collapse

Auteur Topic: Hond blaft naar kat: hoe reageren  (gelezen 453 keer)

Offline Lynnvp

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Hond blaft naar kat: hoe reageren
« Gepost op: januari 20, 2020, 20:40:06 »
Hoi, ik heb weer een vraag. Ik heb nog niet zolang een hond geadopteerd, en voorlopig gaat het eigenlijk enorm goed tussen haar en de 2 katten. Ze negeerden elkaar of bekeken elkaar van een afstandje, maar deden verder gewoon hun ding. Nu is het 2 keer gebeurd dat Vara (hond) uit haar mand sprong om naar een van de katten te blaffen. Het vervelende is dat ik beide keren niet heb gezien wat juist de aanleiding was. Ik vermoed dat de kat te dicht bij haar mand kwam en haar liet schrikken. Dramatisch was het zeker niet. Woppie (de kat) schoot onder de tafel door maar ging daarna languit op de zetel liggen om zich te wassen, zonder Vara nog een blik waardig te keuren. Later is hij ook gewoon langs Vara heen naar de keuken gelopen dus hij heeft zeker geen schrik gepakt. Vara zelf heeft ook maar een keer of 3 geblaft en viel meteen stil, ik denk dat het gewoon een waarschuwing was. Zelf kwispelen ze toen ze mij zag dus ik denk dat ook zij niet echt heel boos of bang was.
Nu is mijn vraag hoe ik hierop het beste reageer. Nu heb ik vrij streng "nee" tegen Vara gezegd en haar even genegeerd. Toen ik terugkwam lag ze superzielig op een bolletje in haar mand en duurde het ook even voor ze weer begon te kwispelen toen ik haar aaide, dus nu vroeg ik me af of ze wel begreep waarom ik haar negeerde. Als ze echt gewoon wilde waarschuwen om niet te dicht in haar persoonlijke ruimte te komen is daar misschien niks mis mee. Kan ik dit in de toekomst beter negeren? Of moet ik op een andere manier reageren? Alvast bedankt voor de tips!

Offline barbera

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • groeten Barbera
Re: Hond blaft naar kat: hoe reageren
« Reactie #1 Gepost op: januari 21, 2020, 14:39:39 »
Ik zou alleen corrigeren met nee als ik de situatie gezien heb en direct kan reageren, anders is de kans groot dat de hond niet snapt waarom je 'boos' bent en dus minder vertrouwen in je krijgt.

Offline runa

• verslaafde hondenvriend
  • *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #2 Gepost op: januari 21, 2020, 18:25:44 »
Zou het niet kunnen dat ze nu pas genoeg op haar gemak is om te reageren op de katten? Aan de hand van je beschrijving denk ik dat het eerder uit nieuwsgierigheid is of omdat ze nog niet goed weet hoe ze moet omgaan met de katten. Als het bij blaffen blijft en de katten er geen schrik van hebben zou ik er niet bijzonder veel op reageren. Ik zou wel belonen als er op een rustige manier interactie met de katten plaats vindt en er op letten dat ze niet achter de katten gaat lopen.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #3 Gepost op: januari 21, 2020, 19:12:47 »
De kat lijkt zich niet veel aan te trekken van het "uitvallen" van de hond en de hond lijkt ook niet de kat te willen verscheuren, ik zou ze gewoon laten doen (heb hier zowat zelfde situatie, 3 volwassen oudere honden en één adoptiekat erbij genomen) ik laat gewoon doen, de kat kan haar mannetje wel staan.

Offline Lynnvp

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: januari 21, 2020, 19:43:41 »
Ja, ik had ook echt niet de indruk dat de katten bang waren en Vara bleef gewoon staan, ze deed geen enkele poging om hen achterna te zitten. Het kan ook goed zijn dat ze nu pas genoeg op haar gemak is. Ik houd het in de gaten maar voorlopig ga ik het inderdaad negeren en alleen reageren als ik zie wat er gebeurt. Vara had denk ik echt geen idee wat het probleem was, och arme. Ik heb uit voorzorg wel de kattenbak verplaatst, die stond vlakbij de mand van Vara en dat was misschien eigenlijk niet ideaal. Bedankt allemaal!

Offline Lynnvp

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #5 Gepost op: januari 30, 2020, 21:51:29 »
Update: het is opnieuw gebeurd, maar nu zag ik dat de kat op dat moment dronk uit het bakje van Vara. Ik denk dat ze dus gewoon wou aangeven dat dat van haar was. De kat luisterde door exact 2 stappen opzij te doen en zich te gaan wassen alsof er niks gebeurd was, dus ik denk dat dat ok is 😂

Offline runa

• verslaafde hondenvriend
  • *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #6 Gepost op: januari 31, 2020, 08:13:07 »
Update: het is opnieuw gebeurd, maar nu zag ik dat de kat op dat moment dronk uit het bakje van Vara. Ik denk dat ze dus gewoon wou aangeven dat dat van haar was. De kat luisterde door exact 2 stappen opzij te doen en zich te gaan wassen alsof er niks gebeurd was, dus ik denk dat dat ok is 😂
:lol: Dat zit inderdaad wel goed :thumbs:

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal