collapse

Auteur Topic: Puppy en zelf rust opzoeken  (gelezen 431 keer)

Offline Valerie_

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Puppy en zelf rust opzoeken
« Gepost op: maart 15, 2020, 09:39:33 »
Hey allemaal,

Nog eens een vraagje in verband met onze Nacho ☺️. Hij is nu 17 weken.

Tenzij hij echt stikkapot is gaat hij zelf nooit ergens rustig liggen om te slapen of te rusten. We moeten hem daarvoor echt in zijn ren (binnen) steken. Want als we hem echt laten doen begint hij goed over zijn toeren te gaan en te crossen, te bijten. Hij heeft alles wat hij moet hebben. Fysieke en mentale uitdagingen, eten, drinken, is buiten geweest.

Nu ik vermoed dat dit gewoon het puppy tijdperk is. Maar is dat iets dat gaat komen of moeten we daar toch op een of andere manier op oefenen. Het idee is toch dat die ren ooit buitengaat. En dat hij gewoon in zijn mand rustig kan blijven.

Bedankt voor jullie advies

Groetjes
Valerie

Offline Sedde

• verslaafde hondenvriend
  • *
Re: Puppy en zelf rust opzoeken
« Reactie #1 Gepost op: maart 15, 2020, 11:16:45 »
Volgens mij doe je het prima zo. Die rust krijgen los in huis zodat de ren buiten kan komt vanzelf wel, ik zou daar niet speciaal op trainen.

Offline petitparis

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #2 Gepost op: maart 16, 2020, 12:04:26 »
Bij sommige pups kan je inderdaad niet anders dan verplichten om hun rust te nemen. En jullie aanpak is de mest efficiŽnte. Naarmate je pup ouder wordt en hij meer zelfcontrole heeft, kan je stilaan van de ren afstappen.

Mijn jongste was ook zo een onvermoeibaar geval en eigenlijk nog steeds. Haar moet ik af en toe wel eens naar haar mand sturen omdat ze me continu voor de voeten loop of "buiten"sluiten (de honden hebben hier hun eigen kamer zodat ze ook binnen en buiten kunnen als wij uit werken zijn en niet continu voor het raam staan te blaffen op voorbijgangers), waarentegen de oudste al vanaf veel jongere leeftijd gewoon ergens een rustig plekje opzoekt om een dutje te doen of mij alleen met zijn ogen volgt.

Offline maart

• *
« Reactie #3 Gepost op: maart 16, 2020, 13:11:06 »
Ik ben een krak in het negeren en de meest saaie baas zijn in huis die er bestaat.
Als ik geen zin heb in mijn pup, dan doe ik of die lucht is. Dat werkt ontzettend goed. Ze vinden me dan al gauw saai en gaan ergens liggen.

Ik sluit ze dus ook nooit op 'om tot rust te komen'. Ik geloof daar ook zo niet in, volgens mij werk je de actie als ze dan eens los mogen, net in de hand, want net dan hebben ze constant volle aandacht van de baas.
Maar op de lange duur zal het vast wel werken, alleen niet mijn manier  :wink:

Offline petitparis

• *
« Reactie #4 Gepost op: maart 17, 2020, 08:32:59 »
Ik ben een krak in het negeren en de meest saaie baas zijn in huis die er bestaat.
Als ik geen zin heb in mijn pup, dan doe ik of die lucht is. Dat werkt ontzettend goed. Ze vinden me dan al gauw saai en gaan ergens liggen.

Ik sluit ze dus ook nooit op 'om tot rust te komen'. Ik geloof daar ook zo niet in, volgens mij werk je de actie als ze dan eens los mogen, net in de hand, want net dan hebben ze constant volle aandacht van de baas.

Dan mogen ze wel niet ontdekken dat ze zaken kunnen mispeuteren die je echt niet kan/wil negeren. Hoor bij de pupkopers verhalen zoals de afstandsbediening uit de zetel komen stelen, potten van het aanrecht trekken, behang van de muur trekken,... En nochtans zijn alle baasjes voldoende met hun honden bezig. Maar de pups hebben de aard naar hun mams, onvermoeibaar en "benchrust" (deutje hoeft zelfs niet dicht) of mandrust is heel efficiŽnt.

Offline maart

• *
« Reactie #5 Gepost op: maart 17, 2020, 08:36:22 »
Dan word je even boos en dan houdt het ook op. Zeker met een platte pup die je net hebt gehaald, is boos worden bijzonder effectief en het stelen (met ik in de buurt uiteraard) houdt hier ook heel erg snel op.
Als je ze natuurlijk vanaf dag 1 nooit de kans geeft, grijpen ze die later en is de schade veel groter :wink:

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #6 Gepost op: maart 17, 2020, 21:51:13 »

Mijn ervaring is toch ook dat opsluiten niet zo goed werkt. Laat hun gerust en ze vallen ook wel in slaap. Wat echt niet mag zoveel mogelijk onmogelijk maken maar dat gaat niet voor alles. Dan maak ik mij eigenlijk niet kwaad maar opeens speelt tv en radio bijna te gelijk heel hard en dat is gedaan  :shock: . Op ťťn na werkte dit bij al mijn puppen en die ene moest ik oppakken bij mij houden of gewoon bij een andere hond van mij leggen en die sliep direct, blijkbaar had deze nood aan fysieke contact om te beginnen rusten.

Offline Sullivan

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #7 Gepost op: maart 25, 2020, 18:03:18 »
Hey,

Tof. Hier ook een 17 week oude pup.
Tot 2 weken geleden deed ik dat ook af en toe eens op bepaalde momenten een rustpauze inlassen in zijn bench.

Nu heb ik een vaste routine en slaapt hij standvastig op de zelfde momenten op de dag, vrijwilljg in zijn bench of op zijn mat naast de zetel.

Meestal zorg ik wel dat er voor elke 'verplichte' rustpauze vooraf gegaan word door een goeie activiteit.

Anyhow. Sully is vrij een vrij gezapige pup, zo volgens mij ben je geheel niet slecht bezig en heb je gewoon iets langer geduld nodig dan ik  :denk:

In ieder geval veel succes en veel plezier met je nieuwe pup!

Groetjes Michelle

Offline borderlove

• *
« Reactie #8 Gepost op: maart 26, 2020, 14:27:16 »
Bij 1 van mijn borders moest ik de prikkels verwijderen, anders nam hij nooit rust....alle speelgoedjes werden opgeruimd,  want als ze bleven liggen kon hij ze niet negeren! Ook nooit teveel speelgoed tegelijk want dan ging hij in overdrive  :vuistje:

Volg ons op Facebook

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal