collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Pootje geven  (gelezen 2523 keer)

Offline Liesel

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 63 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Pootje geven
« Gepost op: mei 16, 2013, 08:56:17 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Of 'bonjour' in Hachiko-termen.

Mijn wisselpupje is nu niet bepaald van het ondernemende type.  Werken is vermoeiend vindt ze.
Volgens haar gastgezin is er 1 commando wat aboluut niet lukt en dat is de 'bonjour'.  (dus gewoon: een pootje geven)
Ik heb dat gisteren uitgetest en inderdaad: ze hoort het in Keulen donderen als je haar dat vraagt.

- Met Kaimook was dat makkelijk.  Die gaf 'bonjourkes' uit zichzelf, dus plakte ik daar het woord op, tot ze de link legde, et voila...
- De manier waarop de meeste mensen het aanleren is: aan het pootje kriebelen en belonen als er ook maar iets van beweging inkomt en zo maken ze na een tijdje de klik.
- Zelf gebruik ik ook vaak volgende methode: snoepje in m'n hand, hand op de grond en laat puppy het maar uitzoeken wat ze moet doen.  Van zodra puppy met haar poot m'n hand aanraakt, krijgt ze de snoep.  En zo opbouwen tot je je hand steeds hoger kan houden en het uiteindelijk zonder snoepje kan.  (kort uitgelegd, maar de meesten hier kennen deze methode wel)

Methode 1 lukt niet, want Kurry geeft nooit uit zichzelf bonjourkes.
Bij methode 2 kijkt ze me dwaas aan met een blik van: WTF ben jij daar aan mijn poten aan het prutsen en ze lijkt haar voorpoten nog wat steviger op de grond te 'planten'.
Dan maar methode 3 geprobeerd  (golden = omkoopbaar met snoepjes, of de meeste toch).  Gevolg: ze likt 2min aan m'n hand, kijkt me dan aan, legt met een zucht haar kop op de grond en doet een dutje.  :doh:

Dus euh.... heeft iemand nog een andere methode om dit aan te leren?  't Is mijn missie de komende 2 weken.   :lol:

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
Re: Pootje geven
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2013, 09:09:09 »

Dat is een ander manier want haar hand zit niet op de grond?

Laat pup maar werken  :hmpf: :mrgreen:

Offline tara

• hondenvriend pro
  • *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2013, 09:10:49 »
Geicha is hier gekomen op drie jarige leeftijd, had een intense hekel aan pootje geven.Pootje kwam amper van de grond, draaide haar kopje weg.
Ik ben begonnen met heel rustig haar pootje optillen, brokje.
Dan ook gezegd "goed zo, dat is je pootje,"
In het begin maar een enkele keer,meerdere keren per dag,gekoppeld aan spel.
Daarna,als er duidelijk minder stress opzat, even pootje aanraken,pootje ging omhoog,belonen.
Nu geeft ze haar poot zoals ik het graag heb, ook haar andere poot heeft ze daarna geleerd, de ene is "poot" de andere "teen".

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2013, 09:11:13 »

Dit is ook een mogelijkheid, hoewel ik er minder voor te vinden ben, maar misschien lukt het wel voor Kurry ?

Offline Liesel

• *
  • 63 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2013, 09:12:34 »
Dit lijkt een combi te zijn van methode 2 en 3.   :denk:
Es proberen, maar vrees ervoor.

@Tara: da's een vervolg op methode 2, als kriebelen niet helpt, pootje wat 'opheffen'.  Die methode proberen ze nu dus al weken aan een stuk, maar ze maakt de klik gewoon niet.  :weetniet:

Offline Liesel

• *
  • 63 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2013, 09:15:44 »

Dit is ook een mogelijkheid, hoewel ik er minder voor te vinden ben, maar misschien lukt het wel voor Kurry ?

Nope, zal niet lukken.
Bovendien mogen wij absoluut de poot niet vastnemen.  Ze moeten leren zelf hun poot opheffen en er tegen 'iets' mee slaan.  (hand, deur (om open of dicht te doen), voetplank van rolstoel,.... )

Offline Tequila

• *
  • 3336 HV-Punten
    • FromSmilingLotus
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2013, 09:32:59 »
'k doe het altijd op methode 3
iets zeggen op dat likken gaat ook niet goed zijn waarschijnlijk aangezien ze zo weinig initiatief neemt  :denk:
misschien de waarde van 't snoep verhogen, gedroogde pens ofzo  :denk:

Een hond is een glimlach en een kwispelende staart. En de J-brothers zitten ertussen ;)

Offline Liesel

• *
  • 63 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: mei 16, 2013, 09:40:43 »
'k doe het altijd op methode 3
iets zeggen op dat likken gaat ook niet goed zijn waarschijnlijk aangezien ze zo weinig initiatief neemt  :denk:
misschien de waarde van 't snoep verhogen, gedroogde pens ofzo  :denk:

Ja, heb ik ook al gedacht.
Deze middag es met haar middagmaal proberen.  Als het etenstijd is, is ze hevig, dus mss dat ze dan iets meer initiatief neemt.

Offline Tianiz

• hondenvriend pro
  • *
  • 3534 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: mei 16, 2013, 09:41:10 »
En als je nu bij methode 3 met je hand beweegt... zodat zij gaat beginnen jagen achter je hand.

Of eerst de "zoek" aanleren door snoep bijvoorbeeld onder een kussen te leggen. Je gaat haar hierin waarschijnlijk ook wel moeten begeleiden, maar eenmaal ze door heeft wat zoeken is en daaruit volgt snoep kun je dat moeilijker maken en op je hand gaan toepassen.

Offline Liesel

• *
  • 63 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: mei 16, 2013, 09:42:59 »
En als je nu bij methode 3 met je hand beweegt... zodat zij gaat beginnen jagen achter je hand.

Of eerst de "zoek" aanleren door snoep bijvoorbeeld onder een kussen te leggen. Je gaat haar hierin waarschijnlijk ook wel moeten begeleiden, maar eenmaal ze door heeft wat zoeken is en daaruit volgt snoep kun je dat moeilijker maken en op je hand gaan toepassen.

Hmmm....  :denk:
Is een mogelijkheid.  In elk geval het proberen waard.  :thumbs:

Offline tara

• hondenvriend pro
  • *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: mei 16, 2013, 09:54:01 »
Ik heb bij Geicha in het begin haar poot vastgehouden, zonder druk te geven, dat beloond, dus echt wel, van dit wil ik zien.
We hebben het zo ook aangeleerd bij de galgo van mijn zus.

Offline Liesel

• *
  • 63 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: mei 16, 2013, 09:57:32 »
Ik heb bij Geicha in het begin haar poot vastgehouden, zonder druk te geven, dat beloond, dus echt wel, van dit wil ik zien.
We hebben het zo ook aangeleerd bij de galgo van mijn zus.

Mogen we niet.  Omdat sommige honden dan helemaal geen poot meer willen geven.
Vergelijk het met iemand die je een hand geeft om goeiendag te zeggen, en die hand iets te lang blijft vasthouden.
De volgende keer ga je ook minder geneigd zijn om die persoon een hand te geven.

Offline Yoicka

• *
  • 1023 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: mei 16, 2013, 09:58:16 »
amai, wat een luie pup! :mrgreen:
Ik vraag mij dan af of dat later ook niet moeilijker gaat zijn om al die oefeningen aan te leren? :denk:

Ik zou denk ik om den duur al proberen mijnhand op de grond te leggen terwijl ze stapt ofzo, zodat ze er perongeluk mss zou opstappen? :? moeilijk zeg!

Ben benieuwd hoe het gaat vorderen! succes! :thumbs:

Offline Liesel

• *
  • 63 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: mei 16, 2013, 10:31:30 »
amai, wat een luie pup! :mrgreen:
Ik vraag mij dan af of dat later ook niet moeilijker gaat zijn om al die oefeningen aan te leren? :denk:

Ik zou denk ik om den duur al proberen mijnhand op de grond te leggen terwijl ze stapt ofzo, zodat ze er perongeluk mss zou opstappen? :? moeilijk zeg!

Ben benieuwd hoe het gaat vorderen! succes! :thumbs:

Goh, 't kunnen niet allemaal Feta's zijn h.   :lol:
Ze hebben een beetje verschillende types honden nodig om bij iedereen een passende hulphond te kunnen zetten.  En sommige hebben liever een iets 'lomere' hond.  Nu ja, ze is nog maar 4 maand, 't kan nog veranderen h.

Je tip is ergens wel logisch, maar ik zie een probleem bij het uitvoeren ervan, tenzij ik de helft van de tijd naast haar kruip...  :fuu: :mrgreen:

Maar 't zal mij wel lukken hoor.  Pootje geven zal ze!  :hmpf:

Offline Yoicka

• *
  • 1023 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: mei 16, 2013, 10:39:34 »
Goh, 't kunnen niet allemaal Feta's zijn h.   :lol:
Ze hebben een beetje verschillende types honden nodig om bij iedereen een passende hulphond te kunnen zetten.  En sommige hebben liever een iets 'lomere' hond.  Nu ja, ze is nog maar 4 maand, 't kan nog veranderen h.

Je tip is ergens wel logisch, maar ik zie een probleem bij het uitvoeren ervan, tenzij ik de helft van de tijd naast haar kruip...  :fuu: :mrgreen:

Maar 't zal mij wel lukken hoor.  Pootje geven zal ze!  :hmpf:

hopelijk gaat dat nog veranderen, want als alles zo moeilijk gaat verlopen om aan te leren, zal dat gene cadeau zijn denk ik :mrgreen:

uiteraard ja, hahaha 8) maar dan bv als hij zit/staat en hem dan vooruit lokken? :weetniet:

hehe, ik zou ook niet willen opgeven, hij moet en hij zou ook pootje-gevend naar huis gaan! :vuistje:

Offline evie

• *
  • 3455 HV-Punten
  • waasland
« Reactie #15 Gepost op: mei 16, 2013, 10:46:10 »
touch met een post-it ipv je hand misschien

post-it op de grond voor haar, wat naar voor lokken en ze stapt op de post-it met haar poot
dan langzaamaan op bouwen dat ze doorheeft dat poot op post-it = beloning
dan post-it op je hand en opbouwen naar omhoog

Offline Liesel

• *
  • 63 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: mei 16, 2013, 10:59:37 »
touch met een post-it ipv je hand misschien

post-it op de grond voor haar, wat naar voor lokken en ze stapt op de post-it met haar poot
dan langzaamaan op bouwen dat ze doorheeft dat poot op post-it = beloning
dan post-it op je hand en opbouwen naar omhoog

Hmmm.... kweetnie.... Kan het proberen, maar vrees ervoor.
Ze toont echt 0 initiatief.
Maar goed, alles is het proberen waard h.  Je weet nooit dat ze ergens toch de klik maakt.

hopelijk gaat dat nog veranderen, want als alles zo moeilijk gaat verlopen om aan te leren, zal dat gene cadeau zijn denk ik :mrgreen:

Goh, blaffen, zitten en 'knie' (voorpoten op je knien zetten), tug (aan een touw trekken) doet ze wel.  (meer commando's hebben we nog niet geleerd)
't Gaat gewoon allemaal wat trager bij haar denk ik.  Maar dat komt wel goed.

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: mei 17, 2013, 22:15:13 »
Methode 1 lukt niet, want Kurry geeft nooit uit zichzelf bonjourkes.
Bij methode 2 kijkt ze me dwaas aan met een blik van: WTF ben jij daar aan mijn poten aan het prutsen en ze lijkt haar voorpoten nog wat steviger op de grond te 'planten'.
Dan maar methode 3 geprobeerd  (golden = omkoopbaar met snoepjes, of de meeste toch).  Gevolg: ze likt 2min aan m'n hand, kijkt me dan aan, legt met een zucht haar kop op de grond en doet een dutje.  :doh:

Dus euh.... heeft iemand nog een andere methode om dit aan te leren?  't Is mijn missie de komende 2 weken.   :lol:

= exact de beschrijving van mijn oudje (Golden) die in net geadopteerd heb  :doh:  dus ik volg  :denk:

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: mei 17, 2013, 22:19:33 »
manier die altijd al gewerkt heeft, zelfs bij Dakota (domste hond ooit  :mrgreen:):

snoepje voor de neus en hem langzaam naar rechts wat uit evenwicht brengen. bijna automatisch zal hij zijn rechterpoot opheffen. op dat moment beloon je met stem + snoep. als hij die beweging goed kan, koppel je er het commando aan vast.
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: mei 17, 2013, 22:22:32 »

Dat is een ander manier want haar hand zit niet op de grond?

Laat pup maar werken  :hmpf: :mrgreen:

kweet niet waarom die haar volle hand altijd tegen die hond zijn neus moet duwen  :zot:
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal