collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Bepaald speeltje niet willen lossen.  (gelezen 1307 keer)

Offline koenv

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 313 HV-Punten
  • Geslacht: Man
Bepaald speeltje niet willen lossen.
« Gepost op: mei 14, 2013, 09:11:39 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Iemand die een uitleg heeft over het volgende : Als ik met Falco speel met balletjes ,trektouw etc., en ik zeg "los", laat hij dit zonder problemen los. Er is echter 1 speeltje dat hij bijna niet wil loslaten, en dit enkel tijdens de wandeling. Dit is een bal aan een touwtje. Als ik dit weggooi, komt hij naar me terug en komt hij hij het aanbieden. Als ik het touw vastpak, en ik zeg los , begint hij te trekken en moet ik echt "de echt strenge baas " spelen. Het gebeurt zelfs dat ik hem even op zijn rug moet leggen omdat hij niet wil toegeven. Dan is hij de rest van de wandeling terug zo mak als een lammetje en laat hij dit speeltje gewoon los zonder boe of ba. Als hij dit speeltje thuis heeft, is er ook geen probleem. Het is makkelijk op te lossen natuurlijk : neem dit speeltje niet meer  :mrgreen: , maar daar ben ik niet tevreden mee. Er moet toch ergens een reden en uitleg zijn. Wie heeft een uitleg voor dit gedrag? Wendy ?  :wink: 

Offline wesp

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 486 HV-Punten
Re: Bepaald speeltje niet willen lossen.
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2013, 09:26:51 »
Heb je al eens geprobeerd om te ruilen op dat punt? Vb met iets lekkers? (ja en sorry ik ben wendy niet, ik weet het  :hmpf: :mrgreen:)
En hem op zijn rug leggen?..

Offline koenv

• *
  • 313 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2013, 09:30:12 »
Heb je al eens geprobeerd om te ruilen op dat punt? Vb met iets lekkers? (ja en sorry ik ben wendy niet, ik weet het  :hmpf: :mrgreen:)
En hem op zijn rug leggen?..

Ruilen helpt niet hoor. Als ik het dan toch heb, begint hij tegen me te springen en me echt uit te dagen door mijn been vast te pakken met zijn poten. Dan moet ik hem echt even op zijn rug leggen en hem duidelijk maken dat hij het niet voor het zeggen heeft. Dat is niet altijd maar gebeurt toch. En enkel op de wandeling met dat éne speeltje. Rare jongen!  En Wesp : jij bent ook goed hoor ! ;-)   
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2013, 09:33:23 door koenv »

Offline san de bels

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 93 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2013, 09:45:57 »
Doe je wel eens trekspelletjes met je hond ? Zo'n bal met een touw is daar ideaal voor en als hij het al komt aanbieden vind ik persoonlijk dat al super.
Het is echt niet motiverend voor een hond om alles "los" te moeten laten, uiteindelijk krijg je een hond die het ofwel niet meer brengt of geen interesse meer heeft in speeltjes in het bijzijn van de baas  :cheeky:
Ik zou er volgende keer geen commando op plakken, maar eens goed touwtrekken met je hond en hem dat ene speeltje uiteindelijk ook niet afnemen, als hij zijn interesse eraan verliest kun je het gewoon oprapen.
Zeker niet op de rug leggen, je kan beter hebben dat je hond super gemotiveerd is en de blije hond uithangt als jij met hem speelt. 
Groetjes, Sandra Jazz, Ziggy en Marley !!!

Offline koenv

• *
  • 313 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: mei 14, 2013, 09:53:21 »
Doe je wel eens trekspelletjes met je hond ? Zo'n bal met een touw is daar ideaal voor en als hij het al komt aanbieden vind ik persoonlijk dat al super.
Het is echt niet motiverend voor een hond om alles "los" te moeten laten, uiteindelijk krijg je een hond die het ofwel niet meer brengt of geen interesse meer heeft in speeltjes in het bijzijn van de baas  :cheeky:
Ik zou er volgende keer geen commando op plakken, maar eens goed touwtrekken met je hond en hem dat ene speeltje uiteindelijk ook niet afnemen, als hij zijn interesse eraan verliest kun je het gewoon oprapen.
Zeker niet op de rug leggen, je kan beter hebben dat je hond super gemotiveerd is en de blije hond uithangt als jij met hem speelt.
Hij mag er gerust mee spelen en hij krijgt het regelmatig om mee rond te hossen, maar als ik zeg  dat hij moet lossen, moet hij lossen : zo simpel is dat. En schrik om zijn motivatie kwijt te raken om iets te doen, daar heb ik geen schrik voor. Hij heeft zo een grote drift, dat ik soms wil dat het iets minder is, maar voor zijn werk is het natuurlijk ongelooflijk goed.

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #5 Gepost op: mei 14, 2013, 09:54:26 »
op de rug leggen (gelijk die van WR gisteren opt nieuws  :doh:) kzou ni weten voor wat het nodig is...

en voor de rest:

ge nam de woorden uit mijn mond  :mrgreen:
doe een trekspelletje, laat zelf los, en laat em der es een ererondje mee lopen...  kans is groot dat ge het nadien gewoon voor uw voeten geworpen krijgt zonder da je ook maar 1 keer moet vragen om te lossen...

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: mei 14, 2013, 09:59:29 »
Hij mag er gerust mee spelen en hij krijgt het regelmatig om mee rond te hossen, maar als ik zeg  dat hij moet lossen, moet hij lossen : zo simpel is dat. En schrik om zijn motivatie kwijt te raken om iets te doen, daar heb ik geen schrik voor. Hij heeft zo een grote drift, dat ik soms wil dat het iets minder is, maar voor zijn werk is het natuurlijk ongelooflijk goed.

hier moeten ze ook los kennen, voor het geval dat er iets in het mondje komt dat schadelijk kan zijn...
maar door te trekken, gaat de hond nog meer trekken he (das zoals op de poep duwen om hem te doen zitten... druk geeft tegendruk)...

ik heb texas op de mouw leren bijten om ne goeie los aan te leren... de beloning was dan simpelweg het gewoon terug vastpakken... en zo nu en dan kreeg ze de mouw of dergelijke mee voor een ererondje door den hof... aan het einde van het spelletje kwam er een "gedaan" en veranderde gelijk ook blik in haar ogen die aangaf dat ze hoog in drift ging..
de eerste keer loste ze ook heel slecht, kheb daar een dikke 5 minuten gestaan met de mouw aan mijnen arm met 20 kilo pitbull... op gegeven moment lost ze haar greep, ikke: goed zo! vast! en sindsdien zit het er in, en tamelijk goe...
zelfde manier leer ik haar de frisbees af te geven, ze heeft geleerd dat ze ne nieuwe krijgt als ze lost...

Offline koenv

• *
  • 313 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: mei 14, 2013, 10:02:10 »
op de rug leggen (gelijk die van WR gisteren opt nieuws  :doh:) kzou ni weten voor wat het nodig is...

en voor de rest:
ge nam de woorden uit mijn mond  :mrgreen:
doe een trekspelletje, laat zelf los, en laat em der es een ererondje mee lopen...  kans is groot dat ge het nadien gewoon voor uw voeten geworpen krijgt zonder da je ook maar 1 keer moet vragen om te lossen...
Ererondjes loopt ie genoeg, zoals op training. En na die rondjes komt hij naar me toe met alle speeltjes. Het is gewoon dat ene speeltje ! Als ik dat niet gebruik is er helemaal geen probleem. 

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: mei 14, 2013, 10:06:38 »
ik vind dat plezant. Laat ze dan ook gewoon winnen.
Een frisbee zal ik nooit een zijn mond kunnen halen als ik die ook vastheb.  Balletje moet ik ook vaak meerdere keren herhalen.
En soms kom je op wedstrijd en kent hij het woordje 'los' ook niet meer  :mrgreen:

Het hoort bij hem. hij doet maar, hij heeft er zijn plezier in, dus ik ook.

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: mei 14, 2013, 10:17:46 »
Ererondjes loopt ie genoeg, zoals op training. En na die rondjes komt hij naar me toe met alle speeltjes. Het is gewoon dat ene speeltje ! Als ik dat niet gebruik is er helemaal geen probleem.

doe misschien zelf es of dat speeltje niet bestaat...
hoe minder interessant gij het vindt, hoe minder geestig het voor hem is e...

of een  :shock: gezicht op uwen hond tekenen door zelf met iets anders, ogenschijnlijk superleuk mega interessants te beginnenspelen... doorgaans krijg je dan een  :yeek: "waarom heb IK da ni vast" en komt ie kijken zenne  :mrgreen:

wordt hij bezitterig (in die zin, grommen, maar ook verstijven) als je dat spelletje wil afnemen?  of maakt hij er gewoon een trekspelletje (of krachtmeting) van?

Offline koenv

• *
  • 313 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: mei 14, 2013, 11:20:50 »
doe misschien zelf es of dat speeltje niet bestaat...
hoe minder interessant gij het vindt, hoe minder geestig het voor hem is e...

of een  :shock: gezicht op uwen hond tekenen door zelf met iets anders, ogenschijnlijk superleuk mega interessants te beginnenspelen... doorgaans krijg je dan een  :yeek: "waarom heb IK da ni vast" en komt ie kijken zenne  :mrgreen:

wordt hij bezitterig (in die zin, grommen, maar ook verstijven) als je dat spelletje wil afnemen?  of maakt hij er gewoon een trekspelletje (of krachtmeting) van?

Hij wordt niet bezitterig maar maakt er gewoon een krachtmeting van. Dat van dat "gezicht" zal ik straks eens proberen. Ik zal iets laten weten.   

Offline koenv

• *
  • 313 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: mei 14, 2013, 12:25:44 »
Heb dit ook voorgelegd aan een bevriend HT . Hieronder zijn antwoord . Is mss wel interessant voor sommige mensen :

Hey Koen, alles en iedereen is altijd en overal PP. PLAATS en PERSOONS gebonden. Je gedrag is dus afhankelijk van de PLAATS en/of de PERSOON. Dat verklaart al meteen waaarom hij het ene gedrag op de ene plaats wel zal vertonen en op een andere plaats (situatie) niet. Ten tweede lees ik hier precies ergens tussen de regels in een conflict dat aan het ontstaan is. Testing testing 123 is vooral de bedoeling van dit spelletjes en de kick van de opwinding en adrelanine is waar hij keer op keer nar op zoek gaat. Omdat hij deze kick reeds een paar keer heeft mogen genieten is het nu een gewoonte aan het worden. Mijn overtuiging zegt me dat het hem op de rug leggen geen oplossing geeft. Op dat moment misschien wel en hij is dan wel even onderdanig maar heeft geen rechtstreekse link gelegd met zijn te ruw spel en het onderwerpen of jouw overmacht. Duidelijk want anders zou het gedrag wel ophouden he. Zijn onderwerping is dus een gevolg van jouw optreden en niet van het leerproces om dit spel anders aan te pakken. Ben je mee?Dus gaan we dat anders aanpakken.  Ken je de fisher discs nog? Die kleppertjes waarmee je de hond een mentale correctie kan toedienen zonder hem pijn te doen, zonder dat het rechtstreeks met jou te maken heeft maar wel direct linkt wordt met zijn gedrag? Hebben die voldoende waarde om zo een opwinding te kunnen doorbreken? Dan mag je die daarvoor toepassen maar wel meteen een alternatief spelletje of manier van spelen aanleren en aanbieden he. Dit dan weer zeer intensief maken en herhalen tot het een nieuwe gewoonte geworden is. Kan een week of twee duren en je bent er normaal gezien vanaf.

Het voorstel van Fleureke zit hierin dus ook verwerkt.

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: mei 14, 2013, 13:40:00 »
Als Tupac met iets afkomt om te spelen, laat ik hem ook vaak winnen. Hij heeft zo geleerd dat trekspelletjes leuk zijn en ik niet per se zijn speeltje of beentje wil afpakken. En hij komt inderdaad regelmatig iets op mijn schoot leggen, zodat ik een trekspelletje kan beginnen of het weg kan gooien voor hem.

Offline san de bels

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 93 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: mei 14, 2013, 14:01:02 »
Jij bepaalt al heel veel  :cheeky:
- wanneer en waar jullie wandelen,
- of het bewuste speeltje wel of niet meegaat,
- of je het hem wel of niet geeft,
- dat hij al die andere dingetjes los laat als jij dat wil, ...
Super toch !!!  :lol:
Probeer eens te bepalen dat dit ene balletje een beloningsspeelgoedj e wordt : dat hij het krijgt als hij iets goed gedaan heeft, er nog lekker mee mag touwtrekken en als kers op de taart hij het mag houden achteraf !
Ik durf wedden als je hem na een paar weekjes "toevallig" eens zou vragen om dit ook te lossen hij het vanzelf doet  8)
Trainen hoeft niet altijd moeilijk te gaan, probeer het eens een week ofzo  :mrgreen:
Groetjes, Sandra Jazz, Ziggy en Marley !!!

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: mei 14, 2013, 16:02:33 »
eerlijk gezegd zou ik fisher discs hier niet gebruiken... een mentale correctie zou ik die schijfjes ook ni noemen... fisher discs kunnen effect hebben als de hond zodanig gefixeerd is op iets, dat hij jou ni ziet staan bij wijze van spreken... dus om een fixatie te doorbreken... de bedoeling ervan is dat ie ni weet dat het van jou komt, gewoon geen geluid dat hem afleidt, en waarna jij hem, door een ander gedrag te laten doen, uit die fixatie kunt halen....
aangezien hij ten eerste aan het speeltje hangt dat jij vasthebt (trekspelletje aan het worden) en hij daarbij toch zeker en vast jou wel zal zien staan (of weten wie er aan de andere kant voor de tegenkanting zorgt bij dat trekspelletje), zijn mijns inziens die discs dus overbodig...
je kan hoogstens een pavlov effect creëren... discs horen=trekspelletje... gewoon het geluid gaat hem ni straffen, hoogstens een associatie maken...

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #15 Gepost op: mei 14, 2013, 16:30:00 »
Waarom zou je dit gedrag afstraffen of negeren? Niets beter dan een hond die zo hevig is op speeltjes, trekspelletjes,....

Hier mogen ze altijd winnen met een trekpelletje en de los kennen ze perfect.
Ondanks dat kan ik wel nog altijd bepalen of ze het terug vast mogen pakken,...

Gewoon werken aan je los commando. Bouw dit op in huis, op de oprit, de tuin,.....
En aan controle werken. Als jij het speeltje vasthebt moet hij leren van rustig te zijn. Ook dit moet je opbouwen.

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: mei 14, 2013, 18:20:36 »
Iemand die een uitleg heeft over het volgende : Als ik met Falco speel met balletjes ,trektouw etc., en ik zeg "los", laat hij dit zonder problemen los. Er is echter 1 speeltje dat hij bijna niet wil loslaten, en dit enkel tijdens de wandeling. Dit is een bal aan een touwtje. Als ik dit weggooi, komt hij naar me terug en komt hij hij het aanbieden. Als ik het touw vastpak, en ik zeg los , begint hij te trekken en moet ik echt "de echt strenge baas " spelen. Het gebeurt zelfs dat ik hem even op zijn rug moet leggen omdat hij niet wil toegeven. Dan is hij de rest van de wandeling terug zo mak als een lammetje en laat hij dit speeltje gewoon los zonder boe of ba. Als hij dit speeltje thuis heeft, is er ook geen probleem. Het is makkelijk op te lossen natuurlijk : neem dit speeltje niet meer  :mrgreen: , maar daar ben ik niet tevreden mee. Er moet toch ergens een reden en uitleg zijn. Wie heeft een uitleg voor dit gedrag? Wendy ?  :wink:

als ik iets heb wat ik heel erg leuk vind, geef ik ook niet graag af, zeker als ik kan stoeffen dat ik het heb en jij niet  :mrgreen: ga jij er op in, dan wordt het nog interessanter; negeer je mij dan is voor mij de fun er ook af  :muur:

zoals die HT schreef legt hij idd de link niet tussen het niet afgeven en jouw op de rug leggen (vind op de rug leggen trouwens nooit een goed idee en daarbij is het niet per se zo dat een hond op zijn rug zich overgeeft, integendeel  :wink: )

dus ofwel sluit je een gouden deal met je hond (een steak in ruil voor die bal bvb), ofwel laat je hem in de waan dat die bal je geen bal kan schelen. op een moment waarop de bal opeens minder interessant wordt, zal hij die makkelijker afgeven (al dan niet met ruilen)

en een andere mogelijkheid is dat speeltje op die plaats niet meer gebruiken  :mrgreen: dan hoef je ook geen conflicten aan te gaan  :thumbs:
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: mei 14, 2013, 18:57:02 »
Ik volg.
Vraagje nu ze hier toch ter sprake komen : wie gebruikt er effectief nog fisher discs ?

Offline koenv

• *
  • 313 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: mei 14, 2013, 18:57:19 »
Iedereen bedankt voor de info. Ik wil nog even rechtzetten dat ik hem niet op zijn rug leg omdat hij zijn speeltje niet wil afgeven, maar omdat hij , nadat ik het speeltje heb, blijft lastig vallen en zijn poten rond mijn been zet. Dat had ik er in het begin niet goed bijgezet denk ik.
En aan Sofie en Lady : ik vind het heel leuk om trekspelletjes te doen ( met het speeltje natuurlijk  :yeek:  ) , en er is nooit een probleem van te lossen of iets anders, enkel met dat ene specifieke speeltje op die ene specifieke plaats.

Dus we gaan eens proberen om al de wijze raad eens toe te passen in de praktijk.   

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: mei 14, 2013, 18:59:32 »
Iedereen bedankt voor de info. Ik wil nog even rechtzetten dat ik hem niet op zijn rug leg omdat hij zijn speeltje niet wil afgeven, maar omdat hij , nadat ik het speeltje heb, blijft lastig vallen en zijn poten rond mijn been zet. Dat had ik er in het begin niet goed bijgezet denk ik.
En aan Sofie en Lady : ik vind het heel leuk om trekspelletjes te doen ( met het speeltje natuurlijk  :yeek:  ) , en er is nooit een probleem van te lossen of iets anders, enkel met dat ene specifieke speeltje op die ene specifieke plaats.

Dus we gaan eens proberen om al de wijze raad eens toe te passen in de praktijk.

ook die link gaat hij niet maken vrees ik

wat doe je met dat speeltje als jij het hebt?
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal