collapse

Auteur Topic: Commando 'af' of 'los' aanleren  (gelezen 258 keer)

Offline Freya13

• begonnen hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Commando 'af' of 'los' aanleren
« Gepost op: mei 15, 2019, 11:05:25 »
We hebben sinds een tijdje een hond die geregeld bij ons verblijft omdat haar baasjes een hele drukke baan hebben, en ik ben vaak thuis, en heb een grote tuin en ook een jonge hond. Het gaat om een labrador van iets meer dan een jaar. Ze kan heel goed opschieten met ons, en met onze twee honden, en het is alles bij elkaar een heel fijn beest.

Eťn probleem: ze pikt vanalles. Als er iets binnen handbereik (tandbereik) ligt, dan heeft ze het mee. En vooral: ze geeft het ook niet meer af. Ze vindt het een fantastisch spelletje. Dus zover zijn we al: jagen helpt niet, want dat vindt ze leuk, maar omkopen (ruilen voor een speeltje of een snoepje) lukt ook niet. Ze gaat behoorlijk ver. Zo heeft ze onlangs een handschoen ingeslikt omdat ze die niet wilde afgeven (gelukkig bij haar baasje, niet bij mij  :shock:)

Nu dacht ik om te proberen haar het commando 'los' aan te leren. Want ik vrees een beetje dat dit in de toekomst echt eens tot problemen gaat leiden. Maar hoe begin je daaraan? Mijn eigen hond had dit snel door: ruilen voor een snoepje, samen met het woord 'los' en na een paar keer had ze de link gelegd. Maar hoe pak je het aan bij een hond die dit niet wil? Heeft iemand ideeŽn?

Offline chanelle

• begonnen hondenvriend
  • *
Re: Commando 'af' of 'los' aanleren
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2019, 12:10:04 »
Ruilen met iets wat veel interessanter is dan wat ze gepikt heeft. Ik leer bv. hun bal te lossen door een andere bal aan te bieden, niet echt geven maar met dat balleke gaan zwaaien als sein voor een spelletje. Dan wordt die 2de bal plots interessanter dan de eerste bal. ZE gaan de eerste laten vallen en happen naar de 2de. Daar verbind je dan het bevel los aan. 

Offline Larshann

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2019, 22:51:44 »
En wat doet ze ermee als je niets doet ? Doet alsof je het niet ziet ?
dat hielp bij mijn kleine dief  :vuistje: ze deed het vooral om mijn reactie, als ze die niet krijgt laat ze het na een aantal minuten gewoon ergens liggen..
toen dat goed ging, ben ik beginnen vragen om het gepikte voorwerp te gaan halen voor mij dan dat werd dan beloond. Nu komt ze dus wel ruilen  :mrgreen:

Online runa

• verslaafde hondenvriend
  • *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2019, 01:44:43 »
Ik zou weinig aandacht schenken aan haar en het gepikte voorwerp maar zelf wel iets nemen dat ze heel interessant vind (zal een beetje zoeken zijn, het moet minstens even belangrijk zijn als het voorwerp dat ze gepikt heeft). Doe alsof je heel gefascineerd bent in wat jij hebt en zorg dat ze dat duidelijk kan zien. Hopelijk raakt ze zo meer geÔnteresseerd in wat jij hebt en kun je uiteindelijk toch ruilen.

Offline Freya13

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2019, 07:30:10 »
De ideeŽn zijn niet slecht, maar jammer genoeg slaagt ze er altijd in om iets te nemen wat (op dat moment) heel belangrijk is zoals de schroevendraaier van mijn klusjesman gisteren, of mijn brillendoos (met bril) de dag voordien. En dan is laten begaan niet echt een optie natuurlijk. En ja het is natuurlijk om reactie uit te lokken, dat weet ik wel. Ik ga dus moeten blijven zoeken naar iets wat ze op zo'n moment nog interessanter vindt :)

Offline maart

• *
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2019, 07:32:07 »
Eventueel tijdelijk een muilkorf aandoen zodat ze 1) geen succes heeft  2) je het gedrag kan doorbreken.  Als je ziet dat ze aanstalten maakt om iets te nemen, kun je haar afleiden en je hebt de kans om gericht op los/vast te trainen.

Offline tara

• *
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2019, 08:03:51 »
De belangrijkste regel is "zorg ervoor dat ze niet in de fout kan gaan".
Dus alles wegleggen, wat niet voor haar is.
Zoals je vb. een biefstuk buiten haar bereik legt,moet je alle spullen buiten bereik leggen.
Het commando ga je aanleren,eventueel aangelijnd.Misschie n neem je ook beter een ander woord, want de huidige commando's werken niet.
Voor de hond is het een spelletje, kwestie van het om te buigen in "ik breng en krijg er iets veel leuker voor in de plaats"

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal