collapse

Cadeauwinkel

Flexadin by Vetoquinol.

Auteur Topic: Hond loopt weg van harnas  (gelezen 2129 keer)

Offline Taygi

• begonnen hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • "Is this fish that I have, or chicken?"
Hond loopt weg van harnas
« Gepost op: februari 07, 2018, 15:26:15 »
Hey,

Mijn samojeed van 9 maand wil de laatste maand zijn harnas niet meer aan doen. Ik snap het niet goed, er voor had ik daar geen problemen mee. (en hij droeg met regelmaat een harnas van zijn 16 weken)

Als ik nu het harnas boven haal wil hij niet meer tot bij mij komen.

Als ik hem tot bij mij roep, doe zitten, en dan het harnas neem dan draait hij zich om en loopt weg.

Als ik eerst naar buiten ga (de gang) en hem daar het harnas wil aandoen dan draait hij zijn hoofd weg naar de hoek.

Ik ben nog helemaal niet thuis in hondentaal maar hij gedraagd zich volgens mij niet angstig ofzo... zijn staart blijft gekruld omhoog, hij gromt niet, hij piept niet. Hij gaat soms op de zetel liggen, soms begint hij met zijn speelgoed te spelen... maw ik snap er de ballen van.

Heb al enkele keren geprobeerd om met snoepjes te werken om hem te leren dat het allemaal wel ok is, dat harnas aandoen (alhoewel hij het toch al meer dan gewoon is!). Maar als ik probeer om zijn hoofd zelf door het harnas te lokken met snoep, dat werkt dan weer niet. Hij wil zijn hoofd niet door het gat van het harnas steken.

Daar zit het probleem denk ik dan ook, als het harnas eenmaal over zijn hoofd zit dan zijn er geen problemen meer. Hij blijft rustig staan terwijl ik de kanten toeklik en heeft voor zover ik het weet geen last van het harnas...

Deze twee harnassen heb ik:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
Re: Hond loopt weg van harnas
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2018, 15:44:31 »
Ik veronderstel dat je met hem gaat wandelen eens hij zijn harnas aan heeft? En dat hij het harnas dus niet zal associëren met een onaangename ervaring? Dat rode harnas lijkt mij redelijk "scherp" heeft ook geen padding. Is wandelen gewoon met halsband geen optie?  :weetniet:

Offline poeseline

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #2 Gepost op: februari 07, 2018, 15:52:10 »
Roran krijgt dat soms ook in zijn hoofd. Met happen aan toe als je hem niet terecht wijst. En vreemd genoeg heeft hij dat dus niet als je dat harnas wil aan doen om te gaan mantrailen maar wel als het is om te gaan lopen. Met zijn wandelharnas hetzelfde: doe het thuis aan en je hebt vaak drama, doe het aan als hij ziet dat er andere honden klaar zitten om mee te gaan wandelen in de auto en er is geen probleem.

Misschien heeft hij gewoon geen zin om te wandelen maar ik zou er niet aan toe geven.

Offline Taygi

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #3 Gepost op: februari 07, 2018, 16:01:18 »
Ik veronderstel dat je met hem gaat wandelen eens hij zijn harnas aan heeft? En dat hij het harnas dus niet zal associëren met een onaangename ervaring? Dat rode harnas lijkt mij redelijk "scherp" heeft ook geen padding. Is wandelen gewoon met halsband geen optie?  :weetniet:

Wandelen, naar het bos, eender wat. Enkel voor hele korte wandelingen heeft hij zijn gewone halsband aan (daar loopt hij niet van weg) wat ik toch echt enorm raar vind want als er iets oncomfortable moet zijn dan is het mijn gesukkel met die verdomde halsband.

Hij trekt, en ik wandel met riem + bungee dus het moet sowieso een harnas zijn. Bij wandelingen waar hij los loopt heb ik zeker een harnas nodig om hem te kunnen vastgrabbelen wanneer nodig.

Het harnas zonder padding gebruik ik vooral voor wandelingen in 't stad, omdat hij tijdens die wandelingen minder trekt. (zo heb ik een 'proper' harnas en een dat hij constant vuil maakt) Had ik gekocht voor we hem hadden en hij draagt het nog niet lang omdat het te groot was. Het 'weglopen' van het harnas begon hij te doen van nog voor ik dit harnas begon te gebruiken.

Offline Taygi

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2018, 16:09:29 »
Roran krijgt dat soms ook in zijn hoofd. Met happen aan toe als je hem niet terecht wijst. En vreemd genoeg heeft hij dat dus niet als je dat harnas wil aan doen om te gaan mantrailen maar wel als het is om te gaan lopen. Met zijn wandelharnas hetzelfde: doe het thuis aan en je hebt vaak drama, doe het aan als hij ziet dat er andere honden klaar zitten om mee te gaan wandelen in de auto en er is geen probleem.

Misschien heeft hij gewoon geen zin om te wandelen maar ik zou er niet aan toe geven.

Ja ik vind ook dat ik er zeker niet moet aan toe geven. Maar vanochtend heeft het weer lang geduurd. Niet bij mij willen komen, weglopen, mij negeren, etc. Tot als ik de deur naar de gang opende en hij mij naar buiten volgde. in de gang kan hij niet weglopen dus daar is het makkelijker om het harnas aan te doen. Maar ik vind het toch wel heel raar dat hij dit doet, dus ik dacht "misschien hebben de hondenvrienden advies"  :lol:

zin of geen zin denk ik dat er niet echt toe doet. Vanochtend had hij duidelijk wel zin om te gaan wandelen, ik kon mij niet snel genoeg aankleden en de deur openen. Maar zodra ik het harnas nam, hupla naar de living en de zetel in.
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2018, 16:38:20 door Taygi »

Offline tara

• *
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2018, 16:31:46 »
Het kan goed zijn, dat hij zich toch eens heeft pijn gedaan, aan zijn neus vb. Ik weet ook een hond, die daarna zijn tuig niet meer aan wilde laten doen.Mijn honden hebben een tuig dat je volledig kan open doen, dus niks over de kop doen.Misschien is dat een optie ?

Offline poeseline

• *
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2018, 16:36:40 »
Het kan goed zijn, dat hij zich toch eens heeft pijn gedaan, aan zijn neus vb. Ik weet ook een hond, die daarna zijn tuig niet meer aan wilde laten doen.Mijn honden hebben een tuig dat je volledig kan open doen, dus niks over de kop doen.Misschien is dat een optie ?
Hier gaat dat niet op want een halsband kan je hem dan wel perfect aandoen. Maar die associeert hij met wandelingen waar het de auto uit en los het bos in is. Het kan zijn dat ik iets mis hoor maar er zitten wel meer rare kronkels in  :vuistje:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #7 Gepost op: februari 07, 2018, 16:50:16 »
Ik heb ook een harnas die je volledig kan open doen voor Zorra,ik denk een Ferplast en voor Réglisse een Tre Ponti ,      dit is het harnas van Zorra      en dat van Réglisse is een Tre Ponti Primo met handvat en moet  niet over het hoofd                                                    http://www.dierenshop.nl/tre-ponti-primo-plus-tuig-full-orange.html?gclid=CjwKCAiA5OrTBRBlEiwAXXhT6NuKq5NlUxcdg5jcUlIJkULwTPH8sqf4q_ZO-T2ke3MlbH7NCXc7hhoCJJEQAvD_BwE

EEN HOND DAT NIET WILT GAAN WANDELEN BESTAAT DAT??  :vuistje:  :yeek:

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #8 Gepost op: februari 07, 2018, 16:50:43 »
Joska heeft dat ook lang gehad, tot ik ben beginnen experimenteren met andere modellen harnas.
Mijn conclusie was dat ze die andere niet comfortabel vond, of er iets pijn heeft gedaan? Misschien zat haar haar ergens tussen?

Uiteindelijk ook met het goede harnas terug een beetje shaping toegepast om het terug plezant te maken

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2018, 18:15:02 »
Heb nog een foto gevonden van Réglisse met zijn harnas (de Tre Ponti dus) (hij heeft ook nog zijn half check halsband aan want ik vind hem wandelen aan het harnas niet genoeg controle over hem, het harnas met handvat is om hem uit benarde situaties te helpen als hij moeite heeft om uit de sloten en grachten te klauteren waar hij steevast in springt)

Offline tara

• *
« Reactie #10 Gepost op: februari 07, 2018, 19:11:15 »
Ik heb ook een harnas die je volledig kan open doen voor Zorra,ik denk een Ferplast en voor Réglisse een Tre Ponti ,      dit is het harnas van Zorra      en dat van Réglisse is een Tre Ponti Primo met handvat en moet  niet over het hoofd                                                    http://www.dierenshop.nl/tre-ponti-primo-plus-tuig-full-orange.html?gclid=CjwKCAiA5OrTBRBlEiwAXXhT6NuKq5NlUxcdg5jcUlIJkULwTPH8sqf4q_ZO-T2ke3MlbH7NCXc7hhoCJJEQAvD_BwE

EEN HOND DAT NIET WILT GAAN WANDELEN BESTAAT DAT??  :vuistje:  :yeek:

Inderdaad, die dus, een hele fijne,zachte, ik vind ze ook goed zitten bij mijn witte herders.
En ja, ik heb hier nog een golden, die soms niet mee wil gaan wandelen...Ze is bijna 11 jaar en soms wil ze echt thuisblijven.

Offline Taygi

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #11 Gepost op: februari 07, 2018, 20:22:52 »
Goh ik zou het wel eens willen proberen met een ander harnas, maar om daar nu in te investeren... Hij moet nog groeien/uitzetten of hoe je 't ook noemt. En ik wou eigenlijk later naar een kiwaq harnas gaan, maar die moeten dacht ik ook over het hoofd.

Zal eens op tweedehands kijken of ik daar iets vind om uit te proberen of hij een ander soort harnas fijner vind.

Heb sowieso wel geleerd dat ik een harnas met een handvat wil. Niet enkel om hem uit benarde situaties te halen, hij is gewoon de benarde situatie.

En voor ik het vergeet! Als ik voor het slapengaan met hem naar buiten wil voor een korte wandeling voor zijn benodigdheden moet ik echt wel mijn best doen om hem 'vrijwillig' recht te krijgen om mee te gaan.  :vuistje:

Offline Taygi

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #12 Gepost op: februari 07, 2018, 20:31:51 »

Uiteindelijk ook met het goede harnas terug een beetje shaping toegepast om het terug plezant te maken

Dit heb ik ook al geprobeerd. Maar ik denk dat ik ook te snel ben gegaan... Dus misschien moet ik even met ghost terug naar de harnas 'kleuterklas'

Offline kwidoer

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #13 Gepost op: februari 07, 2018, 21:16:42 »
Nestor gaat ook altijd lopen als hij zijn harnas moet aandoen . Geen idee waarom  eigenlijk .Mijn vorige hond Doerak deed dat ook . Maar bij hem wel met terechte reden  : ik heb eens per ongeluk zijn vel mee vastgeklikt  :doh:
Dus bij Nestor altijd super voozichtig  geweest dus snap ik het niet . Maar ik laat hem niet doen en hij moet komen . Geen gezever : luisteren punt !
Voor Gost zou ik hem gewoon aanlijnen aan zijn halsband en pas  daarna zijn harnas aandoen zo kan hij toch niet meer gaan lopen ?

Offline ands

• *
« Reactie #14 Gepost op: februari 07, 2018, 21:57:52 »
Hier ook twee die er een spelletje van maakten tot bepaalde leeftijd.  Zelfs gaan lopen tot in de tuin.  Ons Thari nog tot voor kort.  En niet komen is niet wandelen.  Gewoon het feit dat ik dan alleen met Casper vertrok zonder haar was voldoende om haar knopje om te draaien.  Ge moet nu zien hoe rap ze op de mat in de gang zit om haar harnas aan te doen. 

Jouw hond is een puber van 9 maand, kan er evengoed een spelletje van maken van pak me dan als je kan.

Offline runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #15 Gepost op: februari 07, 2018, 22:49:02 »
Als hij met beide tuigen hetzelfde reageert en gezien zijn leeftijd zou ik eerder denken dat hij aan het uitdagen is en grenzen aan het aftasten is.
Ik zou zoiets hebben van geen harnas, geen wandeling  :wave:

Offline Taygi

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #16 Gepost op: februari 07, 2018, 23:07:01 »
Als hij met beide tuigen hetzelfde reageert en gezien zijn leeftijd zou ik eerder denken dat hij aan het uitdagen is en grenzen aan het aftasten is.
Ik zou zoiets hebben van geen harnas, geen wandeling  :wave:

Goh dat lijkt mij moeilijk, omdat hij wel naar buiten moet om een plasje te doen. (geen tuin) Of kan je bv na 15 min weer proberen?

Offline Tequila

• *
    • FromSmilingLotus
« Reactie #17 Gepost op: februari 07, 2018, 23:12:40 »
Ik ken er veel die dat doen, hoe meer poespas je er rond maakt hoe meer ze het uitmelken  :mrgreen:
Die van ons doen ook soms dwaas, wie hier dwaas doet kan gewoon thuis blijven, doen ze geen 2 keer.
Wat ik wel doe als k tuigen aandoe is hun kraag meteen ook goed door het tuig halen vooral als ze in volle vacht staan dat scheelt toch snel een aantal cm in omtrek bij de samojeden en ik kan mij inbeelden dat dat niet fijn aanvoelt als dat harnas strak zit door de vacht.

Offline Ilsey

• *
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #18 Gepost op: februari 07, 2018, 23:23:55 »
Ik ken verschillende honden met allemaal verschillende reden waarom ze het niet wouden:

Boogie toonde tov een bepaald model harnas ook dat hij dat niet prettig vond, niet door er van weg te lopen maar hij draagt zelf zijn harnas naar de zetel om het daar aan te doen, en dat harnas wou hij niet pakken, andere wel.

Ons Klio loopt hier ook weg v harnassen, van alle modellen harnassen, maar bij haar is het geen spelletje. Ze ziet een harnas verschijnen en trippelt de andere kant op. Bij een halsband doet ze dat niet. Ze komt ook gewoon terug als je dan zegt dat ze moet komen, maar je ziet dat ze het aandoen zelf niet leuk vindt. Ik vermoed dat dat evt iets te maken zou kunnen hebben met dat ze ooit gevangen geweest is aangezien ze een ex-straathond is. Misschien hebben ze naar gegrabbeld ofzo, daar hebben we het raden natuurlijk naar. Ze kijkt heel zielig tijdens het aandoen. Eens het harnas aan is en ze aangelijnd is, staat ze gewoon ad deur alsof er niets aan de hand is. We hebben een tijd beloningsgericht gewerkt met haar specifiek rond het aandoen v harnas, maar ze bleef zielig doen. Wandelen met halsband is hier géén optie.

De hond van mijn schoonouders maakt er dan weer een spelletje van, van harnas aandoen/ opgepakt worden/ geaaid worden. Alles waarbij er met handen naar zijn lichaam gegaan wordt. Ze hebben hem in 't asiel geleerd dat handen leuk zijn door steeds te spelen met hem met hun handen... bijgevolg zijn handen die in zijn richting komen voor hem altijd een spelletje :doh:

Dus ik denk dat het belangrijkste is om eerst uit te zoeken waarom jouw hond het precies doet. Spelletje/ aandoen niet leuk vinden/ model niet comfortabel vinden? Aanpak bij het aandoen zelf niet leuk vinden tov dat ie er een spelletje van maar is verschillend hé. Aangezien ie het bij beide modellen doet valt bepaald model niet leuk vinden af denk ik (tenzij hij heel kieskeurig is natuurlijk). Spelletje tov aandoen niet leuk vinden is dan wel herkenbaar denk ik hé, echt weglopen en met voeten spelen is iets helemaal anders dan zielig doen en een beetje ontwijkend proberen wegtrippelen.

Offline poeseline

• *
« Reactie #19 Gepost op: februari 07, 2018, 23:49:27 »
Ik sluit mij aan bij het feit dat hij waarschijnlijk gewoon met uw voeten aan het rammelen is aangezien hij het bij 2 modellen doet.

Doe hem gewoon een halsband aan en dan het harnas, laat die halsband desnoods gewoon aan tijdens het wandelen ook.

En ja er zijn honden die niet graag gaan wandelen, vooral dan bepaalde soorten wandelingen. Om gewoon een toer door het dorp te doen staat Roran ook echt niet te springen hoor, veel te saai. En in lopen heeft hij ook niet altijd evenveel zin. Maar als ik de koffer van mijn auto laat openstaan terwijl ik aan het voorbereiden ben voor de training dan zit hij er 9 van de 10 keer al in als ik terugkom terwijl je hem anders vaak moet omkopen om er zelf in te springen.

Ghost is nu ook niet direct het meest meegaande ras he, die zal hoogst waarschijnlijk ook wel laten merken als hij iets minder graag doet (wat inderdaad niet wil zeggen dat je hem dan maar niet moet uitlaten 's avonds of je hebt andere miserie).

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal