collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: muilkorf  (gelezen 2143 keer)

Offline carine

• startende hondenvriend
  • *
  • 23 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
muilkorf
« Gepost op: mei 07, 2013, 13:10:00 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
graag had ik wat inlichtingen in verband met een muilkorf,onze geadopteerde berner van 5 jaar zouden wij een muilkorf willen aandoen tijdens de wandeling,want hij durft nogal eens uithalen naar kindjes die te wild zijn of te kort in zijn buurt komen,en om zeker geen accidenten te verkrijgen willen wij hem een muilkorf aandoen,dus nu is mijn vraag zijn er hier nog mensen die wandelen met muilkorf,hoe hebben jullie je hond eraan gewoon gemaakt,ging dit gemakkelijk of iets moeilijker,denk dat hij het moeilijk gaat aanvaarden hier,hoe reageerde de omgeving hierop enz...het zou een muilkorf moeten zijn waar hij zeker nog snoepjes kan mee aanpakken en waarmee hij zou kunnen drinken.

Offline Liekeuh

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 796 HV-Punten
  • ...
Re: muilkorf
« Reactie #1 Gepost op: mei 07, 2013, 13:17:17 »
Ik heb hier ne staff en zijn korfje heb ik altijd mee. Als ik een drukke plaats bezoek (in mijn geval, waar veel honden zijn, met mensen heeft hij geen probleem :) ) dan kan hij altijd om.

Hoe de omgeving reageert  :mrgreen: :mrgreen: Tgohja bekijk het zo: nu heb je tenminste rust, hoef je de baan niet over te steken , maw de mensen verschieten daar echt van en je bekomt meestal het gewenste effect  :mrgreen:  :vuistje:

Offline Kimmy

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 79 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: mei 07, 2013, 13:42:51 »
Hier een border die uitvliegt naar andere honden en daarom ook vaak haar muilkorf draagt. Mijn ervaring heeft geleerd, dat van het moment ze hem aanheeft er eigenlijk niets meer zomaar gebeurd, je bent zelf rustiger omdat je weet dat ze niets kan, en zij weet zelf drommels goed dat ze niets kan en is daarom ook rustiger. De mensen hebben meestal ontzag voor een hond met muilkorf om, waardoor ze vaker zelf hun hond ( of kindjes) bij roepen, en het zeker niet tot conflicten kan komen. Ik zeg zelf, liever een keer te veel t muilkorfje om, dan een keer te weinig! Beauty draagt zo'n kunsstof muilkorfje, waar ze kleine snoepjes mee kan aanpakken, en ook mee kan drinken

Offline Neverever

• *
  • 440 HV-Punten
  • Just me and the dog
« Reactie #3 Gepost op: mei 07, 2013, 13:57:35 »
Ik nam met Rika vaak de bus en de trein, dan is het verplicht.
Ik heb het haar niet gewoon gemaakt, gewoon muilkorf gepast in een winkel en dat was het dan, ze reageerde er goed op.
Ik had een leren muilkorf met een stalen tip, beetje een indrukwekkend ding, maar het was de beste die er was: die zat heel ruim, er zaten veel gaten in, ook rond de neus goed vrij, die kreeg ze onmogelijk af en ze kwijlde daar nooit in, hooguit een beetje condens zag je als ze hem een langere tijd om had.
Die hebben ze me op een terrasje ontfutseld.
Nu heb ik zo een kunststof muilkorf voor het geval dat maar ik ben daar geen fan van, daar kwijlen ze in als het een beetje warmer is - ook al zitten daar veel meer openingen in- en die krijgen ze wel af.
Ergens heb ik er stalen gezien met veel ruimte ertussen, dan zou ik misschien eerder gaan voor zoiets?

Ik ben zeker geen voorstander van een muilkorf, maar als het moet moet het.
Mensen gaan snel denken dat je hond levensgevaarlijk is met zo een ding op, ik heb het op de bus en de trein aan veel mensen uitgelegd dat dat nu eenmaal de reglementering is, ik heb hem ook dikwijls even afgedaan zodat ze haar snuit zagen en dan kreeg je  te horen : "Oh maar kijk hoe lief die kijkt!"

Er was eens een campagne van de lijn "Gij zijt nen engel" om mensen te belonen voor goed gedrag op de bus en die jongens en meisjes wilden graag een foto van Rika met muilkorf en engelenvleugeltjes. Ik heb toen gezegd: voor de foto gaat dat ding af , alleen de vleugeltjes.

Offline lore

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: mei 07, 2013, 14:00:54 »
ons Saga & Ayck hebben meestal hun muilkorf aan als we gaan wandelen
wij hebben deze:

met het kliksysteem zijn ze snel aan en uit, en ze kunnen er perfect mee drinken en hijgen. wij hebben deze bij troetels gehaald. ik vind ze geweldig van kwaliteit, zijn soepel en toch heel stevig én je mag bij troetels je hond mee binnen pakken om te passen  :wink:

maar enkel de muilkorf werkt hier niet tegen kinderen of anderen op afstand te houden, dus hebben we ook een tuigje met "niet aaien" op

hoe de omgeving erop reageert, boeit mij eigenlijk niet. er zijn mensen die komen vragen hoe of wat, en dan krijgen zij de uitleg. er zijn mensen die de straat oversteken, tja, van hun moet ik geen schrik hebben dat ze hun toch gaan proberen te aaien.
Saga & Ayck heb ik dat gewoon tijdens de wandeling aangedaan. eerst zonder riempje dus gewoon over hun neusje gehouden. eerst 5 seconden en dan een stukje zwanworsten. zo opbouwen en veel belonen  :wink: nu geven ze er al lang niet meer om, het hoort bij het wandelen

...Repetition does not transform a lie into a truth...

Offline sportinggirl

• *
  • 248 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: mei 07, 2013, 14:12:03 »
ik zou ook een muilkorf voor Levi willen kopen maar dan enkel om bij de DA te gaan.
Als pup is hij een paar keer moeten gaan en eens heel neig verschoten bij een inenting waardoor ik denk dat dat de aanleiding was om nadien zich in alle bochten te wringen en te happen als hij daar op tafel staat.
ik vraag daar dus een muilbandje maar het lijkt me beter om hem een muilkorf aan te leren zodat hij die muilband niet als iets negatief ziet bij de DA. wat denken jullie?

Offline lore

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: mei 07, 2013, 14:13:41 »
een muilkorf is minder stresserend omdat ze nog kunnen hijgen. die kan je ook zelf makkelijker vasthouden vind ik

Ayck & Saga (en de rest) wordt krankzinnig van een muilband. een muilkorf boeit hun niet  :wink:

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: mei 07, 2013, 14:17:44 »
ik zou ook een muilkorf voor Levi willen kopen maar dan enkel om bij de DA te gaan.
Als pup is hij een paar keer moeten gaan en eens heel neig verschoten bij een inenting waardoor ik denk dat dat de aanleiding was om nadien zich in alle bochten te wringen en te happen als hij daar op tafel staat.
ik vraag daar dus een muilbandje maar het lijkt me beter om hem een muilkorf aan te leren zodat hij die muilband niet als iets negatief ziet bij de DA. wat denken jullie?

als dat enkel maar voor bij de DA is, zou ik gewoon die van de DA gebruiken hoor.  Beetje zot om daar kosten aan te hangen.
Verder zal het gedrag  bij de DA er toch niet door veranderen.
DA waar ik sta gelopen heb, bond gewoon bij lastige honden een schoenveter rond hun bek  :lol:

Offline carine

• startende hondenvriend
  • *
  • 23 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: mei 07, 2013, 14:23:18 »
een muilkorf is minder stresserend omdat ze nog kunnen hijgen. die kan je ook zelf makkelijker vasthouden vind ik

Ayck & Saga (en de rest) wordt krankzinnig van een muilband. een muilkorf boeit hun niet  :wink:
ben blij dat te lezen,want wou het proberen met zo'n muilbandje om het hem gewoon te maken iets rond zijn neusje te hebben,maar daar wordt hij zo gestreseerd van dat het niet te doen is,ik vind het heel spijtig dat wij dit moeten aandoen zo'n muilkorf door een mismeestering van vorige eigenaars,wss is onze jongen gestampt en geslagen door volwassenen en door kinderen,

Offline sportinggirl

• *
  • 248 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: mei 07, 2013, 14:27:24 »
als dat enkel maar voor bij de DA is, zou ik gewoon die van de DA gebruiken hoor.  Beetje zot om daar kosten aan te hangen.
Verder zal het gedrag  bij de DA er toch niet door veranderen.
DA waar ik sta gelopen heb, bond gewoon bij lastige honden een schoenveter rond hun bek  :lol:

maar als we elke keer moeten worstelen om die muilband aan te krijgen, gaat dat zijn gedrag dan niet verergeren?

Offline lore

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: mei 07, 2013, 14:34:46 »
het is een héél pak makkelijker als ze een muilkorf kennen hoor. ook voor je dierenarts is het héél aangenaam om te weten dat die ten alle tijden zelf die muilkorf kan opzetten zonder een drama te veroorzaken  :wink: je weet nooit dat je hond eens een nacht daar moet blijven, of na een operatie. stel dat je dierenarts dan nog iets moet doen qua onderzoeken en jij bent er dan niet om die muilkorf aan te doen. is toch vééél aangenamer om dan gewoon jou muilkorf mee te geven zodat je dierenarts die altijd op het gemak kan aandoen. al is het niet perse nodig, het geeft je dierenarts direct een veiliger gevoel

Saga heeft vandaag bloed laten trekken, ik heb àltijd haar muilkorf bij en uit reflex hem opgezet. niet dat ze ook maar iets doet want ze is het gewoon ondertussen, maar alleen al weten dat mijn dierenarts op haar gemak kan bloed trekken, en dat Saga daar niet ligt te flippen van die muilkorf is al een pak aangenamer en relaxter  :wink:

eens ze het gewoon zijn, gaat dat medelijden weg hoor  :wink: Saga & Ayck zijn het zo gewoon, de muilkorf hoort gewoon bij de wandeling  :wink: en juist omdat ze nog kunnen drinken en hijgen maakt het voor hen ook geen verschil  :wink:

Offline an

• hondenvriend pro
  • *
  • 90 HV-Punten
    • Echtenhof, bouviers en corgi's
« Reactie #11 Gepost op: mei 07, 2013, 17:01:49 »
Mijn vader doet ringsport, en heeft z'n hond de muilkorf aangeleerd door er leverpaté in te smeren.

Offline borderlove

• *
  • 386 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: mei 07, 2013, 19:38:49 »
Kyra krijgt een nylon muilbandje om bij de DA omdat ze zonder waarschuwing durft happen naar hem/haar  :oops: nooit op geoefend ofzo, gewoon aangedaan, en vanaf dat ze hem aanheeft is ze super rustig :weetniet: is voor iedereen fijner zo, zij is kalm, ik lig ni te stressen dat ze mss zou happen, en de DA kan rustig doen wat moet gebeuren  :thumbs:

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
  • 361 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: mei 08, 2013, 11:35:56 »
Ik heb deze van Baskerville voor Joska:

Zonder het riempje op haar hoofd. Ze krijgt die vooral aan als ik haar los laat in het bos (of andere plaats waar ik niet verwacht een hond tegen te komen, anders gaat ze niet los) maar ik heb ze ook bij in geval het nodig zou zijn op drukke plaatsen (met veel honden).
Ik heb dit aangeleerd met smeerpate, maar omdat ze heel graag los loopt werkt dat natuurlijk ook belonend.

Ook een tijdje gebruikt op agility training, maar daar werkte het averechts, ze werd helemaal gedemotiveerd en probeerde het steeds uit te wrijven. Nu trainen we alleen nog op plaatsen waar er geen andere honden tegelijk op het parcours zijn.

En wat de reacties van andere mensen betreft, ik heb bij mezelf gemerkt, dat het eigenlijk vooral mijn eigen negatieve emotie was die ik moest opzij zetten. Ik vond het zelf heel moeilijk om te aanvaarden dat mijn hond dat nodig had, maar door de rust die het me geeft, de zekerheid dat er geen incidenten meer gebeuren, heeft me erover gezet.
Die muilkorf zou uiteindelijk niet anders mogen zijn dan een halsband of tuigje dat je hond draagt.

Ik heb nog een tijdje overwogen om de muilkorf te versieren/schilderen in vrolijke kleuren, zodat de mensen eerder zouden lachen bij het zien ervan, maar heb het uiteindelijk niet gedaan (vooral omdat ik praktisch niet goed weet hoe het te doen, ben niet zo'n knutselaar). Misschien doe ik het toch nog wel eens.

Offline lore

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: mei 08, 2013, 11:48:00 »
waarom dat ding versieren? het is bedoeld om andere mensen uit de buurt te houden, en als het zo werkt is dat toch prima  :wink:

hier hebben ze het wel echt aan om mensen uit hun buurt te houden. en van mij mag dat eruit zien zoals het wilt, zolang het maar genoeg afschrikt dat ze niet meer zomaar aan hun zitten  :wink:

Offline Illeke

• *
  • 364 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: mei 08, 2013, 11:51:00 »
Ik heb voor Rina dezelfde als Joska heeft, de Baskerville.

Ben er heel tevreden van. Is aangenaam voor de hond, voelt niet hard aan voor de hond. Hijgen, drinken en zelfs snoepjes aannemen lukt goed. Wel vele riempjes maar eens je alles op de juiste grote hebt afgesteld en je het systeem door hebt lukt het aan en uit doen vlot.

Rina gebruikt hem vooral bij de DA en als ik haar toch eens meeneem naar drukkere plaatsen.
Aangeleerd met paté uit zo'n tube.

Als ze hem aan heeft voel ik me zelf geruster. Ik weet dat het veilig is moest ze reageren op iets. Ik vind het veel veiliger voor de DA en zonder de korf zou ik met haar helemaal niet op drukke plaatsen komen. Ik voel mezelf er dus ook veel beter bij.
Reacties van anderen. Sommige vinden het overdreven. Soms vragen mensen zou ze echt iets doen, is ze echt zo erg ...   En andere vinden het ongelooflijk raar om een border collie met muilskorf te zien, blijkbaar vinden sommige dat een bc van nature braaf is en met iedereen overweg kan... 

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
  • 361 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: mei 08, 2013, 12:01:00 »
waarom dat ding versieren? het is bedoeld om andere mensen uit de buurt te houden, en als het zo werkt is dat toch prima  :wink:

hier hebben ze het wel echt aan om mensen uit hun buurt te houden. en van mij mag dat eruit zien zoals het wilt, zolang het maar genoeg afschrikt dat ze niet meer zomaar aan hun zitten  :wink:
Waarom versieren?
Omdat het niet is om mensen op afstand te houden maar om hond-hond incidenten te voorkomen, om schade aan die andere honden te voorkomen (Joska heeft een probleem met kleine hondjes)
Omdat Joska geen echt probleem heeft met mensen. Ze is wel terughoudend, en kan angstig reageren op sommige mensen. Ik wil dit niet versterken door negatieve reacties van mensen. En eigenlijk ook voor mezelf, als tegengif voor mijn eigen negatieve emotie dus.
Over het algemeen heb ik weinig problemen met ongevraagde aandacht van mensen, blijkbaar is haar knuffelgehalte niet hoog. We hebben zowieso de neiging om mij tussen haar en vreemde mensen te houden (zowel zij en ikzelf doe dat bijna automatisch).
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2013, 12:03:17 door Joska »

Offline lore

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: mei 08, 2013, 12:04:30 »
ik heb nog altijd liever dat iemand die hun echt wil aaien, het eerst komt vragen  :wink: ze hebben op zich geen problemen met vreemden, maar als je al een paar keer hebt voorgehad dat een vreemd kind ineens rond uwe hond vliegt, nee mercikes  :wink:
er zijn nog altijd mensen die komen vragen of ze hun toch niet mogen aaien, zelfs met muilkorf en tuigje. dan kan dat. iemand die dit echt komt vragen, weet doorgaans wel hoe hij correct een hond moet aaien of benaderen  :wink: mensen die niets van honden moeten weten, blijven sowieso uit de buurt

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal