collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: apporteren  (gelezen 2234 keer)

Offline Snuf

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
apporteren
« Gepost op: september 28, 2005, 20:42:08 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Voor de hondenschool moet Snuf kunnen apporteren. Probleem is dat hij nooit enthousiast genoeg is om eender welk speeltje naar mij te brengen  :(

Op de HS reageert Snuf op geen enkel speeltje, zelfs niet zijn favoriete knuffel waarmee hij altijd slaapt.
Thuis kan ik eender wat weg smijten. Snuf zal er als een dolle achteraan lopen en dan er naast staan blaffen. OF hij neemt het razendsnel mee en brengt het speeltje in veiligheid in zijn bench...

Hoe kan ik Snuf het beste leren apporteren? Op de HS raadden ze me aan om te werken met een klein flesje waar snoepjes in zitten. Snuf laten ruiken, flesje weg gooien en snoepje uit de fles geven als Snuf het flesje brengt.
Ik twijfel er alleen aan dat Snuf dat flesje gaat terug brengen. Volgens mij gaat hij achter dat flesje aan, maar gaat hij het weer in veiligheid brengen en er de snoepjes proberen uit te krijgen...

Ik kan hem ook proberen het commando 'vast' aan te leren, maar hoe pak ik dat aan?

Tot ziens Snuf...
(12/09/2000-10/07/2009)

Rover&Basje

• Gast
apporteren
« Reactie #1 Gepost op: september 28, 2005, 21:00:17 »
Onze Shorty (duitse herder) was in het begin met geen stokken aan het apporteren te krijgen ... na lang denken en zoeken is het ons dan toch eindelijk gelukt en nu apporteert hij echt alles  :mrgreen: .

Onze aanpak:
Een oude sok gevuld met allemaal lekkers. Shorty hier mee laten kennis maken en laten zien dat er uit die sok lekkere dingen kunnen komen. Daarna de sok aan een lange lijn gehangen, de sok een 2 tal meter weg gegooid, Shorty liep er naar toe. Daarna de sok terug naar ons toegetrokken en hem een beloning uit de sok gegeven. Dit blijven doen tot hij uiteindelijk de sok mee vast neemt en naar je toe brengt. Het is natuurlijk niet iets dat je in een namiddagje oplost, wij zijn er een goede 2

Offline Els

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 155 HV-Punten
apporteren
« Reactie #2 Gepost op: september 28, 2005, 21:03:08 »
Pennenzak of portemonneetje met snoepjes misschien. Als hij ziet dat jij dat snel openkrijgt zal hij toch niet zo geneigd zijn om er mee weg te lopen  :denk:

Als hij een trekspelletje wel ziet zitten kan je hem misschien zo leren "vast" houden. En dan zelf een eindje weglopen en weer wat trekken ...

Offline Joni

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 129 HV-Punten
apporteren
« Reactie #3 Gepost op: september 29, 2005, 16:30:35 »
Als je hond het niet graag doet, waarom verplichten ze het dan  :roll:

Anonymous

• Gast
apporteren
« Reactie #4 Gepost op: september 29, 2005, 23:10:52 »
bij onze hondentraining ging het apporteren leren als volgt: een apportblok een klikker en beloningsbrokjes. De hond aan de lijn en de apportblok voor  zijn snoet houden. Zo gauw hij met zijn neus aan de apportblok komt klik je en beloon je. Als ie dat goed door heeft geef je het commando "pak" direct als hij de blok in het midden in zijn bek heeft klik je en direct belonen[bij een klikker is het altijd eerst de klik dan belonen, wel altijd belonen! Als hij dit door heeft probeer je dit al wat langer aan te houden zodat hij de apportblok al langer in zijn bek houdt. Wel steeds motiveren door te klikken en te belonen als hij het langer in de bek heeft. Dan pak je de blok terwijl je de hond aan de riem hebt en gooit hem een stukje verder weg zolang als de riem is waarbij je duidelijk het commando "pak"herhaalt en meteen als hij het vastpakt zeg je "Apport" en trekt aan de riem. Als het goed is en hij komt hem brengen klik je weer en belonen. Hem echt prijzen als hij hem terug bent.Succes en inderdaad geduld,geduld en nogeens geduld.
P.s. inplaats van een apporteerblok kun je ook een keukenpapierrol nemen en die volstoppen met papier zodat hij stevig is. In het midden zet je een stip met stift en daar moet de hond hem in de bek nemen.  :) groetjes.

Anonymous

• Gast
apporteren
« Reactie #5 Gepost op: september 30, 2005, 10:12:58 »
Citaat van: Joni
Als je hond het niet graag doet, waarom verplichten ze het dan  :roll:

Als je je brevet wil halen, dan moet je hond kunnen apporteren.  Stom h

Offline Snuf

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
apporteren
« Reactie #6 Gepost op: september 30, 2005, 12:05:20 »
Ik wil niet meteen uitblinken hierin hoor. Ik wil van mijn shih tzu zeker geen retriever maken  :lol:
Ik heb idd de uitleg gekregen dat ik niet verder kan naar de B-klas als Snuf geen apportje 3 meter ver kan meedragen  :roll:

Ik ga dat systeem van die volgestopte kous eens proberen. Dat lijkt me wel iets voor Snuf.

Clickertraining heb ik gedaan met Snuf, maar hij deed alles enkel voor het snoepje. Als ik die beloning afbouwde, nam het gewenste gedrag ook mee af. Ik werk nu dus afwisselend met snoepjes en verbaal, maar zonder clicker.
Tot ziens Snuf...
(12/09/2000-10/07/2009)

Offline Hanne

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 556 HV-Punten
apporteren
« Reactie #7 Gepost op: september 30, 2005, 12:17:07 »
Bo heeft ook vaak geen interesse in speeltjes op het plein.
Daarom neem ik altijd iets mee dat piept.
Momenteel train ik met een pluchen varken dat knort  :mrgreen:  :mrgreen: .

Ik merkte dat vele honden dat echt super vonden, zo'n apport dat geluid maakt.

Greetz
Groetjes -Hanne en Bo-

Offline Els

• *
  • 155 HV-Punten
apporteren
« Reactie #8 Gepost op: september 30, 2005, 14:43:45 »
En regelmatig van voorwerp wisselen helpt soms ook - iets nieuws is spannender h

Offline Snuf

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
apporteren
« Reactie #9 Gepost op: september 30, 2005, 14:53:19 »
@ Hanne, iets dat piept doet het bij Snuf inderdaad ook. Maar hij wordt daar zo boos op en blijft dat speeltje aanvallen tot de pieper niet meer werkt  :?
Ik ga toch nog eens proberen. Eentje enkel voor de HS dan. Dan dadelijk afnemen als hij zijn apport goed gedaan heeft.

@ Els, afwisselen doe ik geregeld om iets te vinden dat Snuf aanspreekt. Maar helaas ziet Snuf het nut er niet van in om iets bij zijn baasje te brengen  :?

Begin deze week had ik d
Tot ziens Snuf...
(12/09/2000-10/07/2009)

Offline Snuf

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
apporteren
« Reactie #10 Gepost op: oktober 19, 2005, 20:59:51 »
OK, de truc met de kous werkt niet  :(  Snuf was helemaal niet onder de indruk dat ik daar stond te zwaaien met een kous. Ook niet toen ik hem toonde dat ik er snoep in had gestopt. Ik liet hem snuffelen en haalde een snoepje voor zijn neus uit de kous waarna ik het weer terug stak. Geen reactie van Snuf  :|

Nu heb ik dan nog maar eens de Kewa leeg gehaald. Ik heb een klein flostouw gekocht. Misschien vindt hij dat leuker dan een groot exemplaar. Ook kocht ik een egeltje met een pieper. Het egeltje is redelijk dik en de pieper zit dus goed verstopt in de buikvulling. Ik hoop dus dat Snuf die niet zo snel stuk krijgt.
Van vorm is de egel hetzelfde als Snufje zijn favoriete knuffel. Ik hoop dat de gelijkenis helpt. :spannend:
Tot ziens Snuf...
(12/09/2000-10/07/2009)

Laraluna

• Gast
apporteren
« Reactie #11 Gepost op: oktober 20, 2005, 11:15:33 »
Ik heb ook zo'n hond, Luna wil enkel thuis wel apportjes brengen. Maar op de hondenschool had ze in geen enkel apport interesse...
Heb dan eens meegedaan aan het clubkampioenschap, gewoon voor plezier, daar apporteerde ze wel... ikke dolgelukkig, maar de volgende keer lukte het weer niet meer. Af en toe wil ze het wel doen maar niet altijd...
Vooral op een speelse manier aanleren en er geen druk op zetten, want dan lukt het helemaal niet...

Offline Annemarie

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 7 HV-Punten
apporteren
« Reactie #12 Gepost op: oktober 20, 2005, 11:46:51 »
Even mijn ervaring:

Frikkie heeft nooit geapporteerd. Nu, voor de flyball-lessen is het natuurlijk nodig dat ze een balletje apporteert. Hoe ben ik eraan begonnen? Want zij liep wel achter weggegooide speeltjes, maar bracht het nooit naar me terug... Antwoord: Clickertraining!

Het eerste wat daarvoor nodig was, was dat ze zelf wist wat de clicker met de klik deed. Ik oefende elke dag: telkens als ik klikte, kwam er een klein snoepje aan te pas. Op de duur had frikske hetvolgende door: *klik* = snoep = goed! Toen ze dat heel duidelijk door had, want haar oortjes gingen altijd zeer gevoncentreerd staan als ik klikte :mrgreen: , dan werd het tijd om een kunstje aan de leren met de klik (maakt niet uit wat, zit lig af...) Ik denk zelfs dat het niet uitmaakt of ie al het kunstje onder de knie heeft, of het kunstje nog niet kent. Dus als ik zei "zit" wat frikske al kende, en ze ging zitten dan klikte ik *klik* en dan volgende het snoepje en de beloning met de stem. Op de duur had ze de klikkerwerking helemaal door en konden we gaan werken met het balletje...:

In het begin rolde ik het balletje eventjes weg en zei ik "vast ze, vast!", op 't moment dat ze het balletje aanraakte met haar neusje of pootje *klik* (gevolgd door "flinke meid" en snoepje!!) Dit oefende ik totdat ze zelf de drang kreeg om het balletje weg te duwen met haar neusje. Telkens als ze iets deed dat een grotere stap was in de training met het balletje was ik altijd wild-enthousiast voor haar en liet ik dat goed merken, met meer koekjes, en veeeeeel beloning met de stem, streeltjes en zo. Met een grotere stap in de training bedoel ik, als ze het balletje met haar tandjes wou pakken of zo.
Ik ging altijd een stapje verder, uiteindelijk was het niet meer voldoende voor mij dat ze het aanraakte met haar neusje, maar dat ze het pakte, altijd kleine stapjes verder en verder, totdat ze door heeft dat ze om een *klik* te krijgen (+snoep) het balletje moet gaan halen en terugbrengen.

Ik las hier ook al de uitleg voor de klikker in dit topic, maar ik heb gewoon nog eens geschreven hoe ik het deed. Ik hoop dat je hier al wat verder mee staat, als er vragen zijn, je peebeet me maar  :wink:

Offline Snuf

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
apporteren
« Reactie #13 Gepost op: oktober 20, 2005, 21:25:26 »
Merci merci. Het is de moeite waard om dat nog eens te proberen. Wie niet waagt, niet wint he  :wink:
Tot ziens Snuf...
(12/09/2000-10/07/2009)

Offline Gilraen

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
  • Doggy Fun
Re: apporteren
« Reactie #14 Gepost op: augustus 28, 2006, 13:11:52 »
Onze Shorty (duitse herder) was in het begin met geen stokken aan het apporteren te krijgen ... na lang denken en zoeken is het ons dan toch eindelijk gelukt en nu apporteert hij echt alles  :mrgreen: .

Onze aanpak:
Een oude sok gevuld met allemaal lekkers. Shorty hier mee laten kennis maken en laten zien dat er uit die sok lekkere dingen kunnen komen. Daarna de sok aan een lange lijn gehangen, de sok een 2 tal meter weg gegooid, Shorty liep er naar toe. Daarna de sok terug naar ons toegetrokken en hem een beloning uit de sok gegeven. Dit blijven doen tot hij uiteindelijk de sok mee vast neemt en naar je toe brengt. Het is natuurlijk niet iets dat je in een namiddagje oplost, wij zijn er een goede 2

Bart Van Landuyt

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: augustus 28, 2006, 16:41:14 »
Onze Shih-Tzu wil ook niet apporteren. Hij loopt achter alle speeltjes aan, komt er mee tot bij mij, bekijkt me even en gaat er dan mee lopen. Ik heb hem nogthans nooit achtervolgd als hij dat wil doen.
Heb ik eten in mijn hand op zo'n moment, dan wil hij wel ruilen. (slechts karakter ;))
Shih-Tzu + apporteren =  :muur:?

Offline Ynexes

• warme hondenvriend
  • *
  • 345 HV-Punten
    • Dark Sensation
« Reactie #16 Gepost op: augustus 29, 2006, 17:46:43 »
 Clickertraining heb ik gedaan met Snuf, maar hij deed alles enkel voor het snoepje. Als ik die beloning afbouwde, nam het gewenste gedrag ook mee af. Ik werk nu dus afwisselend met snoepjes en verbaal, maar zonder clicker.
[/quote]

Waarom afbouwen met snoep ? Mijn honden trainen zelfs op redelijk hoge leeftijd nog altijd met snoep  :)

grts, Ynexes
een hond is voor altijd, niet voor even.
Ynexes en de Platjassen

Offline noukietje

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: augustus 29, 2006, 21:30:04 »
Citaat
Als je hond het niet graag doet, waarom verplichten ze het dan

Dat vraag ik me dus ook af, ik ga naar de hondenschool om uiteindelijk een zeer goede controle over mijn hond te hebben als ik ermee ga wandelen. En blijven, zit, af, dicht enz. versta ik het nut van maar van apporteren echt niet.

Mijn labrador doet het op alle vlakken bijna perfect maar apporteren dat niet (een labrador die niet apporteert er zullen er ook niet veel zijn) dus blijf ik maar in dat klasje zitten en leer ik eigenlijk niets bij.

Nu heb ik zijn apport bij zijn bento kronen gestoken, hopelijk lukt dat.

Offline Ynexes

• warme hondenvriend
  • *
  • 345 HV-Punten
    • Dark Sensation
« Reactie #18 Gepost op: augustus 30, 2006, 18:43:32 »
Citaat
Als je hond het niet graag doet, waarom verplichten ze het dan

Dat vraag ik me dus ook af, ik ga naar de hondenschool om uiteindelijk een zeer goede controle over mijn hond te hebben als ik ermee ga wandelen. En blijven, zit, af, dicht enz. versta ik het nut van maar van apporteren echt niet.

Mijn labrador doet het op alle vlakken bijna perfect maar apporteren dat niet (een labrador die niet apporteert er zullen er ook niet veel zijn) dus blijf ik maar in dat klasje zitten en leer ik eigenlijk niets bij.

Nu heb ik zijn apport bij zijn bento kronen gestoken, hopelijk lukt dat.

Het apport is een onderdeel van de opvoeding van uw hond !   Een hond die zijn apport in volle vertrouwen naar zijn baasje brengt bewijst daarmee dat, het prima klikt tussen hond en baas, dat ze elkaar goed begrijpen.
Het apporteren loopt veelal mis in de puppytijd : Het baasje werpt een voorwerp weg, de hond loopt erachter aan met de baas in zijn kielzog die het onmiddellijk afpakt :mrgreen: Een puppy die naar het voorwerp toeloopt, het alleen maar bekijkt of besnuffeld moet reeds beloond worden met "flinke hond " en een streling, laat het voorwerp gerust, blijf eraf. De volgende keer zal hij het misschien in de muil nemen, terug belonen met stem en streling.  De volgende stap is achteruit lopen en de hond met voorwerp en al naar je toe lokken, terug strelen en met de stem bevestigen "dat is vast " van het voorwerp afblijven ! Laat de hond losjes naast je wandelen. Eenmaal hij het laat vallen, stop het voorwerp weg zonder dat de hond het ziet. Zo ga je een hele tijd verder op die manier, bij puppy's tot het wisselen van de tanden voorbij is ! Het voorzitten met dummy in de bek, is voor veel puppy's niet haalbaar,
een hond is voor altijd, niet voor even.
Ynexes en de Platjassen

Offline Kirsten

• *
  • 12 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: september 11, 2006, 23:58:42 »
Een labrador die niet zot is van apporteren: het komt meer voor dan je denkt. Heb dat met Casper ook. Ik heb Casper wel al zo ver gekregen dat hij achter zijn speeltje gaat. Het enige probleem: hij laat het zo'n 3-tal meter van mij vallen.
Ben nu met hem aan 't oefenen met een oude pennenzak gevuld met kaasjes of stukjes worst (moet wel een goeie beloning zijn). Ik heb de pennenzak aan een touw vastgemaakt zodat ik hem tot bij mij kan trekken en Casper er niet kan mee weglopen. Als je dan wat aan het touw trekt, komt het jachtinstinct van de hond wel naar boven en zal hij de apport ook wel vastnemen. Wanneer Casper de apport heeft vastgehouden tot bij mij, krijgt hij een kaasje uit de pennenzak en anders niet. Ik moet zeggen: na een week oefenen lukt dit al aardig. Ga binnenkort het touw zelfs weglaten.
Nog een goeie raad: oefen dat apporteren niet overdreven veel, honden die al niet supergemotiveerd zijn worden dit snel moe.
Als je hond denkt dat jij de beste bent, zoek dan geen tweede mening.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal