collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Bijten afleren  (gelezen 2750 keer)

Offline eentonig

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 2 HV-Punten
  • Geslacht: Man
  • "Apport!"
Re: Bijten afleren
« Reactie #20 Gepost op: oktober 22, 2006, 15:19:02 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Nochthans is dit net de straf die de 'supernanny' op tv ook voorstelde van de week.

btw, Seppe is nog niet naar zijn kamer gevlogen uiteraard, die is daar nog veel te klein voor.
En inderdaad, als je kleine verwend is met een tv en pc of spelletjes op zijn kamer, dan heeft dit geen zin. De bedoeling is om een time-out te voorzien, geen speelkwartier.

Wat is het verschil in principe tussen de gang en de kamer?

"Een goede fokker kweekt met stambomen. Maar 't is niet omdat je met stambomen kweekt, dat je een goede fokker bent."

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #21 Gepost op: oktober 23, 2006, 08:14:52 »
Ik zou hem idd als time-out ook even in de bench zetten. Als je je daar niet goed bijvoelt, neem dan een ruimte waar hij niets kan uitspoken zoals de gang,...

Ivm het op de rug leggen: dat zou ik niet echt doen, wel om te spelen,...maar echt om dingen af te leren... :denk:

Ivm het opvoeden van kinderen: in de kamer zetten kan volgens mij echt geen kwaad hoor. Wanneer kinderen hun moment hebben van ik doe lekker lastig,....is het het beste van ze ook een time-out te geven en dat mag in de kamer, gang,... zijn. Mijn broertje kan als hij kwaad is echt razend worden en dan mag hij als time-out even in zijn kamer van mij, kan hij daar lekker dingen kapot maken. En hij vind zijn kamer daarom niet minder leuk hoor....... :lol:
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2006, 08:21:08 door Sofie en Lady »

Offline Chantal

• *
  • 97 HV-Punten
    • http://users.pandora.be/chantalvanopstal
« Reactie #22 Gepost op: oktober 23, 2006, 10:31:19 »
Achterhaald of niet, ik heb onlangs met mijn eigen ogen gezien hoe iemand agressie opwekte bij zijn hond door hem op de rug te leggen...
Ieder zijn ding, maar ik opteer voor de zo zacht mogelijke aanpak (zolang dat effect heeft natuurlijk...)
Ik lees dit dikwijls en dan rijzen mijn haartjes op mijn armen omhoog.  :(
Eigenlijk ben ik een beetje verkeerd door te zeggen dat ik mijn hond op haar rug legde. Ik drukte haar gewoon naar beneden op haar buik.

Stel je de volgende situatie eens voor:
je bent buiten aan het spelen en je pup wordt helemaal dol, wild enz... en begint rond de tuin te rennen, crossen enz... maar springt ook elke keer naar je op en probeert je te bijten...om te spelen weliswaar maar het doet pijn.
Vertel me eens hoe jij die pup in haar bench krijgt? Je moet die pup toch ook vastkrijgen, want een vinger wijzen en zeggen: 'In je bench' terwijl die pup wild aan het crossen is, gaat niet helpen... Wie nodigt mij eens uit om te laten zien dat zijn/haar pup dat wel doet?  :mrgreen: Dus wat deden wij dan? We grabbelden haar uit de lucht, duwden haar op haar buik op de grond en wachten gewoon tot ze gekalmeerd was. Als ze in haar slecht gedrag herviel, legden we haar nog eens op haar buik op de grond. Meestal was dit genoeg om haar te kalmeren. Ik snap het niet hoor maar ... agressief worden wanneer je een hond neerdrukt en stilletjes zegt...foei, mag niet, ssshhhhtt....  :silenced: :silenced: :silenced: tot je hond kalm is? Let wel: we hebben haar nooit pijn gedaan. Ik denk wel dat als we haar pijn deden, ze agressief zou zijn geworden.
Stilletjes aan is ze kalmer geworden...
en dan konden we inderdaad de bench als time-out gebruiken. Ze heeft haar bench ook nooit als een strafhok bekeken. Net zoals bij kinderen, mag je alleen straffen nadat je als ouder, baasje alles gedaan hebt om het ongewenst gedrag weg te krijgen op dat moment.

Pootjes en groetjes
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2006, 12:42:54 door Chantal »
Mensen kunnen de ergste beesten zijn.

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #23 Gepost op: oktober 23, 2006, 12:58:54 »

Stel je de volgende situatie eens voor:
je bent buiten aan het spelen en je pup wordt helemaal dol, wild enz... en begint rond de tuin te rennen, crossen enz... maar springt ook elke keer naar je op en probeert je te bijten...om te spelen weliswaar maar het doet pijn.
Vertel me eens hoe jij die pup in haar bench krijgt? Je moet die pup toch ook vastkrijgen, want een vinger wijzen en zeggen: 'In je bench' terwijl die pup wild aan het crossen is, gaat niet helpen... Wie nodigt mij eens uit om te laten zien dat zijn/haar pup dat wel doet?  :mrgreen: Dus wat deden wij dan? We grabbelden haar uit de lucht, duwden haar op haar buik op de grond en wachten gewoon tot ze gekalmeerd was. Als ze in haar slecht gedrag herviel, legden we haar nog eens op haar buik op de grond. Meestal was dit genoeg om haar te kalmeren.

Spreek je jezelf nu niet tegen? Als je haar vastkrijgt om haar tegen de grond te drukken, dan krijg je haar toch ook vast om in de bench te steken.

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #24 Gepost op: oktober 23, 2006, 13:20:11 »
'Au' roepen werkt bij heel veel honden averechts.

Wat wij hebben toegepast: als ze beet, was het gedaan met de pret. Zij blijft alleen buiten achter, en ik ga naar binnen zonder haar

Offline Chantal

• *
  • 97 HV-Punten
« Reactie #25 Gepost op: oktober 23, 2006, 13:43:30 »
Weet je? Iedereen mag zijn eigen mening hebben maar ... Lees eerst voor je iets post. Velen kennen Tara en mij en zullen in hun eigen zeker tegenstrijden dat ik slecht bezig was want Tara is absoluut geen agressieve hond. Nochtans heb ik haar het bijten zo afgeleerd. Maar voor de HV'ers die Tara niet kennen moet Tara nu overkomen als een bloeddorstig monster en ik als een slecht baasje.  En dat idee bevalt me helemaal niet. :wink:

Tips zijn altijd welkom. Laat het afkraken maar achterwege ... Pen al je ervaringen neer maar wat voor de 1 werkt, werkt niet altijd voor een ander. Dat besef ik maar al te goed. Maar het moet niet altijd van 1 kant komen, dat besef. Het veralgemenen stoort me zo zeer, want is Tara niet het bewijs dat het wel kan werken? Natuurlijk mag hier ook het bewijs gezet worden dat het niet werkt. Maar ik stoor me zeer aan 'slechte methode want..'

Er zijn inderdaad honden die zouden grommen of bijten als je hun op de grond drukt. Maar die honden zijn dan zeker niet agressief geworden omdat je hun als pup op de grond gedrukt hebt. Ik zeg ook niet dat de methode die ik hanteerde voor iedere pup zou helpen. Ik geef alleen maar deze tip. Want het hielp Tara en het hielp Zorha. Ik ben geen gedragstherapeut maar weet wel dat het bij ons geholpen heeft.

De methode van de bench is ook een goede tip. Maar waar ik Tara herhaaldelijk terug er in moest zetten, lukte het met de methode van het neerdrukken al vanaf de 2de keer! In totaal heb ik dit misschien 10 keer moeten doen. De methode van 'auw' roepen en omdraaien
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2006, 13:45:19 door Chantal »

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #26 Gepost op: oktober 23, 2006, 14:59:57 »
Als je hond naar je gromt en je geeft hem een klop, zal hij ook niet meer grommen.

Bruno

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: oktober 23, 2006, 15:19:49 »
Aan alle discussie deelnemers :

Hou het asjeblief constructief , topicstarter Fluptje plaatst een vraag ivm bijten , dus als jij hem vanuit jou ervaring kan helpen met constructief advies of tips doe dat dan.

Ieder heeft zijn eigen mening over opvoeden en aanpak van dergelijke problemen. Gelieve deze idee

Offline Chantal

• *
  • 97 HV-Punten
« Reactie #28 Gepost op: oktober 23, 2006, 15:30:14 »
Als je hond naar je gromt en je geeft hem een klop, zal hij ook niet meer grommen.
Daar ben ik niet zo zeker van.

Pootjes en groetjes

Offline Chantal

• *
  • 97 HV-Punten
« Reactie #29 Gepost op: oktober 23, 2006, 15:32:04 »
Spreek je jezelf nu niet tegen? Als je haar vastkrijgt om haar tegen de grond te drukken, dan krijg je haar toch ook vast om in de bench te steken.

Ik ben normaal niet de persoon om me te rechtvaardigen, maar ik voel me van een paar zijden aangevallen.
Ik heb ook niet gezegd dat ik haar niet in de bench kon steken. Nu ja, je hebt dat wss zelf al wel opgemaakt uit mijn volgende antwoorden. Het hielp gewoon niet met die bench.

Pootjes en groetjes

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #30 Gepost op: oktober 23, 2006, 15:55:16 »

Hou het asjeblief constructief , topicstarter Fluptje plaatst een vraag ivm bijten , dus als jij hem vanuit jou ervaring kan helpen met constructief advies of tips doe dat dan.

Ieder heeft zijn eigen mening over opvoeden en aanpak van dergelijke problemen. Gelieve deze idee

Bruno

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: oktober 23, 2006, 16:05:23 »
Joni

Voor alles een eerste keer h

Offline Lies - Onak

• *
  • 18 HV-Punten
« Reactie #32 Gepost op: oktober 23, 2006, 16:41:07 »
Ons straatmormel leerde het af door een luide NEE en daarna afleiding. Met het ouder worden en consequent zijn is het "vanzelf" overgegaan. Andere commando's hebben ook hun tijd gekost, het is een echt koppig mormel.
Maar al bij al is het goed gekomen :-)

Een pup die speels bijt zou ik niet straffen, ik zou proberen het bijten te vermijden en zoals gezegd een time-out of afleiding te geven als hij het wel doet.
In the end everything will be fine... if it's not fine, it's not the end

Deef

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: oktober 23, 2006, 16:48:27 »
de "neen" blijkt te werken bij mij...

ik bijt nie  meer...  :fuu:

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #34 Gepost op: oktober 23, 2006, 18:57:27 »
Joni

Voor alles een eerste keer h

Offline Lies - Onak

• *
  • 18 HV-Punten
« Reactie #35 Gepost op: oktober 23, 2006, 20:09:29 »
Dat van dat 'als je hond gromt en je geeft hem klop' gaat helemaal niet over Chantal of iemand uit de discussie, het is gewoon een vergelijking. Het is neit omdat het effe resultaat geeft dat het daarmee de jjuiste methode is..

Hierover heb ik dezelfde mening.

Offline Chantal

• *
  • 97 HV-Punten
« Reactie #36 Gepost op: oktober 24, 2006, 08:48:15 »
Ik vind namelijk dat Chantal ne geweldige hond heeft, dat ze een h

Offline Lies - Onak

• *
  • 18 HV-Punten
« Reactie #37 Gepost op: oktober 24, 2006, 09:30:40 »
Chantal, ik denk niet dat de reacties neerbuigend bedoeld zijn hoor :-)

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #38 Gepost op: oktober 24, 2006, 22:09:37 »

Offline wildgirl1981

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Ik doe wat ik wil ...
    • www.begood.be
« Reactie #39 Gepost op: oktober 24, 2006, 23:17:33 »
In de bench zetten als time-out kan helemaal geen kwaad. De echte straf is dat hij niet meer mag doen waar hij mee bezig was, niet dat hij in de bench moet.

Dogs ... my life ... Gillius ... my love ...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal