collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: bange hond heropvoeden  (gelezen 70780 keer)

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: bange hond heropvoeden
« Reactie #900 Gepost op: januari 27, 2013, 18:14:13 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
ik vind het geen goed idee om een hond daarvoor te straffen, en al zeker niet met een TT, hoe laag die ook staat. ik ben voorstander van je hond te leren van niet meer te reageren op oogcontact, of wijzen (alternatief gedrag aanleren).
Ik probeer idd. om de fixatie te doorbreken en te belonen voor aandacht voor mij.  Als ik merk dat hij té ver heen is, draai ik om op wandeling, andere richting uit, eventueel terug en aandacht vragen van verder af ...  Dat lukt wel maar veel mensen & honden kom ik hier niet tegen  :weetniet:  en soms zijn het er dan weer teveel ineens (komen ze van alle kanten, soms zelfs nog 1tje los, etc...) ... ik ga dan altijd weg uit de situatie.  Dat is uiteraard het probleem als je "traint" in niet vooraf geplande settings.  Op de hondenschool vroeger deed hij het altijd wel goed, maar hij kende dan ook het terrain en de andere honden, is ook geen goede training dus voor heropvoeding tot goed gedrag in "alle omstandigheden"

en wat dat aanraken betreft kan je aan een ander vragen om van je hond af te blijven. 

Uiteraard blijven mensen van mijn hond af, ik wil geen bijtincidenten.  Ik heb wel 1 groot probleem : ik kan nooit naar de DA met hem ! Hij vreet de DA zowat op, zelfs met muilband.  Ik heb gelukkig nog geen erge problemen gehad, voor kleine problemen bel ik de DA en probeer de symptomen uit te leggen waarop die me dan medicatie geeft.  Trimsalon is uiteraard ook uitgesloten, maar ik probeer hem zelf te plukken en te scheren, lukt wel en hij laat dat ook doen (is quality time als het niet té lang duurt), hij ziet er wel niet uit als een "Schnauzer"  :vuistje:

waarom werkt beloning niet bij jouw hond? als jij het bent die tegenstrijdige signalen geeft, vind ik het jammer dat je hond daarvoor moet gaan opdraaien en straf moet ondergaan. dan is het aan jou om het wel correct te gaan doen  :wink:
Ik dacht dat ik wel goed bezig was, maar blijkt dus dat ik tegenstrijdige signalen geef.  Als er bezoek ik moet hij in de andere ruimte gescheiden met een kinderhekje (er is geen deur).  Hij doet dan erg intimiderend naar bezoek, blaffen, over het hekje hangen (dat hekje is niet erg stevig, dus ben ik er al niet gerust in), over de rooie enfin.  Als ik hem dan tot stilte aanmaan, dan geef ik hem aandacht voor slecht gedrag, dus moet ik hem laten doen  :weetniet:  Dan kan je gewoon geen gesprek voeren met bezoek.  Als hij even stil is beloon ik hem, eer ik mijn "flink zo" gezegd heb hangt hij weer op het hek > ik beloon voor slecht gedrag.  Vandaar de "tegenstrijdige" signalen.
Ik moet gewoon een startpunt vinden, waar hij bij bezoek nog geen slecht gedrag vertoont, maar het begint al bij de bel (en ik vind dat hij eigenlijk wél mag blaffen als de bel gaat, waarom zou dat niet mogen ?)

Maar ik las in je posts ergens dat je het nog een geluk vond dat Libis gelukkig niet ging bijten (post 98),  da's dus toch wel een verschil.  Wat deed hij dan wel als ze hem wilden laten inslapen ? Je laat een hond toch niet inslapen als hij alleen maar angstig is, maar nog nooit gebeten heeft ?

Offline Tequila

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3336 HV-Punten
    • FromSmilingLotus
« Reactie #901 Gepost op: januari 27, 2013, 18:46:36 »
Kan je hem bij bezoek niet volledig afzonderen zodat hij niet over de rooie hoeft te gaan  :denk:  Hij hoort het bezoek dan wel maar dan kan je hem tenminste volledig negeren, 'k kan me voorstellen dat je zowiezo tegenstrijdige dingen gaat doen als er daar een hond de idioot aan het uithangen is laat staan wat de reacties van het bezoek zijn  :?

Een hond is een glimlach en een kwispelende staart. En de J-brothers zitten ertussen ;)

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #902 Gepost op: januari 27, 2013, 19:02:55 »
Ik probeer idd. om de fixatie te doorbreken en te belonen voor aandacht voor mij.  Als ik merk dat hij té ver heen is, draai ik om op wandeling, andere richting uit, eventueel terug en aandacht vragen van verder af ...  Dat lukt wel maar veel mensen & honden kom ik hier niet tegen  :weetniet:  en soms zijn het er dan weer teveel ineens (komen ze van alle kanten, soms zelfs nog 1tje los, etc...) ... ik ga dan altijd weg uit de situatie.  Dat is uiteraard het probleem als je "traint" in niet vooraf geplande settings.  Op de hondenschool vroeger deed hij het altijd wel goed, maar hij kende dan ook het terrain en de andere honden, is ook geen goede training dus voor heropvoeding tot goed gedrag in "alle omstandigheden"

ik vrees dat je hier het tegenovergestelde mee gaat bereiken. het zien van een mens zal aankondiging worden van die TT, zal stress meebrengen en nog meer onzekerheid, waardoor hij mensen nog minder leuk gaat vinden  :denk: ik begrijp je redenering wel dat je door die fixatie wil geraken, maar dan zou ik dat eerder doen door de afstand te vergroten (zoals je toch al doet) of stevig te gaan counterconditionere n.

Uiteraard blijven mensen van mijn hond af, ik wil geen bijtincidenten.  Ik heb wel 1 groot probleem : ik kan nooit naar de DA met hem ! Hij vreet de DA zowat op, zelfs met muilband.  Ik heb gelukkig nog geen erge problemen gehad, voor kleine problemen bel ik de DA en probeer de symptomen uit te leggen waarop die me dan medicatie geeft.  Trimsalon is uiteraard ook uitgesloten, maar ik probeer hem zelf te plukken en te scheren, lukt wel en hij laat dat ook doen (is quality time als het niet té lang duurt), hij ziet er wel niet uit als een "Schnauzer"  :vuistje:

dat uiterlijke is in feite maar bijzaak, maar als je het zo kan oplossen én met quality time is dat  :thumbs: wat DA betreft zou ik voorlopig het houden op een stevige muilkorf (liever een muilkorf dan een muilband) en proberen een ietwat positieve associatie met de DA op te bouwen

Ik dacht dat ik wel goed bezig was, maar blijkt dus dat ik tegenstrijdige signalen geef.  Als er bezoek ik moet hij in de andere ruimte gescheiden met een kinderhekje (er is geen deur).  Hij doet dan erg intimiderend naar bezoek, blaffen, over het hekje hangen (dat hekje is niet erg stevig, dus ben ik er al niet gerust in), over de rooie enfin.  Als ik hem dan tot stilte aanmaan, dan geef ik hem aandacht voor slecht gedrag, dus moet ik hem laten doen  :weetniet:  Dan kan je gewoon geen gesprek voeren met bezoek.  Als hij even stil is beloon ik hem, eer ik mijn "flink zo" gezegd heb hangt hij weer op het hek > ik beloon voor slecht gedrag.  Vandaar de "tegenstrijdige" signalen.
Ik moet gewoon een startpunt vinden, waar hij bij bezoek nog geen slecht gedrag vertoont, maar het begint al bij de bel (en ik vind dat hij eigenlijk wél mag blaffen als de bel gaat, waarom zou dat niet mogen ?)

heb je de mogelijkheid om een steviger hekje te plaatsen (savic bvb)? dan ben je zelf al geruster en relaxter, wat je hond ook wel zal oppikken. wat dat blaffen betreft: ofwel zet je hem opzij zodat hij het bezoek niet kan zien, ofwel negeer je hem compleet (niks zeggen, niet bekijken...) tot hij rustig is. Libis zette ik in het begin ook buiten als er bezoek kwam (voor het bezoek binnenkwam, niet als ze al binnen waren). in een latere fase mocht hij er dan binnen als hij rustig was, maar wel nog achter het hekje. nog later bleef hij binnen achter het hekje en kreeg hij een kauwbot op het moment dat het bezoek binnen kwam. in de allerlaatste fase hebben we hem gewoon in huis gelaten terwijl we het bezoek binnen laten. die geven hem dan wat lekkers en hij blaft nog steeds even, maar daarna stopt het ook. speciaal hiervoor hebben we een grote pot met snoepjes in de gang staan die we aan ons bezoek uitdelen

Maar ik las in je posts ergens dat je het nog een geluk vond dat Libis gelukkig niet ging bijten (post 98),  da's dus toch wel een verschil.  Wat deed hij dan wel als ze hem wilden laten inslapen ? Je laat een hond toch niet inslapen als hij alleen maar angstig is, maar nog nooit gebeten heeft ?

inderdaad. de conclusie van die GT was compleet absurd. op dat moment was ik nog een totale hondenleek, maar ik vond het toen al belachelijk om hem te laten inslapen, enkel omdat hij bang was. moest hij na een aantal maanden training nog steeds bang geweest zijn, hadden we de beslissing misschien wel genomen. niet owv gevaarlijk, maar omdat hij geen leven zou hebben als hij constant in angst zou moeten leven

we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #903 Gepost op: januari 27, 2013, 19:03:30 »
Kan je hem bij bezoek niet volledig afzonderen zodat hij niet over de rooie hoeft te gaan  :denk:  Hij hoort het bezoek dan wel maar dan kan je hem tenminste volledig negeren, 'k kan me voorstellen dat je zowiezo tegenstrijdige dingen gaat doen als er daar een hond de idioot aan het uithangen is laat staan wat de reacties van het bezoek zijn  :?
Ik kan hem in zijn kennel zetten, dan blaft hij de hele buurt bij mekaar, uren aan het stuk, maar ik kan het negeren.  Leert hij daar iets van ?  :weetniet:
Hij moet sowieso toch ooit eens wennen aan mensen, ik kom vroeg of laat toch in de situatie dat ik naar de DA moet met hem (in april, zijn spuitjes, ik zie er nu al tegenop :roll:)

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #904 Gepost op: januari 27, 2013, 19:06:49 »
Ik kan hem in zijn kennel zetten, dan blaft hij de hele buurt bij mekaar, uren aan het stuk, maar ik kan het negeren.  Leert hij daar iets van ?  :weetniet:
Hij moet sowieso toch ooit eens wennen aan mensen, ik kom vroeg of laat toch in de situatie dat ik naar de DA moet met hem (in april, zijn spuitjes, ik zie er nu al tegenop :roll:)

misschien kan je wat met bachbloesems of homeopathie? Bij Libis hebben we met succes homeopathie gebruikt om zijn angst af te zwakken en hem tot leren open te stellen. en dan in combinatie met gedragstraining
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #905 Gepost op: januari 27, 2013, 19:17:56 »
misschien kan je wat met bachbloesems of homeopathie? Bij Libis hebben we met succes homeopathie gebruikt om zijn angst af te zwakken en hem tot leren open te stellen. en dan in combinatie met gedragstraining
Heb jij een goed adres voor bachbloesem of homeopathie ?  Gegeven het feit dat ik niet met hem naar een DA of iemand anders kan. ik wil het zeker graag proberen.
Deze namiddag op wandeling ging het wel goed, lange babbel gedaan met mijn buurvrouw en hij heeft heel de tijd braaf aan de voet gezeten.  Mijn buurvrouw zei nog dat hij vorderingen maakte.  Maar in huis wordt het erger, heb ik het gevoel. Mss. moet ik met de clicker werken, da's véél duidelijker, sneller en vermijdt de "mix up" tss. te laat reageren en belonen voor slecht gedrag.  Maar mss. moet ik zelf wel een topic starten  :mrgreen: "aggressieve hond heropvoeden door een semi-leek".
Gedragstraining : wat bedoel je daar precies mee ?  Professionele hulp van een GT ?  Aan huis ?  Ik moet eerlijk toegeven dat mijn man héél erg tegen de kosten zou opzien, zoniet een njet zou geven (éen inkomen met 2 studerende kids op kot). Vandaar ook mijn twijfels over de erg dure (en nogal gemakkelijke) oplossing van de TT low stim.

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #906 Gepost op: januari 27, 2013, 19:22:54 »
Heb jij een goed adres voor bachbloesem of homeopathie ?  Gegeven het feit dat ik niet met hem naar een DA of iemand anders kan. ik wil het zeker graag proberen.
Deze namiddag op wandeling ging het wel goed, lange babbel gedaan met mijn buurvrouw en hij heeft heel de tijd braaf aan de voet gezeten.  Mijn buurvrouw zei nog dat hij vorderingen maakte.  Maar in huis wordt het erger, heb ik het gevoel. Mss. moet ik met de clicker werken, da's véél duidelijker, sneller en vermijdt de "mix up" tss. te laat reageren en belonen voor slecht gedrag.  Maar mss. moet ik zelf wel een topic starten  :mrgreen: "aggressieve hond heropvoeden door een semi-leek".
Gedragstraining : wat bedoel je daar precies mee ?  Professionele hulp van een GT ?  Aan huis ?  Ik moet eerlijk toegeven dat mijn man héél erg tegen de kosten zou opzien, zoniet een njet zou geven (éen inkomen met 2 studerende kids op kot). Vandaar ook mijn twijfels over de erg dure (en nogal gemakkelijke) oplossing van de TT low stim.

ik vind het wel ne chique titel  :mrgreen:

van welke regio ben je?

met gedragstraining bedoel ik je hond alternatief gedrag leren voor het uitvallen, bijten, ... en een positieve associatie opbouwen met mensen allerlei  :wink: al dan niet met een GT

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #907 Gepost op: januari 27, 2013, 19:27:26 »
met gedragstraining bedoel ik je hond alternatief gedrag leren voor het uitvallen, bijten, ... en een positieve associatie opbouwen met mensen allerlei  :wink: al dan niet met een GT
Dat is wat ik 2,5 jaar probeer, met vallen en opstaan en allerlei tegenstrijdige GT's  :cry:
Ik stuur je nog PB

Offline Tequila

• *
  • 3336 HV-Punten
    • FromSmilingLotus
« Reactie #908 Gepost op: januari 27, 2013, 23:49:01 »
't ging er mij eerder over dat hij verkeerde signalen krijgt van u en het bezoek als hij als een gek over dat poortje hangt, daar kan hij toch ook geen dingen uit leren buiten dat hij op verkeerde momenten aandacht gaat krijgen omdat je hem niet kan negeren op dat moment.   

Ivm bachbloesems, homeo eventueel in combi met GT zou 'k op alle vlakken Marein van 't forum aanraden.   :thumbs:

Een hond is een glimlach en een kwispelende staart. En de J-brothers zitten ertussen ;)

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #909 Gepost op: januari 29, 2013, 23:04:34 »
't ging er mij eerder over dat hij verkeerde signalen krijgt van u en het bezoek als hij als een gek over dat poortje hangt, daar kan hij toch ook geen dingen uit leren buiten dat hij op verkeerde momenten aandacht gaat krijgen omdat je hem niet kan negeren op dat moment.   

Ivm bachbloesems, homeo eventueel in combi met GT zou 'k op alle vlakken Marein van 't forum aanraden.   :thumbs:
Je hebt gelijk hoor.
Marein houd ik achter de hand voor als ik er helemaal door zit (is giga-ver).  Ik kreeg nog een adres van Wendy van een DA die werkt met homeopathie.  Is niet té ver en vermits ik toch ook bij een gewone DA terecht moet kunnen voor jaarlijkse controle én eventueel acute problemen heb ik nu even die DA gecontacteerd.  Afspraak binnen 2 weken.  Benieuwd hoe mijn hond zich zal gedragen (bang afwachten).

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #910 Gepost op: februari 01, 2013, 09:41:49 »
Nog een vraagje Wendy : heb jij helemaal alleen jouw stabiele sociale teef (Caro) geselecteerd, of heb je hulp gevraagd ?  Ik denk dat ik dat nu toch echt ook ga overwegen, maar ik heb wel wat hulp nodig om de juiste hond te vinden en/of te beoordelen.

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #911 Gepost op: februari 01, 2013, 23:56:11 »
Nog een vraagje Wendy : heb jij helemaal alleen jouw stabiele sociale teef (Caro) geselecteerd, of heb je hulp gevraagd ?  Ik denk dat ik dat nu toch echt ook ga overwegen, maar ik heb wel wat hulp nodig om de juiste hond te vinden en/of te beoordelen.

heb geen hulp gehad en heb het zelf moeten uitzoeken

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #912 Gepost op: februari 28, 2013, 18:34:10 »
het is precies 6 jaar geleden dat ons avontuur met Libis begon en onze zwarte eindelijk aan zijn leven kon beginnen  :thumbs: hij heeft ondertussen al zoveel geleerd, maar wij nog veel meer van hem  :bow:

Offline myriam.e

• *
  • 3728 HV-Punten
« Reactie #913 Gepost op: februari 28, 2013, 18:41:19 »
Super wendy  :thumbs:

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #914 Gepost op: februari 28, 2013, 18:53:38 »
het is precies 6 jaar geleden dat ons avontuur met Libis begon en onze zwarte eindelijk aan zijn leven kon beginnen  :thumbs: hij heeft ondertussen al zoveel geleerd, maar wij nog veel meer van hem  :bow:

:thumbs: :thumbs:

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 590 HV-Punten
« Reactie #915 Gepost op: februari 28, 2013, 20:36:34 »

6 jaar al, amaai, bravo !!  Ik heb nog wat tijd dus om de mijne manieren bij te brengen  :mrgreen:

Offline TerriPoody

• *
  • 979 HV-Punten
  • Lives with, for & thanks to dogs
« Reactie #916 Gepost op: februari 28, 2013, 20:40:19 »

Proficiat en nog vele jaren samen  :thumbs:

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #917 Gepost op: maart 16, 2013, 14:58:32 »
ben super fier op Libis! er zit blijkbaar een nieuwe hond (Duitse herder) aan de andere kant van het pleintje en die is niet zo opgezet met andere honden precies. Libis heeft die hond geen blik gegund, geen stress gehad,... zaaaalig! hij was gewoon met mij bezig en de rest van de wereld kon voor hem even ontploffen! :wub:

Offline myriam.e

• *
  • 3728 HV-Punten
« Reactie #918 Gepost op: maart 16, 2013, 18:37:27 »
ben super fier op Libis! er zit blijkbaar een nieuwe hond (Duitse herder) aan de andere kant van het pleintje en die is niet zo opgezet met andere honden precies. Libis heeft die hond geen blik gegund, geen stress gehad,... zaaaalig! hij was gewoon met mij bezig en de rest van de wereld kon voor hem even ontploffen! :wub:

Doet deugd hé wendy  :thumbs:

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #919 Gepost op: maart 16, 2013, 19:27:29 »
Doet deugd hé wendy  :thumbs:

hiervoor hebben we het allemaal gedaan de voorbije jaren  :wink:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal