collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: KAT en HOND  (gelezen 680 keer)

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • Loves animals
KAT en HOND
« Gepost op: juni 27, 2013, 11:46:37 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik denk dat ik een probleem heb en ik zelf zie niet hoe ik het moet oplossen..

Wij hebben een kat, steriel, van 15jaar oud. Dierenarts zegt zelf dat enkel aan haar ogen te zien is dat ze al wat ouder is..
Ze is nog vrij kwiek, laat het me zo zeggen.
Dan hebben wij ook nog honden. Een golden (geen probleem) en een yorkshire (deze is het probleem).
Onze Yorkshire Cériel, geboren 6/5/12 en onze kat hebben zowat een haat-liefde verhouding.
Soms spelen ze met elkaar, soms kunnen ze elkaar niet hebben. Het is de hond die de kat altijd uitdaagt tot spel en het is
de kat die dan beslist of ze wil spelen of niet. Cériel zal nooit bijten of boos doen naar de kat, de kat durft vaak blazen en klauwen. Ze zijn allebei "bang" van elkaar (de hond is bang van de kat haar klauwen, de kat is bang van "het vreemde wezen") maar toch kunnen ze "niet zonder elkaar" (de hond speelt doodgraag met de kat, en de kat kan haar nieuwsgierigheid nooit bedwingen). => Zo wil ik graag een beetje hun gedrag tegenover elkaar beschrijven..

Nu, laatste tijd begin ik meer en meer in te zien, dat er meer aan de hand is!
Cériel de hond, plast altijd tegen de kattenbak. Natuurlijk hangen daar sterke geurtjes aan.. Onze kattenbak wordt dagelijks gereinigd (de kat mag ook buiten trouwens hé).
En nu is me ook opgevallen dat de kat altijd hogere oorden opzoekt, in het begin dacht ik dat dat was om gerust gelaten te worden door de hond, maar nu begin ik te denken dat het is om zich in een machtigere positie te stellen..

Feit van vandaag en nog nooit eerder gebeurd, maar dit is wel de druppel waarom ik het probleem hier aankaart:
Ik stond in de keuken aan het aanrecht. De kat zat links van me en Cériel was weer speels aan het doen naar de kat (door voorpoten buigen, uitdagen tot spel), waarop de kat blaast (en meestal druipt Cériel het dan na een paar pogingen af).
Nu ging Cériel aan mijn benen gaan staan en was hij de kat van tussen/achter mijn benen aan het uitdagen tot spel, waarop de kat weer blies en waarop vervolgens Cériel tegen MIJN BEEN begon te plassen! Ik verhef mijn stem zeg "Cériel FOEI" en zet hem buiten.
2 minuten later zie ik de kat sluipen naar Cériel zijn mand. Daar komt ze normaal nooit aan. Ze snuffelt wat en ik dacht, hmm, gaat ze haar daar nu leggen te slapen? Nee hoor, ze zet zich in positie en begint te plassen in Cériel zijn mand...
 :weetniet:

Wat is er aan de hand en hoe los ik zoiets op?

Ps: de hond en de kat kunnen echt goed overeenkomen. Op mijn schoot slapen ze soms naast elkaar en hun eten staat ook naast elkaar, tesamen drinken uit dezelfde kom is ook geen probleem (ze hebben wel élk hun eigen potjes..)

Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn.

Offline Tinne1990

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3519 HV-Punten
Re: KAT en HOND
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2013, 15:56:21 »
Stress?  :weetniet: Een kat die vaak hogere plaatsen opzoekt wil niet per se 'machtiger' zijn. Het is eerder zo dat hij zich daar veilig voelt.

Wat het plassen in de mand betreft. Ik heb ook een kat die dit doet en dus zijn alle kunststof mandjes verbannen. Want hij bleef het doen. Niet vanwege de honden, maar wel omdat de manden volgens Snoopy blijkbaar goede kattenbakken waren. Er zijn nog katten die dit doen overigens :wink:

Ik zou desnoods de kattenbak verzetten (honden markeren ook over elkaars plasjes dus wat Cériel doet is niet onlogisch).

Offline barbaras

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 2004 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2013, 16:48:18 »
Ik vermoed ook stress en ongemak van de kat...Ons Wies is af en toe onzindelijk en ik ben vrijwel zeker dat dit komt doordat ze hier met 5 honden in huis moet leven, wel degelijk haar hogere rustplekjes heeft en meest in de living boven vertoeft, maar zich toch niet altijd relaxed voelt als ze tussen ons en de honden rondloopt hier beneden. ( hft ook kattenbak, kan buiten, medisch alles ok..) De andere 2 katten hebben hier dan weer geen last van maar dat zijn tramards  :wink: Zoals Tinne zegt, kattebak op andere plaats, hoger?waar Cérielke niet bij kan? Gezellige hogere fleeceligplekjes maken voor de kat? Extra knuffelpauzekes vd kat misschien ook?
o

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #3 Gepost op: juni 27, 2013, 18:10:31 »
Ik ben niet zeker of dit wel degelijk om stress draait...
Het is de eerste keer in dat jaar dat Cériel hier is, dat zich zo'n situatie voordoet.
Althans, ik heb toch zeker niet de indruk dat onze kat nu stress heeft. Als ze stress heeft, krijgt ze
een traanoog, durft ze pissen in de zetel en krijgt ze vuile oren. Dat zijn we tegengekomen toen we Tessy (onze golden)
in huis hebben gehaald. Maar dat hebben we met bachbloesemdruppelt jes opgelost gekregen.

Onze kat heeft ook altijd de kans om boven te gaan. En dat doet ze ook als ze de échte rust wil opzoeken of in het zonnetje wil slapen. Boven hebben we ook een kattenbak. Het samen eten is geen probleem. En beneden staat ook speciaal voor de kat een mandje met een fleecedekentje op een kast, zodat ze in rust in de hoogte kan slapen.

Het valt ook regelmatig voor dat de kat Cériel uitdaagt tot spel hoor, dan ligt ze te loeren (als Cériel aan het spelen is) en dan loopt ze expres 10x voor bij, zoiets als "pak-me-dan-als-je-kan".
Medisch is ook zeker alles oké, ze is paar maand geleden wel geopereerd aan kankergezwellen en sinds die operatie is ze zelfs veel opener geworden.

Knuffelpauze's heeft ze genoeg en gebeurd hier bij elk dier apart, zonder dat een ander er zich mee komt moeien (want Cériel komt zich altijd moeien eigenlijk anders..).

Dus mocht het de stress zijn, weet ik niet wat ik nog meer kan doen,
maar ik wil de verdamper en de druppels (bachbloessem) wel nog eens proberen,
vorige keer werkte dat perfect, al zie je het wel direct lichamelijk aan onze kat als ze stress heeft (tsja, een oud beestje hé)

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: juni 27, 2013, 18:57:13 »
een kat voelt zich op hogere oorder doorgaans veiliger en zelfzekerder. Dat heeft niets met machtig voelen te maken. Je ziet net dat onzekere katten veel in de hoogte zullen gaan zitten. Voor katten is die derde dimensie echt een andere wereld. Hoe meer hoogtes, hoe groter haar eigen wereld.

blazen is eerder een taken van angst dan agressie. Grommen is meer agressie.

de gemoedstoestand van katten is niet makkelijk te lezen, maar de oren en snorharen vertellen al veel. staan de oren licht opzij, dan is dat een teken dat ze zich niet goed in haar vel voelt. snorharen plat naast de snoet zegt hetzelfde.

katten kunnen soms in mekaars buurt doen alsof ze slapen, maar dat wil niet zeggen dat er geen conflict is tussen die katten. Ik denk dat dit met de hond ook zo is. katten liggen dan doorgaands met de rug naar het probleem en zullen dus doen alsof ze slapen.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #5 Gepost op: juni 28, 2013, 19:11:45 »
Voorlopig ga ik nadenken over enkele wijzigingen.

De kattenbak ga ik op een plaats zetten waar de hond er niet meer aan kan.
Overdag gaan de honden en kat in aparte ruimtes.
Ik ga terug eventjes met bachbloessems werken, omdat er mssn toch inderdaad lichte stress aan te pas komt,
maar vooral ga ik zowel de kat als de hond beginnen corrigeren in zo'n situatie.
Dus als de kat aangeeft met blazen dat ze de hond niet wil, mag Cériel vanaf nu niet verder uitdagen tot spel bij de kat.
Andersom ook, als de kat Cériel aan het uitdagen is en Cériel wordt er zot van, geeft ik de kat een correctie.

Vooral goed belonen bij positief gedrag.

Kan de kat uit "frustratie" in de mand van de hond gepist hebben omdat ze niks kreeg van het aanrecht?

Offline Pingo

• *
  • 1689 HV-Punten
  • Too Weird To Live, Too Rare To Die
« Reactie #6 Gepost op: juni 28, 2013, 19:59:36 »
Mijn kattin heeft dit ook een tijdje gedaan, op een groot kussen van de honden ging ze ook altijd haar plaske doen. Dit is wel vanzelf overgegaan dus wat er dan veranderd is weet ik niet  :weetniet:
I'm Sorry I'm Just Your Equal

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: juni 28, 2013, 20:09:51 »
Bloem, daar weet ik eerlijk gezegd niet het antwoord op.

Sproeien doen katten om een vlag te zetten: pas op, hier is er gevaar.

Als katten plassen op spullen van het baasje dan zit de kat niet goed in haar vel en door de geur van het baasje, voelt ze zich wel veilig om daar te plassen.

De plaats van een kattenbak is idd erg belangrijk. De kat voelt zich in een kwetsbare positie en wil zeker zijn dat ze niet wordt aangevallen. Dus ze moet een overzicht hebben.

Over een overdekte bak is er eigenlijk geen mening. Sommige katten voelen zich daar veiliger in, andere katten niet. De meeste vinden die tik op hun kont bij het in en uitstappen van een overdekte bak niet goed.

Bij konflikten tussen katten wordt er niet gecorrigeerd. Men onderbreekt daar het staren, want dat is stap 1. Stap 2 is blazen. Met dat te onderbreken, stopt men het daar.  Daarna probeert men met positieve associaties de katten aan mekaar te laten wennen door een herintroduceren.

Maar kat en hond is echt niet iets waar ik veel van weet eerlijk gezegd. Dus ik kan je enkel advies geven hoe het met katten wordt aangepakt en hopelijk helpt dat je verder.

Offline barbaras

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 2004 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: juni 28, 2013, 21:23:47 »
 :thumbs:
o

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: juni 28, 2013, 22:50:31 »
Kan de kat uit "frustratie" in de mand van de hond gepist hebben omdat ze niks kreeg van het aanrecht?

Nee  :wink: Zo ver denkt een kat niet na.

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: juni 29, 2013, 10:48:38 »
Nee  :wink: Zo ver denkt een kat niet na.

Dat klopt.

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #11 Gepost op: juni 29, 2013, 11:27:02 »
Hmm, ik denk dat de kat mss toch meer gesteld begint te worden op haar rust? Aangezien je zegt dat ze op leeftijd is, en toch nog kwiek is, en al een jaar zonder dergelijke problemen met Cériel samenleeft? Dat ze nu toch iets rustiger begint te worden en zoiets heeft van nu is het hier gedaan met dat klein manneke dat mij hele tijd wil ambeteren? Dus mss toch wat stress daardoor? Al die vraagtekens  :vuistje: dat is omdat ik niet zeker ben van wat ik zeg, heb er ook niet meteen ervaring mee. Maar ik heb ook katten en honden samen. Mijn ervaring met hoogte opzoeken = veilige en rustige plaats opzoeken. Ik vermoed toch dat de kat zijn/haar leeftijd er een grote rol in zou kunnen spelen.

Onze kattin begon met ouder worden ook vaker in huis te doen. Heb je al eens gedacht aan die geurverstuivers voor katten? (ben de naam kwijt) of Bachbloesems? Ah ik lees even terug en zie dat je daar idd aan denkt  :thumbs:

Je kan mss idd Cériel zijn aandacht afleiden van de kat en hem leren dat hij de kat beter negeert? Zodat de kat zijn/haar rust heeft? Misschien wil ze niet naar boven omdat ze wel graal gezelschap heeft, maar wil ze toch ook niet geambeteerd worden...

« Laatst bewerkt op: juni 29, 2013, 11:30:28 door Ilsey »
“Until one has loved an animal a part of one's soul remains unawakened.”

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #12 Gepost op: juni 29, 2013, 12:06:21 »
Ik zou, als eert misschien de kattenbak ergens zetten waar Ceriel niet kan, en zeker niet kan tegen pissen...

Kun je geen ruimte creeren enkel voor de kat waar ceriel niet in kan?
Hier hebben we een kattenluik naar de kelder, daar staat alles (kattenbak, eten) van de kat, en is verboden terrein voor de honden.

Nu besef ik wel dat Ceriel vlotter door een kattenluik kan dan onze loebassen  :wink:

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #13 Gepost op: juli 01, 2013, 17:35:18 »
De kat gebruik haar kattenbak dagelijks, dus ze zal zich daar wellicht niet onveilig voelen, want anders zou ze hem niet gebruiken toch?
Voorlopig staat de kattenbak nog op dezelfde plaats want ik vind écht geen plekje om hem te zetten waar cériel er dan niet aankan..
Kan hem moeilijk op tafel of op het aanrecht zetten hé ? :)

Het idee van een kattenluik of hekje is ideaal, mocht Cériel inderdaad niet zo mini zijn geweest.
(Cériel is half zo groot als de kat, dus als de kat erdoor kan, Cérieltje ook  :mrgreen:)
Had wel gedacht om de kattenbak in de berging te zetten voorlopig en dan bv een plank tussen de deur te zetten.
Maar er zijn een paar problemen met de berging: de vuile en verse was staat daar, maar dat valt op te lossen met er iets over te leggen. En als de deur van de berging open moet staan in de winter, is het nogal koud in huis (berging leunt aan tegen de gang en is altijd koud).
En toen Tessy (onze golden) net in huis was, had de kat haar plekje in de berging, daar trok ze zich terug.
Dus sinds ze niet meer in de berging zit, was het eigenlijk een grote sociale stap voor haar. Is wel gebeurd op haar tempo hé die verhuis uit de berging.

Voorlopig nog niks gebeurd tussen kat en hond..
Zelf bijna geen blazen meer de laatste dagen, maar ze heeft dan ook vogels op het oog in de tuin de laatste dagen
(2nesten merels...)

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #14 Gepost op: juli 02, 2013, 10:41:01 »
je kan , desnoods, aan de deur van de berging een kattenluik zetten, die enkel opengat met een halsband dat de kat draagt  :wink:

Wij hebben ook lang moeten zoeken, de ene (Magick) ging de kattenbak leegroven  :puke:, en Kinga smulde al zijn eten weg!
Dan, op het idee gekomen, alles in de kelder te zetten, met een kattenluik.

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: juli 02, 2013, 10:49:21 »
Wij zorgen ervoor dat alles, eten en kattenbak, van Bobby Pluis boven staat. Boven mag Django niet komen zonder begeleiding  :happywink:

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #16 Gepost op: juli 02, 2013, 11:03:42 »
Mja maar den boven bij ons is ook niet altijd toegankelijk. In de zomer zoals nu staat de deur van de gang (waar de trap naar boven zich bevind) altijd open. In de winter blijft die toe, want anders is dat veel te koud.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal