collapse

Auteur Topic: onvoorspelbaar gedrag met andere honden  (gelezen 826 keer)

Offline indzji

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
onvoorspelbaar gedrag met andere honden
« Gepost op: augustus 21, 2018, 11:33:20 »
Mijn vriendin en ik hebben 2 Duitse Staande honden (DSK's), Balou (5 jaar) en Boris (3 jaar). We hebben hen allebei geadopteerd toen ze ongeveer een jaar oud waren. Balou was er dus eerst. Met Balou hebben we eigenlijk nooit problemen gehad naar andere honden toe. Hij speelt wel eens graag, maar is ook erg zelfstandig, en loopt gewoon weg als hij genoeg heeft van het spelen, of corrigeert de andere hond duidelijk (maar niet agressief) als die over zijn grenzen gaat. Met Boris ging het in het begin heel goed: Boris keek direct heel erg op naar hem en volgde hem overal en Balou vond dat oké. Ze speelden ook vaak samen, soms behoorlijk wild, maar nooit té. Vorige zomer (Boris was toen 2 jaar, en een jaar bij ons) ging het ineens mis: Boris viel Balou aan toen die zijn eten 'verdedigde' met een grom, met bijtwonden tot gevolg, en een paar maanden later vochten ze opnieuw over een nieuw speelgoedje. Opnieuw dierenartsbezoek. Sindsdien letten we extra op met eten en speelgoed en alles dat jaloezie kan triggeren, en zorgen we er vooral voor dat wij heel consequent de baas zijn. Er zijn geen incidenten meer geweest en ik heb de indruk dat ze zich allebei goed in hun vel voelen, ook bij elkaar, en dat er geen spanningen meer zijn. Ze slapen samen, liggen samen in de zetel, wandelen samen, spelen samen (hoewel niet meer zo vaak en ook niet meer zo wild als vroeger).

Waarom ik hier dan een topic start? Omdat ik sinds die 2 vechtpartijen merk dat Boris ook met andere honden onvoorspelbaar kan zijn, en er dus nooit echt gerust in ben als hij met andere honden speelt. Terwijl hij dat op zich wel heel graag doet en ik ook geen zin heb om alle plaatsen te gaan vermijden waar we loslopende honden kunnen tegenkomen. Ik besef dat ik hierin zelf onzeker ben, en dat die onzekerheid waarschijnlijk ook op Boris afstraalt. Hij is denk ik ook gevoeliger voor prikkels en emoties van zowel mensen als honden (Balou is meer een koppige eenzaat die zijn eigen ding doet). Vaak gaat het heel goed: zo waren we laatst aan zee en daar heeft Boris zalig gespeeld met een Viszla teefje, en zag hij er heel ontspannen uit. Maar dit weekend waren we in een losloopgebied in Nederland en daar ging het - naar mijn gevoel - bijna mis met een andere hond (reu): in het begin leken ze te spelen, maar al heel snel merkte ik dat Boris' haren recht gingen staan, en hij begon veel te ruw te 'spelen', te grommen en te happen naar de nek. Toen heb ik hem bij mij geroepen, omdat ik bang was dat hij hem echt ging bijten, maar hij kwam pas na een aantal keer roepen, dus ik was behoorlijk geschrokken. Ik heb hem dan aan de lijn genomen en de eigenaars van de andere hond zijn weggewandeld.

Enfin, mijn vraag dus: wat kan ik doen om Boris beter te leren omgaan met andere honden? En om te voorkomen dat het mis gaat? Zoals ik zei: ik wil hem absoluut niet voortdurend aan de lijn houden of andere honden vermijden, ik wil gewoon graag dat hij iets 'stabieler' wordt in de omgang met andere honden, en dat ik niet voortdurend bang moet zijn dat spelen omslaat in vechten (voor alle duidelijkheid: dat is tot nu toe nog nooit gebeurd). Met honden die hij goed kent zijn er trouwens ook geen problemen.

Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt voor de reacties  :wink:

Offline tara

• verslaafde hondenvriend
  • *
Re: onvoorspelbaar gedrag met andere honden
« Reactie #1 Gepost op: augustus 21, 2018, 16:12:33 »
Ik vind dit geen onvoorspelbaar gedrag.Maar echt reuengedrag.
Hij heeft al twee keer laten zien, dat hij best wel op zijn strepen durft staan.
Als de andere hond dat op dat moment niet pikt, heb je een conflict.
Ik zou hem enkel nog met teefjes laten spelen.Of met de honden die hij kent. Dat vind hij ok.

Offline Dogs 12

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #2 Gepost op: augustus 21, 2018, 21:27:24 »
De vraag is waarom zou je telkens dat risico willen lopen ? Is dat wel eerlijk tov de andere honden?

Mij lijkt het belangrijk tijdig in te grijpen. Want je kan wel trainen met stabiele reuen maar je hebt nooit in de hand wat je gaat tegenkomen tijden uw wandeling.

Een hond passeren op wandeling is iets anders dan effectief laten spelen en dat het dan mogelijk escaleert. Je kan uw hond leren andere honden te negeren en passeren.  Vaak denken we dat onze honden dat leuk vinden maar dergelijk spel gaat toch vaak gepaard met spanning. Honden hoeven niet met elke hond te spelen hoor. Jij verwacht nu eigenlijk dat je hond leert spelen zonder dat het eventueel escaleert en ik denk dat je daar altijd oplettend bij moet zijn en blijven..

Offline runa

• verslaafde hondenvriend
  • *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2018, 22:59:42 »
Ik denk dat je gewoon hoge verwachtingen hebt van Boris want ik lees ook geen abnormaal gedrag. Je verwacht dat hij met eender welke vreemde hond zomaar overeen komt maar er kan altijd wel eentje tussen zitten waar het niet mee klikt. Ik vind het maar logisch dat je altijd oplettend bent bij een (eerste) ontmoeting tussen honden.
Laat hem spelen met honden waar het wel mee klikt, hou het in de gaten en breek het spel meteen af wanneer het te ruw wordt.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2018, 09:40:42 »
Onmiddellijk aanlijnen als je ziet dat het spel dreigt te ontaarden (moet ik ook doen met Réglisse) daarvoor mag Balou uiteraard niet te ver van je weglopen en moet hij goed onder appel staan en luisteren als je hem terug roept.

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #5 Gepost op: augustus 23, 2018, 10:51:01 »
Ik heb ook een reu die niet met andere intacte reuen kan, met andere reuen tout court...
Sinds zijn castratie heeft hij nu twee vrienden, een Tibetaanse mastiff en een Picardische herder, beiden drie keer zo groot als hij en blijkbaar met zoveel gezag dat het in zijn kop niet opkomt om een lip te trekken...
maar standaard gaat hij aan de lijn als ik vreemde reuen zie naderen, het is wandelen met ogen op je rug en steeds alert zijn...twee keer vechten is genoeg, nu is hij milder geworden maar dan nog neem ik geen risico's...

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #6 Gepost op: augustus 23, 2018, 16:31:27 »
Ik heb nergens gelezen of ik heb erover gelezen maar is Balou "compleet"? Overigens het castreren is zeker geen garantie dat het gedrag zal verdwijnen, soms zelfs in tegendeel.

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #7 Gepost op: augustus 23, 2018, 21:18:23 »
Daar ben ik het volledig mee eens hoor, wilde hier ook geen pleidooi houden om te castreren, dat helpt enkel bij hormonaal gebonden gedrag...
Maar eigenlijk is dit geen onvoorspelbaar gedrag, het is juist voorspelbaar, TS heeft een reu die niet alle andere reuen sympathiek vindt...

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal