collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Problemen tijdens uitlaten  (gelezen 818 keer)

Offline Boejakasja

• startende hondenvriend
  • *
  • 3 HV-Punten
Problemen tijdens uitlaten
« Gepost op: mei 19, 2013, 19:25:24 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Onze hond is 6 jaar, een duck tolling retriever, wij kregen hem "ter adoptie" na het overlijden van mijn grootmoeder. De hond is niet gewoon te gaan wandelen, en heeft zijn eerste 3 levensjaren doorgebracht in de tuin (3000m²). Hij had dus zeker wel ruimte genoeg, en liefde ook genoeg.

Hij kent zijn naam, zitten, liggen, blijven, pootje, in mand, nee (als hij iets niet mag doen) en springt ook niet tegen mensen op.

Maar als we ermee gaan wandelen zijn er toch een aantal problemen... En ik heb geen ervaring genoeg om te weten wat ik moet doen...

Soms gaat hij trekken, andere keren loopt hij netjes aan de lijn.
Wanneer hij begint te trekken zeg ik "hier", en trek hem dichter, met de bedoeling dat hij het doel waarvoor hij trekt niet kan bereiken.
Als hij heel hard trekt, dan blijf ik gewoon staan.

7/10 wandelt hij wel mooi

Wanneer hij tijdens het wandelen echter een andere hond tegenkomt,... dan gaat het verkeerd, trekken blaffen, rechtopspringen, piepen...

Wat kan ik hieraan doen???

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Problemen tijdens uitlaten
« Reactie #1 Gepost op: mei 19, 2013, 20:57:00 »
Er staan hier een aantal topics die je kunnen helpen : die kan je mss. al eens even lezen, je vindt er vele nuttige tips in, ook voor het gewoon wandelen, als hij dat nog niet zo veel gedaan heeft.

http://www.hondenvrienden.be/forum/gedrag-opvoeding/wandelingetje-met-xena-(jack-russell)/
http://www.hondenvrienden.be/forum/gedrag-opvoeding/vreemde-mensen/
http://www.hondenvrienden.be/forum/gedrag-opvoeding/hond-gefocust-op-katten-en-beweging/
http://www.hondenvrienden.be/forum/gedrag-opvoeding/wandelen-commando-kijk/

enkele tips :
-  verander van richting voor hij gaat fixeren of onnozel doen (bv. omkeren, andere kant opwandelen)
-  spanning van de lijn halen (door bv. van richting te veranderen of hem bij jou te roepen en een voor-zit)
-  aandacht vragen (check in of commando "kijk")
-  véél snoep gebruiken (in het begin) om zijn aandacht af te leiden en op jouw te richten

Succes

Offline Boejakasja

• startende hondenvriend
  • *
  • 3 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: mei 23, 2013, 18:44:45 »
Vanmorgen met de hond gaan wandelen, zeer braaf, lijn losjes naast zich... prima!

Vanavond gaan wandelen, een echte hel, blijven trekken, als je stilstaat lost hij even de spanning, en vanaf je één stap zet, gaat hij weer trekken!

Verder nog een hond tegengekomen, helemaal drama! Blijven trekken, en dan luistert hij totaal niet meer, zo gefocust... de andere kant uitwandelen was ook geen optie, want ik kon hem wel naar achter trekken, maar dan zou hij achterover gevallen zijn...

Heb al veel gelezen en gedaan.. tips zijn welkom!

Online Liekeuh

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #3 Gepost op: mei 23, 2013, 18:51:13 »
Tiens, waar herken ik dat van ;-)

Ik heb dat opgelost om met een GT te gaan werken en véél op aandacht werken!

Sindsdien loopt alles hier perfect  :thumbs:

Offline Erinyes

• *
  • 604 HV-Punten
    • Bouwblog
« Reactie #4 Gepost op: mei 23, 2013, 18:57:59 »
Ik zou eventueel een hondenschool opzoeken die samen aan jouw probleem wil werken. Ik ben natuurlijk geen trainer, maar ik zou werken op de blootstelling aan honden, eerst van ver zodat je zijn aandacht kan houden. Dan stapje voor stapje opbouwen: een stukje dichter gaan en verder oefenen. Belonen als hij niet trekt/blaft/onnozel doet...

Lijkt mij een hond die niet gewend is van andere honden te zien.

Online Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #5 Gepost op: mei 23, 2013, 19:34:38 »
Ik zou eventueel een hondenschool opzoeken die samen aan jouw probleem wil werken. Ik ben natuurlijk geen trainer, maar ik zou werken op de blootstelling aan honden, eerst van ver zodat je zijn aandacht kan houden. Dan stapje voor stapje opbouwen: een stukje dichter gaan en verder oefenen. Belonen als hij niet trekt/blaft/onnozel doet...

Lijkt mij een hond die niet gewend is van andere honden te zien.

Wij zijn van het begin naar een HS geweest  :fuu: :fuu: Dat helpt niet echt  :vuistje: T'bezorgde mij wel een zere pols  :denk:

Offline Erinyes

• *
  • 604 HV-Punten
    • Bouwblog
« Reactie #6 Gepost op: mei 23, 2013, 19:44:48 »
Hallo Liekeuh,
daarom dat ik ook zeg: "een hs die samen aan jouw probleem wil werken". Niet zomaar een hondenschool dus :wink:

Online Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #7 Gepost op: mei 23, 2013, 19:54:30 »
Ah maar de mijne wou dat ook ze! Pas op, die wilden zelfs privé les geven, tijd na de les, enz...  :thumbs:

Maar soms is er zodanig 0,0 band met het baasje dat er de aandacht moet gelegd worden aan de band tussen baas&hond en DAN pas werken aan de rest  :yes: Zo is dat bij ons gedaan.

Hoe kan hij willen aandacht hebben, als baasje hem niet kan schelen? Dat krijg je van geen enkele hond aandacht ze ;-) 

Mijn raad is dus: werken aan de band, en dàn aan het probleem tegenover anderen  :oops:

Offline Erinyes

• *
  • 604 HV-Punten
    • Bouwblog
« Reactie #8 Gepost op: mei 23, 2013, 20:03:19 »
Liekeuh, dat klopt. Voor mij staat dat het trainen en de band tussen baasje en hond niet los van elkaar :yes: zo werd dat bij ons ook geleerd al van bij de puppy's op de hs.

Offline skiwi

• warme hondenvriend
  • *
  • 120 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: mei 23, 2013, 20:16:53 »
Maar soms is er zodanig 0,0 band met het baasje dat er de aandacht moet gelegd worden aan de band tussen baas&hond en DAN pas werken aan de rest  :yes: Zo is dat bij ons gedaan.

Was hier ook het grootste probleem hoor ... gewoon veel meer aandacht voor heel de omgeving dan aan ons; werken er momenteel aan met ook heeeeeeeeeeeel veel snoepjes, tips van gedragsbegeleider en elke keer belonen bij het inchecken.
wandelingen = hier een korte, vaste toer die we 'snoepjeswandeling' hebben omgetoverd, gezien er om de zoveel passen wel wordt beloond of worden er snoepjes op grond gegooid die hij moet zoeken, .....
zo is zijn aandacht ook gevestigd om iets anders en heeft hij op die moment even geen interesse meer in de rest.

en zo kunnen wij eindelijk ook eens een klein stukjes in De Schorre hier gaan wandelen wat heel mooi is, maar gewoone en hel was om met Casper te komen.
Nu gaat dit enkel nog met veeeeeeeeeeeeeeeeee eeeel snoep, maar dat zal stilletjes aan wel beteren hoop ik :)
(hoewel we nu vooral wandelen/trainen langs de banen en niet in een bos want daar is er nog veeeeeeeeeeeeel meer afleiding)

maar dus basis vanal is gewoon het inchecken , en vooral werken met lange les heb ik geleerd ...(eerst natuurlijk even op een breder stuk, een parking ofzo), maar dan kan je je snoepjes wat verder gooien, ook eens achter je en als hij dan weer bijkomt is het weer superbelonen!

het is natuurlijk niet op dag 3 opgelost, maar stilletjes aan is er toch verbetering en wij hebben n al 2 supertrainingen achter de rug dat zelf de instructrice van hondenschool verschoot dat hij het zo goed deed en helemaal niet geinteresseerd was in de andere honden!

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #10 Gepost op: mei 24, 2013, 11:21:02 »
Vanmorgen met de hond gaan wandelen, zeer braaf, lijn losjes naast zich... prima!

Vanavond gaan wandelen, een echte hel, blijven trekken, als je stilstaat lost hij even de spanning, en vanaf je één stap zet, gaat hij weer trekken!

Verder nog een hond tegengekomen, helemaal drama! Blijven trekken, en dan luistert hij totaal niet meer, zo gefocust... de andere kant uitwandelen was ook geen optie, want ik kon hem wel naar achter trekken, maar dan zou hij achterover gevallen zijn...

Heb al veel gelezen en gedaan.. tips zijn welkom!

wat hier helpt, als de woef onbereikbaar lijkt bij het zien van een andere hond, is die fixatie ff doorbreken met een piepspeeltje  :shifty:
Op da moment zou ik honderd keer haar naam mogen zeggen, die ziet me niet (en raakt mogelijks nog meer opgejut)... 1 keer "piep" en je ziet ze in een fractie van een seconde terug bij haar zinnen komen, omkijken en mij aankijken met een "ooo, spelen?" uitdrukking... op die moment beloon ik (met mijn stem) en spelen we ( en zijn ondertussen weer ff de andere kant uit, en terwijl is de andere hond gepasseerd)... spel heeft mij hierbij goe geholpen eigenlijk, bij een hond die eigenlijk meer snoepgericht was... (dat geprobeerd, na een hele hoop zogezegde tips geprobeerd te hebben uit de boekskes en van zogezegde kenners)... wat voor mijn hond werkt, werkt misschien voor de jouwe niet, maar misschien kom je door andermans ervaringen op nieuwe ideetjes e

als je der echt specifiek (en snel) op wil oefenen, vraag mensen met een kalme hond (die niet reageert op andere honden) om je hierbij te helpen, en zet een wandeling in scène... zo ondervindt je ook wat voor jouw hond werkt en wat niet...

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline HeidiD

• warme hondenvriend
  • *
  • 266 HV-Punten
    • Life of Yoko
« Reactie #11 Gepost op: mei 27, 2013, 21:06:04 »
Hier ook een gekend probleem!
Onze hond raakt heel gericht op de omgeving rond hem.
Of hij loopt voorop te trekken, of hij blijft achterop hangen en volgt amper.
Vanaf vrijdag gaan we met hem naar de HS, wordt hier in de omgeving zeer aangeraden,
dus ik hoop dat we er ook met gerichte vragen terecht kunnen.
Tips om zelf al aan de slag te gaan?
Ik lees hier al:
- Veel snoepjes
- Piepspeeltje
- Van richting veranderen
Every drop in the ocean counts - Yoko Ono

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal