collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Clickertraining  (gelezen 2251 keer)

Offline Anneliesjeehx

• warme hondenvriend
  • *
  • 343 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Annelies Boeykens Fotografie
Clickertraining
« Gepost op: oktober 08, 2013, 19:03:29 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hallo,

Ik wil graag met Polina startten met de clickertraining aangezien ik er al héél veel goeds over gehoord heb. Ik zit echter met een aantal vragen die ik wil stellen en beantwoordt wil zien alvorens te beginnen met te trainen. Iemand die eigen verhalen wil vertellen, voor- of tegenstander is, alles over de clickertraining dat mij verder kan helpen mag hier gepost worden!

- Is het de bedoeling de hond z'n hele leven lang clickertraining te gebruiken, of moet je het na een aantal maanden/jaren afbouwen?
- Moet er echt bij élke klik lekkers komen?
- Wat is de beste manier: Bal weggooien- Breng het zeggen -  klikken als ze het voor je voeten neerlegd - beloning
OF bal weggooien - hond legt het voor je neer - klik - 'Breng het' - beloning
- Moet je een bepaalde training of les volgen op de hondenschool voor de start van je clickertraining? Of kan je zo beginnen, bij je thuis?
- Wat is precies het nut van clickertraining? Je hond de klik leren associëren met een beloning, de hond voorbereiden om later alleen de klik als beloning te ervaren,...

Graag meningen :) Ohja, het staat al zo goed als vast dat ik zowizo clickertraining ga doen, dus ik heb echt alleen maar antwoord nodig op deze vragen, of als je een goede uitleg kan typen, mag dat ook altijd :D

Groetjes,
Polina & Annelies

Offline Loetje

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 393 HV-Punten
Re: Clickertraining
« Reactie #1 Gepost op: oktober 08, 2013, 19:26:14 »
Hallo,

Ik wil graag met Polina startten met de clickertraining aangezien ik er al héél veel goeds over gehoord heb. Ik zit echter met een aantal vragen die ik wil stellen en beantwoordt wil zien alvorens te beginnen met te trainen. Iemand die eigen verhalen wil vertellen, voor- of tegenstander is, alles over de clickertraining dat mij verder kan helpen mag hier gepost worden!

- Is het de bedoeling de hond z'n hele leven lang clickertraining te gebruiken, of moet je het na een aantal maanden/jaren afbouwen?
Neen, je beslist dat per oefening, je doet dat tot hij klaar is ermee. Iets anders kan je weer zonder clicker aanleren.
- Moet er echt bij élke klik lekkers komen? ABSOLUUT
- Wat is de beste manier: Bal weggooien- Breng het zeggen -  klikken als ze het voor je voeten neerlegd - beloning FOUT
OF bal weggooien - hond legt het voor je neer - klik - 'Breng het' - beloning FOUT
Bal weggooien (of ergens leggen) - hond loopt iets in die richting  - klik - snoep
Verder doen tot hij snapt dat hij naar de bal moet. Dan vorderen tot hij de bal aanraakt - klik - beloning. Zo verder tot dat er stevig in zit.
Dan verder tot hij de bal beetpakt - klik -  beloning. Weer tot hij dat goed door heeft. Dan verder tot hij met bal in jouw richting komt - klik - beloning.
Verder doen tot hij door heeft dat hij achter de bal moet, hem vastpakken en weer tot bij jou lopen. Nog op dezelfde manier een stapje verder to hij de bal weer lost voor je voeten of in je hand , wat jij wil dat hij doet. Pas als alles gesmeerd verloopt via klik en beloning, dan pas een commando invoeren. Je blijft klikken tot hij commando onder de knie heeft en dan kan je klikken afbouwen en alleen nog commando, flink zeggen (nu  pas)  en belonen.
Euh, niet alles in een sessie natuurlijk, beetje bij beetje , telkens bv een kwartiertje en stoppen na elke vijf minuten of zo en pauze geven.
Clickeren is vooral een stilzwijgend iets. En je moet echt in kleine stapjes werken.

- Moet je een bepaalde training of les volgen op de hondenschool voor de start van je clickertraining? Of kan je zo beginnen, bij je thuis? Je kan zo beginnen, maar voor een goede timing aan te leren is enkele lessen volgen een zeer goed idee.
- Wat is precies het nut van clickertraining? Je hond de klik leren associëren met een beloning, de hond voorbereiden om later alleen de klik als beloning te ervaren,...
Die click telkens maakt bij de hond een soort beloningstoffen vrij in de hersenen, waardoor hij sneller gaat leren. Vergeet niet voor je begint je hond eerst de clicker aan te leren. Ze zijn met die kennis niet geboren. Dus klik - snoepje - klik -  snoepje. Loetje kende dat na 10 minuten.
Graag meningen :) Ohja, het staat al zo goed als vast dat ik zowizo clickertraining ga doen, dus ik heb echt alleen maar antwoord nodig op deze vragen, of als je een goede uitleg kan typen, mag dat ook altijd :D

Groetjes,
Polina & Annelies

Offline Liekeuh

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #2 Gepost op: oktober 08, 2013, 19:27:10 »
Hallo,

- Is het de bedoeling de hond z'n hele leven lang clickertraining te gebruiken, of moet je het na een aantal maanden/jaren afbouwen? hier heeft Saint bepaalde aandachtoefening nog met de clicker, andere (zoals down, enz) niet meer. Je moet dus afbouwen. Hoe vlug dit kan, zal blijken uit je hondje
- Moet er echt bij élke klik lekkers komen? ja
- Wat is de beste manier: Bal weggooien- Breng het zeggen -  klikken als ze het voor je voeten neerlegd - beloning
OF bal weggooien - hond legt het voor je neer - klik - 'Breng het' - beloning Ik zou je aanraden om een goed boek te lezen over clickertraining, want zo simpel is het niet  :mrgreen:
- Moet je een bepaalde training of les volgen op de hondenschool voor de start van je clickertraining? Of kan je zo beginnen, bij je thuis? kan gewoon thuis
- Wat is precies het nut van clickertraining? Je hond de klik leren associëren met een beloning, de hond voorbereiden om later alleen de klik als beloning te ervaren,... Juiste timing & belonen. Ik kan mij bv. vlug frustreren als het koppige in hem iets niet wil doen. Met de clicker blijf je zwijgen. Geen nee, foei, ja, ... Wachten tot hij het uitvoert en clicken. Gezien de click de beloning is (ipv flink of goed zo) zal hij niet merken dat ik feitelijk zwaar gefrustreerd ben (door mijn stemintonatie) en is de beloning constant en duidelijk

Groetjes,
Polina & Annelies

Zie hierboven :)

Offline Anneliesjeehx

• warme hondenvriend
  • *
  • 343 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: oktober 08, 2013, 19:31:27 »
Dankjewel voor de reacties!
Ik heb nog een klein vraagje: We zijn al langer bezig met Polina te leren een bal te gaan halen, alleen het terugbrengen lukt nog niet. Moet ik dan alle stappen weer herhalen, en beginnen vanaf nul, of inpikken bij de fase van het terugbrengen. Inmiddels kan ze het al wel, en af en toe komt ze ineens de bal voor je voeten leggen. We belonen haar dan en koppelen het commando eraan. Alleen kan ze het nog niet op commando, dat moeten we dus oefenen.

Een boek over clickertrainen staat al op de must-have-list en morgen gaan we naar de winkel (voor nog enkele andere aankopen) en ik ga uitkijken naar een boekje over clickertraining :)

EDIT: heb net een geweldige site gevonden waarin het leren apporteren duidelijk staat uitgelegd :)
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2013, 19:34:30 door Anneliesjeehx »

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: oktober 08, 2013, 19:34:54 »
Timing.. Zo belangrijk :) wij hebben een korte training gehad, ik wou iemand het zien doen, want de feeling en timing van het clickeren (weeral) is mega belangrijk. Roy kende de clicker heel vlug. Succes!

Offline Anneliesjeehx

• warme hondenvriend
  • *
  • 343 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: oktober 08, 2013, 19:41:36 »
Ik weet niet of dit goed of slecht is: Daarnet (na het bekijken van een filmpje op internet) ben ik aan de slag gegaan met het laten wennen aan de clicker door eerst te klikken, meteen een snoepje. Dat heb ik een stuk of zeven keren herhaald en ze was er meteen mee weg. Daarnet kwam ik buiten met de clicker, en ze had haar bal vast, en legde deze neer voor mijn voeten. Dus heb ik het commando 'Breng het' eraan gekoppeld, beloond met een click en een snoepje gegeven :)

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: oktober 08, 2013, 19:41:48 »
heb vroeger ook met clickertraining een aantal van mijn honden getraind, maar ik zou het nu toch helemaal anders aanpakken. de laatst bijgekomen worden zonder clicker getraind en leren even snel of zelfs sneller dan de honden die met clicker werden getraind. ik vind de click in de clickertraining ook veel te onpersoonlijk en maar al te vaak wordt de clicker ook gewoon verkeerd gebruikt. dan zijn er veel makkelijkere manieren om een hond iets te leren  :yes: (met alle respect voor de clicker-fans)
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #7 Gepost op: oktober 08, 2013, 19:45:39 »
Ik weet niet of dit goed of slecht is: Daarnet (na het bekijken van een filmpje op internet) ben ik aan de slag gegaan met het laten wennen aan de clicker door eerst te klikken, meteen een snoepje. Dat heb ik een stuk of zeven keren herhaald en ze was er meteen mee weg. Daarnet kwam ik buiten met de clicker, en ze had haar bal vast, en legde deze neer voor mijn voeten. Dus heb ik het commando 'Breng het' eraan gekoppeld, beloond met een click en een snoepje gegeven :)

Das wel héél vlug ze  :eh:

Ik heb per oefening eerst weken gezwegen  :shifty:

heb vroeger ook met clickertraining een aantal van mijn honden getraind, maar ik zou het nu toch helemaal anders aanpakken. de laatst bijgekomen worden zonder clicker getraind en leren even snel of zelfs sneller dan de honden die met clicker werden getraind. ik vind de click in de clickertraining ook veel te onpersoonlijk en maar al te vaak wordt de clicker ook gewoon verkeerd gebruikt. dan zijn er veel makkelijkere manieren om een hond iets te leren  :yes: (met alle respect voor de clicker-fans)

Wat doe je dan met iemand zoals ik ? Die zo kwaad van frustratie wordt en echt niet meer kan belonen met stem?   :fuu: :oops: Benieuwd naar je alternatieven  :yes:

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: oktober 08, 2013, 19:50:52 »
Omdat wij trainen met connectiemethode clickerde ik als 2e oefening. Roy kijkt naar me, click, beloning. Dat heb ik immens veel herhaald. Dan clicker op relaxatie. Roy gaat zitten, click, beloning. Dat ook heel veel herhaald. Wij clickeren nog steeds niet echt op echte oefeningen. Meer op zijn focus naar ons, dat zie je ook in m'n ander topic "Hoe leren negeren". Simpel beginnen.. :)

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: oktober 08, 2013, 19:51:28 »

Wat doe je dan met iemand zoals ik ? Die zo kwaad van frustratie wordt en echt niet meer kan belonen met stem?   :fuu: :oops: Benieuwd naar je alternatieven  :yes:

voor jou? zen-training en time-out als je gefrustreerd geraakt  :mrgreen:

basiscommando's (zit, liggen, staan, wacht, wandelen zonder trekken, plat, vast, los, hierkomen) zijn makkelijk zonder clicker aan te leren. gisteren op wandeling bvb heb ik met drie honden tegelijk het commando 'wacht' geoefend. zonder clicker én zonder snoep en dat lukt prima  :thumbs: wandelen zonder trekken hadden Aivic en Libis hier op zeer korte tijd door, ook zonder clicker of snoep... Aivic leert nu dogdance: draaien, cirkel, achtje, heel, pootjes kruisen... allemaal zonder clicker aangeleerd  :wink: HOE je dat doet leg ik je graag eens persoonlijk uit  :wink:
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #10 Gepost op: oktober 08, 2013, 19:56:32 »
voor jou? zen-training en time-out als je gefrustreerd geraakt  :mrgreen:

basiscommando's (zit, liggen, staan, wacht, wandelen zonder trekken, plat, vast, los, hierkomen) zijn makkelijk zonder clicker aan te leren. gisteren op wandeling bvb heb ik met drie honden tegelijk het commando 'wacht' geoefend. zonder clicker én zonder snoep en dat lukt prima  :thumbs: wandelen zonder trekken hadden Aivic en Libis hier op zeer korte tijd door, ook zonder clicker of snoep... Aivic leert nu dogdance: draaien, cirkel, achtje, heel, pootjes kruisen... allemaal zonder clicker aangeleerd  :wink: HOE je dat doet leg ik je graag eens persoonlijk uit :wink:

Ik wil niet in de bench  :cryblue: :cryblue:

Geweldig!  :bow:

Offline Anneliesjeehx

• warme hondenvriend
  • *
  • 343 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: oktober 08, 2013, 20:13:33 »
Das wel héél vlug ze  :eh:

Ik heb per oefening eerst weken gezwegen  :shifty:

We hebben haar poot ook op twee keer tien minuten geleerd :) Volgens mij is ze gewoon extreem intelligent, want wat er net gebeurde, gebeurde echt. Ik heb ze natuurlijk beloond, want dat is toch wat ik uiteindelijk wil bereiken? Ze heeft dit natuurlijk wel maar één keer gedaan, de tweede keer was het van NAH, nu hou ik hem bij! :tongetje:

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #12 Gepost op: oktober 08, 2013, 20:24:44 »
Ja kijk, als je denkt zoveel stappen in één te doen, dan zie ik niet eens in waarom de clicker nodig is  :weetniet:

De clicker is er om stapsgewijs dingen aan te leren. Hier ging dat zo.

Clicker bij de hand & snoep bij de hand. Hond alert. Neem dat ik de zit wil aanleren.
Hond zoekt, hond weet niet wat gedaan voor snoep, springt op, enz...
hond gaat zitten. click belonen. volledig zwijgen.
Dit herhalen tot hij doorheeft waarom hij beloond wordt (als je clicker uithaalt dat hij dus gaat zitten).

Daarna: clicker bij de hand en snoep:
Hond gaat zitten, commando "zit", click belonen

dit herhalen...

Daarna: clicker bij de hand en snoep. Hond bij u roepen. commando zit, hond zit, click en belonen.

Er werd hier 3x 5min per dag geoefend minimum. Er wordt ook maar één oefening per keer aangeleerd.
Het is niet omdat ze binnen de clicker kennen, dat ze dan buiten kennen. Ik heb de down voor saint eerst binnen aangeleerd, daarna buiten (en ik herbegon dus met de eerste stap - dus geen commando zeggen) en daarna in prikkelbare situaties.

Ohja, saint kon "poot" of "zit "op een paar minuten ... Maar bij down heeft'm gewoon probs gehad  :weetniet: Ik zeg niet dat hij dom of intelligent is,  ik zeg gewoon dat het stapsgewijs aanleren met de clicker hier wel een succes was, net omdat we stap per stap konden doen en niet alles vlug vlug ...

Offline Anneliesjeehx

• warme hondenvriend
  • *
  • 343 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: oktober 08, 2013, 20:30:31 »
Oh :)
Wij zijn begonnen met zit. Dat is per slot van rekening toch de basis. Daarna zijn we ook af en poot gaan leren. Ook voet, volg, kom hier en blijf hebben we aangeleerd. Dat allemaal in drie maanden tijd, zonder clicker. We herhalen dit nog elke dag, ik laat Polina altijd éérst zitten, voordat we de training beginnen. Vanaf nu wil ik ook andere dingen, zoals het apport aanleren met de clicker. Polina leert heel snel, en snapt alles ook heel snel. We trainen héél veel in de tuin, en als we dat onder de knie hebben, trainen we ook op de wandeling, in een nieuwe en verschillende omgeving. Daar is nog veel werk aan, en we oefenen elke dag héél veel.

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: oktober 08, 2013, 20:40:39 »
Bij ons ging het als bij Liekeuh. Soms denk je dat iets snel gaat, maar ik vind stapsgewijs met clicker heel belangrijk. De focus op jou, het alert zijn.. Maar ja, wie bennekik? :)

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #15 Gepost op: oktober 08, 2013, 20:57:22 »
Ja ma, wie ben ik ook hé. K'heb maar les gehad van een GT errond  :mrgreen:  :vuistje:

Kijk, ik heb mijn goede daad gedaan, alle advies die ik kan geven heb ik gegeven, wat jij ermee doet is je zaak.

Wel nog zeggen: als je niet van plan zijt om de methode die ik omschrijf te gebruiken, blijf dan gewoon weg van de clicker want je gaat meer slecht dan goed doen  :thumbs: :vuistje:

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: oktober 08, 2013, 20:59:55 »
Ja ma, wie ben ik ook hé. K'heb maar les gehad van een GT errond  :mrgreen:  :vuistje:

Kijk, ik heb mijn goede daad gedaan, alle advies die ik kan geven heb ik gegeven, wat jij ermee doet is je zaak.

Wel nog zeggen: als je niet van plan zijt om de methode die ik omschrijf te gebruiken, blijf dan gewoon weg van de clicker want je gaat meer slecht dan goed doen  :thumbs: :vuistje:

:vuistje:
en idd, je kan er veel slecht mee doen, daarom vind ik dat een boek lezen niet volstaat.. Majaaa  :shifty:
Veel succes!

Offline Loetje

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 393 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: oktober 08, 2013, 21:31:34 »

X 2

Offline Nele_Luka

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 73 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: oktober 09, 2013, 08:17:26 »

Kan je dat wat meer uitleggen?
Ik ben ook begonnen met clicker zonder les daarrond gekregen te hebben, en ik ben nogal onzeker aangelegd.
Wie weet maak ik alles gewoon nog veel erger :oops:

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: oktober 09, 2013, 09:04:39 »
ik leer eerst de oefening aan en gebruik dan pas de clicker, levenslang.
De click wordt in sommige oefeningen zelfs een beloning op zich, ze krijgen een click en dan volgt de oefening.
Met snoep train ik nooit.

Goed, ik heb geen les gehad van een GT.  Maar ik denk dat ik toch wel een beetje gehoorzame honden heb  :wink:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal