collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Benchtraining  (gelezen 1172 keer)

Offline Dirk_Ann

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 8 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Benchtraining
« Gepost op: augustus 13, 2013, 23:41:21 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Dus

We gaan naar de hondenschool gaan en daar gaat benchtraining ook besproken worden, maar ik zou hier toch graag al vanaf dag één mee bezig zijn.

Dit is wat mij de belangrijkste zaken lijken, afgaande op wat ik gelezen heb/gezien bij de HS van een vriendin

* Zorgen voor positieve associatie => eten geven in de bench + kluifjes/snoepjes
* Opbouwen -> eerst met deurtje open erin laten, dan heel eventjes deurtje dicht doen, etc.
* 's Nachts eventueel de bench afdekken, zodat 't echt een 'eigen plekje' wordt
* Bench niet openen als de hond erom zeurt en expres aandacht zoekt (behalve als er natuurlijk iets is of als hij pipi moet doen oid!) -> als de hond een moment stil is meteen op inspelen en op dat moment deurtje opendoen
* Voor de hond voor de nacht in de bench moet nog goed spelen etc zodat 'ie goed moe is. Eventueel een kluifje geven als je 'm in de bench doet.

Oefening die me is bijgebleven van de HS: hond met snoepjes steeds een beetje verder lokken - eerst voor de bench gaan zitten, dan met één pootje in de bench, etc etc, tot hij er helemaal in is, dan de volledige 'jackpot' aan snoepjes en dan ook het deurtje sluiten als de hond aan het snoepen is.

Waar ik een beetje mee zit: langs de ene kant wordt er overal gezegd dat je langzaam moet opbouwen, maar langs de andere kant willen we de pup graag vanaf nacht één in de bench laten slapen. Gaat hij de eerste dag dat hij hier is niet veel te druk zijn met alle indrukken om hem dan ook al te benchtrainen? En als zijn eerste nacht dan niet fijn is in de bench, heeft hij er dan niet automatisch een slechte associatie mee?

Offline terrierlady

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
Re: Benchtraining
« Reactie #1 Gepost op: augustus 14, 2013, 07:52:49 »
Hier zijn ze op dag 1 zo stikkapot dat ze het niet merken dat ze in de bench liggen. Telkens als je ziet dat de pup inkakt van vermoeidheid even laten rusten in de bench.
De eerste nachten staat de bench op mijn nachtkastje, dan hoor ik ze wakker worden om te gaan plassen.
Verder zit ze in de bench voor te eten of als wij eten.

Offline sportinggirl

• *
  • 248 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: augustus 14, 2013, 08:28:43 »
De onze heeft de eerste 3 dagen nog 10-15 minuten gejankt in zijn bench en daarna was het over. De bench stond ook op onze kamer en werd na enkele weken steeds verder verplaatst tot hij beneden stond.

De punten die je opsomt zijn ideaal om de bench te laten wennen.
Het enige dat je nog meer kan doen is snoepjes in de bench leggen als hij het niet ziet. Dan vindt hij altijd iets lekkers als hij toevallig in de bench gaat.

Offline Dirk_Ann

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 8 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: augustus 14, 2013, 20:12:40 »
De onze heeft de eerste 3 dagen nog 10-15 minuten gejankt in zijn bench en daarna was het over. De bench stond ook op onze kamer en werd na enkele weken steeds verder verplaatst tot hij beneden stond.

De punten die je opsomt zijn ideaal om de bench te laten wennen.
Het enige dat je nog meer kan doen is snoepjes in de bench leggen als hij het niet ziet. Dan vindt hij altijd iets lekkers als hij toevallig in de bench gaat.

Ah ja da's een goed idee!

We zijn vandaag ook nog wat van die pasta gaan halen om in de kong te doen, ook een goede bezigheidstherapie voor de pup  :lol:

Offline Talia

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 110 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2013, 16:01:57 »
Max sliep enkel de eerste maand (s nachts)  in zijn bench omwille van zindelijkheidstrain ing.
Wij hebben de eerste nacht max ik de bench gelegd naast ons bed en telkens de bench verder en verder gezet. Max associeerde de bench met een rust plek die na de eerste maad gewoon open bleef staan zodat hij zelf kon kiezen waar hij sliep . Soms ligt hij gewoon graag op de koele grond als hij het warm heeft daar laat ik hem vrij in. Na verloop van tijd hebben wij de bench naast een open mand gelegd en bleek dat hij liever ik de mand lag. Dus ligt de bench nu op zolder.

Offline Dirk_Ann

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 8 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2013, 17:32:16 »
Ik heb onze kleine knoedel er net ingelegd toen hij lag te slapen, en hij heeft even rondgekeken en is terug als een blok in slaap gevallen!  :dance:

Offline Dirk_Ann

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 8 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: augustus 16, 2013, 04:16:17 »
Pfoe..

Waar de bench overdag heel goed leek te gaan, ontpopt hij zich 's nachts tot een mormeltje  :cry: (een lief mormeltje wel nog hoor  :cheeky:)

Na een uur/anderhalf uur in de bench begint hij hartverscheurend te janken. Omdat hij wel wat diarree had vandaag ben ik de eerste keer gaan kijken zodra hij even stopte met janken. Niks in de bench gedaan, even naar buiten gegaan, buiten ook niks gedaan. Eenmaal binnen terug laten indommelen op z'n kussen en dan terug in de bench gelegd.

Dan rond iets na drie terug van dat.. Alleen, toen ik kwam kijken (ik lig op de zetel er een paar meter van) lag heeeel de bench vol diarree  :cryblue: Alles dus proper gemaakt, eventjes met hem buiten gaan zitten (hij heeft weer niks gedaan en ik ben toch goed lang buiten gebleven), en nu ligt ie net weer op z'n kussen.

Hij heeft wel in de avond al een aantal uren heel erg vast geslapen.. Ik denk dat we hem toen misschien beter hadden wakker gehouden?
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2013, 04:46:58 door Dirk_Ann »

Offline spast

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 146 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: augustus 16, 2013, 04:28:58 »
Ik kan er niks aan doen (en weet dat het hier nergens mee te maken heeft) maar ik vind honden in een (afgesloten) bench altijd zo zielig  :oops:

Kan allemaal goed zijn dat ze er geen last van hebben, zich er veilig voelen, ... maar zo'n klein kooitje en dan die deur op slot... vreselijk (zal wel zijn omdat ik zelf claustrofobisch ben)
laten we lekker link gaan doen!

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #8 Gepost op: augustus 16, 2013, 07:25:05 »
Ik kan er niks aan doen (en weet dat het hier nergens mee te maken heeft) maar ik vind honden in een (afgesloten) bench altijd zo zielig  :oops:

Kan allemaal goed zijn dat ze er geen last van hebben, zich er veilig voelen, ... maar zo'n klein kooitje en dan die deur op slot... vreselijk (zal wel zijn omdat ik zelf claustrofobisch ben)

Klein? Hier is dat "klein" kooitje 107cm lang  :mrgreen: Ik kan er zelfs in  :fuu: :fuu: :vuistje:

Offline Xanthippe

• warme hondenvriend
  • *
  • 44 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: augustus 16, 2013, 11:17:39 »
Hier was het de bench naast het bed en mijn hand erin. En we hebben een rustige nacht gehad.  :happywink:

Offline Dirk_Ann

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 8 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: augustus 16, 2013, 11:40:39 »
Ik ben uiteindelijk heel stout geweest..

Na het 'diarree'-incident durfde ik 'm niet meer goed door te laten janken.. Dus een uur heeft ie in z'n bench liggen dollen terwijl ik in de zetel nutteloze dingen zat te doen (om vijf uur 's nachts, boooh), en toen ging ie weer janken.. Dan was ik voor de bench gaan zitten en 'm vastgenomen als 'm rustig was, en hij kwam echt helemaal tot rust.. Dus ja, dan ben ik zwak geweest,en heb ik 'm bij mij in de zetel gelegd..

Als ie nu geen diarree had gehad had ik minder schrik gehad om 'm door te laten janken.. Vandaag hopelijk een betere nacht :(

Offline Dirk_Ann

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 8 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: augustus 16, 2013, 11:41:10 »
Hier was het de bench naast het bed en mijn hand erin. En we hebben een rustige nacht gehad.  :happywink:

Misschien kan ik deze nacht wel langs de bench gaan liggen haha

Offline sportinggirl

• *
  • 248 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: augustus 16, 2013, 12:16:40 »
Mja als ze ziek zijn is het lastig he, dan weet je niet goed of het voor aandacht is of voor iets anders...  :huggg:
Als hij diarree blijft hebben dan zou ik eens naar de dierenarts bellen. Een pup mag daar niet te lang mee blijven lopen. En zeker niet met dit weer... Zie dat hij voldoende drinkt zodat hij niet uitdroogt

Offline Dirk_Ann

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 8 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: augustus 16, 2013, 14:56:34 »
Mja als ze ziek zijn is het lastig he, dan weet je niet goed of het voor aandacht is of voor iets anders...  :huggg:
Als hij diarree blijft hebben dan zou ik eens naar de dierenarts bellen. Een pup mag daar niet te lang mee blijven lopen. En zeker niet met dit weer... Zie dat hij voldoende drinkt zodat hij niet uitdroogt

Ja, ik vond 't echt moeilijk in te schatten!
Hij drinkt gelukkig heel veel! Ik heb de DA proberen te bellen, maar ze namen niet op (ze nemen misschien een snipperdagje?), meestal als er 's avonds/'s nachts iets is stuur ik een sms'je en dan krijg ik redelijk snel antwoord (ik vind 't toch altijd ongemakkelijk om laat te bellen!). Ik heb dus de uitleg gesmst, en anders proberen we straks even langs te gaan op 't algemeen spreekuur! Dan zijn we toch zeker he!

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: augustus 16, 2013, 17:48:59 »
Ik ben uiteindelijk heel stout geweest..

Na het 'diarree'-incident durfde ik 'm niet meer goed door te laten janken.. Dus een uur heeft ie in z'n bench liggen dollen terwijl ik in de zetel nutteloze dingen zat te doen (om vijf uur 's nachts, boooh), en toen ging ie weer janken.. Dan was ik voor de bench gaan zitten en 'm vastgenomen als 'm rustig was, en hij kwam echt helemaal tot rust.. Dus ja, dan ben ik zwak geweest,en heb ik 'm bij mij in de zetel gelegd..

Als ie nu geen diarree had gehad had ik minder schrik gehad om 'm door te laten janken.. Vandaag hopelijk een betere nacht :(

De 2 laatste pups hebben hun eerste paar nachten allebei bij mij doorgebracht op de zetel of ik bij hen op de grond. Na een paar dagen gingen ze in de bench naast de zetel, zodat ik mijn hand erin kon steken als ze piepten, en nog een paar dagen later in de bench en ik in bed.

Geen van beide zijn ze verwende aandachtstrekkers geworden!

Voel je maar niet schuldig, in het begin hebben ze veel warmte en steun nodig. Het is gewoon zaak van het af te bouwen en er ooit een streep onder te trekken.
NO OUTFIT IS COMPLETE WITHOUT A FEW DOG HAIRS

Offline spast

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 146 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: augustus 17, 2013, 01:14:26 »
Klein? Hier is dat "klein" kooitje 107cm lang  :mrgreen: Ik kan er zelfs in  :fuu: :fuu: :vuistje:
hmja, maar heb hier al vaak gelezen dat je een bench zeker niet te groot moet kopen, de hond moet er net inpassen...
en ik vind dat echt triestig, zeker als ze daar dan uren in moeten zitten, met de deur dicht... maar zoals ik al zei, 't kan wel eens liggen aan m'n eigen claustrofobische neigingen (of misschien aan m'n adhd gehalte)  :mrgreen:

m'n buurvrouw heeft bv ook een bench en haar hond ligt daar graag in, maar dat deurtje is altijd open. Zo is een bench wel fijn voor de hond, maar zo gauw het deurtje dicht gaat vind ik het stiekem zielig...
laten we lekker link gaan doen!

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #16 Gepost op: augustus 17, 2013, 07:15:03 »
hmja, maar heb hier al vaak gelezen dat je een bench zeker niet te groot moet kopen, de hond moet er net inpassen...
en ik vind dat echt triestig, zeker als ze daar dan uren in moeten zitten, met de deur dicht... maar zoals ik al zei, 't kan wel eens liggen aan m'n eigen claustrofobische neigingen (of misschien aan m'n adhd gehalte)  :mrgreen:

m'n buurvrouw heeft bv ook een bench en haar hond ligt daar graag in, maar dat deurtje is altijd open. Zo is een bench wel fijn voor de hond, maar zo gauw het deurtje dicht gaat vind ik het stiekem zielig...

Voor zindelijkheidstrain ing wordt hij inderdaad verkleind tot ze er net in past.

Malibu heeft dat een tijdje gehad. Na een test (omdat ze aangaf wanneer ze moest plassen) te hebben gedaan waarbij ze de volledige bench kreeg en het dekentje droog bleef, heeft ze nu altijd de volledige bench ter beschikking.

Los kan ze nog niet, om de simpele reden dat ze het nog niet aangeeft wanneer ze naar buiten moet als ze los loopt. Ze loopt wel naar vanachter, maar dat kan ik niet zien als'k boven in mijn bed lig  :mrgreen:

Met Malibu hebben we trouwens meer afgezien dan met Saint. Hoewel Saint lang niet proper is geweest (tot zijn bijna 6 maand..) heeft Malibu echt om de 2 uur staan blaffen in de bench, ondanks dat ze proper was en niet naar buiten moest...

Honden e  :roll: :mrgreen:

Offline Dirk_Ann

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 8 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: augustus 17, 2013, 08:35:39 »
We hebben een supergoede nacht gehad  :dance:

Ik heb mij geïnstalleerd naast de bench, in 't begin met m'n hand erin maar daarna was dat zelfs niet meer nodig! Hij heeft supergoed geslapen, ik heb mijn wekker wel om de twee uur gezet, 'm dan mee naar buiten genomen, pipi doen, en hups terug de bench in!
Zo heeft ie het met de pipipauzes toch van 22u30 tot 7u00 supergoed gedaan! Geen gejank of niks! En ook niks gedaan in de bench  :dance:

Iedereen bedankt voor de goede tips!

Offline Dirk_Ann

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 8 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: augustus 17, 2013, 08:38:00 »

Tgoh ja, ik heb al gemerkt dat er 'twee groepen' zijn qua benchtraining haha, de pro's en de con's  :happywink:
Ikzelf vind dit voor de zindelijkheidstrain ing toch ook heel belangrijk.
Bovendien gaan we over twee weken beiden weer fulltime werken, en dan is hij toch een viertal uurtjes alleen overdag.. In het begin zou ik dan ook graag gebruik maken van de bench. Als 'ie wat groter is kan hij hopelijk wel gewoon los als we weg gaan.

Offline cherish

• *
  • 2266 HV-Punten
  • Angels in the outfield
« Reactie #19 Gepost op: augustus 17, 2013, 09:40:39 »
Ingi heeft het hier zijn eerste 2 dagen als pup erin gezeten, vanaf dag 3 was het buiten in zijn kennel te doen.
De andere 2 kennen de bench maar het deurtje staat altijd open. Ingi zit ongeveer 8u in zijn kennel en dan vind ik een bench te klein.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal