collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Kippenprobleem  (gelezen 829 keer)

Offline Ziva_B

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 2339 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Kippenprobleem
« Gepost op: oktober 01, 2013, 09:18:12 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Situatieschets:

Ziva is 4 jaar en sinds pup af aan bij ons opgegroeid samen met kippen. De kippen zitten achter een draad van 1.20m.

Deze week is er een andere hond op logement. Deze hond geeft de kippen geen aandacht, kijkt er niet naar om. Hij komt meerdere keren per jaar op logement en is dus hond aan huis.

Gisteren moest ik enkele uurtjes dringend weg en heb de honden alleen in de tuin gelaten zoals ik wel vaker doe. Ze kunnen dan samen spelen. Ze hebben alle vorige keren nooit iets verkeerd gedaan.
Als ik thuis kom zie ik dat de draad onderaan omgeplooid is, als ik verder ga zie ik 2 kippen dood liggen.
Ik steek de honden binnen (en maak me niet kwaad aangezien ik dan toch achter de feiten aanloop) en ga op verdere inspectie. Ik vind nog 1 kip begraven terug. 1 kip is vermist.
Ik ben vrij zeker dat Ziva de dader is aangezien ik alleen pootafdrukken van een grote hond terugvind.

De honden heb ik de rest van de dag op een afgesloten stuk gestoken waar ze niet aan de kippen kunnen. Ze kunnen echter niet altijd op dit stuk omdat ze dan op de oprit zitten en dicht tegen de straat zitten en we met een gezellige buur zit die ze dan komt opjagen en pesten.

Ventje komt thuis en maakt de draad zodat de overlevende kip en de 2 nieuwe kippen terug veilig in hun kippenhok zitten.

Deze ochtend laat ik de honden dus terug vrij in de tuin. Het is echter verdacht stil na enkele minuten en als ik ga kijken zit Ziva terug achter de kippenren. De draad is weer verwrongen. Als ik haar naam roep doet ze heel angstig omdat ze weet dat ze iets verkeerd aan het doen is. Ik sluit haar op in haar hok, herstel de draad en laat beide honden weer vrij.
Ik hou ze in de gaten en zie haar de ene vermiste kip opgraven tussen een haagje in de tuin.
Ik snel dus weer naar buiten en roep haar naam. Ze laat de kip terug vallen tussen de haag en gaat vanzelf naar haar hok (waar ze steeds in moet als ze iets fout heeft gedaan).

Soit, tot daar het verhaal.

Ik ben zoooo terleurgesteld in Ziva. Ze heeft dit nog nooit gedaan! Kan dit komen omdat ik nu in verwachting ben en ze haar grenzen op de één of andere manier weer aftast.

Krijg ik dit moordend gedrag er terug uit of gaan we vanaf nu enorm voorzichtig moeten zijn om haar in de tuin te laten?

Ik ben van plan om haar opnieuw de tuin in te laten, haar in de gaten te houden en telkens ze een poging doet om bij de kippen (die nu dus nog even in het nachthok opgesloten zitten voor hun eigen veiligheid) te geraken haar naar haar hok te sturen voor een time-out. Zou dit helpen om het gedrag af te leren?
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2013, 09:20:29 door Ziva_B »

Offline Chocky

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 85 HV-Punten
Re: Kippenprobleem
« Reactie #1 Gepost op: oktober 01, 2013, 10:21:49 »
ik vrees van niet, eens het is aangewakkerd krijg je het er moeilijk uit.
Hier heb ik een stroom draadje ervoor staan, anders kan ik niet gerust vertrekken met de honden in de tuin. Ze hebben er 2 maal aangehangen en nu komen ze er niet meer in de buurt, is eigenlijk ook niet meer nodig om er stroom op te steken, maar ik laat het zo is voor mij ook een bescherming voor de vossen, marters etc, en natuurlijk voor de hond van de buren, heb zo al buren ruzies kunnen vermijden... den jack van de buren zou anders snel bij mijn kippen zitten.

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: oktober 01, 2013, 10:23:43 »
Ik zou ook elektrische draad spannen.

Als jij haar telkens zelf gaan berispen en time-out geven, gaat ze enkel leren dat ze het niet mag doen als jij thuis/in de buurt bent.

Offline tira00

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 478 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: oktober 01, 2013, 10:45:43 »
Ik denk dat het je hond geen barst kan schelen of je nu zwanger bent of niet, hij wil alleen maar kippen pakken. Waarschijnlijk heeft hij nu gewoon een methode gevonden om bij de kippen te geraken, da's alles.
De ren in gaan, omdat "ie weet dat ie iets verkeerd gedaan heeft"?   Geloof je dat nu zelf?

Offline Ziva_B

• *
  • 2339 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: oktober 01, 2013, 10:50:01 »
Choky en Bando, dank jullie voor jullie antwoord.

tira00, kan jij nu echt niet op een beschaafde manier iets zeggen. Moet dit steeds denegrerend zijn? Voor de rest zal ik je maar negeren, want iets zinnigs kan ik blijkbaar toch niet verwachten van jou  :roll:

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: oktober 01, 2013, 10:51:08 »
Ik zou de draad verstevigen. Als ik het zo lees is die wel heel snel om te buigen en terug te buigen en dat is natuurlijk wel uitdagend voor een hond.

Offline Ziva_B

• *
  • 2339 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: oktober 01, 2013, 10:52:59 »
De draad is nu dus idd gigantisch verstevigd. Straks komt er ook nog een extra paal tussen en een dwarslat onderaan. Als ze het dan nog kan dan is ze de nieuwe Houdini  :lol:
Als deze oplossing niet lukt dan zal het schrikdraad worden, al wil ik dat zo lang mogelijk vermijden omdat onze katten langs die draad de tuin in en uit gaan.

Offline Anne en Rowlf

• warme hondenvriend
  • *
  • 463 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: oktober 01, 2013, 11:02:30 »
De draad wat ingraven langs onder, zodat hij ze minder makkelijk kan omplooien?

Wij hadden een kip die altijd ontsnapte. Aanvankelijk liet Rowlf die met rust (maar dat was eerder omdat hij zelf niet 100% ok was), zelfs als die los liep in de tuin. Maar op een avond zat hij 's avonds in de tuin terwijl hij de kip aan het pluimen was. Rowlf berispt, kip in het hok terug gestoken en draad over de ren gespannen. Een week later had meneer op een zaterdagochtend (wanneer hij dus wat later zijn eten krijgt dan tijdens de week) iets te veel zin in een lekker ontbijt. De kip was er weer in geslaagd om te ontsnappen en deze keer had hij ze doodgebeten.

Nu laat hij de kippen eigenlijk met rust, hij blaft er af en toe tegen of loopt wat rond het hok en de ren maar niet meer dan dat. Enige wat hij af en toe probeert is groentenafval te pikken.

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: oktober 01, 2013, 11:10:09 »
De draad wat ingraven langs onder, zodat hij ze minder makkelijk kan omplooien?

Wij hadden een kip die altijd ontsnapte. Aanvankelijk liet Rowlf die met rust (maar dat was eerder omdat hij zelf niet 100% ok was), zelfs als die los liep in de tuin. Maar op een avond zat hij 's avonds in de tuin terwijl hij de kip aan het pluimen was. Rowlf berispt, kip in het hok terug gestoken en draad over de ren gespannen. Een week later had meneer op een zaterdagochtend (wanneer hij dus wat later zijn eten krijgt dan tijdens de week) iets te veel zin in een lekker ontbijt. De kip was er weer in geslaagd om te ontsnappen en deze keer had hij ze doodgebeten.

Nu laat hij de kippen eigenlijk met rust, hij blaft er af en toe tegen of loopt wat rond het hok en de ren maar niet meer dan dat. Enige wat hij af en toe probeert is groentenafval te pikken.

Een zelfmoord-kip is natuurlijk ook weer een ander verhaal...

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #9 Gepost op: oktober 01, 2013, 11:10:57 »
Ik zou ofwel de draad veel beter verstevigen. Eventueel nieuwe draad die niet omgeplooid kan worden?
Draad ingraven is zeker geen slecht idee. Ik zou zelfs tuintegels langs de draad leggen.

En anders zou ik ook een stroomdraadje spannen.

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: oktober 01, 2013, 19:01:18 »
onze kippendraad is bijna een meter diep ingegraven, en daarrond staan allerlei vaste planten. de omheining bestaat eigenlijk ook uit: gewone kippendraad, draad met nog kleinere mazen en houten latten. zelfs bovenaan is er een ent over gespannen. een versterkt fort dus  :mrgreen: is trouwens ook veel makkelijker en fijner dan de hond de prijs te laten betalen...
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal