collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Jagen  (gelezen 1921 keer)

Offline kellyn

• startende hondenvriend
  • *
  • 48 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Jagen
« Gepost op: september 24, 2013, 13:01:17 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Dag iedereen!

Wij hebben een Engelse Cocker pup van 6 maand oud ondertussen en we zouden hem willen leren speuren.
Ik ben daarmee al begonnen met een spoor van snoepjes enzo te leggen en dat lukt tot nu toe redelijk goed. Binnenkort zouden we hem eens willen meenemen om het wild op te jagen tijdens de jacht.  We hebben nu wildgeuren gekocht en dummies om hem hiermee te trainen.
We zien nu al dat hij hier immens veel plezier aan beleeft.
Hebben jullie tips en tricks om dit zo goed mogelijk te doen?

We doen ook al elke avond een wandeling van 1 uur, de dierenarts zei dat hij heel weinig kans heeft op heupdysplasie en dat het geen kwaad meer kan en dat hij dat wel moet aankunnen.

Offline terrierlady

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
Re: Jagen
« Reactie #1 Gepost op: september 24, 2013, 13:15:32 »
Wat versta je onder binnenkort. Hij is nu 6 maand, ik zou al zeker wachten tot ie 18 maand oud is.
Hijmoet zeker en vast heel goed terugkomen als je hem fluit.
Is het een working cocker?

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #2 Gepost op: september 24, 2013, 14:01:25 »
Ben er eens rustig voor gaan zitten, want heb je berichtengeschieden is gelezen en dat allee doet me concluderen dat jou hond en jij ongeschikt zijn voor he drijven deze moment.
Jij:  vind ik te tuttelig met de hond en geen ervaring
Hond: te jong, ongeschikt appel en onggschikte vacht
Waartoe moet de hond bereid zijn in open veld.
Bij het opstoten van haas er niet achteraan jakkeren. Hij moet op jou commando zitten e wachten tot de haas geschoten is. Daarna eventueel de haas apporteren of negeren en verder drijven.

In bos
Moet je hem bramen in kunnen sturen, hij moet niet oneindig achter ree jakkeren en best nog negeren.

Je moet bereid zijn zelf mee in de bramen te gaanen de linie kunnen aanhouden. Door weer en wind meegaan. Afbellen omdat het regent, koud is, is no go en je wordt niet meer ingehuurd. Kostenvergoeding is vaak niks of een stuk wild. Pas als je wat bewezen het zullen ze gaan betalen.

Je loopt 5 a6 u op een jachtdag. Na 4 u de hond te laten werken is die op. Ik werk met meerdere honden en wissel af. Ze gaan vaak meerdere dagen achter elkaar mee.

Zou je het verdragen als de hond er zo komt uit te zien?

Of zo door het slaan in de bramen

Ja?

Dan kan je een keer mee me op jacht op de fazant. Dit jaar zonder hond en volgend jaar met hond en ook zo op de foto

Anders kan je eens kijken voor spanieltraining in hasselt of net over de grens in nl in tholen

Offline kellyn

• startende hondenvriend
  • *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: september 24, 2013, 14:32:14 »
Te tuttelig?
Ik weet dat ik inderdaad niet genoeg ervaring heb, daarom probeer ik ook zoveel mogelijk op te zoeken en zoveel mogelijk na te vragen voor ik definitief met iets begin.

Het is ook niet de bedoeling om met hem een volledige jachtdag te gaan.
Vrienden van ons die jagers zijn, gaan bij ons in het dorp jagen in de open velden.
We zouden dan met hen meegaan, zodat we het al eens kunnen ervaren en de hond ook.
Meelopen met ons en de andere honden, het geluid van de schoten. Het is niet de bedoeling dat hij onmiddellijk moet meedoen. we zouden hem ook niet meteen laten loslopen, maar een leiband van enkele meters gebruiken. Deze informatie had ik al via een jachtsite.
En het is ook niet de bedoeling dat we er iets aan verdienen. Het zou enkel voor het plezier van ons en de hond zijn, zijn we het na 2 uur beu, dan keren we gewoon om, aangezien die velden zowat in onze tuin liggen bij wijze van spreken.
Voor mij hoeft het zelfs niet perse de jacht te zijn, ik wil ook gewoon met hem in de velden gaan speuren naar zelfgemaakte 'prooien'.
Ik wil gewoon iets samen met de hond doen, waar we beiden veel plezier aan beleven en aangezien hij een jachthond is, leek me dat een leuke activiteit (geen job of onderneming).

Dus ik vroeg enkel tips over hoe je een hond best leert speuren.
Als dat goed lukt, kunnen we nog wel zien hoe we verder gaan.

En ik ga nu al door weer en wind met de hond wandelen, dus dat zal me ook zeker niet afschrikken.

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: september 24, 2013, 15:38:27 »
Dan zou ik gewoon gaan speuren ipv jagen  :wink:

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #5 Gepost op: september 24, 2013, 15:39:31 »
Idd misschien is clean boot hunting wat.

Offline bartvdb

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 96 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Mijn Springer SpaniŽl - Het verhaal van Miss Ebby van 't Land van Loon
« Reactie #6 Gepost op: september 24, 2013, 15:42:35 »
Dag Kellyn,

In alle eerlijkheid, wacht idd nog maar een tijdje om je hond mee te nemen naar een jacht en blijft eerst goed op gehoorzaamheid trainen en af en toe eens een apportje. Je hond heeft daar enorm veel baat bij vooraleer hij mee gaat naar een jacht. Perfect luisteren is nu eenmaal topprioriteit!

Laat je hond ook eerst een tijd lang wennen aan geweerschoten, niet zomaar in het veld laten 'wennen' want dat gaat vaak mis met alle gevolgen van dien. Laat iemand op 100m van je af staan terwijl je met de hond speelt en laat die persoon 1x met een alarmpistool schieten. Als dat goed gaat (zonder schrikken en weg willen lopen) speel je wat verder zonder schoten en doe je dat en paar dagen erna opnieuw. En bouw zo het aantal meters op termijn (= weken) af.

Terwijl je het de gehoorzaamheid traint kan je zeker af en toe eens iets weg steken dat lekker ruikt en de hond dat laten zoeken maar doe dat ook maar af en toe eens en ga dat niet forceren. Hoe langer hoe beter! [size=78%]Hij moet er plezier in blijven houden en het mag hem zeker niet gaan vervelen. Mijn Springertje van 8m heeft deze week pas haar eerste konijnenpels gezien, geroken en 1x mogen apporteren en dan stopt het weer (maar die zal de volgende keer daar met alle plezier opnieuw opvliegen)[/size]

Hoe doen wij het concreet in Hasselt op de jachtcursus?:
- veel gehoorzaamheid
- 1 (of 2) apportje(s) tijdens de training
- 'vast en los' oefenen
- gehoorzaamheid oefenen
- en vaak tussendoor ook gehoorzaamheid oefenen ;)
- + wij trainen niet meer met snoepjes maar met een simpele aai en stem als beloning (tijdens de jacht mogen ze ook geen snoep gaan verwachten als ze wild apporteren)

Dat speuren gaan ze zelf beter en beter ontwikkelen en als voorgaande items er goed in zitten bij de 'pup' dan kan je je daar weer meer op toe gaan leggen  (samen met de gehoorzaamheid) en dan je nog zien, zoals je zelf schrijft, of mee naar de jacht van jullie vrienden of gewoon in het veld (zolang het niet iemands jacht is ;) ) Hou het dus eerst nog met af en toe wat speuren naar iets simpel en laat de pup nog maar een tijdje pup zijn ;) zo ga je er volgens mij, wanneer hij ouder is, samen nog meer plezier van hebben ;)

Offline bartvdb

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: september 24, 2013, 15:45:59 »
Idd misschien is clean boot hunting wat.

Clean booth hunting, dat was waarover ik deze week gelezen had. Dat kan je momenteel bij http://www.orengespitst.be/ in Hasselt gaan doen en dat gaat idd wel wat zijn voor je Cocker

Offline bartvdb

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: september 24, 2013, 15:47:58 »
Ben er eens rustig voor gaan zitten, want heb je berichtengeschieden is gelezen en dat allee doet me concluderen dat jou hond en jij ongeschikt zijn voor he drijven deze moment.
Jij:  vind ik te tuttelig met de hond en geen ervaring
Hond: te jong, ongeschikt appel en onggschikte vacht
Waartoe moet de hond bereid zijn in open veld.
Bij het opstoten van haas er niet achteraan jakkeren. Hij moet op jou commando zitten e wachten tot de haas geschoten is. Daarna eventueel de haas apporteren of negeren en verder drijven.

In bos
Moet je hem bramen in kunnen sturen, hij moet niet oneindig achter ree jakkeren en best nog negeren.

Je moet bereid zijn zelf mee in de bramen te gaanen de linie kunnen aanhouden. Door weer en wind meegaan. Afbellen omdat het regent, koud is, is no go en je wordt niet meer ingehuurd. Kostenvergoeding is vaak niks of een stuk wild. Pas als je wat bewezen het zullen ze gaan betalen.

Je loopt 5 a6 u op een jachtdag. Na 4 u de hond te laten werken is die op. Ik werk met meerdere honden en wissel af. Ze gaan vaak meerdere dagen achter elkaar mee.

Zou je het verdragen als de hond er zo komt uit te zien?

Of zo door het slaan in de bramen

Ja?

Dan kan je een keer mee me op jacht op de fazant. Dit jaar zonder hond en volgend jaar met hond en ook zo op de foto

Anders kan je eens kijken voor spanieltraining in hasselt of net over de grens in nl in tholen

Heel even off topic  :oops:

TerrierLady: had je zoiets al eens geprobeerd? http://www.gundogsupply.com/lewis-dog-tail-protector.html ? Hoewel ik er zelf hard aan twijfel of dat wel zal blijven hangen rond de staart van een springer tijdens het werken :)

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #9 Gepost op: september 24, 2013, 15:56:43 »
Ik zou zeker is contact opnemen met clean boot hunting of andere speurorganisatie.

http://www.clean-boot-hunting.be/

of reddingshondenorgan isaties?

http://www.sardogs-thor.be/

http://www.esardogs.be/

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #10 Gepost op: september 24, 2013, 16:05:17 »

Heel even off topic  :oops:

TerrierLady: had je zoiets al eens geprobeerd? http://www.gundogsupply.com/lewis-dog-tail-protector.html ? Hoewel ik er zelf hard aan twijfel of dat wel zal blijven hangen rond de staart van een springer tijdens het werken :)
Nee nog niet. Maar dit seizoen gaat er gewoon zwachtel omheen en ducktape.

Offline bartvdb

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: september 24, 2013, 16:11:54 »
Nee nog niet. Maar dit seizoen gaat er gewoon zwachtel omheen en ducktape.
  :thumbs:  Het is soms wat, die staarten!

Offline kellyn

• startende hondenvriend
  • *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: september 24, 2013, 16:14:30 »
Bedankt! Met deze tips ben ik al heel wat!

Ik zal het, zoals jullie zeggen, rustig opbouwen met het apportje en er ook nooit te lang per keer op trainen. Het moet leuk blijven voor onze pup, dus ik zou niet willen dat hij er een "afkeer" voor krijgt of dat het hem zelfs gaat vervelen.

We beginnen er rustig en speels aan en van zodra hij er rijp voor is, gaan we dan misschien een stapje verder.

Ik ga ook zeker eens op de websites gaan kijken voor verdere informatie!
Bedankt!

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: september 24, 2013, 17:05:58 »
Ik zou ook Clean Boot Hunting aanraden, leuk voor de hond en bovendien diervriendelijk. In de tussentijd veel spelenderwijs en beloningsgericht gehoorzaamheid trainen en eventueel bepaalde jachtcursussen al eens gaan bekijken of het je ligt, maar goede basisgehoorzaamheid en veel pret bij de hond, en ondertussen zijn neus al leren gebruiken bij CBH, zijn denk ik de belangrijkste dingen.

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: september 24, 2013, 20:35:41 »
Ik zou ook Clean Boot Hunting aanraden, leuk voor de hond en bovendien diervriendelijk. In de tussentijd veel spelenderwijs en beloningsgericht gehoorzaamheid trainen en eventueel bepaalde jachtcursussen al eens gaan bekijken of het je ligt, maar goede basisgehoorzaamheid en veel pret bij de hond, en ondertussen zijn neus al leren gebruiken bij CBH, zijn denk ik de belangrijkste dingen.

x2
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: september 27, 2013, 12:17:51 »
GH is goed, maar ik zou bij een jachtcursus toch al eens gaan vragen hoe je het best traint. Mssn lassen ze zelf GH in ifv de jachttraining? Want anders leer je het mssn nog verkeerd aan, de GH.

Offline bartvdb

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 96 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: september 27, 2013, 19:37:54 »
GH is goed, maar ik zou bij een jachtcursus toch al eens gaan vragen hoe je het best traint. Mssn lassen ze zelf GH in ifv de jachttraining? Want anders leer je het mssn nog verkeerd aan, de GH.

Idd heel belangrijk, ik bedoelde de gehoorzaamheid voor de jacht maar het staat inderdaad slecht omschreven. Goed opgemerkt!

Offline Lins

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 321 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: september 27, 2013, 23:29:55 »
Wat wil tuttelig zeggen? Zo ngrappig woord!
*Dierenrijk...Mensdom...*

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: september 28, 2013, 01:22:18 »

Goede vraag! Ik ben hier ook wel nieuwsgierig na.
ę Le bonheur est une direction, pas une destination Ľ

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #19 Gepost op: september 29, 2013, 19:59:40 »
Te vootzichtig

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal