collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: pup 11 weken gromt  (gelezen 5632 keer)

Offline Siena

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
pup 11 weken gromt
« Gepost op: juli 31, 2006, 10:56:26 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Goeiemorgen!!

wij hebben sinds twee weken een pracht van een labradorpup in huis. Tot nu toe ging alles goed: ze slaapt goed in haar bench (deze nacht al van 23 tot 6u aan 1 stuk), weinig ongelukjes binnen (af en toe een plasje als wij niet opletten), ze eet en speelt goed, ze luistert goed,...

maar nu heb ik me toch verschrokken:
sinds eergisteren heeft ze een paar keer op mij en op mijn man gegromt. Dit gebeurt als we haar oppakken. Gisteren gromde ze bvb toen mijn man haar opnam om in de auto te zetten en op mij toen ik haar wakker maakte en opnam na een terrasje. OK, ik kan het begrijpen dat ze niet wil wakker gemaakt worden en dat zal ik ook alleen maar doen als het echt moet (ik kon moeilijk blijven drankjes bestellen tot ze wakker was

If you can get their attention, their heart and mind will follow!!

Offline eentonig

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 2 HV-Punten
  • Geslacht: Man
  • "Apport!"
Re: pup 11 weken gromt
« Reactie #1 Gepost op: juli 31, 2006, 11:21:41 »
Ten eerste: Grommen kan je eigenlijk best NIET afleren. Het is een waarschuwing dat ze iets niet leuk vind. Als ze niet meer mag grommen, zal ze in de toekomst misschien direct bijten, zonder eerst een waarschuwing te geven.

Ten tweede: Je moet natuurlijk wel zorgen dat je haar steeds kan en mag oppakken. En liefst nog zodat ze het leuk vind. Dat je hondje gromt wanneer hij onverwachts wakker gemaakt wordt, is ook wel ergens normaal. Als er ineens iemand aan mijn bed staat, ben ik ook niet goed gezind. Misschien heb je je pup wel te veel vermoeid door te veel afwisseling op korte tijd. pupjes hebben nog h

"Een goede fokker kweekt met stambomen. Maar 't is niet omdat je met stambomen kweekt, dat je een goede fokker bent."

Offline Siena

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: juli 31, 2006, 12:28:15 »
Citaat
Grommen kan je eigenlijk best NIET afleren

dat had ik idd ook al ergens gelezen, daarom wist ik niet goed wat doen  :denk:

Citaat
Dat je hondje gromt wanneer hij onverwachts wakker gemaakt wordt, is ook wel ergens normaal.

Vond ik idd ook wel, maar ik heb alleen maar schrik dat als ik hier niet op reageer, ze binnenkort begint te bijten als ik haar moet wakker maken...

Citaat
Mischien kan je er op trainen door telkens wanneer je haar oppakt, haar te belonen door direct daarna een spelletje of snoepje. Zodra ze dat doorheeft, beloon je enkel nog wanneer je haar kan oppakken zonder dat ze gromt. Gromt ze nog wel, neerzetten en negeren (en liefst zo dat hij zichzelf niet kan belonen door te gaan spelen. Dus in een bench of zo).

Dit ga ik zeker proberen! bedankt voor de tip!!!

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: juli 31, 2006, 12:36:08 »
Oorzaak: niet bekend
Gevolg: grommen

Als je weet wat de oorzaak is en die aanpakt, blijft het grommen vanzelf uit. Hoe ga je in het algemeen met je hond om? Is hij dominant? Speelt hij vaak met jullie voeten? Wat laten jullie allemaal toe?

Een hond die je teveel 'verwend' en te weinig duidelijkheid geeft gaat op een ogenblik proberen tot hoever hij kan gaan, meestal begint het met grommen om pietluttige dingen, maar als je er niets aan doet escaleert het vaak.

Een hond die gromt als hij opgepakt wordt zou niet mogen, dat is het teken dat hij zich te goed acht voor het feit dat jij hem oppakt.

Het k

Offline Siena

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: juli 31, 2006, 13:02:32 »
Citaat
Hoe ga je in het algemeen met je hond om? Is hij dominant? Speelt hij vaak met jullie voeten? Wat laten jullie allemaal toe?

ze is nu twee weken bij ons en ze begint zich idd precies meer en meer thuis te voelen. In het begin leek ze helemaal niet dominant, in het nest was ze dat ook niet volgens de fokster, maar nu probeert ze het volgens mij. Als mijn man of ik op de grond gaan liggen om met haar te spelen dan springt ze op ons en als we haar ff geen aandacht geven bijt ze es om ons te laten reageren. Als ze bijt, roepen we AUW, staan we op en gaan we op de zetel zitten. Sinds ze gegromd heeft, gaan we al niet meer op de grond liggen, enkel nog zitten. Nu komt ze in onze schoot zitten en durft heel af en toe nog es op te springen naar ons gezicht.

voor de rest weet ze dat ze niet op de zetel mag. Gisteren zat ik op de zetel iets te eten en begon ze te springen en blaffen langs de zetel. Ik heb haar genegeerd en dan houdt ze op.

Ze gromt ook niet altijd als ik haar opneem... enkel als ze geen zin heeft...

zou het komen door het feit dat we haar soms alleen laten. We laten haar 1, 2 en soms 3 uur /dag alleen nu. Als we terugkomen ligt ze vredig te slapen...

Citaat
Je kan ook altijd raad vragen aan je fokker, die kan je normaal graag raad geven

ik heb eergisteren al met een hele waslijst gebeld  :shifty:, kwou eerst hier ff om raad vragen. Zij heeft een puppytest gedaan en zei dat ze niet dominant was. we konden haar ook op haar rug leggen enzo...

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: juli 31, 2006, 13:12:21 »
Maakt niet uit, onze hond was zogezegd de minst dominante uit de nest. Maar ik vrees toch dat het omgekeerd was. Een pup kan altijd nog veranderen als hij uit het nest komt.

In je vorig bericht heb ik enkele dingen gelezen waar 'k toch iets op wou zeggen. Ga allereerst nooit op de grond liggen bij je pup, dan geef jij je over in zijn ogen! Nooit doen, je kan het wel doen als je hond echt zijn plaats weet en nooit probeert hogerop te komen, maar zeker in het begin niet doen. Laat hem ook neit op je schoot, zeker neit als hij soms naar je egzicht springt. Ook: als jij iets eet in de zetel, en hij begint rond te springen, neem hem dan kordaat vast (niet oppakken, gewoon aan zijn halsband vastnemen) en zet hem meer lekker even alleen. Zo kan hij wat 'afkoelen'. Negeer hem volledig en zeg er geen woord tegen in de tijd dat je hem wegzet, gewoon heel consesuent zijn: doet hij iets wat je niet zint en wat erover gaat, dan gaat hij maar alleen.

Het feit dat als ze bijt jullie AUW roepen en in de zteel gaan zitten vind ik ook wel goed, alleen werkt die AUW bij sommige honden averechts, dus even kijken hoe zij erop reageert: ze zou moeten schrikken en niet meer bijten. Maar als ze bijt is het spel dus gewoon over en gaan jullie in de zetel zitten en wordt de pup genegeerd, punt uit. (dat is een duidelijk signaal voor de hond, zeker als je eht enkele keren herhaalt als ze nog eens bijt)

Citaat
zou het komen door het feit dat we haar soms alleen laten. We laten haar 1, 2 en soms 3 uur /dag alleen nu. Als we terugkomen ligt ze vredig te slapen...

Nee hoor, heeft er niets mee te maken. :wink: Het is net goed dat ze leert om alleen te blijven, het feit dat ze ligt te slapen is enkel positief; sommige honden staan al jankend voor de deur, en dan kan je later problemen krijgen ivm verlatingsangst.

Offline Siena

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: juli 31, 2006, 13:55:43 »
ja, ik was ook al aant vrezen dat door op de grond te gaan liggen en met haar te spelen, ze zich dominanter is gaan gedragen  :muur: stoem stoem

daar zijn we dus ook onmiddellijk mee gestopt. Ik heb ondertussen ergens gelezen dat je zo kan testen of je pup denkt dat hij boven je staat. Als ze aan uw haar gaan staan trekken of als ze onder us arm kruipen. Onze pup ging eerst onder onze arm zitten maar de laatste week begon hij aan mijn haren te bijten  :( We hebben ons lesje geleerd!!

Citaat
Laat hem ook neit op je schoot, zeker neit als hij soms naar je egzicht springt

ok, dat zal dan maar moeten maar het is zo lief als hij zich komt nestelen  :)

Citaat
AUW bij sommige honden averechts, dus even kijken hoe zij erop reageert: ze zou moeten schrikken en niet meer bijten

ga ik es op letten. in het begin had het idd meer effect  :shifty:

alvast bedankt!!!

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: juli 31, 2006, 14:05:07 »
ja, ik was ook al aant vrezen dat door op de grond te gaan liggen en met haar te spelen, ze zich dominanter is gaan gedragen

Offline Siena

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: juli 31, 2006, 14:18:31 »
Citaat
een nest die wij hebben bepaald en waar zij moet gaan liggen dus. Het spreekt uiteraard wel voor zich dat je de hond best gerustlaat als hij in zijn nest ligt

haar bench staat onder een open trap. ze gaat er uit haar eigen nooit in liggen. ze ligt liever onder de onderste trede van de trap want vandaar kan ze ons bekijken. Ik heb haar idd nog nooit gestoord als ze in haar bench ligt. In het begin droeg ik haar naar haar bench als ze ergens anders aan het slapen was (ik deed niet altijd het deurtje dicht, soms wel) maar zo heeft ze dus de eerste keer gegromd en dat heb ik dus niet meer gedaan. Ze ligt ook vaak naast haar bench.

savonds en als we overdag weggaan, lok ik haar in de bench met een speeltje of een snoepje en gaat ze vrijwel meteen vredig liggen... maar als we thuis zijn ligt ze er dus langs of onder de trap.

Ben es benieuwd wat ze gaat doen als ze binnen een paar weken niet meer onder de trap geraakt... ik zal overmorgen een fotootje plaatsen (ik heb ze nu niet op mijn laptop staan)...

We hadden ook een ligkussen gekocht (zo 1 voor in een bench). We wouden die langs onze zetel leggen als mand maar hier heeft ze twee keer in geplast dus hebben we ze voorlopig maar weggezet tot het wat kouder wordt...

Moeten we haar niet toelaten van langs haar bench te gaan liggen als we thuis zijn? of onder de traptrede?

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: juli 31, 2006, 17:11:59 »
Hey, ik zou dat niet toelaten.

Onze hond had ook een heel strategische plek gekozen: aan onze voeten in de living waar ze zicht had op
- heel de living
- de halve keuken
- de deur langswaar iemand binnen- en buitengaat
- de hele gang

Nu is haar nest in een hoekje waar ze niets ziet, behalve wij aan de keukentafel en in haar andere nest behalve wij die in de zetel zitten.

Ik denk ook dat het dragen naar haar nest niet zo'n goed idee is, ik zou haar gewoon naar haar nest sturen, eventueel in het begin begeleiden met een leiband of met een snoepje zodat ze het bevel 'nest' leert, amar normaalgezien hebben ze het snel genoeg door.

Ik vind het wel interessant om dit te lezen,w ant ik herken je hond zijn gedrag helemaal in het egdrag van onze hond vroeger!

Offline herman

• hondenvriend pro
  • *
  • 336 HV-Punten
    • mijn werk
« Reactie #10 Gepost op: juli 31, 2006, 21:35:03 »
een pup van 11 weken dominant... ronduit belachelijk
In trouwe vast

Lexi

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 01, 2006, 13:52:01 »

Hoe bedoel je, Herman?

Ik heb hier ge

Offline Siena

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: augustus 02, 2006, 09:34:09 »
ik heb haar gisteren wel vier keer opgepakt, telkens met een snoepje. Slechts ene keer gromde ze maar slechts een beetje, dit was toen ze lag te rusten en ik haar opnam. Dus het is echt enkel als ze aant slapen of aant rusten is dat ik haar niet mag opnemen...

Kan ik dit dan niet gewoon proberen te vermijden. Of moet ik toch doorzetten en het niet toelaten. Het spreekwoord is waarschijunlijk niet voor niets 'geen slapende honden wakker maken'

Citaat

Hoe bedoel je, Herman?

Ben ik ook wel in ge
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2006, 10:02:07 door Siena »

Offline Siena

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: augustus 02, 2006, 09:41:57 »
ik zie net bij een ander topic dat aan de leiband bijten ook een teken is van dominantie? Wel, dat doet onze madam dus ontzettend graag. Met het commando 'los' op een boze manier te zeggen luisterde ze soms, soms begon ze ook grommend te trekken. Nu ben ik stil aant staan als ze het vastneemt en dat lijkt beter te gaan  :shifty: amai, tis toch niet gemakkelijk zo'n pupperd opvoeden maar het is wel een schatje  :D

Offline eentonig

• *
  • 2 HV-Punten
  • Geslacht: Man
  • "Apport!"
« Reactie #14 Gepost op: augustus 02, 2006, 09:52:44 »
Wat Herman waarschijnlijk bedoeld, is dat je pup nog te jong is om zich bezig te houden met dominantie, boven het baasje staan en dergelijke.
Hij is gewoon volop zijn grenzen aan het uittesten zoals een goede pup probeert.

Mijn peuter van een jaar (mensenkindje) doet ook regelmatig zaken die niet mogen, zelfs al zie je aan zijn reactie als hij mij bemerkt, dat hij heel goed weet dat het niet mag. Da's geen dominantie, dat is grenzen uitproberen.

Neemt niet weg dat je dit gedrag wel kan gebruiken om spelenderwijs bepaalde gedragingen aan te leren die jou bevestigen als zijnde zijn baasje. Dus laten werken (zit, lig, blabla,...) vooraleer iets gedaan te krijgen van jou. 't is niet leuk om te bijten/grommen/janken/..., want dan moet ik alleen in de gang. 't is wel leuk om de benen te likken van het baasje, want dan wordt ik gestreeld achter de oren....

Bijten in de lijn kan inderdaad wijzen op dominantie, maar is bij een pup eerder spelen.

"Een goede fokker kweekt met stambomen. Maar 't is niet omdat je met stambomen kweekt, dat je een goede fokker bent."

Offline Irma

• *
  • 17 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: augustus 02, 2006, 09:55:02 »

Inderdaad :thumbs:

Ik word altijd zo moe van die hele dominantie term. Niemand had die term

Offline Siena

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: augustus 02, 2006, 09:55:43 »
@ eentonig
dat klinkt idd logisch. Bedankt voor de info

Offline Siena

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: augustus 02, 2006, 10:00:03 »
Citaat
Er zijn maar weinig dominantie honden en al helemaal geen dominante pups.

achteraf gezien had ik dus moeten vragen 'hoe kan ik mijn pup haar grenzen leren?'

maar de antwoorden blijven hetzelfde dus bedankt!! we werken er aan!

Lexi

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: augustus 02, 2006, 11:34:17 »

Offline Siena

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: augustus 02, 2006, 16:38:12 »
Citaat
dan zeg ik:"Sari, gaan we in het mandje?" ze wordt even terug wakker, kijkt me aan en dan neem ik haar op

ik ga er ook op letten dat ze eerst naar me gekeken heeft voor ik haar na een dutje oppak. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat die paar keren dat ze gegromd heeft, ze niet de kans kreeg om ff wakker te worden en te kijken wie dat haar wakker maakte.

Citaat
We hebben gegrommeld en ze evengoed in haar bench gelegd

ik heb ze de eerste keer ook gewoon nog opgepakt, maar ik denk dat ik niet hard genoeg gegrommeld heb. Ik was ook een beetje geschrokken   :shock:

Citaat
Ze heeft niet meer gegromd (gereclameerd dus). Ze was toen 10

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal