collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Clickertraining  (gelezen 2253 keer)

Offline Loetje

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 393 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Clickertraining
« Reactie #20 Gepost op: oktober 09, 2013, 10:37:21 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Kan je dat wat meer uitleggen?
Ik ben ook begonnen met clicker zonder les daarrond gekregen te hebben, en ik ben nogal onzeker aangelegd.
Wie weet maak ik alles gewoon nog veel erger :oops:
Als je timing voortdurend fout zit, dan ben je de hond eigenlijk juist iets aan het aanleren wat je niet wil hebben. Of je clickt " er op los", zodat je hond eigenlijk niet weet waarvoor je nu clickt en dan geeft hij het op.
Ik zeg niet dat jij dat fout doet he, maar je moet je daarvan wel bewust zijn. Het is heel subtiel, ik klik al vijf jaar (niet bij alle oefeningen) en ik maak ook nog fouten hoor. Maar gelijk hoe, klik = snoepje, ook als baasje zich vergist. Daarom is het zo nuttig dat iemand die het goed kan je dan toch even aanleert.

Offline Anneliesjeehx

• warme hondenvriend
  • *
  • 343 HV-Punten
    • Annelies Boeykens Fotografie
« Reactie #21 Gepost op: oktober 09, 2013, 13:13:04 »
Levenslang blijven belonen met snoep vind ik ook niet goed, ze zullen nogal een tonnetje hebben op het einde!  :vuistje:
Ik ga allesinds nog even wachten met de clicker, eerst wat meer info verzamelen, een boek lezen, filmpjes bekijken, demo's... etc.

Offline wendy hostyn

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #22 Gepost op: oktober 09, 2013, 13:29:04 »
Levenslang blijven belonen met snoep vind ik ook niet goed, ze zullen nogal een tonnetje hebben op het einde!  :vuistje:
Ik ga allesinds nog even wachten met de clicker, eerst wat meer info verzamelen, een boek lezen, filmpjes bekijken, demo's... etc.

ik hoop dan wel voor jou dat je lang uitbetaald wordt voor je werk, ook al heb je veel centjes bij elkaar gespaard  :wink: of als je gratis wil werken mag je altijd voor mij komen werken  :thumbs: met honden net zo... ze doen maar iets omdat het hen iets oplevert...
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Ik

• *
  • 1038 HV-Punten
« Reactie #23 Gepost op: oktober 09, 2013, 13:34:52 »
Ik heb niet heel het topic gelezen, maar toch een kort antwoord.
Ik ben met Kibo ook begonnen met de clicheer. Ik vind het zelf een fijne manier van trainen. Het voordeel is, vind ik, dat het geluid steeds hetzelfde klinkt zonder dat het be´nvloed wordt door je stemming of zo.
Clickertraining maakt het, vind ik, gemakkelijker om gedrag te gaan shapen. En daarnaast vindt Kibo het ook gewoon een fijne manier van trainen.
Ik gebruik zeker niet altijd mijn clicker. Het hangt er een beetje vanaf wat we precies gaan doen / oefenen.

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #24 Gepost op: oktober 09, 2013, 13:44:10 »
Ik heb niet heel het topic gelezen, maar toch een kort antwoord.
Ik ben met Kibo ook begonnen met de clicheer. Ik vind het zelf een fijne manier van trainen. Het voordeel is, vind ik, dat het geluid steeds hetzelfde klinkt zonder dat het be´nvloed wordt door je stemming of zo.
Clickertraining maakt het, vind ik, gemakkelijker om gedrag te gaan shapen. En daarnaast vindt Kibo het ook gewoon een fijne manier van trainen.
Ik gebruik zeker niet altijd mijn clicker. Het hangt er een beetje vanaf wat we precies gaan doen / oefenen.

dat heb ik mij dus altijd afgevraagd... waarom mag een hond niet horen hoe je je voelt? ze weten dat toch op basis van je lichaamstaal hoor...  :mrgreen:
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Ik

• *
  • 1038 HV-Punten
« Reactie #25 Gepost op: oktober 09, 2013, 14:07:40 »
dat heb ik mij dus altijd afgevraagd... waarom mag een hond niet horen hoe je je voelt? ze weten dat toch op basis van je lichaamstaal hoor...  :mrgreen:

Uiteraard weet een hond dat wel op basis van je lichaamstaal. Het gaat er ook niet om dat je hond niet mag weten hoe je je voelt. Maar wanneer je bv 'goed zo' zegt als je hond iets goed doet, zal dit waarschijnlijk anders klinken afhankelijk van je stemming. Het kan zijn dat je hond net iets heel goed deed, maar dat dit door je intonatie die mede afhankelijk is van je stemming niet zo overkomt op de hond. De manier waarop je iets zegt is vaak belangrijker dan hetgeen je zegt. Met gebruik van de clicker loop je minder het risico dat je stemming invloed heeft op hetgeen je de hond wil aanleren.

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #26 Gepost op: oktober 09, 2013, 14:11:07 »
Uiteraard weet een hond dat wel op basis van je lichaamstaal. Het gaat er ook niet om dat je hond niet mag weten hoe je je voelt. Maar wanneer je bv 'goed zo' zegt als je hond iets goed doet, zal dit waarschijnlijk anders klinken afhankelijk van je stemming. Het kan zijn dat je hond net iets heel goed deed, maar dat dit door je intonatie die mede afhankelijk is van je stemming niet zo overkomt op de hond. De manier waarop je iets zegt is vaak belangrijker dan hetgeen je zegt. Met gebruik van de clicker loop je minder het risico dat je stemming invloed heeft op hetgeen je de hond wil aanleren.

die theorie ken ik... maar als je hond het goed doet ben je toch altijd blij? en als je stemming tegen het vriespunt staat dan train je toch gewoon niet?  :weetniet:

tweede probleem: wat doe je dan met commando's? die klinken toch ook altijd anders, afhankelijk van je stemming?  :weetniet:

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #27 Gepost op: oktober 09, 2013, 14:20:53 »
die theorie ken ik... maar als je hond het goed doet ben je toch altijd blij? en als je stemming tegen het vriespunt staat dan train je toch gewoon niet?  :weetniet:

tweede probleem: wat doe je dan met commando's? die klinken toch ook altijd anders, afhankelijk van je stemming?  :weetniet:

ik zie toch wel (heel) vaak iets anders hoor.

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #28 Gepost op: oktober 09, 2013, 14:23:59 »
ik zie toch wel (heel) vaak iets anders hoor.

ik ook spijtig genoeg...

Offline Ik

• *
  • 1038 HV-Punten
« Reactie #29 Gepost op: oktober 09, 2013, 14:45:16 »

Jij traint misschien niet als je stemming slecht is, maar sommige mensen doen dat wel...
En ja, je hebt een punt dat je commando's dan ook anders klinken.
Ik zeg ook helemaal niet dat de clicker de ideale trainingsmethode is, maar het heeft wel voordelen, vind ik. Net als alle andere methoden heeft het voordelen en nadelen...

Offline Nele_Luka

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 73 HV-Punten
« Reactie #30 Gepost op: oktober 09, 2013, 14:54:28 »
Als je timing voortdurend fout zit, dan ben je de hond eigenlijk juist iets aan het aanleren wat je niet wil hebben. Of je clickt " er op los", zodat je hond eigenlijk niet weet waarvoor je nu clickt en dan geeft hij het op.
Ik zeg niet dat jij dat fout doet he, maar je moet je daarvan wel bewust zijn. Het is heel subtiel, ik klik al vijf jaar (niet bij alle oefeningen) en ik maak ook nog fouten hoor. Maar gelijk hoe, klik = snoepje, ook als baasje zich vergist. Daarom is het zo nuttig dat iemand die het goed kan je dan toch even aanleert.

ok, ik let wel heel erg op de timing, maar of die juist zit, hopelijk niet te ver ernaast
ik gebruik de clicker vooral om binnenshuis een aantal zaken te leren, nu vooral in de training om zich te laten verzorgen. Ik begon met de oorcleaner te laten ruiken - click - snoepje, volgende stap: oorcleaner in de richting van zijn oor bewegen zonder dat hij wegloopt, schudt met hoofd, ... - click snoepje, nu ben ik al met de oorcleaner zijn oorflap aan het beroeren (oorcleaner onder het oor) - click snoep

Het zijn geen superleuke spelletjes natuurlijk, maar ik wil dat hij zich laat verzorgen zonder al te veel verzet.

het commando "matje" heb ik ook kunnen leren met de clicker. Als hij de clicker zag, keek hij wat rond en ging dan wel naar zijn matje, eerst clickte ik gewoon als hij erop stond, maar tegenwoordig gaat hij ook wel direct zitten/liggen.

daarnaast leer ik hem in de tuin "kom ze" aan met de clicker. Dat is de "let's go" die ik vond op een youtube filmpje. ik weet alleen niet goed hoe ik dat op straat moet doen, hij neemt geen snoep aan op straat. ik wil dan ook niet clicken, want ik moet snoep geven en hij laat dat gewoon vallen  :weetniet:

Ligt het aan het feit dat ik de clicker niet goed gebruik of aan iets anders, maar Luka lijkt wel niet erg ge´nteresseerd in het ding. hij vindt het wel ok als ik het bovenhaal, maar als ik gewoon wacht tot hij "iets" doet, kan ik lang wachten. Hij kijkt naar mij en als er niks gebeurt/ik niks zeg, gaat hij liggen en is het trainingsmoment wat hem betreft voorbij.

Misschien click ik er op los, maar ik heb maanden gezocht naar les over clicker, niks gevonden en dan maar via youtube en veel lezen begonnen.

Kan je zo'n fouten dan nog rechtzetten (met een nieuwe clicker of ander geluidje) of heb ik alweer iets compleet verprutst?

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #31 Gepost op: oktober 09, 2013, 15:18:56 »

Euhm  :shifty: :shifty: Als de hond daar eerst een kwart aan een stuk "weigert" de oefening te doen, dan kook ik ze. Daarom dat de clicker voor het aanleren hier wel goed is  :shifty: Ik probeer een zo neutraal mogelijke lichaamstaal aan te nemen (not that easy) maar op z'n minst gaat mijn stem achteraf het belonen niet be´nvloeden.

Merja ik moest van mijn GT zelf ook wel kalmeren  :whoea: :whoea: :thumbsup:

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #32 Gepost op: oktober 09, 2013, 15:26:18 »
Euhm  :shifty: :shifty: Als de hond daar eerst een kwart aan een stuk "weigert" de oefening te doen, dan kook ik ze. Daarom dat de clicker voor het aanleren hier wel goed is  :shifty: Ik probeer een zo neutraal mogelijke lichaamstaal aan te nemen (not that easy) maar op z'n minst gaat mijn stem achteraf het belonen niet be´nvloeden.

Merja ik moest van mijn GT zelf ook wel kalmeren  :whoea: :whoea: :thumbsup:

:lol:

je moet het ook zo lang niet laten aanslepen he  :wink:

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #33 Gepost op: oktober 09, 2013, 15:31:28 »
T'chuuuut :p Ne eerste hond verkloot je toch (niet? :mrgreen:) :fuu: :fuu: :hmpf: En uit mijn fouten leer ik  :mrgreen: :mrgreen:

De tweede verkloot ik al wa minder Ú  :lol: :whoea:

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #34 Gepost op: oktober 09, 2013, 15:33:23 »
T'chuuuut :p Ne eerste hond verkloot je toch (niet? :mrgreen:) :fuu: :fuu: :hmpf: En uit mijn fouten leer ik  :mrgreen: :mrgreen:

De tweede verkloot ik al wa minder Ú  :lol: :whoea:

voor je dat op een hond uitprobeert moet je dat op uwe vent testen he  :mrgreen:

Offline Anneliesjeehx

• warme hondenvriend
  • *
  • 343 HV-Punten
    • Annelies Boeykens Fotografie
« Reactie #35 Gepost op: oktober 09, 2013, 15:40:03 »
Een vriendelijk aaitje, een "Goed zo", een lach naar je hond, een knuffel,... dat zijn toch ook allemaal beloningen? Ik zie vaak dat Polina genoegen neemt met een aaitje als beloning. Uiteraard, het aanleren hebben we altijd met snoepjes gedaan, maar zit kan ze ondertussen goed en als beloning krijgt ze soms nog eens een snoepje, afwisselend met een aaitje en een prijzend "Goed gedaan meisje" :D

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #36 Gepost op: oktober 09, 2013, 15:44:19 »
Een vriendelijk aaitje, een "Goed zo", een lach naar je hond, een knuffel,... dat zijn toch ook allemaal beloningen? Ik zie vaak dat Polina genoegen neemt met een aaitje als beloning. Uiteraard, het aanleren hebben we altijd met snoepjes gedaan, maar zit kan ze ondertussen goed en als beloning krijgt ze soms nog eens een snoepje, afwisselend met een aaitje en een prijzend "Goed gedaan meisje" :D

Ja, hier gaat dat 1 keer lukken. Vergeet het voor de tweede keer. Maar Malibu heeft bv. ook genoegen met mijn stem. Als ik daar gelijk een halve zotting flinke meisje zit te zeggen omdat keer buiten gepist heeft bv. dan is die kweet niet hoe gelukkig. Saint had zoiet van: vrouwmens, waar blijft mijn koekje?

Iedere hond is anders Ú.

voor je dat op een hond uitprobeert moet je dat op uwe vent testen he  :mrgreen:

K'ga ne keer clicker voor te lachen en hem snoepje geven, ie ga mij zien komen  :whoea: :whoea:

Offline orpheum

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #37 Gepost op: oktober 11, 2013, 12:37:53 »
Ik wil toch eventjes reageren op dit topic.

Clickertraining is in mijn ogen goed voor mensen die willen overschakelen van de klassieke methode naar positief trainen.  Hiermee bedoel ik dat op de gemiddelde hondenschool de commando's veel te snel worden ingevoerd, de stappen veel te groot zijn en de hond vaak niet zelf moet denken.  Vaak zitten mensen ook een heel verhaal tegen hun hond te vertellen waar die niets aan heeft.  Voor zulke mensen is de clicker een goed iets omdat ze niets moeten zeggen.  Tevens wordt er in goede clickertrainingen voldoende tijd gemaakt om het stappenplan te bekijken.  Iedereen "kent" een stappenplan en denkt dit ook te gebruiken, maar vanaf dat er complexer gedrag moet aangeleerd worden loopt het mis.  En dan ligt het aan de clicker ...  :vuistje:

De clicker is goed voor honden die snel overenthousiast worden bij verbale beloning.  Mijn heidewachtel kan totaal gek worden door verkeerd stemgebruik.  Ik mag niet te veel emotie tonen (blijdschap) of ze wordt totaal gaga.  Bij haar is de clicker dus wel een goed iets.  Bij mijn andere honden gebruik ik de clicker veel minder.  Ik heb uit clickertraining vooral geleerd om afgelijnd en met weinig woorden te trainen, de schuld van het mislukken van een oefening niet bij de hond te leggen en een beloning te hanteren zoals het moet. 
Leuke boeken waar ik ooit mee begonnen ben zijn "Shaping Success (The Education of an Unlikely Champion)" van Susan Garrett (meer agility gericht naar het einde toe), "The perfect foundation" van Kay Laurence of "Nog beter omgaan met je hond" van Martin Gaus.  Persoonlijk heb ik nadien nog boeken gekocht van Kay Laurence owv de duidelijke uitleg.

Ik gebruik trouwens persoonlijk geen clicker bij lokoefeningen, enkel wanneer ze zelf moeten uitdokteren wat ik van hen verwacht.  De reden hiervoor is (en ja er zal reactie op komen) dat je bij lokken het denken wat "uitschakelt".  Ik heb het gevoel dat mijn honden dan niet echt gefocust zijn op de click.  MAAR ... Ik ben slecht in lokken.  Als de clicker verkeerd is opgeladen/aangeleerd kan je hem terug opnieuw aanleren, maar dit vraagt natuurlijk wat tijd.  Je kan met een clicker een felle en gedempte click maken mits wat oefening, zo kan je de clicker op 2 manieren gebruiken.  Kay Laurence gebruikt deze methode soms om direct en uitgesteld te belonen.
Als je hond lang wacht is het vaak een teken dat je de kleinere stappen overslaat.  Ik heb bij 1 van mijn honden moeten beginnen clicken op willekeurig wegkijken, een pootje een beetje verplaatsen, een oor dat beweegt, ... Elke beweging kreeg een beloning en eens ze vlot gedrag aan wou bieden ben ik begonnen met een bepaald gedrag aan te leren.

De zoon van Martin Gaus (Serge als ik me niet vergis) geeft soms voorstellingen/demo's en die vind ik de moeite om eens naar te gaan kijken.
De workshops van Renee Jonkers (NL) over clickertraining, soms in samenwerking met Sam Turner (NL), zijn ook de moeite waard.
Ik woon dichtbij Nederland en rij een eindje als ik weet dat het de moeite loont.  Liever wat verder rijden en correcte lessen, dan dichtbij alles verkeerd leren.
Een mening is gelijk een kont.  Iedereen heeft er ÚÚn, maar de ÚÚn is al beter gevormd dan de andere !!

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #38 Gepost op: oktober 11, 2013, 13:29:45 »
K'ga ne keer clicker voor te lachen en hem snoepje geven, ie ga mij zien komen  :whoea: :whoea:

en? al uitgetest?  :mrgreen:

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #39 Gepost op: oktober 11, 2013, 13:40:52 »
en? al uitgetest?  :mrgreen:

Dedomme, k'ben dat vergeten  :vuistje: :vuistje: :vuistje:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal