collapse

ZOOBIO.BE

Flexadin by Vetoquinol.

Auteur Topic: Dit is niet leuk meer  (gelezen 715 keer)

Offline Linda G.

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Dit is niet leuk meer
« Gepost op: juli 14, 2018, 12:10:49 »
Toen we enkele maanden geleden onze DH adopteerden was ik zo blij. Na meer dan een jaar zonder hond, eindelijk terug een kammeraad in huis.
Tygo, amper drie maand zat vol puppystreken. Maar het ging vrij goed.
De zindelijkheidstrain ing verliep wat moeilzaam, hij was nogal vernielzuchtig. Mar een erg lief karakter.
Nu is hij bijna een jaar oud. En het gaat van kwaad naar erger.
elke dag als ik van het werk thuiskom heb ik twee uur werk om de boel op te ruimen.
Deze morgen bijvoorbeeld was ik voor drie uur weg.
Voor ik wegging heb ik nog even met hem buiten gespeeld, vers eten en drinken gegeven en zijn bal moet snoepjes gevuld..
Toen ik thuiskwam was de ravage niet te overzien. De vuilbak was leeggehaald, hij had een fles spuitwater en twee blikjes cola uit de garage gehaald en die in de living kapot gebeten.
Zijn drinkbak is stuk gebeten, maar zijn eetbak was nog vol.
Toen ik binnenkwam zat hij op zijn kussen, tussen mouse van een ander kussen dat hij had opengescheurd, daar was hij blijkbaar nog mee bezig toen ik binnenkwam.
Ik heb eens goed gevloekt op hem en meteen legt hij zijn oren plat, kijkt de andere kant uit en begint hij heel zijn kussen onder te plassen, inclusief zijn poten.
Ik neem de restanten van het kapotte kussen weg, ga naar de keuken om het in de vuilbak te gooien en hij volgt me. Ik had er genoeg van, met een strenge nee, stuur ik hem terug naar zijn plaats en wijs ondertussen die richting uit. Als reactie ontbloot hij zijn tanden en springt naar mijn hand. Hij raakt me niet aan op zo een moment, maar ik hoor wel zijn tanden opeen slaan.
Ik zet een stap in zijn richting, dan draait hij zich om en gaat naar zijn plaats.
Elke dag is het weer hetzelfde ritueel.
De kinderen willen geen vrienden meer meebrengen omdat de hond te opdringerig is. Hij blijft maar opspringen, aan de kleren trekken en plast alles en iedereen onder als er iemand vreemd binnenkomt.
Zijn de kinderen alleen thuis met hem dan kunnen ze niet eens rustig in de zetel zitten. Tygo komt in hun enkels bijten, springt bovenop hun, steelt hun schoenen. Als ze boos worden begint hij te blaffen.  Alsof het allemaal een spelletje is.
Buiten aan de leiband is het een droomhond. Hij loopt mooi naast mij, negeert andere honden, zolang de mensen hem niet aanhalen laat hij iedereen gerust. Maar thuis is het een monster.
Ik denk er nu over om een bench aan te schaffen, al heb ik nog nooit een hond in een bench hoeven stoppen. Maar ik ben bang dat hij er dan teveel gaat inzitten. 8 uren om te slapen en negen uren terwijl ik ben gaan werken. Ik vrees dat de kinderen hem erin gaan laten zitten zolang ik niet thuis ben.
Aan castreren heb ik ook al gedacht, maar gaat dat helpen tegen vuilbakken leegmaken og flessen open bijten ?
Iedereen in huis heeft eigenlijk genoeg van tygo. En niemand wil nog iets uitproberen. Maar ik weet ook dat een DH tot 18 maand nodig heeft om volwassen te worden en ik wil hem ergens nog wel een kans geven, al moet ik toegeven dat ook mijn geduld begint op te raken.
Iemand die kan zeggen wat we nog kunnen proberen, want momenteel zie ik het echt niet meer zitten.

Offline schnauzerfan

• hondenvriend pro
  • *
Re: Dit is niet leuk meer
« Reactie #1 Gepost op: juli 14, 2018, 12:20:18 »
Ik zal wel iedereen over me heen krijgen, maaf zo'n jonge hond 9u alleen.........is dat niet vragen om problemen? Sommigen zullen er minder last van hebben, maaf blijkbaar heb jij een heel energiek beestje. En de bench zal ervoor zorgen dat hij niks kan stukbijten, maar aan de emotie wordt niks veranderd. Is er geen mogelijkheid voor deeltijdse oppas, of iemand die halverwege zich eens met hem bezighoudt?

Offline Linda G.

• *
« Reactie #2 Gepost op: juli 14, 2018, 12:25:42 »
Hij zit geen negen uur alleen hoor. Ik ben negen uur van huis weg als ik ga werken. Mijn vriend heeft andere uren en die is al twee uur voor mij thuis.
Mijn oudste dochter heeft pas les vanaf 11 uur, die is dus bijna de hele ochtend thuis.
In principe is hij alleen thuis van 11 tot 14 uur.
Maar ik ben bang dat zij hem makkelijk in de bench gaan laten zitten.

Offline Linda G.

• *
« Reactie #3 Gepost op: juli 14, 2018, 12:28:11 »
Het vernielen doet hij niet alleen als hij langere tijd alleen zit. Soms ga ik even naar de bakker, kom ik na 10 minuten terug thuis en is hij al flink bezig geweest.
Soms wacht hij zelf niet tot ik weg ben. Dan ben ik aan het strijken in de living en komt hij met een lege melkfles aandraven die hij uit de pmd zak heeft gehaald.

Offline sepke

• *
« Reactie #4 Gepost op: juli 14, 2018, 12:49:59 »
Als je geen bench wil, beperk hem dan eens in ruimte. Waarom moet hij EN in de keuken EN in de Garage EN in de living kunnen? Zet hem daar waar hij het minst kan aanrichten.

En idd, ik denk dat hij zich wat verveelt... en met bv een lege melkfles, dat is lekker EN hij krijgt wel aandacht, want ik ga ervanuit dat hij die moet afgeven?

Ik zou hem ook niet opjutten (spelen) als je hem vlak erna alleen laat.

En wat dat knappen naar jou betreft... Ik denk dat je mss best eens iemand laat komen, want er lijkt wel meer 'fout' te zitten. Hij heeft blijkbaar echt niet goed geleerd hoe met mensen om te gaan.

Offline Perdita

• *
« Reactie #5 Gepost op: juli 14, 2018, 12:50:54 »
Welke beweging en mentale uitdagingen krijgt hij?
En leer je hem ook rust aan?
Als je hem die dingen leert, ben je ook meer een echte "baas" voor hem, en zal het wss ook niet meer voorvallen dat hij zijn tanden laat zien. Want op die manier wordt je een team en krijg je automatisch respect van je hond.
En omgekeerd ook, jijzelf gaat hem liever zien en respecteren, en daardoor eventueel verkeerd gedrag in de juiste context plaatsen. Nu zijn jullie allebei gefrustreerd, en jij ziet enkel de negatieve kanten aan het hebben van een hond.

Het lijkt mij geen abnormaal gedrag, maar wel het gedrag van een puberhond die zich verveelt en geleerd heeft hoe hij aandacht kan krijgen.

Leer hem truukjes (dat kunnen je kinderen ook). Ga fietsen met hem, of wandelingen waar hij veel kan snuffelen. Laat hem spelen met honden die je kan vertrouwen, enz.
Ga je naar een hondenschool met hem? niet dat het een must is, maar het is een fijne mentale uitdaging voor jullie.
Maar leer hem ook dat hij rustig hoort te zijn. Nimue kreeg amper vrijheid in huis als pup; die was aan mij vastgemaakt met een leiband. In de tuin kon ze doen wat ze wilde, en ik deed verder ook heel veel met haar. Maar in huis heerst er rust. Dat was toen vooral voor mijn katten te sparen en te laten wennen, maar ik zou het terug zo doen.

Helaas vrees ik dat je gaat teleurgesteld zijn als je denkt dat het tot zijn 18 maanden gaat duren. Een herder (enfin, alle rassen denk ik) is mentaal niet volwassen op anderhalf jaar.

Offline Linda G.

• *
« Reactie #6 Gepost op: juli 14, 2018, 13:22:05 »
BeWeging varieerd een beetje van dag tot dag.
Gemiddeld ga ik smorgens een half uurtje met hem naar buiten. Dan spelen we vooral met zijn bal. Daarna terug naar binnen, krijgt hij eten en blijf ik nog ongeveer een half uur thuis voor ik vertrek. Als ik van mijn werk thuiskom gaan we nog eens spelen, daarna zorg ik voor ons eten, en daarna gaan we wandelen. Als het mooi weer is gaan we naar de speelweide, maar daar ben ik nog nooit een andere hond tegen gekomen. Is het minder mooi weer dan is het een een toertje in het park. Thuis gekomen krijgt hij zijn eten en dan blijf ik nog een uurtje beneden naar tv kijken. Op zo'n momenten ligt hij naast mij op zijn kussen. In de weekends gaan we in de namiddag meestal in de stad wandelen. Dat vindt hij het leukst. Veel mensen. Vooral toeristen, veel kindjes, andere honden, paarden.
Enkele weken geleden heb ik hem een bal gekocht om snoep of brokken in de toen.
Nog geen vijf minuten heeft het geduurd of hij had door hoe het werkte. Rollen ging te traag. Hij pakt de bal in zijn muil en schudt ermee. De brokken vliegen dan in het rond, maar hij is dan wel even bezig om ze allemaal te gaan zoeken.
En Perdita, je slaat de nagel op de kop. Momenteel zien we enkel de negatieve kanten en irriteerd hij ons.
Maar hij kan ook ontzettend lief en grappig zijn. Hij is verzot van jonge katjes. En we hebben momenteel kuikentjes in de living. Daar is hij zooooo lief en zacht mee.
We kunnen ook enorm lachen met zijn rare eetlust. Zo lust hij geen rijst, pasta of aardappels. Maar hij is verzot op gestoofd witloof, asperges komkommer. En gisteren heeft hij voor de eerste keer mosselen gegeten. Dat was een succes, hoewel hij de mosselgroentjes even lekker vond. De frieten heeft hij laten liggen, maar dat had ik wel verwacht.

Offline Yoicka

• *
« Reactie #7 Gepost op: juli 14, 2018, 13:48:05 »
Ik ben het eens met Perdita :yes: Zeker genoeg fysieke én mentale uitdaging geven, maar ook leren rustig zijn in huis. Maar zeker ook die mentale aspecten zijn toch belangrijk. Niet alleen voor rust in zijn koppie, maar ook gewoon om op een leuke manier samen bezig te zijn :yes: Zo'n bal is leuk voor hem, hij is er even mee bezig, maar dat doet hij wel alleen, dus dat is vooral handig als je hem even apart wilt bezighouden. Dus ik zou proberen om samen echt denkspelletjes etc te doen, dat zal jullie band ook alleen maar ten goede komen!

En dan idd in een ruimte zetten waar hij zo weinig mogelijk kapot kan doen, desnoods zelfs geen kussen geven om op te liggen de eerste tijd.. (en nee dat is niet zielig, die van mij liggen bijna meer op de grond dan op hun kussens)

Probeer vooral ook uit die negatieve cirkel te komen, succes ermee! :thumbs:

Offline tara

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #8 Gepost op: juli 14, 2018, 16:16:01 »
Jullie hebben een "werkhondje" in huis.
Dus niet alleen wandelen,maar ook voldoen aan zijn drang om te werken.
Leer hem speuren, kunstjes,hoopers, wat kinderen ook leuk gaan vinden om te doen.
Laat hem mee helpen opruimen,leer hem apporteren.
Dan ga je merken, dat er meer rust in zijn kopje gaat komen,meer voldaan gevoel.
En inderdaad, een herder heeft tijd nodig om volwassen te worden, reken maar tot tweeenhalf jaar.

Offline Neverever

• *
  • Just me and the dog
    • Quincy's Website
« Reactie #9 Gepost op: juli 14, 2018, 16:30:57 »
Ik sluit me aan bij de anderen, ik merk aan Quincy goed hoe ik haar kan bezig houden met commando's geven, trucjes aanleren, haar taken geven.
Om een voorbeeld te geven: wil je haar aanlijnen dan is ze zo enthousiast dat ze rondjes gaat lopen om je heen en dan kan je haar moeilijk aanlijnen, dan lijkt het wel alsof ze met je voeten rammelt. De oplossing is een simpele zit en blijf, dan is ze heel fier dat ze een opdracht kreeg en dan voert ze die ook uit en blijft zitten tot ze is aangelijnd en ze een 'ok' krijgt. Om maar iets banaals aan te halen.
Hoe meer trucjes en commando's ik gebruik, hoe meer ik communiceer met haar, hoe dichter we bij elkaar staan.
Met de clicker aan de slag gaan is heel leuk!  Gewoon op een positieve manier allerlei dingen aanleren, met beloningswoordje of clicker en je gaat een heel andere hond krijgen.
Op youtube zijn heel wat leuke kanalen te vinden met tutorials van hoe je bepaalde trucjes kan aanleren, ik heb daar veel van geleerd.

Offline Tinne1990

• *
« Reactie #10 Gepost op: juli 14, 2018, 16:56:03 »
Volwassen op 18 maanden? Bruno was het pas rond zijn 3,5 jaar... veel grote honden hebben echt tijd nodig om uit te groeien en mentaal volwassen te worden.

Offline Tinne1990

• *
« Reactie #11 Gepost op: juli 14, 2018, 17:05:03 »
Ik vrees dat je hond veel te weinig uitgedaagd wordt. Ze hebben beweging nodig, maar willen ook werken. En dat kan heel simpel.

- hersenwerk: snuffelmat, puzzels oplossen,...
- trucjes aanleren, en dat mogen gerust 'handige' dingen zijn: een deur dicht duwen, licht aan/uit doen op vraag, een zakdoekje geven wanneer je niest, je pantoffels aangeven, 'verloren' voorwerpen zoeken (bijvoorbeeld sleutels), zijn speelgoed opruimen,...
- op wandeling oefeningen doen: houdingen op een bankje, ergens over springen, rond een paaltje of boom draaien, over een balk of boomstam lopen,...

Offline Sedde

• *
« Reactie #12 Gepost op: juli 14, 2018, 17:06:59 »
Ken je hem geen mooie buitenren maken waar hij in kan als jullie weg zijn?
Je gaat er echt voor moeten zorgen dat hij gewoon de kans niet meer heeft om rottigheid uit te halen als jullie weg zijn, je moet die negatieve spiraal doorbreken.

Als je thuis komt, ziet dat hij dingen stuk heeft gebeten en dan begint te grommelen op hem, gaat hij alleen maar in de war zijn. Zorg er gewoon voor dat je niet meer negatief moet zijn tegen hem als je thuis komt, zorg dat hij geen dingen kan mis doen.

Offline Linda G.

• *
« Reactie #13 Gepost op: juli 14, 2018, 17:27:12 »
Een buitenren als je geen tuin hebt gaat nogal moeilijk zijn.
Ik besef wel dat ik minder met hem bezig ben dan vroeger met mijn koningspoedels. Jadore kon zit, lig, dicht, ronddraaien, dood spelen,buigen, dansen, spreken, boeren laten,kruipen enz. Eender wat we lieten vallen raapte ze op voor ons.
Tygo kan zitten, pootje geven high five, blijf, dicht, volg.
Ik merk wel dat een koningspoedel veel makkelijker is om iets aan te leren dan een duits. Allee, toch de onze. Jadore moest maar twee keer iets zien en ze kon het .
Het heeft me weken gekost voor tygo door had wat het woord zit wou zeggen.
Wat ik eigenlijk bedoelde met op 18 maand volwassen is dat rond die leeftijd dat puppy gedrag er een beetje uitgaat. Zo was dat toch met mijn eerdere duitse herders. Als ik me dat goed herrinner, want dat is alweer een hele tijd geleden.

Offline tara

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #14 Gepost op: juli 14, 2018, 19:15:18 »
Een buitenren als je geen tuin hebt gaat nogal moeilijk zijn.
Ik besef wel dat ik minder met hem bezig ben dan vroeger met mijn koningspoedels. Jadore kon zit, lig, dicht, ronddraaien, dood spelen,buigen, dansen, spreken, boeren laten,kruipen enz. Eender wat we lieten vallen raapte ze op voor ons.
Tygo kan zitten, pootje geven high five, blijf, dicht, volg.
Ik merk wel dat een koningspoedel veel makkelijker is om iets aan te leren dan een duits. Allee, toch de onze. Jadore moest maar twee keer iets zien en ze kon het .
Het heeft me weken gekost voor tygo door had wat het woord zit wou zeggen.
Wat ik eigenlijk bedoelde met op 18 maand volwassen is dat rond die leeftijd dat puppy gedrag er een beetje uitgaat. Zo was dat toch met mijn eerdere duitse herders. Als ik me dat goed herrinner, want dat is alweer een hele tijd geleden.

Elke hond is anders. Ik heb nu mijn vijfde witte herder, en toch zit er een groot verschil op.De ene leert snel, de andere heeft meer tijd nodig. Dat maakt het net zo leuk. Verschillende typetjes,met hun eigenheid.
Ik zou vooral werken op rust, en van daaruit leuke dingen met hem gaan doen.Zoals hier al is aangegeven. Laat hem werken voor zijn kost, daar maak je hem gelukkig mee en gaat hij veel rustiger worden.

Offline Linda G.

• *
« Reactie #15 Gepost op: juli 14, 2018, 19:24:36 »
Ik heb hier vandaag al een aantal tips gekregen die ik de komende weken ga proberen toepassen.
Vandaag al twee gedaan.
Eerst zijn we samen naar het skate park gegaan. Het loopt daar vol konijntjes. Dus aan de lange lijn heeft hij een uur mogen zoeken naar konijnen. Hij heeft er geen gevonden, maar er was veel te snuffelen.
Daarna heb ik een spelletje met hem gespeeld. Drie omgekeerde bekers en hij moest het snoepje vinden.
Eerst makkelijk met een stuk kaas eronder. Eens hij de bedoeling door had met gewone brokjes.
Tja, lang hebben we niet kunnen spelen. Hij duwde elke keer direct het juiste potje omver. Maar hij is wel positief beloond geweest.

Offline Majaken

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #16 Gepost op: juli 15, 2018, 07:54:43 »
Raad kan ik niet geven, zou gek worden van zo'n hond, hoop dat je een oplossing vind

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #17 Gepost op: juli 15, 2018, 11:19:38 »
Ik heb hier vandaag al een aantal tips gekregen die ik de komende weken ga proberen toepassen.
Vandaag al twee gedaan.
Eerst zijn we samen naar het skate park gegaan. Het loopt daar vol konijntjes. Dus aan de lange lijn heeft hij een uur mogen zoeken naar konijnen. Hij heeft er geen gevonden, maar er was veel te snuffelen.
Daarna heb ik een spelletje met hem gespeeld. Drie omgekeerde bekers en hij moest het snoepje vinden.
Eerst makkelijk met een stuk kaas eronder. Eens hij de bedoeling door had met gewone brokjes.
Tja, lang hebben we niet kunnen spelen. Hij duwde elke keer direct het juiste potje omver. Maar hij is wel positief beloond geweest.

:thumbs: je bent nu bezig met hersenwerk, ik vind het leuk om doen en mijn hond vindt het ook leuk, wat ik o.a. een plezant spelletje vind is, ik neem een bal (of ander voorwerp waar mijn hond graag mee speelt) loop ermee een parcours af waarbij ik in het voorbijgaan verschillende voorwerpen mee aantik , daarbij laat ik de bal op of onder een van die voorwerpen achter (zonder dat hij ziet waar)  maar loop nog een tijdje door alsof ik die bal nog vast heb, daarna krijgt de hond het commando "zoek", ideaal als je dat buien kan doen, maar in huis kan het uiteraard ook wel. Ook de flessen gevuld met snoepjes die de hond moet laten kantelen om zichzelf te belonen is een leuk spelletje en niet moeilijk te realiseren, ik ben dus ook voorstander van hersenspelletjes om een hond mentaal moe te krijgen, veel succes  Hier met een enkele fles, maar je kunt er zo verschillenden hangen, gewoon ijzer draadje spannen tussen tafelpoten of ander meubel

Offline Linda G.

• *
« Reactie #18 Gepost op: juli 15, 2018, 11:35:01 »
Flesse hou ik liefst uit zijn buurt. Hij steelt violle flessen en bijt die open. Dus ik denk dat het geen goed idee is om hem toe te laten met lege flessen te laten spelen.
Deze morgen was de living nog in orde. Daarna ben ik naar het penion gaan werken, ongeveer vier uur weg geweest. En hij had enkel een lege envelop verscheurd.
Ik heb hem enthousiast begroet en we zijn even buiten gaan spelen.

Offline Neverever

• *
  • Just me and the dog
    • Quincy's Website
« Reactie #19 Gepost op: juli 15, 2018, 12:28:25 »
Heel simpel, maar echt superleuk: commando zoek aanleren bv. door als je op wandel gaat soms eens snoepjes in het gras te laten vallen, dan zoek te zeggen en hem de snoepjes laten zoeken.Als je ziet dat hij 'zoek'  doorheeft,  dan binnen in huis snoepjes verstoppen.
Ik doe soms zo een paar rondjes snoepjes zoeken in huis, geweldig vindt Quincy dat : zo geweldig dat ze geduldig gaat wachten in het kleine gangetje tot ik klaar ben met verstoppen (met het commando 'blijf')  terwijl ze normaal het helemaal niet zo tof vindt om in zo een kleine ruimte te zitten.
In het begin ga je een beetje moeten helpen, maar na een tijd zal je zien hoe je hond echt zijn neus gaat gebruiken en het hele kot afsnuffelt, dat is fantastisch om te zien.

Het hoeft allemaal zo ingewikkeld niet te zijn.
Je kan het geleidelijk aan moeilijker maken en bv. ook ergens een superbeloning verstoppen, zoals een snoepjes bal of een gevulde kong ofzo.
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2018, 12:34:42 door Neverever »

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal