collapse

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

ZOOBIO.BE

Flexadin by Vetoquinol.

Auteur Topic: Hond is agressief naar andere dieren en naar honden  (gelezen 1145 keer)

Offline Bavo Van Meel

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Man
Hond is agressief naar andere dieren en naar honden
« Gepost op: juli 10, 2017, 11:22:54 »
Hallo

Korte achtergrond:
Wij hebben Beatle enkele maanden geleden geadopteerd uit het asiel. Er was bijna geen informatie over hem aanwezig. Het is een kruising tussen verschillende (onbekende) rassen. Hij is een mannetje van ongeveer 1 jaar oud. Hij is super lief naar mensen en kinderen toe. Hij is een middelgrote hond.

Tijdens het wandelen trekt hij naar alle honden. Hij trekt serieus want hij wilt er echt naar toe. Dit gebeurde ook met een mevrouw en een franse pitbull die we goed kennen. Beatle mocht na enkele keren van dicht bij kennis maken maar ze gingen er nog al ruw aan toe. De franse pitbull heeft hem een (onschuldige) hap verkocht, maar nu heeft Beatle wel schrik van hem. Als we langs hun lopen, loopt hij er in een zo groot mogelijke boog omheen.
Bij andere honden die we tegenkomen is dit niet het geval. In het begin jankte en blafte hij als hij niet naar de andere honden mocht. Dit was ook weer gepaard met zeer hard trekken. Het trekken blijft, maar het janken en blaffen doet hij zo goed als niet meer.
Onze buurman heeft 4 chihuahua's. Als deze 4 en Beatle buiten zitten, worden ze helemaal gek. De vier blaffen constant en Beatle sprint langs  de omheining, blaffend naar de hondjes. Hij trekt ook aan de omheining.

Ik doe zelf een studentenjob deze maand, dus ik was niet bij deze gebeurtenissen. Ik probeer ze zo goed mogelijk te beschrijven naar wat ik gehoord heb van mijn broer en mama.

Probleem:
Mama nam Beatle mee naar buiten, maar ze was vergeten de poort te sluiten. Beatle was gaan lopen  voor een goede 1,5-2 km en draaide dan een tuin in. Hij heeft daar een kip doodgebeten en toen mijn broer aankwam wou hij de kip niet afgeven. De kip is uiteraard vergoed.

Vandaag nam mama hem ook naar buiten. De poort was gesloten, maar hij toch onder de poort gekropen (We dachten eigenlijk bijna 100% dat dit niet mogelijk was omdat er er zo weinig ruimte is, zelfs al gaat hij helemaal plat liggen). Hij was er onder gekropen omdat er een wandelaar aan kwam met een hond. Beatle heeft de hond aangevallen (Ga ik van uit, omdat hij degene was die onder de poort kroop om naar de hond toe te gaan en de eigenaar van die hond zei dat ook). De eigenaar van de hond probeerde de twee vechtende honden uit elkaar te krijgen en is daardoor door Beatle gebeten in zijn arm. De andere hond heeft een lichte verwonding door Beatle. Dit wordt ook allemaal vergoed natuurlijk.

Mijn oudere zus is van mening dat Beatle moet terug gebracht worden naar het asiel omdat mijn ouders er veel te laks mee omspringen. Een tweede poort zou zo al bijna 3 maanden besteld zijn. Ook is er nog nooit naar de hondenschool gegaan omdat papa per se degene wilt zijn die elke keer met Beatle naar de hondenschool gaat. Elke keer als er iemand over begint wordt dit hard afgeblokt want hij wilt de hondenschool, poort en alle dingen waarbij kosten moeten worden gemaakt zelf beslissen.
Ook zijn er afspraken gemaakt qua opvoeding: mag niet springen, geen eten geven terwijl wij aan het eten zijn,... Maar zijn hier helemaal niet consequent in. Dit is bespreekbaar, maar ze doen hier weinig hun best voor.

Ik vraag me af wat het beste is voor Beatle, zeker na het incident vandaag. Al het advies is welkom!

Alvast bedankt
Bavo

Offline Tinne1990

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hond is agressief naar andere dieren en naar honden
« Reactie #1 Gepost op: juli 10, 2017, 11:51:42 »
Als jouw papa per se die verantwoordelijkhei d wil, moet hij ze ook opnemen. En jullie mogen daar dus ook achter zitten. Want moest die poort in orde zijn, dan zou hij ook niet kunnen ontsnappen, om te beginnen... maak hem dus duidelijk dat hij niét goed bezig is! Al begrijp ik niet goed waarom je mama dat nog niet gedaan heeft.

Een Franse pitbull bestaat niet  :wink: het zal dan een Franse bulldog geweest zijn, vermoed ik.

Offline Bavo Van Meel

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: juli 10, 2017, 12:09:56 »
Inderdaad het is een bulldog :p

Oke dat zal ik doen, enige raad voor wat kunnen/moeten doen voor Beatle?

Offline Tinne1990

• *
« Reactie #3 Gepost op: juli 10, 2017, 12:43:53 »
Zorgen dat jullie begeleiding vinden. Een therapeut of hondenschool waar ze weten wat ze doen en jullie wat basis dingen kunnen leren. Liefst eentje waar ze niet staan te roepen op de honden, waar ze slipkettingen aanraden, enzovoort. Een positieve school zoeken dus. Al lijkt het me ook niet slecht om een therapeut te zoeken.

Offline Topaaz

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juli 10, 2017, 13:34:15 »
Hey Bavo,

Allereerst proficiat met jullie hond. Vervolgens, je schrijft dat je hond ongeveer 1 jaar is. Dit is net de periode dat ze gaan puberen en waarin er consequent met de hond moet omgegaan worden. Indien niet zal hij proberen zijn eigen goesting te doen of zelfs evolueren naar "Alfa" gedrag.
Het feit dat je hier om hulp vraagt is al zeker goed op weg :thumbs:
Kan je misschien wat informatie - online- opzoeken die je papa kan lezen?
In verband met honden en deze opvoeden?
Heeft je papa ooit al honden gehad?

Voor het trekken aan de leiband.. als je voelt dat hij trekt richting hond, ga gewoon de andere kant op. Ga nooit in de richting dat hij trekt --> Anders geef je hem het gevoel "als ik trek mag ik naar daar uiteindelijk".

Inderdaad een goede hondenschool is een goede start. Veel geluk en hou ons op de hoogte.

Offline Tinne1990

• *
« Reactie #5 Gepost op: juli 10, 2017, 13:39:09 »
Dat alfa gedoe, mag je alvast vergeten. Al de dominantie theorieën zijn ferm achterhaald. Dominantie bestaat, maar niet zoals veel mensen nog steeds denken.

Offline poeseline

• *
« Reactie #6 Gepost op: juli 10, 2017, 13:42:01 »
Van waar ben je? Misschien zijn hier wel mensen die een goede school of therapeut kunnen aanraden in je buurt.  :wink:

Offline barbera

• warme hondenvriend
  • *
  • groeten Barbera
« Reactie #7 Gepost op: juli 10, 2017, 14:13:58 »
Mijn mening en dat is niet naar bedoeld; als zij als baasjes nu nog geen noodzaak zien in hulp vragen, dan zou ik zeggen: Terug naar het asiel.

Dit komt ook door mijn ervaring als gedragstherapeut, als mensen niet willen inzien dat het niet goed gaat, dan komt advies niet aan en werkt het niet. Dit is vervelend voor de eigenaren, zielig voor de hond (die wil echt niet zo zijn) en als ik het zo lees; gevaarlijk voor anderen.

Heel veel sterkte met een beslissing nemen!

Ik hoop natuurlijk met heel mijn hart dat ze er wel voor willen gaan :yes:

Offline Topaaz

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #8 Gepost op: juli 10, 2017, 15:23:16 »
Dat alfa gedoe, mag je alvast vergeten. Al de dominantie theorieën zijn ferm achterhaald. Dominantie bestaat, maar niet zoals veel mensen nog steeds denken.

Hey, het blijft een feit dat als je zelf geen leiding kunt geven aan je hond, dat hij dat gaat proberen doen.
Noem het alfa, dominantie of wat dan ook.
Een hond die denkt dat hij de baas is thuis kan veel problemen veroorzaken.
Wilt dit zeggen dat jij constant de "alfa" moet zijn ? Nee, dit is inderdaad achterhaald. Maar je moet wel regels hebben en de hond (en baasjes) moeten zich hieraan houden.

Offline Tinne1990

• *
« Reactie #9 Gepost op: juli 10, 2017, 15:58:45 »
Hey, het blijft een feit dat als je zelf geen leiding kunt geven aan je hond, dat hij dat gaat proberen doen.
Noem het alfa, dominantie of wat dan ook.
Een hond die denkt dat hij de baas is thuis kan veel problemen veroorzaken.
Wilt dit zeggen dat jij constant de "alfa" moet zijn ? Nee, dit is inderdaad achterhaald. Maar je moet wel regels hebben en de hond (en baasjes) moeten zich hieraan houden.

Het blijft een feit dat:

- wij geen honden zijn, en zij geen mensen, dus de term dominantie in die zin van geen kanten klopt...
- een hond zich helemaal geen baas wil maken of de leiding van ons over zou willen nemen

Wat wel klopt, is dat een hond moet weten wat hij aan zijn 'baas' heeft. Een hond die zich niet veilig voelt, waarbij er in het huishouden constant dingen veranderen, waarbij de geleider de hond altijd zijn zin laat doen, etc. Daar kunnen problemen van komen. Omdat de hond geen structuur meer heeft en zelf probeert om terug een evenwicht te vinden. Niét om de baas te spelen. Wél om zich terug beter in zijn vel te voelen. Da's dus helemaal iets anders  :mrgreen:

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #10 Gepost op: juli 10, 2017, 16:54:35 »
Het blijft een feit dat:

- wij geen honden zijn, en zij geen mensen, dus de term dominantie in die zin van geen kanten klopt...
- een hond zich helemaal geen baas wil maken of de leiding van ons over zou willen nemen

Wat wel klopt, is dat een hond moet weten wat hij aan zijn 'baas' heeft. Een hond die zich niet veilig voelt, waarbij er in het huishouden constant dingen veranderen, waarbij de geleider de hond altijd zijn zin laat doen, etc. Daar kunnen problemen van komen. Omdat de hond geen structuur meer heeft en zelf probeert om terug een evenwicht te vinden. Niét om de baas te spelen. Wél om zich terug beter in zijn vel te voelen. Da's dus helemaal iets anders  :mrgreen:

X2 Op één ding na: mijn vuistregels zo weinig mogelijk regels want dan worden die minder vaak overtreden en dus geen straf waardoor ook het gevoel van veiligheid verhoogd wordt. Als ze maar weten dat ze op mij kunnen rekenen vind ik het al veel

Mijn mening en dat is niet naar bedoeld; als zij als baasjes nu nog geen noodzaak zien in hulp vragen, dan zou ik zeggen: Terug naar het asiel.

Dit komt ook door mijn ervaring als gedragstherapeut, als mensen niet willen inzien dat het niet goed gaat, dan komt advies niet aan en werkt het niet. Dit is vervelend voor de eigenaren, zielig voor de hond (die wil echt niet zo zijn) en als ik het zo lees; gevaarlijk voor anderen.

Heel veel sterkte met een beslissing nemen!

Ik hoop natuurlijk met heel mijn hart dat ze er wel voor willen gaan :yes:

Heel kort door de bocht volgens mij. Blijkbaar  wordt er binnen het gezin er wel over gepraat en zij de gebeurde feiten echt ongewenst maar of het gestoord gedrag is, kunnen we niet weten. Als GT ga ik nooit verder dan vaag een opmerking via internet te maken en nooit een echte  oplossing of conclusie nee zetten. Mijn ervaring is dat ik moet luisteren en kijken voor ik een geldige conclusie kan  trekken.

Offline Tinne1990

• *
« Reactie #11 Gepost op: juli 10, 2017, 17:07:58 »
X2 Op één ding na: mijn vuistregels zo weinig mogelijk regels want dan worden die minder vaak overtreden en dus geen straf waardoor ook het gevoel van veiligheid verhoogd wordt. Als ze maar weten dat ze op mij kunnen rekenen vind ik het al veel

Zo denk ik ook hoor  :wink: ik bedoel dan eerder dat ze van de bank moeten gaan als ik dat vraag. Om maar een voorbeeld te geven.

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #12 Gepost op: juli 10, 2017, 17:47:20 »
Zo denk ik ook hoor  :wink: ik bedoel dan eerder dat ze van de bank moeten gaan als ik dat vraag. Om maar een voorbeeld te geven.

:thumbs: :thumbs: Hier ook weg of plaats als ze liggen waar ik wil liggen en er zijn nog an der verboden gelijk overtollig blaffen, weglopen enz. Eten stelen maar dat doen ze toch als ik niet thuis ben  :mrgreen:

Offline evie

• *
  • waasland
« Reactie #13 Gepost op: juli 10, 2017, 19:49:57 »
Ik denk dat je idd moet weten of je papa er mee aan wil werken?

Van de kip zou ik niet 'wakker liggen' (ale ja ik zou dat wel doen maar ik vermoed dat er veel honden zijn die een wegrennende kip zouden kunnen doodbijten)
Van de hondjes naast jullie: is het een groot stuk omheinding waar dit kan? Zo nee dan zou ik daar een barriere tussen zetten zodat die van u niet langs de draad kan rennen en hij die honden leert negeren (dat vergt ook wat werk in het begin dmv afleiding en beloning)
De poort: ik weet niet of je handig bent maar misschien kan je met kippengaas of stukken hout het onderste al proberen dichtmaken zo vermijd je dat hij nog eens kan ontsnappen (want nu hij weet dat hij daar effectief onder kan zal hij dat misschien nog wel eens willen proberen)
Dus vooral vermijden dat hij in de fout kan gaan.

En idd van welke regio ben je? Als je tips van goede HS uit de buurt en direct de uren en traindagen en evt aan je pa een schema voorlegt wie wanneer gaat (bv jij dinsdag, je zus zaterdags) dat het dan wel ok is

Offline Topaaz

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #14 Gepost op: juli 11, 2017, 08:29:57 »
Het blijft een feit dat:

Zo grappig :) Je zegt precies hetzelfde als ik maar je struikelt enkel over de thermologie. Het woord baas / dominant / alpha heeft precies een negatieve klank voor je.
klinkt leider / ouder beter? 

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #15 Gepost op: juli 11, 2017, 11:16:01 »
Wat ik ervan denk? Als je geen ervaring hebt met honden, doe deze dan maar weer weg en licht eerlijk het asiel in waarom en welke gedragingen de hond vertoont zodat hij in de toekomst geadopteerd kan worden door iemand die weet hoe hem op te voeden en te houden, dat is niet noodzakelijk negatief naar de hond toe.  En naar jullie, die een leuke gezinshond willen, er zijn zo veel leuke honden in de asielen of bij herplaatsingsdienst en. Neem geen hond waarvan je niet weet waarom hij in het asiel zit en waarvan de antecedenten niet gekend zijn. Voor mij mag een hond geen bron van frustraties zijn en geen aaneenschakeling van (bijt) incidenten en van problemen. Het is echt niet zo leuk als je al meteen naar gedragstherapeuten en psychologen en wat weet ik nog meer, moet lopen met een pas aangeschafte hond, bovendien vrees ik, aan de hand van wat gezegd is over de papa, dat hij daar niet open voor staat  :weetniet:

Offline Tinne1990

• *
« Reactie #16 Gepost op: juli 11, 2017, 11:32:44 »
Zo grappig :) Je zegt precies hetzelfde als ik maar je struikelt enkel over de thermologie. Het woord baas / dominant / alpha heeft precies een negatieve klank voor je.
klinkt leider / ouder beter?

Ik zeg helemaal niet hetzelfde  :lol: :lol: :lol: want jij schreef dat "een hond die denkt dat die baas in huis is, veel problemen kan veroorzaken". En het gebruik van het woord alfa / dominant om jezelf te omschrijven is hoe dan ook belachelijk. Tenzij jij jezelf als hond wil zien. En zoals je kan lezen, zet ik het woord baas tussen haakjes, enkel om aan te duiden dat het niet altijd een correcte omschrijving is. Oh ja, en heb ik ook zélf het woord (ge)leider gebruikt.

Hondenvrienden.be

« Reactie #16 Gepost op: juli 11, 2017, 11:32:44 »
Dier algemeen

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal