collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: hond en kindje  (gelezen 807 keer)

Offline Beardielover

• startende hondenvriend
  • *
  • 3 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
hond en kindje
« Gepost op: mei 16, 2013, 15:41:07 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ons gezin bestaat uit onze dochter (16maand) en onze 2 honden: een engelse springer van 8jaar (teefje) en een bearded collie van 5 jaar (reu). Nu was mijn vraag hoe jullie dit ervaren??
Met onze teef lukt het goed...als onze dochter rondkruipt/stapt verlegt zij haar wanneer ze het te druk vindt. Onze bearded collie doet dit niet en staat al grommend recht en zoekt dan ook wel een ander plekje...
Maar elke keer hou ik mijn hart vast! En slaat de twijfel en het vertrouwen in mijn hond om en dit vind ik een vreselijk gevoel!
We hebben hem al medisch laten checken (omdat hij dit niet had toen de dochter jonger was of bij de kinderen van mijn zus!) En alles is ok!
De bench staat al opnieuw in de living omdat we dachten dat hij dit als veilig en rustig plaatsje zou kunnen aanzien...Hij gaat er uit zichzelf niet in dus leggen we er af en toe wel iets lekkers in...
Moet dit alleen zijn plekje zijn of mag de andere er ook in? De teef staat nl duidelijk boven hem  :wink:
We willen nog graag kindjes maar ik weet niet hoe ik maar ook vooral onze bearded collie met deze stress zou omgaan want zo zie ik zijn gedrag.
we denken ook om eventueel nog een gedragstherapeut te laten langskomen...

Soms schiet ik er zelf zo van in de stress dat ik erover twijfel om de honden weg te doen  :cry:
Terwijl ik er ook bewust voor gekozen heb en ook voor hen het beste wil en nooit had gedacht dat door de komst van mijn kind ik ze zo achteruit zou schuiven waar ik me dan ook weer slecht door voel...emotionele rollercoaster dus!!

Alvast bedankt om mijn verhaal te lezen en hopelijk hebben jullie nog tips of ideeŽn!

Offline Beau_12

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1394 HV-Punten
Re: hond en kindje
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2013, 15:55:18 »
Ik weet niet of je hier veel gaat aan hebben, maar ik hou mijn hond gescheiden van mijn dochter.  Dochter mag enkel met Beau spelen en knuffel wanneer ik in de buurt ben en hem in de gaten kan houden.  Beau is nochtans Lore (de dochter) haren god en omgekeerd.  Hij heeft nog nooit gegromd naar haar, integendeel. 

Wanneer je hond gromt wil hij je iets duidelijk maken en een kind van 16 maand alles behalve in staat om dit op gelijk welke manier te interpreteren.  Een ongeluk zit in een klein hoekje.  Ik zou zeker geen risico nemen.

Mijn dochterje is nu 2.5 jaar oud, Beau is net 1 jaar geworden.  We hebben hem sinds zijn 8 weken en ze zijn samen dus opgegroeid.

Offline melisande

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 224 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2013, 16:42:28 »
Wij hebben 4 kinderen, toen de 1ste hond (sint bernard) kwam was de jongste 2 maanden en de oudste 23 maanden. Ondertussen 2 honden (leonberger en mechelse herder) en 4 kinderen (jongste is nu 2). Wij hebben de kinderen altijd gescheiden van de honden, ze nooit laten kruipen bij/tussen de honden. De kinderen mogen op de grond in de living (daar is hun speelterrein), de honden in de keuken en de hal (daar mag niet op de grond gezeten of gespeeld worden door de kinderen), tussen beide ruimtes staat een hekje (het niet in de keuken spelen is trouwens niet alleen voor de honden maar ook omdat ik het gevaarlijk vind als ik kook). Als de kinderen in de keuken zijn bvb etenstijd dan gaan de honden buiten. In de zomer als de kinderen buiten zijn, zijn de honden binnen. (liggen dan in bench of garage of hall). Als de kinderen en honden samen zijn, zijn we er steeds bij. Ik begrijp best dat een hond van 5 jaar het bedreigend vind als er een kind van 16 maanden rondkruipt, hij is er ook niet meer opgegroeid dus is misschien ook gewoon bang ? Het lijkt me best mogelijk dat je hond het onverwachte van je dochtertje (het lawaai, het rondkruipen) niet begrijpt en niet weet hoe er op te reageren.... bovendien is je dochter te jong om de hond te begrijpen.... als je hond al grommend recht staat, vind ik dit een duidelijke waarschuwing en zou ik oppassen en de hond zijn grenzen respecteren. Je schrijft dat de hond het niet deed toen je dochter jonger was maar je dochter wordt mobieler, gaat meer proberen/ontdekken, haar leefwereld uitbreiden en dit zal je hond wel merken, hij kan dit als bedreigend ervaren, denk ik.  Ik zou de hond een aparte plaats geven waar hij zeker kan zijn dat hij gerust gelaten wordt, volgens mij kan je hond ook nog leren wennen aan de situatie. Verder kan je de hond ook positieve ervaringen met je dochter laten opdoen bvb dat zij hem een kauwbeentje geeft . Je dochter wordt ook ouder en zal zij de hond ook beter leren begrijpen. Tenslotte weet ik ook niet of je hond de bench in de living als een veilige plaats beschouwt.....een bench is open, je dochter kan nog steeds haar hand erdoor steken en de hond storen + als hij er inzit, kan hij niet weg als de dochter voor de deur zit dus misschien is dat de reden dat hij er niet in wil dat hij het niet veilig vindt en ook beseft dat vluchten voor de drukte moeilijker is als hij daarin ligt.....heel veel tekst maar ik geloof er in dat een hond kan wennen aan de kinderen en dat honden en kinderen perfect samen kunnen gaan als er voor iederen duidelijke regels zijn en grenzen die langs beide kanten gerespecteerd worden. ps: wij hebben al meerdere honden geadopteerd op volwassen leeftijd dus deze waren onze kinderen ook niet gewoon. Ik hoop dat je er iets aan hebt...en dat de honden kunnen blijven ondanks 1 of meerdere kindjes in de toekomst.

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2013, 16:43:18 »
Hier hetzelfde...  Kinderen en honden blijven gescheiden.  Ze zijn enkel samen als ik er met m'n neus bovenop zit.  Hier nog geen enkele grom of zo gehoord richting de kinderen, maar toch...  Better safe than sorry!  :wink:

Offline chanelle

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2013, 13:20:18 »
Mijn dochter is opgegroeid tussen 2 dobermann's. Nooit heeft dit problemen gegeven. De honden hadden wel een slaapplaats waar zij niet mocht komen. Ik liet ze wel nooit alleen met hen, maar als wij erbij waren, leefden we allemaal samen.
1 incident toen mijn dochter pas leerde lopen. Ze liep naar de papa en ons teef ging er tussen staan en gromde. Die heeft toen direct geweten dat dit ongewenst gedrag was. Die heeft dat ook nooit meer gedaan. Jouw dochter zit ook in de ontdekkingsfase en gaat de wereld verkennen. Dat is nieuw voor de hond en daar gaat hij moeten aan wennen. Hij voelt zich bedreigd en jullie gaan hem moeten leren dat het kind leuk is en dat hij daar geen bang moet van hebben.

Offline Tequila

• *
  • 3336 HV-Punten
    • FromSmilingLotus
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2013, 17:49:41 »
wij hebben 2 kinderen en 11 honden, kids en honden komen dagelijks met elkaar in contact maar niet constant.  De kids helpen bv met het eten geven van de honden, het uitlaten, trainen en knuffelen, allemaal leuke dingen maar ze zitten niet constant op elkaar lip.

Een hond is een glimlach en een kwispelende staart. En de J-brothers zitten ertussen ;)

Offline Elke - Kay

• *
  • 505 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2013, 18:23:24 »
Ik weet wat het is om geen vertrouwen te hebben in 1 van je honden! Onze zoon komt met die bepaalde hond ook niet in contact. Wij gaan het niet uitlokken of uitproberen. Ik zie duidelijk aan zijn lichaamstaal dat hij de drukte niet verwerkt krijgt. Dus als mijn zoontje buiten speelt, zit hij in een bench in huis.
Ik neem op dat vlak geen risico's, mijn kind staat ver boven mijn honden.

Met de rest van mijn honden (3herders en een chihuahua) gaat het trouwens wel perfect, maar ook daar zorgen wij dat we er steeds bij zijn.

Offline Beardielover

• startende hondenvriend
  • *
  • 3 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: mei 19, 2013, 12:42:02 »
Alvast bedankt voor de reacties!!

Nu mijn vragen  :lol:

Als ik ze van elkaar wil scheiden dan neem ik voor een deel de honden hun vrijheid af die ze tot hier toe wel steeds kregen!!
We hebben wel een poortje staan tussen keuken en living. Honden zitten in keuken en berging als wij slapen en als we uit werken zijn. Maar anders krijgen ze het hele huis.
Hoe pak ik deze plaatsbeperking best aan zonder dat zij deze beperking gaan linken aan onze dochter???

En idd beter safe than sorry maar ik vermenselijk een hond mss te hard dat ik dit 'zielig' vind  :cry:
Want krijgen ze dan ook niet de living 's avonds of 's middags als de dochter slaapt?
Goh zoveel vragen en zoveel twijfels! Maar als heel erg bedankt om jullie mening en goede raad te delen!!!

Offline Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: mei 22, 2013, 11:45:20 »
Gewoon ni bij nadenken.  Ik ben midden vorig jaar gedwongen om terug bij mijn ouders te gaan wonen, samen met de dochter en de jonge hond van een maand of 4.  Voorheen had hij gans de tuin en kon hij binnen wanneer we thuis waren.  Bij de verhuis mocht hij niet meer binnen en overdag verblijft hij in een afgesloten ruimte (binnen en buiten), samen met de hond van mijn ouders.  Het is gewoon een manier van leven.  Ook al zie je dat hij soms binnen wil komen, hij blijft buiten (totdat we ons eigen huisje hebben natuurlijk).

Er wordt 2x per dag met hem gewandeld.  Wanneer het mooi weer is en de dochter is thuis, mag ze hem vrij laten over gans de tuin en speelt ze met hem.  Hij is steeds content dat hij haar ziet.  Denk trouwens niet dat honden echt wrok kennen.

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #9 Gepost op: mei 24, 2013, 11:02:21 »
Gewoon ni bij nadenken.  Ik ben midden vorig jaar gedwongen om terug bij mijn ouders te gaan wonen, samen met de dochter en de jonge hond van een maand of 4.  Voorheen had hij gans de tuin en kon hij binnen wanneer we thuis waren.  Bij de verhuis mocht hij niet meer binnen en overdag verblijft hij in een afgesloten ruimte (binnen en buiten), samen met de hond van mijn ouders.  Het is gewoon een manier van leven.  Ook al zie je dat hij soms binnen wil komen, hij blijft buiten (totdat we ons eigen huisje hebben natuurlijk).

Er wordt 2x per dag met hem gewandeld.  Wanneer het mooi weer is en de dochter is thuis, mag ze hem vrij laten over gans de tuin en speelt ze met hem.  Hij is steeds content dat hij haar ziet.  Denk trouwens niet dat honden echt wrok kennen.

niet zoals wij nee  :wink:  (in die zin van maanden zitten broeden op een plan om wraak te nemen of zo), maar ze kunnen wel verkeerde linken leggen (vb mijn labje die tegen de schrikdraad liep op het moment dat een schaap redelijk dicht langs de andere kant van die draad passeerde... ze had nadien geen schrik van die schrikdraad, maar van het schaap, heeft fkes geduurd eer ik dat er uit kreeg)...

honden en kinderen sowieso niet samen als je er niet bij bent, en je kind gelijk ook leren om niet naar de honden toe te kruipen... de hond moet kunnen omgaan met het kind (of das toch wat je als ouder/baasje graag wil natuurlijk), maar het kind moet ook leren omgaan met de hond...
een vroegere vriendin van mij was daar consequent in... kind begon toen te kruipen, en kroop steevast richting hond, ook al zei ze "nee" en draaide ze hem om om de andere kant op te kruipen... op gegeven moment was de hond blijkbaar in een diepe slaap verzonken, had het kind niet zien komen, schrok zich rot toen ie daar ineens was, en gromt (om nadien op te staan en zich te verleggen)... kind gestraft (door in het park te zetten) ... hij kroop niet meer recht op de hond af, maar maakte zijn mama duidelijk dat hij de hond wou aaien en zo.. van zodra hij kon stappen, mocht hij ook helpen met het eten klaarmaken, vacht verzorgen...

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline spast

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 146 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: mei 24, 2013, 23:43:08 »
ik ga hier een beetje komen volgen...
ben voorlopig nog niet echt aan kindjes toe, maar heb wel een hond die het er moeilijk mee heeft en die het als het zo ver is toch zal moeten leren er mee omgaan.
laten we lekker link gaan doen!

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal