collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Puberteit  (gelezen 1079 keer)

_Viper_

• Gast
Puberteit
« Gepost op: augustus 29, 2006, 13:05:57 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
O mijn god.... Onze Bacchus is de pubertijd ingegaan.... ai ai ai

IK heb geen last met hem, hij 'rijdt' op z'n kussen, speelt, ... maar de 2 vrouwen die er ook voor zorgen (zijnde m'n vrouw en m'n schoonmoeder overdag) hebben er wel enigszins last mee in die zin dat hij minder naar hen luistert en naar m'n schoonmoeder durft hij regelmatig eens knappen. dat straffen we dan ook onmiddelijk af, maar hij blijft komen (niet direct, maar na een tijdje). uiteraard is dit onhoudbaar en zoeken we naar oplossingen. Volgens mij ziet hij haar lager in rangorde. Zou dat kunnen omdat ik met hem naar de school ga en de rest niet? Ik laat nu m'n vrouw ook enkele lessen doen, maar voor m'n schoonmoeder is dat nogal lastig.

afin. Ik heb wat op het net gesnuffeld en gevonden dat pups (hij is nog maar 6 mnd) toch nog steeds veel moeten slapen. Bijna om de 2 uur. kan dit? zo ja, dan zal dat wel een grote oorzaak van ons probleem zijn denk ik want soms slaapt hij bijna niet op een dag. Dus daarom denk ik dat zij om de 2uur hem moet proberen rustig te krijgen en in slaap te krijgen. als dat niet lukt gewoon een tijd in z'n bench zodat hij daar in slaap valt (g

Offline Fie

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 5 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Puberteit
« Reactie #1 Gepost op: augustus 29, 2006, 16:13:17 »
Hmmm, heb hier ook een puber rondlopen, maar die is ouder (11 maand) Rond 6 maand heeft Darco ook een "pre-puberteit" gehad, waarin hij ook lastig werd en hoger in rang wilde raken (gewoon zijn grenzen testen, eigenlijk) Na een maand of 2 is dit overgegaan en dachten we dat we er met een relatief makkelijke puberteit vanaf gekomen waren. Maar... nu op 11 maand zit hij pas

Offline Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: augustus 29, 2006, 16:19:04 »
Hieronder een overzichtje van de rangorde-regels die Minoes in een ander topic postte. Ik vind dit een prima overzicht, dat ik zelf ook gebruik. Hier heb ik niets op aan te vullen.

Hierin staan de volgende roedelregels, die je zullen helpen je gezag te herstellen, plus uitleg. Het is niet al te dik, dus je hebt geen weken nodig eer je doorhebt wat die nu wil zeggen   De regels dus:
1) de alfa slaapt waar hij wil en niemand mag dan bij hem (dus niet in bed)
2) de alfa bevindt zich meestal (letterlijk) op een hoger niveau (dus niet hij op de bovenverdieping of de trap en jij beneden)
3) de alfa eet altijd eerst. De andere roedelleden krijgen de restjes, tenzij de alfa besluit die te bewaren
4) het bepalen van de rangorde gebeurt eerder in spel dan in echte gevechten
5) de alfa wint altijd alle vecht- en krachtspelletjes (zeker het laatste spelletje)
6) alle leden van de roedel maken plaats voor de hoogste in rang (ga dus niet opzij als je hond lekker in de gang ligt te maffen. In dromenland of niet, hij moet opzij en niet de ranghogere)
7) de hoogste in rang gaat altijd eerst door een nauwe doorgang (vb een deurgat)
8 ) alle leden van de roedel bewijzen elke dag opnieuw eer aan de alfa (dus als jij 's ochtends uit je bed komt geduikeld, besteed je pas aandacht aan je hond als h

_Viper_

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 30, 2006, 07:36:07 »
Ok bedankt. kleine correctie: ik corrigeer niet als hij m'n schoonmoeder "aanvalt". ik sprak algemeen eigenlijk; dat de persoon in kwestie corrigeert.

ik ga alleszins de regels beginnen toepassen, er zijn er enkele waar we tegen zondigen. van dat als eerste begroeten is 's morgens nogal moeilijk omdat je dat kot moet open doen, maar ik zal hem alleszins gerust laten tot hij komt.

het enige dat wij nu ASAP willen is dat hij echt nergens meer aankomt waar hij niet mag komen zoals bvb de tafel en zo. Vanmorgen heeft de rotzak immers de bril van m'n vrouw van de lavabo genomen en in stukken gebeten... sorry, maar da's een "foutje" van zo'n 300

Offline Bamse

• *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: augustus 30, 2006, 10:11:42 »
OOOOOWww dat springen komt bekend voor! Oplossing aangereikt door de hondenschool: negeren en fout vermijden. Mmmm... in de praktijk helaas niet altijd haalbaar. Om maar een voorbeeld te geven, de onze doet dat dus ook als we aan het eten zijn. Tja dan heb je twee oplossingen: buiten zetten zodat hij niet kan springen, maar dan kan je ook vergeten van hem ooit mee te nemen op een terrasje ofzo, negeren en het eten van je bord laten halen (en das geen oplossing) of straffen... Wat doe je dan??? Ga dit hier eens op de voet volgen want wil dit ook erg graag opgelost zien.
Bijkomend probleem wat jullie duidelijk ook hebben, we kunnen dus echt nergens iets laten liggen h
.

_Viper_

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 30, 2006, 10:23:50 »
Mja, bij ons is het altijd "AF" als hij aan de rand van detafel komt, maar als er iets opligt dat goed ruikt... wel dan kan je het vergeten, dan blijft hij terug komen. soms is het voor hem voldoende om eens te kunnen snuffelen wat er op tafel staat en dan gaat hij op z'n kussen liggen totdat wij gegeten hebben.

dus ja, we blijven AF zeggen tot hij ermee ophoudt; 't is te zeggen: ik zeg het 2 maal en dan duw ik hem weg, en zo blijft dat bezig, op den duur ziet hij dat als spel, maar wat moet een mens dan in godsnaam nog doen.

en hem eten geven NA ons is onmogelijk, m'n vrouw is pas om 19u thuis, en den hond is het gewoon om z'n eten te krijgen rond 17u30 als ik goed en wel thuis ben. En dan rammelt hij al van den honger, ik kan dat beest toch niet uithongeren he. Hij blijft ook op 3 maaltoijden per dag. die zever van 2 maal per dag eten... das goed als't niet anders kan, maar den onze zit bij de schoonmoeder, dus kan die perfect op 3 maaltijden blijven.

Offline Bamse

• *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: augustus 30, 2006, 10:26:22 »
Bij ons ist ook AF maar idd na een tijdje ben je meer bezig met de hond wegduwen (leuk spelleke) dan met eten. Negeren is echt geen oplossing, apart zetten wel maar dan hoef je hem toch nooit meer ergens mee naartoe te nemen??? De onze krijgt wel na ons eten (rangorde), maar af en toe vraag ik me af of het niet beter is om hem eerst of gelijk met ons te voeren. Misschien springt hij gewoon op omdat hij stervense honger heeft?
.

_Viper_

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 30, 2006, 10:55:10 »
mja, maar maakt niet veel uit denk ik, een hond eet ALTIJD (den onze toch, beagles zijn ervoor gekend)

nu ja, geef je ervoor (zoals bij ons) komt hij nog, geef je gelijktijdig, schrokt hij wschl alles op om te kunnen komen snuffelen, gaaf je erna komt hij ook omdat hij honger heeft.

Offline Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: augustus 30, 2006, 14:33:02 »
Dat zou ik zeker niet toelaten! Darco zit bij ons ook binnen als we eten, maar hij heeft zijn "plaats" (een fleecedekentje) die in de keuken ligt, en zodra we eten, moet hij daarop gaan liggen. Hij krijgt NOOIT eten van tafel (wat ze niet kennen, vragen ze niet). Soms sluipt hij ongemerkt van zijn plaats en probeert hij zijn kop op tafel te leggen, maar dan klop ik heel hard op het tafelblad (zodat alles goed rammelt en hij heel hard schrikt :mrgreen:), roep ik FOEI en geef ik opnieuw het bevel PLAATS. Bij ons werkt dat prima. Misschien kan je je hond ook dat bevel aanleren. Ook hier is consequentie nodig! Als jij hem op zijn plaats legt, moet hij daar blijven tot je zegt dat hij weg mag! (bij ons met een VRIJ) Is heel lastig in het begin, je zult je eten dikwijls moeten onderbreken om hem weer op zijn plaats te leggen, maar na enkele dagen had Darco het door.

Wat dat springen betreft: voorkomen is idd beter dan genezen, maar ik kan aannemen dat je niet je hele huis hond-proof kan maken. Je kan je hond hier alleen voor straffen als je het ziet. (ik neem aan dat je de kapotte bril gevonden hebt, maar dat je hem niet kunnen betrappen  hebt op het stelen van de bril) Probeer het eens met een FOEI en een werpketting of iets anders dat veel lawaai maakt als je ermee gooit (potje met schroeven...). Betrap je je hond, dan neem je de ketting en gooit ze in de richting van je hond, terwijl je FOEI roept. Normaal gezien schrikt je hond en vergeet hij waar hij mee bezig was. Nadien roep je hem bij jou en beloon je hem voor het gewenste gedrag.

Succes ermee!  :thumbs:

Succes ermee!

Offline Bamse

• *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: augustus 30, 2006, 15:10:56 »
Misschien toch even vermelden... Wij hebben Bamse NOOIT iets van tafel gegeven, zelfs geen tafelresten in zijn bak na het eten. Juist om het bedelen te voorkomen... maar dat is dus niet gelukt. Bij ons betekent plaats in de keuken onder de tafel. Hij gaat hier uiteindelijk ook liggen (na -tig keren opspringen). Het opspringen is iets van de laatste tijd, sinds hij is beginnen puberen. Daarvoor hadden we hier totaal geen last mee. Feit is dus dat hij het bevel plaats en af goed genoeg kent, hij voert het ook uit, maar niet voor lang. Misschien effe illustreren met een voorbeeldje. We gaan eten, Bamse komt mee in de keuken en gaat spontaan op zijn "plaats" liggen (zonder bevel), wij zetten ons aan tafel, Bamse bougeert niet, eerste gerecht komt op de tafel en jawel daar is ie... En dan zeg je af en plaats en hij legt zich dan ook effectief terug neer, maar voor een iniminie-seconde. Punt is dus dat hij langer moet blijven liggen h
.

_Viper_

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 30, 2006, 15:43:59 »
same here, wij geven NIETS van tafel en ook niet achteraf restjes in z'n bak.

maar ik ga hem wel leren liggen op z'n kussen of dekentje, dat had ik nog niet echt gedaan

Offline Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: augustus 30, 2006, 18:44:44 »
Misschien toch even vermelden... Wij hebben Bamse NOOIT iets van tafel gegeven, zelfs geen tafelresten in zijn bak na het eten. Juist om het bedelen te voorkomen... maar dat is dus niet gelukt.

Ow, dat had ik dan even verkeerd begrepen, was zeker geen verwijt hoor.  :shifty:

Tja, blijven oefenen, of hem misschien anders in een andere kamer zetten als jullie eten?

Offline Bamse

• *
  • 1101 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: augustus 31, 2006, 07:54:42 »
Was ook niet opgevat als een verwijt... Gewoon erbij gezet ter verduidelijking voor misschien nog meerdere antwoorden.

De hond in een andere kamer zetten is inderdaad een goede oplossing. Maar volgens mij vermijd je dan het probleem. Stel maar dat we het hem nu niet afleren, maar hem gewoon in een andere plaats zetten. Wat als we hem dan es mee op restaurant nemen ofzo? Daar is dat gedrag nog v
.

Offline herman

• hondenvriend pro
  • *
  • 336 HV-Punten
    • mijn werk
« Reactie #13 Gepost op: augustus 31, 2006, 10:25:43 »
ik beloon zelfs niet met voer. eten moet een hond doen als hij eten krijgt, uit de kom. De honden krijgen ook gescheiden eten.

wat de dominantieregeltjes betreft, niet in zetel en bed, akkoord (als je dominantieproblemen hebt), de andere regeltjes zijn regeltjes, die je kunnen helpen een hond onder controle te houden, maar hebben inhoudelijk niets met dominantie te maken.

zoals het regeltje van de trekspelletjes :zot:

In trouwe vast

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal