collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: apporteren  (gelezen 3110 keer)

Offline Sarah

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 96 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
apporteren
« Gepost op: april 19, 2005, 18:30:24 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik ben door stage enzo al een heel tijdje ni meer naar de HS kunnen gaan maar heb wel bijna alke dag hier thuis geoefend met Fluke.  Buite 1ding heb ik verwaarloosd, het apporteren.  Fluke was daar al ni goe in en ik ga dus gewoon terug vanaf nul beginne.
Ik heb vandaag zo'n bijtrol (of hoe noemt ge da?) gekocht en daar staat em echt zot van, dus wil da gebruike voor apport. ben daarnet is gaan proberen hoe ver hij nog staat. Zolang ik het met de leiband aan doe , brengt hij het mooi terug maar zodra hij los is, gaat hij ervandoor met zijn apport.

Hoe begin ik er nu best terug aan?  Iemand tips en goeie raad om te leren apporteren?

greetz van fluke, gonzo en sarah

Offline Joni

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 129 HV-Punten
apporteren
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2005, 18:33:41 »
Goeie vraag... the same here met Spike  :?  :wink:

Dus... iemand  :?:

Joni

Offline Els

• *
  • 155 HV-Punten
apporteren
« Reactie #2 Gepost op: april 19, 2005, 22:13:10 »
Ik heb een tijdje de apport aan een koord vastgemaakt - dan konden ze er al niet te ver mee weg. :mrgreen:

Ook "ruil" ik de apport voor een andere. Ik had steeds een flostouw mee om mee te zwaaien om mijn hond terug te lokken. Apport afgeven en flostouw in de plaats geven en trekspelletje doen. Hij moet niet de indruk hebben dat hij zijn speeltje kwijt is als hij het brengt.

Zelf achteruit lopen helpt ook om de hond te lokken.

Alhoewel er op de meeste HS aangeraden wordt om steeds hetzelfde voorwerp te gebruiken als apportvoorwerp is dat iets wat bij sommige honden niet goed lukt. Ik wissel steeds af omdat ik ondervind dat ze dan "nieuwsgieriger" is en dus beter gaat zoeken en dus ook minder afgeleid is. Helemaal nieuw is dan weer overdreven want dan houdt ze het een poosje voor zichzelf en loopt er een rondje mee of zo.  :roll:

Er zijn tal van trukjes te bedenken, hangt er een beetje van af waar juist het probleem zit.

Offline krista

• *
  • 580 HV-Punten
apporteren
« Reactie #3 Gepost op: april 19, 2005, 22:17:02 »
Ik had ook miserie met Texas zijn apport. Nu is dat dankzij de hulp van de HS in orde gekomen.
In het begin, apporteer op korte afstand (2 meter) zeg je bevel ( apport, pak et ,...)Hoe snoepjes klaar om direct bij terugkeer met apport te ruilen , beloon ook overvloedig met je stem.
Loopt hij weg met de apport.Negeer hem ga naar binnen of een andere kamer(deur toe) ,plein af,... Panikeert hij ,ga ernaar toe en vraag opnieuw apport wijs het voorwerp aan als iet niet snapt.
Ik ben terug van nul begonnen met een oude shooletui (buismodel) met honden snoepjes in. Toen voor je weggooit de snoepjes die erin zitten. Bij terugbrengen vlug openritsen en eentje uithalen en geven.
Voor je weggooit eerst goed zot ervan maken.

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
apporteren
« Reactie #4 Gepost op: april 19, 2005, 22:18:02 »
Ik heb ruilen al eens geprobeerd, maar vanaf dat Spike weet dat ik iets anders vastheb loopt ze niet meer achter haar eerste apport.

Afwisselen is inderdaad ook goed bij Spike, anders laat die het gewoon liggen.

Joni

Offline scoobidoo

• *
  • 123 HV-Punten
apporteren
« Reactie #5 Gepost op: april 21, 2005, 15:11:26 »
Ik vind dat schooletui-gedoe met die rits waaruit snoepjes verschijnen wel een tof idee.  Vraag is alleen of de hond niet slim genoeg is om dat open te krijgen... ik vrees dat hij ermee op zijn plaats gaat liggen en eerst gaat proberen om het er zelf uit te krijgen.

Alhoewel... ik kan mis zijn... ken mijn hond nog maar voor een deel... ga het zeker proberen binnenkort... eerst nog eens zoeken naar die oude "pennepoch"

Offline herman

• hondenvriend pro
  • *
  • 336 HV-Punten
    • mijn werk
apporteren
« Reactie #6 Gepost op: april 21, 2005, 15:15:53 »
Citaat van: scoobidoo
Ik vind dat schooletui-gedoe met die rits waaruit snoepjes verschijnen wel een tof idee.  Vraag is alleen of de hond niet slim genoeg is om dat open te krijgen... ik vrees dat hij ermee op zijn plaats gaat liggen en eerst gaat proberen om het er zelf uit te krijgen.

Alhoewel... ik kan mis zijn... ken mijn hond nog maar voor een deel... ga het zeker proberen binnenkort... eerst nog eens zoeken naar die oude "pennepoch"

dat schooletui gedoe is dan wel schijnapporteren. De apport moet echt het brengen naar het baasje zijn, niet de hulp inroepen van het baasje voor een beloning. De dag dat je met een andere apport gooit heb je problemen.
In trouwe vast

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
apporteren
« Reactie #7 Gepost op: april 21, 2005, 15:17:33 »
't Gaat hier wel denk ik om het aannleren van de apport aan de hond  :wink: Dan is belonen dnek ik wel noodzakelijk voor honden die niet begrijpen wat ze moeten doen...

Offline scoobidoo

• *
  • 123 HV-Punten
apporteren
« Reactie #8 Gepost op: april 21, 2005, 15:38:58 »
Citaat
dat schooletui gedoe is dan wel schijnapporteren. De apport moet echt het brengen naar het baasje zijn, niet de hulp inroepen van het baasje voor een beloning. De dag dat je met een andere apport gooit heb je problemen.

Wat is dan wel de juiste methode om het apporteren aan te leren?  Nu doet hij het soms toevallig en dan beloon ik uitbundig en zeg er snel een commando bij maar tot nu toe kent hij het toch nog van geen kanten.  Ik heb er ook nog niet echt veel op gewerkt hoor, omdat ik niet weet hoe beginnen... maar het zou wel tof zijn moest hij 's avonds mijn pantoffels brengen  :lol:
Tips zijn welkom

Offline Sisl

• *
  • 400 HV-Punten
apporteren
« Reactie #9 Gepost op: april 21, 2005, 17:01:53 »
'k Heb tijdje geleden een pup leren apporteren met clickertraining. Je hebt verschillende methodes, maar wij hebben omgekeerd gewerkt, begonnen met het leren afgeven van de apport en ge

Offline Sarah

• *
  • 96 HV-Punten
apporteren
« Reactie #10 Gepost op: april 21, 2005, 20:13:27 »
ik ga is op verschillende maniere probere! ma deze ga ik zeker ook proberen sisl!!  mercikes h

Offline scoobidoo

• *
  • 123 HV-Punten
apporteren
« Reactie #11 Gepost op: april 21, 2005, 20:24:25 »
En wat doe ik als de hond de apport vastneemt, op zijn plaats gaat liggen er ermee speelt?
Als ik hem roep, komt hij wel, maar zonder apport...

Offline Sarah

• *
  • 96 HV-Punten
apporteren
« Reactie #12 Gepost op: april 21, 2005, 21:12:35 »
En wat doe ik als de hond de apport vastneemt, op zijn plaats gaat liggen er ermee speelt?

ja ma fluke vertikt het dan op die moment om ook gewoon te kome

Offline Sisl

• *
  • 400 HV-Punten
apporteren
« Reactie #13 Gepost op: april 22, 2005, 13:00:19 »
Citaat van: Sarah
ah ma , kan ik da ook zonder die clicker doen en gewoon met stem en beloning? want de clicker kent fluke ni.

Je kan 't ook zonder clicker, alleen is 't dan moeilijker om op 't juiste moment te belonen.

Opnieuw aanleren, hij komt zonder apport omdat hij (normaal, tijdens wandeling ofzo) beloond wordt voor het komen, hij w

Offline krista

• *
  • 580 HV-Punten
apporteren
« Reactie #14 Gepost op: april 22, 2005, 14:53:26 »

Negeer hem en ga weg zonder nog om te kijken.Laat hem efkes in paniek zijn.En dan terugkeren en terug apport vragen.

Offline heldengebroed

• *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
  • el conocimiento es el poder, el poder es todo
    • http://www.geocities.com/heldengebroed/
apporteren
« Reactie #15 Gepost op: april 22, 2005, 15:54:09 »
Citaat van: Sarah

ja ma fluke vertikt het dan op die moment om ook gewoon te kome

Werken met een lange lijn als hij niet wil komen hem naar je toe trekken en hem belonen als hij bij je is

Groeten

Johan

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
apporteren
« Reactie #16 Gepost op: april 22, 2005, 16:36:14 »
Die lange lijn werkt inderdaad vrij goed, ben ik sinds 2 daagjes bezig met Spike  :wink:

@ Scoobidoo: zo blijven liggen spelen met de apport en zonder apport terugkomen als je hem roept, dat heeft Mitrill ook... En ik weet absoluut niet hoe ik haar moet aanmoedigen om de apport mee te nemen, want ze kent het bevel 'pak het maar' goed genoeg, maar als zij komt zonder haar apport wil ze hem daarna ook gewoon niet meer gaan halen, die vindt dat gewoon niet leuk, apporteren  :( (helaas, want 't is echt een hele goede manier om je hond 'moe' te maken :wink: )

Joni

Offline draakjes

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
apporteren
« Reactie #17 Gepost op: april 22, 2005, 21:16:57 »
ik zou aanraden helemaal van nul te beginnen.
1.spelen met apport zonder deze wegtegooien(leren vasthouden)
2.gooi hem 1m weg en houd de hond aan de leiband zodat je hem tot bij jou kan begeleiden. Neem nooit direkt de apport af, speel er eerst ff mee voor je hem afpakt van de hond. als je hem hebt gooi hem onmiddelijk terug weg en laat je hond die gaan halen.
3.gooi hem een paar m weg maar houd je hond aan een lange lein zodat je hem terug naar jou kan begeleiden. spelen terwijl hij de apport vastheeft, goed belonen en gooi dan een balletje weg als beloning(niet zijn apport) zodat hij dit balletje als beloning gaat zien ipv snoepjes.
4.als dit allemaal goed gaat kun je beginnen oefenen zonder lange lein.

Offline Sale M

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
apporteren
« Reactie #18 Gepost op: april 23, 2005, 18:51:43 »
Eindoefening aanleren (beschrijving Sisl), dus tot hij voor je zit met apport in mond,  maar op die eindoefening bevel steken... Pas wanneer hij het bevel onder controle heeft, apport weggooien.

Offline Saskia

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
apporteren
« Reactie #19 Gepost op: april 23, 2005, 19:42:15 »
Cupido,ken jij Robin Mannaerts?Zoja,wat vind je van hem?
Uit het hart is ze nooit...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal