collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Benchtraining  (gelezen 1711 keer)

Offline lieke33

• startende hondenvriend
  • *
  • 14 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Benchtraining
« Gepost op: juli 25, 2013, 07:26:46 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een 4tal daagjes mijn eerste pup. Een hele lieve reu maar meneer heeft een willetje hoor, amai!
De nachten gaan al supergoed maar eens het licht is en hij moet in de bench blijven veranderdt hij in een monster!  Springen, krabben, huilen, blaffen, piepen....onophoude lijk.  We zijn nog thuis, hij ziet ons, maar nee...en er wordt altijd gezegd dat je er geen aandacht aan mag geven zolang hij blaft, wel dan kunnen we lang wachten. Een ceremonie van een uur, anderhalf uur is geen uitzondering en vaak zelf nog langer.  Hij geeft niet op. Als je dan even denkt, hij geeft op...nee hoor. Een paar seconden! Dan begint alles opnieuw. 
Eens goed boos roepen helpt nog minder, meneer gaat he overstemmen.
Ik weet niet meer hoe we dit aan moeten pakken, laat staan hoe we hel ooit alleen moeten laten zo....

Offline Ik

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 1038 HV-Punten
Re: Benchtraining
« Reactie #1 Gepost op: juli 25, 2013, 07:40:38 »
Overdag oefenen met heel korte momentjes in de bench terwijl jullie in het zicht zijn.
Gewoon heel simpel beginnen. Bench ingaan, belonen, terug uit de bench laten. Gaat dit goed, begin dan met het deurtje dicht te doen. Opnieuw belonen... En zo bouw je het op. Ook jou afstand tot de bench kan je zo opbouwen. Eerst sta je er heel dicht bij, dan doe je een paar stappen uit zijn richting, ...
Indien je pup dit al kent, kan je er ook een af (of zit) en blijf oefening van maken...

Offline schnauzerfan

• hondenvriend pro
  • *
  • 612 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: juli 25, 2013, 08:25:23 »
Ben je zeker dat hij dan geen plasje moet doen? Pups moeten plassen zogauw ze wakker worden.   Anders even naar buiten en dan weer de bench in zonder iets te zeggen.
Is het enkel dan 's morgens dat hij zo tekeer gaat, of ook overdag als hij in de bench moet?

Offline lieke33

• startende hondenvriend
  • *
  • 14 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: juli 25, 2013, 08:51:02 »
Hij dan net buiten geweest voor een plasje...

Offline skiwi

• warme hondenvriend
  • *
  • 120 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: juli 25, 2013, 08:51:36 »
dat komt bij mij heel bekend voor.
de enigste remedie: blijven volhouden en consequent zijn!!

met onze pup vorig jaar hetzelfde gehad: hij was goed moe, maar die benchtraining heeft ook wel lang geduurd .. (jaja 't is ook ne speciale :p)
we hebben dat ook stilletjes aan opgebouwd (en snachts ging echt wel goed .. ook wel een halfuurke gejank en geblaf ofoz, maar rest van de nacht was 't wel OK), maar overdag was een ramp ....

hoe moe hij ook was, in die bench (of later zijn ren buiten) was het steeds nog altijd een halfuur of uur of soms langer gejank en geblaf ..
maar zoals je overal leest en zegt: gewoon negeren en op de moment dat hij stil is kan je hem gaan belonen of hem eruithalen (maar zeker niet als hij blaft of jankt)

dat heeft bij ons toch zo'n 3 weken geduurd eer hij van de eerste keer 's avonds stil was (overdag was nog moeilijk) .. en dan was dat een dag of 3 goed, en dan weer eens een week slecht ..
en dan was het ineens 2 maanden ofzo goed en begon hij snachts te janken, dus heb ik hem eruit gehaald om een plasje te doen (misschien dat hij toch dringend moest ...), maar ipv hem dan aan de leiband uit te laten heb ik hem gewoon los in de tuin gelaten en meneer ging spelen ... grrrrrrrrrrrrr ik heb me laten vangen..
en vanaf toen: weer een week of 3 elke avond gejank ..

en het is pas vanaf dat hij een maand of 6-7 is dat hij soms uit zichzelf in zijn bench kroop

(en we hebben die bench ook steeds positief geassocieerd hoor: hij kreeg steeds zijn eten in de bench, deurtje stond altijd open, ....)

geloof me, ik heb ook momenten gehad waarvan ik dacht: pfff waar zijn we aan begonnen, is dit nu normaal? zouden we er niet beter mee stoppen ..
maar de enigste remedie is volhouden!! echt, bij sommigen duurt het lang, maar ik vind het zo'n handig iets (zeker als we op verlof zijn of gaan kamperen is dat ZO handig dat we zelf gerust kunnen gaan slapen wetende dat de hond niets kan misdoen).

veel succes in ieder geval!
Mieke

Offline lieke33

• startende hondenvriend
  • *
  • 14 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: juli 25, 2013, 08:56:41 »
Tot nu toe hebben we hem overdag nog niet 'opgesloten'...
Het is eigenlijk ook niet de bedoeling dat hij daar overdag opgesloten zit.  Dat is voor buiten in een kennel.  Maar enkel voor het alleen zijn.  Als we thuis zijn mag hij kiezen: onder de trap waar hij slaapt of in de mand in de living.  Gaat allemaal goed.
We zijn gewoon beiden van mening dat ie onder de trap in zijn hokje moet kunnen tot we opstaan...
In de kennel zijn we alles langzaam aan het opbouwen.  Eerst mee in de kennel, dan hij erin en wij buiten maar vlakbij om hem te corrigeren als hij zijn concert wil starten en te belonen als hij braaf is.... Vanaf vandaag de afstand vergroten.
We hebben nog een dikke twee weken om het hem te leren...dan een weekje naar Oostenrijk en dan 4 dagen later komt de eerste dag dat hij echt alleen moet zijn.

Alle hints tips en tricks welkom!

Offline kiangara

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 4050 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: juli 25, 2013, 08:57:47 »
Geef je er ook zijn eten in?
Staat de bench op een goeie plek. Hier was het ineens goed als ik de bench meer centraal in de living zette, vanaf dat punt kon hij mij steeds zien, of zag hij wie de kamer in en uit kwam. Vanaf hier kan hij ook mee tv kijken...  :fuu: Wanneer ik tv kijk, gaat meneerke daar dus effectief liggen...  :vuistje:

Ik geef er zijn eten in (in de bench ofwel buiten) Zijn kauw dingskes mag hij ook enkel daar op eten.

Offline kiangara

• *
  • 4050 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: juli 25, 2013, 08:59:35 »
Als hij alleen buiten moet zijn, geef hem iets dat hem afleidt. Een kong bvb, of een ander knabbeltje die lang duurt eer het op is.
KaMiel en de pupy kong in de bench was ook een schot in de roos!

Offline skiwi

• warme hondenvriend
  • *
  • 120 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: juli 25, 2013, 09:13:26 »
Als hij alleen buiten moet zijn, geef hem iets dat hem afleidt. Een kong bvb, of een ander knabbeltje die lang duurt eer het op is.
KaMiel en de pupy kong in de bench was ook een schot in de roos!

Hier ging dat wel tot als die kong of kauwbeen ofwas, en dan was het gejank/geblaf ..
heb ondertussen aldoor dat de onze altijd een beetje hyper/extra is tov de gemiddelde hond :)  niet echt te vergelijken dus

'k heb ook al de tips gevolgd van opbouwen en dergelijke ...

hetzelfde als we hem buiten in zijn ren zette als hij alleen moet blijven (vanaf zijn 4 maanden hebben we hem stilletjes aan hieraan laten wennen en begonnen met een uurtje in de ren, en steeds wat langer)

en nu zijn we 1 jaar later en hij gaat er vanzelf in, krijgt dan zijn kong met eten en is tegewnoordig direct stil en rustig zonder te blaffen of te janken !!!!!
DUS: volhouden :p

Offline lieke33

• startende hondenvriend
  • *
  • 14 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: juli 25, 2013, 09:33:10 »
Het verplaatsen gaat niet echt daar het niet echt een bench is...het is gewoon een holte onder de trap die we afgemaakt hebben met een deurtje enzo. Lekker knus vind ik zelf.
Voor in de kennel hebben we zo wobbelkong ding om eten in te doen.  Of dat zou vandaag toch moeten geleverd worden :p. We hadden een bal waar brokjes uit moeten rollen, maar ze komen er dus niet uit. :p. Vandaar de kong maar besteld omdat hij geen succes heeft met het ander en zijn interesse dus verliest.
Verder heeft hij nog een 'knuffel' waar je een petflesje in moet stoppen waar hij compleet gek op is... En die krokodil van kong... Die gebruiken we beiden voor zijn nachthok onder de trap en zijn kennel.

Offline kiangara

• *
  • 4050 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: juli 25, 2013, 10:26:42 »
de wobbel kan je wel niet gebruiken in een bench... Hiervoor hebben ze veel meer ruimte nodig en een vlakke ondergrond.
Probeer eens de klassieke kong!  :wink:

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
  • 361 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: juli 25, 2013, 10:40:34 »
Voor bench problemen zou ik de 'Crate games' van Susan Garett aanraden.
Zoek maar eens op, is heel leuk om te doen.

En je hebt daar later ook nog veel plezier aan omdat je er ineens zelfcontrole mee aanleert aan je pup.

Offline lieke33

• startende hondenvriend
  • *
  • 14 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: juli 25, 2013, 12:13:30 »
de wobbel kan je wel niet gebruiken in een bench... Hiervoor hebben ze veel meer ruimte nodig en een vlakke ondergrond.
Probeer eens de klassieke kong!  :wink:

De wobbelkong is voor in de kennel, voor zijn traphokje heeft hij een kong met zo groefjes om pasta in te spuiten.

Ik heb daarjuist nog eens een poging gedaan om hem erin te steken.  Inderdaad, zolang hij die kong heeft om op te lekken/knabbelen/zuigen (wat em er ook mee doet :p) is ie stil.  Daarna begint het gejank en geblaf.  Als ik dan eenmaal neen zeg is ie stil.  Ben dan minuutje na minuutje gaan zien en zeggen hoe flink hij is om dan nog een brokje droogvoer te geven. 
Elke keer als dat gedaan heb begint ie weer te janken, ik zeg neen...hij is stil...zeg ik geen neen begint het janken en blaffen en springen en meer en meer en erger en erger....
Maw, zolang we thuis zijn zal het allemaal wel lukken...met veel geduld...omdat ik neen kan zeggen...
Maar wat als ik die neen niet kan zeggen?  Als ik er dus niet ben?

Skiwi, hoe reageerde de buurt als je hond een jaar lang elke dag zo tekeer gaat als ie alleen is?

Offline skiwi

• warme hondenvriend
  • *
  • 120 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: juli 25, 2013, 12:25:13 »
De wobbelkong is voor in de kennel, voor zijn traphokje heeft hij een kong met zo groefjes om pasta in te spuiten.

Ik heb daarjuist nog eens een poging gedaan om hem erin te steken.  Inderdaad, zolang hij die kong heeft om op te lekken/knabbelen/zuigen (wat em er ook mee doet :p) is ie stil.  Daarna begint het gejank en geblaf.  Als ik dan eenmaal neen zeg is ie stil.  Ben dan minuutje na minuutje gaan zien en zeggen hoe flink hij is om dan nog een brokje droogvoer te geven. 
Elke keer als dat gedaan heb begint ie weer te janken, ik zeg neen...hij is stil...zeg ik geen neen begint het janken en blaffen en springen en meer en meer en erger en erger....
Maw, zolang we thuis zijn zal het allemaal wel lukken...met veel geduld...omdat ik neen kan zeggen...
Maar wat als ik die neen niet kan zeggen?  Als ik er dus niet ben?

Skiwi, hoe reageerde de buurt als je hond een jaar lang elke dag zo tekeer gaat als ie alleen is?

elke keer 'NEEN' gaan zeggen lijkt me toch ook niet zo goed: zo krijgt ie ook aandacht he, negatieve aandacht  =  ook aandacht.

ik had op voorhand onze buren al wel verwittigd dat hij wel ging blaffen en janken in het begin, maar het is wel enkel het eerste uur ongeveer als we ehm in zijn ren zette, daanra was hij wel stil (of evt wel eens in de namiddag).
In ieder geval: ik ben wel eens aan de buren gaan vragen ook of ze er niet teveel last van hebben, maar ze vonden van niet; ('t is ook niet de hele dag he: het is de moment dat zijn kong op is totdat hij dan toch beseft dat het niets uithaalt).

ik heb hen ook wel duidelijk gemaakt dat ze er ook niets op mogen zeggen of tegen roepen ofzo, want dan geef je hem aandcht en dan zal het nooit stoppen.

nu: de buren zijn grootste deel van de dag ook weg, dus ze hebben er geen last van

Offline kiangara

• *
  • 4050 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: juli 25, 2013, 13:37:44 »
idd, elke keer NEE zeggen is geen oplossing...
Laten doen... en vanaf wanneer hij stil is uitbundig belonen.

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #15 Gepost op: juli 25, 2013, 13:52:18 »
Ik lees in het eerste berichtje dat hij soms wel een paar seconden stopt, het is tijdens die paar seconden dat je hem meteen vrij laat... Bij een zo-jong-pup moet je gebruik maken van die paar seconden om ze duidelijk te maken dat het DAT is wat je wil hebben, stil zijn = meteen los... Als ze zo klein zijn mag je geen 'minuten' verwachten... Ze leren op die leeftijd SUPER snel, dus als je consequent de lawaaierige momenten negeert, maar onmiddellijk reageert op de stille momenten, hoe kort ook, dan valt het kwartje al heel snel!

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: juli 25, 2013, 14:22:27 »
wat denkt die wel zeg, 4 dagen heb je hem al, 4 !!!!!!!!!!!!!!  en die zwijgt nog niet als je hem eenzaam opsluit in een kot dat hij daarvoor helemaal niet kende :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:   :roll:

Offline schnauzerfan

• hondenvriend pro
  • *
  • 612 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: juli 25, 2013, 15:40:44 »
wat denkt die wel zeg, 4 dagen heb je hem al, 4 !!!!!!!!!!!!!!  en die zwijgt nog niet als je hem eenzaam opsluit in een kot dat hij daarvoor helemaal niet kende :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:   :roll:

Eerlijk gezegd dacht ik hetzelfde.  Als mijn pup na 4 dagen stil in de bench blijft zitten zou ik me eerlijk gezegd zorgen maken  :denk:

Offline lieke33

• startende hondenvriend
  • *
  • 14 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: juli 25, 2013, 17:57:02 »
How he mensen, ik heb het niet over zwijgen ik heb het over meer dan een uur lawaaierig blaffen/janken/blijten/springen/krabben/... Dat hij nen tijd jankt kan ik begrijpen...maar zo lang...
Mij is altijd verteld dat ge dat moet vergelijken met ne kleine die ge naar de crèche doet...de eerste tien minuten/kwartier janken en dan gaat het snel beter...
De enige reden waarom ik dit post is omdat ik het hem zo snel mogelijk wil afleren omdat ik enkel bang ben dat hij zichzelf iets aandoet!

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: juli 25, 2013, 20:23:52 »
Ik zou het spelenderwijs verder proberen aanpakken, lekker belonen als die flink in bench is, uit zichzelf erin gaat, ... Consequent zijn en na verloop van tijd zal hij de bench echt wel leuk gaan vinden hoor, onze chi is er 7 geweest en die slaapt elke avond in zijn bench, het is echt zijn huisje  :shifty:

Geduld  :shifty:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal