Enkel in de zetels (als hij dat al mag) wanneer baas toestemming geeft.
- Wachten aan de deur.
- Wachten met eten totdat toestemming gegeven wordt.
- ...

"Een goede fokker kweekt met stambomen. Maar 't is niet omdat je met stambomen kweekt, dat je een goede fokker bent."

Offline sissi

• *
  • 66 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: oktober 14, 2006, 09:37:36 »
als je de rangorde regels te fel toepast kweek je een gefrustreerde hond en gaat hij dingen doen om aandacht te krijgen, ookal zijn dit negatieve dingen.

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:17:34 »
Dat gebeurt alleen als je rangorderegels te verwarrend gebruikt, zodat de hond helemaal neit meer weet wat zijn plaats is.

Iemand die over het algemeen niet de baas is voer zijn hond en veel dignen toelaat, maar voor de rest een heleboel simpele regeltjes gaat toepassen, weet de hond niet meer wat te doen, end at veroorzaakt dan een foute boel.

Een hond die door middel van regels, een duidelijke omgang (duidelijk dat hij de laagste in rang is, overal en altijd) en een strikte baas weet wat zijn plaats is, heeft veel minder stress dan een hond die dit niet heeft.

In verband met die drol, mja dat is moeilijk te zeggen, kan een vraag om aandacht zijn, of misschien durfde hij door een of ander iets niet naar buiten, kan een teken van dominantie zijn, kan vanalles zijn.

Offline bob & xena

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: oktober 14, 2006, 16:53:53 »
als je de rangorde regels te fel toepast kweek je een gefrustreerde hond en gaat hij dingen doen om aandacht te krijgen, ookal zijn dit negatieve dingen.
als je de (juiste :denk:) rangorde regels toepast, wordt geen enkele hond hier nerveus van.
integendeel, ze worden allemaal rustiger omdat er duidelijkheid heerst in de roedel.

Offline sissi

• *
  • 66 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: oktober 14, 2006, 17:55:35 »
als je de (juiste :denk:) rangorde regels toepast, wordt geen enkele hond hier nerveus van.
integendeel, ze worden allemaal rustiger omdat er duidelijkheid heerst in de roedel.

ik pas geen enkele rangorde regel toe, in mijn inziens is er geen roedel, maar een groephonden, heb dat hier al is uitgelegd.
Een hond is geen vermomde wolf en hij leeft niet in een roedel met een alfa.
Wel zal hij voor bepaalde taken een groep vormen met een leider voor dat moment en die omstandigheid, maar de groep wordt daarna weer gewoon ontbonden.

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: oktober 14, 2006, 20:26:42 »
ik pas geen enkele rangorde regel toe, in mijn inziens is er geen roedel, maar een groephonden, heb dat hier al is uitgelegd.
Wel zal hij voor bepaalde taken een groep vormen met een leider voor dat moment en die omstandigheid, maar de groep wordt daarna weer gewoon ontbonden.

Bij onze vorige hond hebben wij NOOIT rangordregels toegepast, en eigenlijk deden wij "alles fout". Nooit problemen gehad, en deze hond was geweldig. Hij leefde ook in een roedel voordat hij bij ons kwam, ook nooit rangorderegels toegepast. Doe dit bij een hond die het w

Offline sissi

• *
  • 66 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: oktober 14, 2006, 21:38:07 »
ja Joni ieder zijn standpunt en ieder zijn mening, ik heb dit alles gelezen en ben er over gaan nadenken en heb honden geobserveerd die in groep leven( ja ik spreek van groep omdat ik van mening ben dat er geen roedel bestaat) en ben tot de coclusie gekomen dat ze idd in groep leven, all

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: oktober 14, 2006, 21:43:28 »
Jupjup, ieder zijn mening. :wink:

Offline sissi

• *
  • 66 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: oktober 14, 2006, 21:49:21 »

Offline herman

• hondenvriend pro
  • *
  • 336 HV-Punten
    • mijn werk
« Reactie #15 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:47:52 »
de rangorderegeltjes zijn voorbeelden van hoe je de rangorde kunt herstellen, hulpmiddeltjes. het kan ook anders.
Belangrijk is de aandachtstraining. Ook moet het baasje veel nieuwe, boeiende activiteiten ondernemen met de hond.
Volgens mij is er hier wel degelijk een rangorde probleem, en moet de hond duidelijker leiding krijgen.
In trouwe vast

Offline bob & xena

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: oktober 15, 2006, 20:39:14 »
groep of roedel, 't speelt weinig rol. feit is dat elke interactie tussen twee individu's een rangorde bepaling tot gevolg heeft( zijt gij de strafste, de sterkste,de angstigste of ben ik dat?). Dominantie(dus ook rangorde) is relatie gebonden, en aangezien we toch een relatie hebben tot onze hond is het toch aangewezen de sterkst mogelijke positie in te nemen, of dit nu in een roedel of een groep is.
en het feit dat honden een groep vormen ipv een roedel is enkel te wijten aan het feit dat erin hun voedsel wordt voorzien door de mens.
als ze moesten jagen om te overleven, zouden ze, naar mijn mening, "wel" een roedel vormen om in hun overleving te voorzien. :D

Offline sissi

• *
  • 66 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: oktober 15, 2006, 23:06:51 »
groep of roedel, 't speelt weinig rol. feit is dat elke interactie tussen twee individu's een rangorde bepaling tot gevolg heeft( zijt gij de strafste, de sterkste,de angstigste of ben ik dat?). Dominantie(dus ook rangorde) is relatie gebonden, en aangezien we toch een relatie hebben tot onze hond is het toch aangewezen de sterkst mogelijke positie in te nemen, of dit nu in een roedel of een groep is.
en het feit dat honden een groep vormen ipv een roedel is enkel te wijten aan het feit dat erin hun voedsel wordt voorzien door de mens.
als ze moesten jagen om te overleven, zouden ze, naar mijn mening, "wel" een roedel vormen om in hun overleving te voorzien. :D

daarom is het juist geen roedel, een hond heeft geen roedel nodig om voedsel te zoeken, het liefst doet hij dit alleen  :wink:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal