collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: gedragstherapeut  (gelezen 1602 keer)

Offline Ik

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 1038 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: gedragstherapeut
« Reactie #20 Gepost op: juni 07, 2013, 15:50:52 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar in elk geval: ik herken je probleem wel. Mijn hond is erg goed opgevoed, weet wat hij mag en wat niet. Maar hij is nog jong en probeert graag mensen uit om zo te weten hoe ver hij kan gaan en zoveel mogelijk voordeel eruit te halen voor zichzelf. Ik heb ook meermaals bepaalde dingen aangegeven waar niet of nauwelijks naar geluisterd werd. Het enige wat hier eigenlijk nog een klein beetje werkt, is anderen gewoon in de fout laten gaan en dan aan te geven waarom mijn hond zo reageert als ze merken dat zijn gedrag niet gewenst is. Bijvoorbeeld: hij graaft nooit in de tuin, maar je moet hem wel in het oog houden en zorgen dat hij zich niet gaat vervelen want anders durft hij wel te graven. Dit heb ik meermaals aangegeven, maar er werd tot dusver weinig aandacht aan gegeven. Op een bepaald moment vertelt mijn vader dan dat mijn hond een gat gegraven heeft in de tuin. Tja, daar heb ik dan ook geen compassie mee... Ik had hem immers gewaarschuwd dat hij hem in het oog moest houden in de tuin.
Wat ook wel eens wil helpen is er al lachend een opmerking over maken als je ziet dat ze in de fout gaan. Bijvoorbeeld: mijn vader liep met mijn hond aan de lijn. Mijn hond heeft geleerd dat hij naast mij moet lopen (het is een grote hond die niet veel moeite moet doen om mij mee te sleuren). Op een bepaald moment begon mijn hond ook te trekken en mijn vader moest moeite doen om hem bij te houden / niet te vallen. Ik heb toen al lachend gezegd dat het de bedoeling was dat hij met mijn hond wandelde en niet mijn hond met hem. Dit kwam denk ik wel een beetje aan.
Iedereen heeft een eigen stijl van omgaan met een hond. Ik begrijp dat het soms frustrerend is als je anderen met je hond ziet omgaan op een manier waar je het niet mee eens bent. Maar helaas kan je anderen niet helemaal veranderen.
Mijn ervaring is dat ook een gedragstherapeut hier niet veel in helpt.
Sommige dingen moet je gewoon accepteren. Ik heb geleerd sommige dingen te laten gebeuren en zelf gewoon heel duidelijk te zijn in wat ik verlang van mijn hond. Hij weet over het algemeen heel goed wat hij bij mij mag en wat niet. En ja, ik moet hem soms corrigeren omdat hij dingen tot op zekere hoogte heeft afgeleerd doordat anderen er anders mee omgaan. Maar als je zelf terug je grenzen stelt, zal je hond ook weer snel het gedrag laten zien wat je van hem verlangt.
Mijn raad is vooral: veel bezig zijn met Marie, duidelijk je grenzen en regels stellen bij Marie en laat anderen dan maar in de fout gaan. Ze zullen na verloop van tijd dan ook wel zien naar wie Marie het beste luistert. Enneuh, vergeet niet te genieten van je hond. Een hond heeft structuur en duidelijkheid nodig maar tot op zekere hoogte ook de ruimte om te kunnen genieten samen met zijn of haar baasje...
Het is natuurlijk beter als iedereen dezelfde regels aanhoudt en hetzelfde doet, maar als jullie niet op éénzelfde lijn zitten, dan is de enige goede raad die ik je kan geven je eigen ding te doen (en misschien hier en daar toch ook iets op te pikken van anderen hun omgang met de hond).

Offline Erik en Pascale

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 582 HV-Punten
« Reactie #21 Gepost op: juni 07, 2013, 23:10:30 »
Daar ga ik niet helemaal mee akkoord, Ik.
Als marie van den ene wel en van den andere niet op de mat mag bijvoorbeeld. Ik wil niet dat ze op de mat komt, ik weet dat ze binnen de kortste keren één poot, dan 2 en na 5 tellen 4 poten op de zetel zet. Ik kreeg het er moeilijk uit, dus ik heb haar gewoon van de mat verbannen.
Moet van de huisgenoten niet, maar wel van hun *tuut* maken dat Marie hen stoort...
Verbeter de wereld, begin bij jezelf

Offline Neverever

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 440 HV-Punten
  • Just me and the dog
« Reactie #22 Gepost op: juni 07, 2013, 23:22:00 »
Hier worden geen honden tegen de muur gekletst, want dan klets ik hén tegen de muur :hmpf: Ik weet wel wat je bedoelt hoor :happywink:
De eerste stap is gezet : GIJ gaat mee met de honden wandelen en fatsoenlijk! Hij deed het nog ook :vuistje:

Go Pascale (ik vermoed toch dat jij dat bent)  :cheer:

Ik was hier al boos in jouw plaats  :vuistje:

Offline Ik

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 1038 HV-Punten
« Reactie #23 Gepost op: juni 08, 2013, 12:07:37 »
Ik begrijp wat je wil zeggen. Ik zeg ook helemaal niet dat het optimaal is hé als iedereen iets anders doet. Het is natuurlijk altijd beter dat iedereen op eenzelfde lijn zit en hetzelfde verbiedt en toelaat. Echter, als jullie niet op één lijn zitten en niet op één lijn raken... tja, dan heb je weinig andere keuze dan gewoon zelf duidelijke grenzen aan te geven aan Marie, je eigen ding te doen en anderen het ook maar te laten uitzoeken en in de fout te laten gaan. Mensen leren ook uit hun fouten en leren ook van elkaar. Als je gezin ziet dat Marie bepaalde dingen voor jou wel doet of niet doet bij jou wanneer je dat niet wil, terwijl het hen niet lukt Marie te laten luisteren, dan zullen ze misschien wel willen luisteren naar jou raad. Bovendien kan je zelf misschien ook iets leren van jou gezin in de omgang met Marie. Het werkt immers in twee richtingen. Ikzelf heb bij mijn hond zo geleerd hem soms toch wat vrijer te laten. Ik ben soms té strikt naar hem toe, verlang te veel van hem waardoor hij stress krijgt. Van hoe anderen met hem omgingen heb ik geleerd soms wat losser met hem om te gaan. Niet zo los als zij misschien (want zij zijn naar mijn mening vaak te los), maar wel losser. 
Het is moeilijker om bepaalde dingen aan te leren. Mijn ervaring is daarentegen dat het niet onmogelijk is.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal