collapse

Cadeauwinkel

Auteur Topic: Ons Louke is een pateeke  (gelezen 509 keer)

Offline Uncleduck2

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Man
Ons Louke is een pateeke
« Gepost op: februari 07, 2019, 08:47:51 »
Hey iedereen,

sinds twee weken hebben we ons Louke, een puppy van vijf maanden.

We worden er eerlijk gezegd al wat horendol van.

's nachts wil ze niet slapen en als we wandelen wil ze niet plassen of poepen, daar moeten we voor binnen zijn.

Dit uiteraard ten koste van onze nacht- en gemoedsrust.

Het enige woordje dat ze kent is 'Neen', als ze goesting heeft.

Hebben jullie tips?

Ik ga zaterdag voor de eerste keer naar de puppyschool.

Bedankt!

Offline Linda G.

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ons Louke is een pateeke
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2019, 09:38:26 »
Van een pup wordt je horendol. Dat is al normaal.
Ze is al vijf maand, komt ze van bij de fokker ? Of heb je haar overgenomen van andere mensen ? Informeer eens wat ze daar gewoon was van routine.
Na het eten, slapen, spelen plast een pup. Dat is dan ook het moment om met haar naar buiten te gaan. Hou haar in de gaten als ze rondjes gaat draaien of als ze begint te snuffelen. Ook dat is een teken dat ze haar behoefte gaat doen.
Zorg dat alles rustig is voor jullie gaan slapen. Dus een uur voor bedtijd geen wilde spelletjes meer.
Slaapt ze bij jullie of alleen ?
Als ze alleen slaapt kan een wekker helpen. Die doet een hartslag na en dan heeft ze minder het idee van helemaal alleen te zijn.
Heeft ze een vaste slaapplaats of een bench ? Zorg ervoor dat dit ook overdag haar veilige plekje is.
Routine opbouwen is een belangrijk punt. Daarom is het goed om te weten wat ze al gewoon was voor ze bij jullie kwam.

Offline Uncleduck2

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #2 Gepost op: februari 07, 2019, 09:46:35 »
Als we zien dat ze gaat ronddraaien of gaat zitten om haar behoefte  te doen, rapen we haar meteen op om ermee naar buiten te gaan.

Er liggen Puppypads in huis, maar toch kan ze ernaast plassen.

soms gaan we een halfuur naar buiten, zonder dat ze iets doet. We komen binnen en hop, ze doet het meteen binnen.

Ze slaapt in een zelfgemaakt mandje naast ons bed.

Bij het opvanggezin mocht ze mee in bed, maar dat mag bij ons niet.

Dat is al wel enorm verbeterd, het is enkel als we zelf wakker worden of gaan slapen dat ze mee in het bed wil springen.

Offline ands

• *
« Reactie #3 Gepost op: februari 07, 2019, 10:09:57 »
Om de hoeveel tijd gaan jullie er over dag mee naar buiten?
Dat van die neen, dat lees ik niet graag.  Je hondje positief belonen geeft een veel beter effect. 
Roepen als ze aan het plassen is gaat niet helpen, gewoon opnemen en buiten zetten, zonder er woorden vuil aan te maken.  Door het opnemen gaat ze stoppen met plassen.  Plast ze buiten verder enthousiast doen en belonen met een snoepje.
Bouw routine in, ga op vaste momenten met haar naar buiten.  Voorbeeld een half uur na het eten, bij het opstaan, voor het slapen gaan, na het spelen, na een dutje...

Offline Uncleduck2

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2019, 10:15:43 »
We gaan er steeds mee naar buiten als we opstaan (6h) en voor we gaan slapen (rond tienen)

We zullen het inderdaad eens zonder te roepen of lawaai proberen, bedankt voor de tip!

Offline petitparis

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2019, 12:40:09 »
Een pup maakt niet het onderscheid tussen op puppymatten mag ik wel in huis mijn behoeftes doen, ernaast niet. Van bij de moeder leren ze alleen het nest niet te bevuilen. Maar dat betekent dat ze uit hun mandje (of uit de zetel) springen en net ernaast/ervoor hun behoeftes doen.
Telkens wanneer een pup een dutje gedaan heeft onmiddellijk mee naar buiten gaan en desnoods oppakken. Hetzelfde geldt na spelen en eten.
Je zegt dat ze tijdens het wandelen geen behoeftes wil doen. Is de pup dan aan de (korte) leiband? Ik heb hier namelijk ook 2 teven die het vertikken om aan de lijn hun behoeftes te doen. Met hen moet ik al minstens een half uur buiten blijven alvorens ze toch besluiten dat ze niet meer willen ophouden.

Vraag hoe het opvanggezin het deed qua zindelijk maken. Ik ken bv honden die niet op stenen of asfalt willen gaan en anderen juist wel en niet op gras of zand. Het is ontdekken wat ze geleerd hebben.
Verder uitbundig belonen als ze hun behoeftes doen en proberen er een commando op te plakken. Al helpt het nu niet, het kan later soms wel helpen.
Als je in de ochtend ermee naar buiten gaat, opletten dat je niet continu aandacht geeft of gaat spelen. Pups vergeten wel eens dat ze hun behoeftes moeten doen. Mijn honden zijn soms nog steeds te hyper om onmiddellijk hun behoeftes te doen. Die doen eerst een inspectieronde van de tuin, spelen wat met elkaar en pas 5-10min later zie ik ze hun tijd nemen om hun behoeftes te doen. Moest ik mee buiten gaan en ermee apporteren, dan kan het pas meer dan een kwartier later zijn dat ze een noodstop toepassen om te plassen.

Ik begrijp dat niet iedereen honden in bed wil, ik persoonlijk ook niet. Maar ik neem al mijn honden de eerste nachten mee naar bed want:
1. Ze voelen zich vaak geborgen en veilig (zeker als ze rechtstreeks uit het nest komen)
2. Je weet wanneer ze wakker worden en kan ze direct oppakken en buiten zetten voor een plasje
Daarna verhuizen ze naar een mand of bench naast bed totdat ik zeker weet dat ze inderdaad de nacht (6u) doorkomen zonder ongelukjes en uiteindelijk slapen ze gewoon bij de andere honden in de woonkamer (eventueel eerst nog enkele nachten in een bench om zeker te zijn en te voorkomen dat ze de hele nacht willen spelen met de anderen.

Offline Uncleduck2

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2019, 16:21:14 »
Bij het opvang gezin kon ze gewoon mee in bed slapen, en kon ze binnen en buiten lopen in de veranda.

Ze heeft dus nooit geleerd om buiten te plassen, wat wij nu moeten doen.

We hopen ook dan de hondenschool hiermee kan helpen!

Offline Uncleduck2

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #7 Gepost op: februari 07, 2019, 18:26:52 »
Nu net weer. Halfuur met haar naar buiten, ze diet niks.

We komen binnen en ik kan beginnen schrobben.

We kunnen dit echt niet aan, ze wil niet veranderen

Offline Larshann

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #8 Gepost op: februari 07, 2019, 18:49:16 »
Nu net weer. Halfuur met haar naar buiten, ze diet niks.

We komen binnen en ik kan beginnen schrobben.

We kunnen dit echt niet aan, ze wil niet veranderen

:shock: :shock:
Wat had je dan verwacht toen je een puppie in huis nam ??

Dit is volkomen normaal gedrag voor een pup en zal wel beteren als je het goed aanpakt, nl belonen ipv straffen en héél vaak naar buiten gaan en ook buiten blijven staan bij haar tot ze plast.

Elke pup plast in het begin liever binnen in huis dan buiten  :weetniet:

Offline Pepperke

• *
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2019, 19:01:48 »
Hoe ga je er mee naar buiten?
Is ze dan aangelijnd? Want als ze gewoon los is in de tuin bijvoorbeeld, zal ze wel veel andere interessante en leukere dingen doen dan plassen bijvoorbeeld.
Je moet er wel wat tijd en moeite in steken natuurlijk.

Bedoel je nu effectief dat jullie er 2x op een dag mee buiten gaan? Want zo gaat ze het niet leren. Hoe vaak plast ze binnen?
Ik moest met onze pup voor hij zindelijk was, bijna elk kwartier naar buiten (en dan nog gebeurden er ongelukjes binnen).

En als ze buiten doet, belonen, zodat ze snapt wat de bedoeling is.

Offline Linda G.

• *
« Reactie #10 Gepost op: februari 07, 2019, 19:35:41 »
Heb he al geprobeerd om niet te wandelen maar gewoon te blijven staan ?
Laat haar een beetje rondsnuffelen maar negeer haar tot ze plast.

Offline borderlove

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #11 Gepost op: februari 07, 2019, 19:38:36 »
Je hebt haar 2 weken en kan het niet meer aan?? Ze wil niet veranderen??
Mag ik hopen dat de hond een wel doordachte aankoop was?
1 van mijn honden , die ik had vanaf 8 weken oud, heeft 8 maanden geduurd eer die volledig zindelijk was....8 maanden van opstaan en buiten, eten en buiten, ff spelen en buiten ....Ik stond wel 10x per dag met de hond buiten, luidruchtig " flinke meid" te roepen bij elk plasje, de ongelukjes stilletjes thuis opkuisen....maar dat hoort erbij, een kleine prijs voor de jarenlange liefde ! Dus heb aub nog wat geduld met je hondje, zoek een beloningsgerichte hondenschool, ze kunnen je zeker tips geven.... en vooral : focus niet op wat je pup verkeerd doet, maar geniet...

Offline Larshann

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #12 Gepost op: februari 07, 2019, 19:44:50 »
. (foutje)
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2019, 20:37:01 door Larshann »

Offline evie

• *
  • waasland
« Reactie #13 Gepost op: februari 07, 2019, 20:11:25 »
Dat een pup na 2 weken niet zindelijk is, lijkt me niets abnormaal. Een pup is nu eenmaal vermoeiend

hier zijn wel al heel wat topics over zindelijkheid, daar kan je op zoeken om evt nog wat tips te vinden

bv
http://www.hondenvrienden.be/forum/gedrag-opvoeding/op-5-maand-nog-steeds-niet-zindelijk!/
http://www.hondenvrienden.be/forum/gedrag-opvoeding/zindelijkheid-178003/msg4117552/#msg4117552

Offline Uncleduck2

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #14 Gepost op: februari 07, 2019, 20:39:23 »
Ik reageerde net iets te fel, mijn excuses.

We hebben er inderdaad goed over nagedacht.

Ik ga ql jullie tips proberen.

We gaan zeker vier keer naar buiten, vaak tegen het halfuur aan.

We wonen in de stad en soms denk ik dat ze gaat plassen, maar dan passeert de tram bv en is ze het vergeten. Te snel afgeleid lijkt me dan.

Offline evie

• *
  • waasland
« Reactie #15 Gepost op: februari 07, 2019, 20:46:20 »
4 keer buiten gaan met een pup van 5 maand die nog niet zindelijk is, lijkt me echt heel weinig
Het nadeel is natuurlijk dat je in de stad woont. Is er niet ergens dichtbij een stukje groen waar je op het gemak haar kan laten snuffelen en doen zonder druk verkeer of te moeten wandelen

Offline petitparis

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #16 Gepost op: februari 07, 2019, 23:42:12 »
het probleem zit hem vooral in het feit dat jullie in de stad wonen en er buiten te veel indrukken zijn en jullie pup zich niet voldoende op zijn gemak voelt om buiten zijn behoeftes te doen.

Hoe groot is je pup en hoe groot wordt hij? Anders zou je kunnen overwegen om ipv puppymatjes het concept ve kattenbak kunnen proberen. Ik weet fokkers die dat in de winter als de pups niet vaak en lang buiten kunnen hanteren. Dan plaatsen ze een ondiepe bak (voor vuile schoenen) met hout of stropellets voor de deur en eigenlijk belanden toch bijna 50% van de plasjes en kakjes daarin tegen de tijd dat de pups 8 weken zijn.

Offline runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #17 Gepost op: februari 08, 2019, 00:10:54 »
Geduld is een schone deugd, zeker als je een pup hebt  :mrgreen:
Bij zindelijkheidstrain ing is het belangrijk dat ze op een rustige plaats haar behoefte kan doen. Een pup is zo snel afgeleid en dan vergeet die inderdaad dat ze moet 'gaan'. Eens binnen, waar het rustiger is, voelt ze dan weer die drang. Vandaar waarschijnlijk dat ze de behoefte dan binnen doet. Als je buiten geen rustig(er) plekje in de buurt vindt zou ik ook opteren om binnen een bak te maken. Ipv naar buiten te gaan breng je haar dan telkens naar die bak. Later, als ze buiten minder snel afgeleid is, kun je er dan op oefenen om alle behoeftes buiten te doen zodat de bak uiteindelijk weg kan.

Welk ras of kruising is de pup? Van waar komt ze?

Offline RustlingRose

• *
« Reactie #18 Gepost op: februari 08, 2019, 08:39:08 »
Met een beetje (veel) geduld zal het wel lukken! Onze pup was op 8 weken bij ons en het heeft 9 maanden geduurd vooraleer hij zindelijk was... En wij gingen veel naar buiten, is het bos, rustig in de tuin,... Sommige honden maken de klik gewoon laat. Onze tweede hond was op een week zindelijk. Geef het beestje de tijd. Het is ook veel, van een opvanggezin nu weer naar een ander huis.

Offline Uncleduck2

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #19 Gepost op: februari 08, 2019, 09:49:18 »
Louke is een heel klein hondje, een boomerke/shit Zu kruising.

Veel zal ze niet groeien.

Iets groen is er niet echt in de buurt, maar ik kan dat nog wel eens opzoeken. Het stadspark is nog te doen eigenlijk

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal