collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Commando "BLIJF"  (gelezen 1790 keer)

Offline happy sneeuwklokje

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 416 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Commando "BLIJF"
« Gepost op: mei 10, 2013, 22:50:11 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hoe leer je je hond om te "blijven"? Ze moet niet uren stokstijf op dezelfde plaats blijven maar bvb wel een kwartiertje of zo. Lijkt me gewoon makkelijk. Nu doe ik haar liggen en dan ligt ze maar ze blijft maar 2-3' liggen... Dus: hoe leer ik aan dat ze dat langer doet?

Offline veerleke

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 967 HV-Punten
Re: Commando "BLIJF"
« Reactie #1 Gepost op: mei 10, 2013, 22:51:54 »
stap per stap de tijd opbouwen  :happywink:

Offline Erik en Pascale

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 582 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: mei 10, 2013, 23:09:08 »
Stillekes aan opbouwen. Ik ben geen straffe in het opvoeden van honden (zacht uitgedrukt) maar 'blijf' kent m'n boxer wel.
Geleerd op de hondenschool. Met snoepjes. En iedere keer een stapje meer achteruit zetten en meer tijd tussen 2 snoepjes laten.
Mijn hond blijft ook geen uur zitten ze. Maar een kwartier lukt echt wel. Behalve als er bezoek is. Dan heeft ze geen oren, en het bezoek (ng altijd, ze is 10 maand) natte voeten...
Verbeter de wereld, begin bij jezelf

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: mei 10, 2013, 23:15:35 »
met een 'vrij-commando'. zolang je hond dat niet heeft gehoord moet hij blijven waar hij is  :wink: en idd opbouwen
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline koenv

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 313 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: mei 10, 2013, 23:31:38 »
Denk er wel aan dat het commando "blijf", anders is dan het commando "wacht". Als je dit gaat gebruiken natuurlijk.

Offline evie

• *
  • 3455 HV-Punten
  • waasland
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2013, 23:40:32 »
tgoh een kwartier 'blijf'
Ik zou een oefening los zien van rustig op je plaats blijven liggen en dus gewoon het laatste opbouwen  (dat kan je initieel beginnen met een blijf oefening maar dat zou ik niet doen)
gewoon rustig zijn op plaats belonen

Offline DarkWolf

• *
  • 1205 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: mei 11, 2013, 00:39:11 »
Begincommando geven (zit/liggen/staan)
Dan commando blijven
Er eerst naast blijven staan, een paar seconden wachten en belonen. Tijd opbouwen en dan pas op afstand beginnen werken.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2013, 13:49:59 door DarkWolf »

Offline orpheum

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: mei 11, 2013, 02:11:48 »
Waar wil je dat ze die blijf doet ??
Als ze een kwartiertje moet blijven liggen in huis kan je er steeds dezelfde routine rond opbouwen.  Zo wordt het voor de hond veel sneller duidelijk.
Op straat is dit dan weer wat moeilijker.
En inderdaad een vrij-commando is duidelijker naar de hond in mijn opinie.
Dus, waar/wanneer verwacht je net die blijf ??
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2013, 02:13:20 door orpheum »
Een mening is gelijk een kont.  Iedereen heeft er één, maar de één is al beter gevormd dan de andere !!

Offline TASHAtje

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: mei 11, 2013, 08:48:10 »
Ik heb dat geleerd eerst niet te ver weg staan,en hem vrij snel terug bij mij roepen.
Daarna gewoon de afstand langer gemaakt en de tijdsduur.. tot ik ook uit het zicht kon verdwijnen.

Als ze op haar plaatsje moet blijven leer je mss het beste het commando plaats?
Dan kan je haar gemakkelijk naar haar plaats sturen.

Offline happy sneeuwklokje

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 416 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: mei 11, 2013, 14:39:58 »
Ik heb dat geleerd eerst niet te ver weg staan,en hem vrij snel terug bij mij roepen.
Daarna gewoon de afstand langer gemaakt en de tijdsduur.. tot ik ook uit het zicht kon verdwijnen.

Als ze op haar plaatsje moet blijven leer je mss het beste het commando plaats?
Dan kan je haar gemakkelijk naar haar plaats sturen.
Dat kent ze la en doet ze ook heel goed. Maar ze blijft er niet liggen en dat zou ik dus willen aanleren. Bvb terwijl ik stofzuig of tijdens onze maaltijd.

Offline TASHAtje

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: mei 11, 2013, 15:29:28 »
Dat kent ze la en doet ze ook heel goed. Maar ze blijft er niet liggen en dat zou ik dus willen aanleren. Bvb terwijl ik stofzuig of tijdens onze maaltijd.

Gewoon elke keer terugsturen dan.. in het begin maar enkele seconden,goed belonen,en dan langer en langer.. in het begin nog niet uit het zicht verdwijnen.
Allé,zo heb ik het bij Rex toch gedaan,en hij kan dat heel goed. Hij heeft geen bench ofzo,als ik poets moet hij in zijn mand,en daar komt hij niet uit tot ik zeg dat het mag (dat de vloer dus terug droog is  :lol: )

Mari

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 11, 2013, 17:25:21 »

Een hond in de aanleer van de blijf oefening bij je roepen is zowat het slechtste wat je kan doen want je motiveert hem er bijna mee om te komen....

Offline TASHAtje

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: mei 11, 2013, 17:58:33 »
Een hond in de aanleer van de blijf oefening bij je roepen is zowat het slechtste wat je kan doen want je motiveert hem er bijna mee om te komen....

Het is me nochtans wel heel goed gelukt  :wink:

Mari

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 11, 2013, 18:14:25 »
De aard van de hond zal waarschijnlijk wel een grote rol hebben gespeeld. Een tempramentvolle hond zal het als een spelletje opnemen...

Offline Ien

• *
  • 845 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: mei 11, 2013, 18:14:48 »
Het is me nochtans wel heel goed gelukt  :wink:

Is nochtans iets wat bij heel wat honden het effect heeft wat Mari aanhaalt. Als dat het geval is haal je je hond best altijd op op zijn "blijf" plaats.

Ik dacht eigenlijk af = af en zit = zit, tot je een "vrij" geeft, of een ander commando. Is dan die "blijf" eigenlijk nodig?  :denk: (ik heb de "blijf" ook aangeleerd hoor  :happywink:, net als de "wacht")

♥♥♥Basko♥Angel♥Kane♥♥♥

Offline TASHAtje

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: mei 11, 2013, 18:16:44 »
De aard van de hond zal waarschijnlijk wel een grote rol hebben gespeeld. Een tempramentvolle hond zal het als een spelletje opnemen...

En hoe is jou ervaring dan?
Mss is eerst jezelf voorstellen? Is verplicht trouwens  :wink:

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: mei 11, 2013, 18:35:32 »
Is nochtans iets wat bij heel wat honden het effect heeft wat Mari aanhaalt. Als dat het geval is haal je je hond best altijd op op zijn "blijf" plaats.

Ik dacht eigenlijk af = af en zit = zit, tot je een "vrij" geeft, of een ander commando. Is dan die "blijf" eigenlijk nodig?  :denk: (ik heb de "blijf" ook aangeleerd hoor  :happywink:, net als de "wacht")

is ook het meest logische imo  :denk:

heb ooit ook blijf en wacht moeten aanleren. ondertussen gebruik ik die in een totaal andere context (wachten en blijven zijn niet meer aan een bepaalde houding gekoppeld, wel aan een bepaalde plaats waarop ze moeten blijven)
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline an

• hondenvriend pro
  • *
  • 90 HV-Punten
    • Echtenhof, bouviers en corgi's
« Reactie #17 Gepost op: mei 11, 2013, 19:10:53 »
is ook het meest logische imo  :denk:

heb ooit ook blijf en wacht moeten aanleren. ondertussen gebruik ik die in een totaal andere context (wachten en blijven zijn niet meer aan een bepaalde houding gekoppeld, wel aan een bepaalde plaats waarop ze moeten blijven)

Bij mij is dat "daar blijven", als ik bv de post ga halen mogen ze niet mee tot aan "t straat, dan moeten ze 10 m op de oprit wachten tot ik terugkom.  En de houding mogen ze dan zelf kiezen. 

Bij mij is 'wachten" daar blijven tot ik roep, "blijven" is daar blijven tot ik terugkom.

Blijfoefening is altijd terug naar de hond gaan, nooit de hond roepen.  Zo breng je rust in de hond, en duidelijkheid.  Als je hem roept na de oefening kun je al niet echt goed belonen voor het blijven, en breng je onrust, hij ligt dan immers gespannen te wachten tot je gaat roepen, en is veel minder ontspannen dan wanneer hij weet dat er nu niks meer gebeurt voor je hem terug ophaald.

Mij lijkt het niet zo simpel om een hond een kwartier te laten blijven, terwijl je ondertussen vanalles aan het doen bent.  Dan zou ik me er niet druk om maken, en de hond buiten zetten of in een bench, als ik geen tijd voor hem had.

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: mei 11, 2013, 19:28:43 »

Mij lijkt het niet zo simpel om een hond een kwartier te laten blijven, terwijl je ondertussen vanalles aan het doen bent.  Dan zou ik me er niet druk om maken, en de hond buiten zetten of in een bench, als ik geen tijd voor hem had.

Ik vind dat dus ook echt niet zo simpel. Zelfs Hidde heeft het daar moeilijk mee, terwijl ik nu toch kan zeggen dat het best een gehoorzame hond is. Op de HS kan ze als oefening zonder problemen blijven, maar dat is in een trainingssituatie en dat is idd toch heel anders dan thuis in een vrije situatie.

Offline TASHAtje

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: mei 11, 2013, 19:33:27 »
Dan heb ik een hele gemakkelijke hond blijkbaar,want Rex kan wel in zijn mand blijven tot alles droog is.
En het is dan blijkbaar ook nog eens op de foute manier aangeleerd..
Het werkte bij Rex heel goed op deze methode dus ik klaag niet   :mrgreen:

(Ik ben wel vergeten bij te zetten dat nadat hij de bepaalde tijd in zijn mand bleef liggen,ik hem een snoepje ging brengen,terug naar mijn plaats,en dan roepte ik hem tot bij mij,zo leren wij op de HS ook de onderbreking aan)

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal