Kan je dat wat meer uitleggen?Ik ben ook begonnen met clicker zonder les daarrond gekregen te hebben, en ik ben nogal onzeker aangelegd.Wie weet maak ik alles gewoon nog veel erger
Levenslang blijven belonen met snoep vind ik ook niet goed, ze zullen nogal een tonnetje hebben op het einde! Ik ga allesinds nog even wachten met de clicker, eerst wat meer info verzamelen, een boek lezen, filmpjes bekijken, demo's... etc.
Ik heb niet heel het topic gelezen, maar toch een kort antwoord. Ik ben met Kibo ook begonnen met de clicheer. Ik vind het zelf een fijne manier van trainen. Het voordeel is, vind ik, dat het geluid steeds hetzelfde klinkt zonder dat het beïnvloed wordt door je stemming of zo. Clickertraining maakt het, vind ik, gemakkelijker om gedrag te gaan shapen. En daarnaast vindt Kibo het ook gewoon een fijne manier van trainen. Ik gebruik zeker niet altijd mijn clicker. Het hangt er een beetje vanaf wat we precies gaan doen / oefenen.
dat heb ik mij dus altijd afgevraagd... waarom mag een hond niet horen hoe je je voelt? ze weten dat toch op basis van je lichaamstaal hoor...
Uiteraard weet een hond dat wel op basis van je lichaamstaal. Het gaat er ook niet om dat je hond niet mag weten hoe je je voelt. Maar wanneer je bv 'goed zo' zegt als je hond iets goed doet, zal dit waarschijnlijk anders klinken afhankelijk van je stemming. Het kan zijn dat je hond net iets heel goed deed, maar dat dit door je intonatie die mede afhankelijk is van je stemming niet zo overkomt op de hond. De manier waarop je iets zegt is vaak belangrijker dan hetgeen je zegt. Met gebruik van de clicker loop je minder het risico dat je stemming invloed heeft op hetgeen je de hond wil aanleren.
die theorie ken ik... maar als je hond het goed doet ben je toch altijd blij? en als je stemming tegen het vriespunt staat dan train je toch gewoon niet? tweede probleem: wat doe je dan met commando's? die klinken toch ook altijd anders, afhankelijk van je stemming?
ik zie toch wel (heel) vaak iets anders hoor.
Als je timing voortdurend fout zit, dan ben je de hond eigenlijk juist iets aan het aanleren wat je niet wil hebben. Of je clickt " er op los", zodat je hond eigenlijk niet weet waarvoor je nu clickt en dan geeft hij het op.Ik zeg niet dat jij dat fout doet he, maar je moet je daarvan wel bewust zijn. Het is heel subtiel, ik klik al vijf jaar (niet bij alle oefeningen) en ik maak ook nog fouten hoor. Maar gelijk hoe, klik = snoepje, ook als baasje zich vergist. Daarom is het zo nuttig dat iemand die het goed kan je dan toch even aanleert.
die theorie ken ik... maar als je hond het goed doet ben je toch altijd blij? en als je stemming tegen het vriespunt staat dan train je toch gewoon niet?
Euhm Als de hond daar eerst een kwart aan een stuk "weigert" de oefening te doen, dan kook ik ze. Daarom dat de clicker voor het aanleren hier wel goed is Ik probeer een zo neutraal mogelijke lichaamstaal aan te nemen (not that easy) maar op z'n minst gaat mijn stem achteraf het belonen niet beïnvloeden.Merja ik moest van mijn GT zelf ook wel kalmeren
T'chuuuut :p Ne eerste hond verkloot je toch (niet? ) En uit mijn fouten leer ik De tweede verkloot ik al wa minder é
Een vriendelijk aaitje, een "Goed zo", een lach naar je hond, een knuffel,... dat zijn toch ook allemaal beloningen? Ik zie vaak dat Polina genoegen neemt met een aaitje als beloning. Uiteraard, het aanleren hebben we altijd met snoepjes gedaan, maar zit kan ze ondertussen goed en als beloning krijgt ze soms nog eens een snoepje, afwisselend met een aaitje en een prijzend "Goed gedaan meisje"
voor je dat op een hond uitprobeert moet je dat op uwe vent testen he
K'ga ne keer clicker voor te lachen en hem snoepje geven, ie ga mij zien komen
en? al uitgetest?