collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Plassen van onderdanigheid of ... ?  (gelezen 633 keer)

Offline Abtje

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 100 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Plassen van onderdanigheid of ... ?
« Gepost op: mei 15, 2013, 20:30:59 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Goede avond

Momenteel hebben we hier een woefke rondlopen van ondertussen 15weken (wat gaat het allemaal snel :o). Hij noemt Dufffy en is een golden retriever.
Het "probleem" is het volgende... Duffy luistert in huis al goed. Zowel naar mij als naar mijn vriend. Wat we wel merken is dat hij naar mij beter luistert als naar mijn vriend. Maar dit ter zake. Wat het probleem nu is, is dat als mijn vriend hem binnenshuis roept om te komen ofz hij als een "worm" (zo noemt mijn vriend dit) dus eigenlijk op zijn buik komt aangekropen naar mijn vriend. Daarbij kwispelt hij wel. Nu is het zelf al gebeurd dat hij niet wil komen naar hem en in de helft blijft staan en plassen. We begrijpen niet goed dit komt. Want mijn vriend is even positief in zijn stem en gedrag als mij en beloont ook wanneer hij komt. Ik moet ook wel zeggen dat toen we Duffy juist hadden hij meer naar mijn vriend trok dan naar mij. Ook heeft hij naast het bovenstaande probleem ook urineverlies/plasje wanneer hij mijn vriend ziet, van contentement dan.
We snappen het beiden niet wat de oorzaak hiervan is. Maar vooral willen we weten wat we hieraan kunnen doen. Het is ook onze eerste woef dus alles is nieuw voor ons...
Hopelijk raken jullie wat uit aan het verhaal... Alvast bedank

Offline tira00

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 478 HV-Punten
Re: Plassen van onderdanigheid of ... ?
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2013, 09:16:59 »
Als je een gevoelig pupje hebt is een zware stem, vooral van een man, dikwijls al genoeg om diep onder de indruk te geraken. Misschien heeft ie eens geroepen als ze plaste of zo.
Vraag of ie altijd door de knieen gaat en vooral zijn stem zachter maakt. Een beetje flauwer doet.
Niet direkt op haar afgaan als je binnen komt kan ook helpen, laat ze altijd wat wennen aan situaties;

Offline Hond Inform

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 33 HV-Punten
    • Hond Inform
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2013, 13:09:14 »
Misschien heeft je vriend onbedoeld en onbewust de pup gestraft.
Gezien ik het gedrag van de pup niet zie, kan ik er ook totaal naast zitten maar het is maar om eens een ander kijk op de zaak te geven.
Heel cru , soms is immers aaien en veel naar de pup gaan en veel bezig zijn met de pup een straf voor de pup. Wanneer je bijvoorbeeld een zeer onzekere pup hebt en hij communiceert naar je dat hij aanrakingen niet aan kan. Maar, wanneer je de kleine signalen niet (h)erkent, dan gaat het vertrouwen van de pup pijlsnel naar beneden.
Heel goed bedoelt, jullie zien en bedoelen het als een beloning, ben je de pup telkens aan het "straffen".

De pup dan een ganse tijd met rust laten, zeer veel stem beloningen en juist niks gaan aanleren of forceren (hoe weinig ook) zullen het vertrouwen van de pup terug doen toenemen.
Immers als je communicatie niet werkt, voel je je zeer snel onzeker.
Ik kan alleen maar aanraden, leer je pup zo snel mogelijk lezen. Van zodra de pup conflictsignalen toont in interactie met jullie, moet de interactie stoppen.

Immers plassen is jammer genoeg niet van contentement maar van onzekerheid!!! Ik vrees een beetje dat jullie communicatie met de pup niet oké is. Hoe goed jullie het ook bedoelen.
Kijk bij welke acties je pup conflictsignalen (wegkijken, knipperen, pootje heffen, tongelen, oren achteruit, achterhand omlaag,......)
toont. Deze actie moet je dan tijdelijk zeker niet meer doen.

Heel concreet om maar een misverstand van communicatie tussen mens en hond aan te tonen.
Pup komt
ik aai pup
pup tongelt (maar ik zie het niet)
pup gaat op de rug liggen

wat is de betekenis van op de rug liggen? --> aub, stop er mee ik vertrouw de situatie voor geen haar.

Dan zijn er 2 mogelijkheden.
1) Ik ken hondentaal en begrijp mijn pup en stop onmiddellijk met aaien. Resultaat: pup krijgt meer en meer vertrouwen in mij want zijn communicatie werkt, onze band groeit.

2) Ik ken geen hondentaal en denk goed bedoelt dat mijn puppy het leuk vindt en ik aai verder. Ik denk immers dat ik hem een plezier doe (een beloning geef).
Resultaat: pup zijn communicatie werkt totaal niet en zijn vertrouwen in mij zakt meer en meer. Later zal hij nog sneller gaan plassen en nog duidelijker signalen proberen te tonen of................. ..niet meer komen.

Hopelijk verschaft dit wat duidelijkheid voor jullie. Kennis van hondentaal is de basis tot een goede relatie en............ het is eigenlijk super leuk :-)

Heel veel succes met jullie ukkepuk.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2013, 13:16:59 door Hond Inform »

Offline Abtje

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 100 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2013, 18:23:25 »
Merci voor de goede en duidelijke antwoord.

Ik ben deze morgen al eens naar de bibliotheek geweest voor een paar boeken ivm de opvoeding van een pup, want bijleren kan nooit kwaad. En oa zit er een boek bij over de hondentaal en hoe een hond te begrijpen.

Wat ik wel raar vind, is dat ik (denk ik) hetzelfde reageer en communiceer als mijn vriend maar dat Duffy bij mij nog nooit heeft geplast ...

Offline Tinne1990

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2013, 22:05:38 »
Mijn herplaatser doet het ook, dus ik let er op dat ik altijd duidelijk ben naar hem toe, zodat hij weet wat ik van hem verwacht. Als hij verward is dan wordt hij heel onzeker en gebeuren er sneller 'ongelukjes'. En als hij opgewonden is dan blijf ik rustig. Kwestie van hem niet nog zotter te maken. Want het is op zulke momenten dat hij minder controle heeft over zijn blaas...

Offline Abtje

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 100 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2013, 10:40:37 »
Mijn herplaatser doet het ook, dus ik let er op dat ik altijd duidelijk ben naar hem toe, zodat hij weet wat ik van hem verwacht. Als hij verward is dan wordt hij heel onzeker en gebeuren er sneller 'ongelukjes'. En als hij opgewonden is dan blijf ik rustig. Kwestie van hem niet nog zotter te maken. Want het is op zulke momenten dat hij minder controle heeft over zijn blaas...

Merci voor de uitleg :).
Gisteren geen 'ongelukjes' gehad. Iedere dag een nieuwe kans voor ons om de juiste communicatie te gebruiken met onze pup. En mijn vriend probeert nu ook de tips van hierboven te doen. Dus hij gaat nu altijd door de knieen en probeert zo weinig mogelijk zijn stem te gebruiken en beloont Duffy wanneer hijzijn plasje buiten doet ipv binnen :).

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal