collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Aanvallen zonder waarschuwing: normaal of gestoord?  (gelezen 7040 keer)

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • Geslacht: Man
  • 7 op 7 een hondenleven
Re: Aanvallen zonder waarschuwing: normaal of gestoord?
« Reactie #140 Gepost op: augustus 21, 2013, 14:54:50 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
'Varkens' is discutabel! Voor de veiligheid van je hond is het beter om enkel te 'stellen' en GEEN contact te maken... Wat de nep-situatie (de proeven dus) betreft, is dat best grappig in de zin dat bv; In Slovakije MOET er contact gemaakt worden in de 'Saugatter' (groot omheind stuk waar ergens varkens in rond lopen, honden zoeken en stellen en desnoods contact maken) // In TsjechiŽ is het strikt verboden om contact te maken!  :mrgreen:
Gedrag op de varkens is denk ik, als dat al veralgemeend kan worden, het grootste verschil tussen TerriŽrs en Teckels. Niet om het ene op te hemelen en het andere af te breken, hangt er vooral vanaf wat je liever hebt, de ene heeft meer 'jachtverstand' en gaat eerder aan de achterkant wat ambetant doen, terwijl de andere gelijk ne maniak eender waar op vliegt, zonder enige acht voor lijf en leden... Van de ene groep is de kans dus veel groter dan je met minder honden thuis komt, dan dat je vertrokken bent...
DIT is de reden dat ik voor mijn jachtakte gegaan ben, 'mogen trainen op varkens' aangezien die het grootste gevaar vormen voor werkende drijvende honden...

en dat hebt ge heel tactvol en diplomatisch opgelost!  :mrgreen:
iedereen die de twee "groepen" een beetje kent weet ook direct wat je bedoelt in je uitleg met "de ene" of "de andere"  8)

voor mij is dit "amen"
ik volg wel nog ffe mee maar mijn vingers doen zeer.  :vuistje:

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #141 Gepost op: augustus 21, 2013, 15:09:03 »
Als ik een knuffel gooi en mijn hond met deze trigger gaat hij de knuffel doorelkaar schudden en dergelijke heb ik nooit aangeleerd trouwens. Bijna elke hond doed dit dus dat is toch een soort van instinct?

dat kan er voor een deel instinctief inzitten, zeker bij terriŽrs of honden die voor de jacht gebruikt worden (ze zien een prooibeestje ipv een knuffel)... maar in dit geval is het mijns inziens veel eerder normaal speelgedrag ipv instinct...

je zal het misschien niet willen geloven maar ik mag knuffels gooien zoveel ik wil, dat interesseert hem niet... een lederen voetbal daarentegen... = korte metten.  :vuistje: maar is dit instinct?! ik denk het niet... heb het hem ook nooit geleerd, hij vind het gewoon leuk om lederen ballen kapot te bijten... leuker dan knuffelbeestjes...

katten doen het trouwens ook vaak als je valse muisjes aan een koordje voortsleept en wat zijn katten? instinctieve jagers, maar vooral... grote speelvogels... toch als ze jong zijn.  8)

Offline Sofie en Lady

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1052 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #142 Gepost op: augustus 21, 2013, 15:11:19 »
'Varkens' is discutabel! Voor de veiligheid van je hond is het beter om enkel te 'stellen' en GEEN contact te maken... Wat de nep-situatie (de proeven dus) betreft, is dat best grappig in de zin dat bv; In Slovakije MOET er contact gemaakt worden in de 'Saugatter' (groot omheind stuk waar ergens varkens in rond lopen, honden zoeken en stellen en desnoods contact maken) // In TsjechiŽ is het strikt verboden om contact te maken!  :mrgreen:
Gedrag op de varkens is denk ik, als dat al veralgemeend kan worden, het grootste verschil tussen TerriŽrs en Teckels. Niet om het ene op te hemelen en het andere af te breken, hangt er vooral vanaf wat je liever hebt, de ene heeft meer 'jachtverstand' en gaat eerder aan de achterkant wat ambetant doen, terwijl de andere gelijk ne maniak eender waar op vliegt, zonder enige acht voor lijf en leden... Van de ene groep is de kans dus veel groter dan je met minder honden thuis komt, dan dat je vertrokken bent...
DIT is de reden dat ik voor mijn jachtakte gegaan ben, 'mogen trainen op varkens' aangezien die het grootste gevaar vormen voor werkende drijvende honden...

En wat met de Argentijnse dog dan bijvoorbeeld? Die gaan zich toch niet stellen? Die grijpen het zwijn toch meteen, niet?

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #143 Gepost op: augustus 21, 2013, 15:23:38 »
En wat met de Argentijnse dog dan bijvoorbeeld? Die gaan zich toch niet stellen? Die grijpen het zwijn toch meteen, niet?

Ik weet niet wat die moeten doen, maar ik vermoed dat de doggen de confrontatie moeten aangaan...
De reactie van het op te stoten wild verschilt ook naargelang wat ze voor zich krijgen... Soms is een kleine hond die stelt maar geen contact maakt interessanter (gewond dier dat het wondbed ingaat, wordt niet zo snel terug opgejaagd als daar een klein ding op een afstandje blijft staan t.o. een kolos die gewoon door zijn grootte al ervoor kan zorgen dat het ziek stuk terug opgaat/ of een heel 'in your face' kleine hond die er wel opvliegt).
Het heeft vaak ook geen meerwaarde 'dat ze erop vliegen' en het is uiteraard veel gevaarlijker en dus aangewezen om erop te trainen zodat ze WETEN dat het gevaarlijk is...

en dat hebt ge heel tactvol en diplomatisch opgelost!  :mrgreen:
iedereen die de twee "groepen" een beetje kent weet ook direct wat je bedoelt in je uitleg met "de ene" of "de andere"  8)

Serieus? zo doorzichtig ofwa?  :mrgreen:

Het grappige is dat hier thuis de situatie omgekeerd was...
Timo de Jack Russell kruising, die was altijd voorzichtig, de Teckel de maniak... TOT die een paar keer 'tegen de lamp gelopen is' en hij dus nu toch een tikje voorzichtiger geworden is... 

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #144 Gepost op: augustus 21, 2013, 15:29:40 »

Serieus? zo doorzichtig ofwa?  :mrgreen:

Het grappige is dat hier thuis de situatie omgekeerd was...
Timo de Jack Russell kruising, die was altijd voorzichtig, de Teckel de maniak... TOT die een paar keer 'tegen de lamp gelopen is' en hij dus nu toch een tikje voorzichtiger geworden is...

yep, ietwat doorzichtig ja.  :mrgreen:

achja de onze steekt ook dingen uit die je niet direct van zijn ras zou verwachten... het is niet altijd zwart/wit zoals fleureke het zo mooi zei... het karakter van de hond zťlf speelt ook een grote rol... misschien zelfs de grootste rol.

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #145 Gepost op: augustus 21, 2013, 15:38:34 »
Een jachthond die wild moet aanwijzen of apporteren niet nee. De apporteerhonden moeten een zachte beet hebben.

Maar als er gejaagd moet worden op everzwijnen bijvoorbeeld, dat moeten de honden ermee vechten. Net als bij vossen en dassen bijvoorbeeld. Dan is het een zaak van leven en dood.

Awel ja, zover reikte mijn verstand dus niet  :denk: tot Timo me erop wees.. Denk omdat het is omdat ik alleen nog maar in contact ben gekomen met jachthond die effectief jacht aanwijzen, of brengen of opjagen...  :yes:

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #146 Gepost op: augustus 21, 2013, 18:31:28 »
ALLEEN de ruwhaar!  :hmpf:
En die waren dan ook nog ineens nimeer luid op spoor na het inkruisen van de terriŽr  :mrgreen:

nee, da luid hebben ze bij den terriŽr gelaten  :rofl:

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
« Reactie #147 Gepost op: augustus 21, 2013, 18:39:11 »
Als ik een knuffel gooi en mijn hond met deze trigger gaat hij de knuffel doorelkaar schudden en dergelijke heb ik nooit aangeleerd trouwens. Bijna elke hond doed dit dus dat is toch een soort van instinct?

het instinct is doden, vandaar het schudden.. maar das niet rasgebonden (of rasgroepgebonden)...
bijten heeft de bedoeling te verwonden, schudden is meestal dodelijk...
doet mijn labrador ook bij momenten (en ik heb een tamzakske van een labje).. maar bij haar is dat precies geremder dan bij de terriŽrs (als er al een gaatje in dien teddy was, vliegt de pluche me rond de oren dan  :mrgreen: )
toen mijn labrador echter nekeer een muis te strikken kreeg, was het beestje er ook aan zenne...

schudden is zoals grommen, poot opheffen, tongelen... een universele taal onder de canidae (denk ik toch)...

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #148 Gepost op: augustus 21, 2013, 18:43:12 »
het instinct is doden, vandaar het schudden.. maar das niet rasgebonden (of rasgroepgebonden)...
doet mijn labrador ook bij momenten (en ik heb een tamzakske van een labje).. maar bij haar is dat precies geremder dan bij de terriŽrs (als er al een gaatje in dien teddy was, vliegt de pluche me rond de oren dan  :mrgreen: )
toen mijn labrador echter nekeer een muis te strikken kreeg, was het beestje er ook aan zenne...

schudden is zoals grommen, poot opheffen, tongelen... een universele taal onder de canidae (denk ik toch)...

Hier ook een schudder met zijn speeltje.. Ik laat hem doen, beter op zijn speeltje dan op een ander kleine pruts  :mrgreen: nee serieus, wreed zachtaardig naar andere honden, vooral naar de kleintjes is em heel voorzichtig..

Offline Talia

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 110 HV-Punten
« Reactie #149 Gepost op: augustus 21, 2013, 19:03:12 »

Precies wat ik probeer duidelijk te maken instinct =doden = agressie terwijl ik nooit mijn hond zo heb opgevoed... en dit in elk ras zit.. keesjes sijn nu niet bepaald agressieve hondjes , doch komt zijn instinct naar boven  terwijl hij nooit agressief is naar honden /mensen

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
« Reactie #150 Gepost op: augustus 21, 2013, 22:19:56 »
Precies wat ik probeer duidelijk te maken instinct =doden = agressie terwijl ik nooit mijn hond zo heb opgevoed... en dit in elk ras zit.. keesjes sijn nu niet bepaald agressieve hondjes , doch komt zijn instinct naar boven  terwijl hij nooit agressief is naar honden /mensen

de remming van de ene hond is sterker dan die van de andere ook he...
en het doden van een prooi is geen agressie e (zoals vb hond-hond agressie)

Offline Talia

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 110 HV-Punten
« Reactie #151 Gepost op: augustus 22, 2013, 07:30:34 »

Ik vind de manier van doden toch een soort van agressie met de kop schudden. Staat ook los van hond agressie want mijn hond is totaal ( verre van zelfs) niet  agressief naar andere toe.

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
« Reactie #152 Gepost op: augustus 22, 2013, 09:02:11 »
Ik vind de manier van doden toch een soort van agressie met de kop schudden. Staat ook los van hond agressie want mijn hond is totaal ( verre van zelfs) niet  agressief naar andere toe.

een soort  van agressie, bwa...
een prooi doden is zelfbehoud e, is voeding... het schudden van een prooi ťn jagen op prooien heeft niks met agressie te maken...  gewoon met eten...

een echt agressieve hond (naar andere honden of mensen toe), jaagt en schudt zijn prooi dood op dezelfde manier dan den braafste allemansvriend zenne...

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #153 Gepost op: augustus 22, 2013, 09:10:03 »
Ik weet niet wat die moeten doen, maar ik vermoed dat de doggen de confrontatie moeten aangaan...
De reactie van het op te stoten wild verschilt ook naargelang wat ze voor zich krijgen... Soms is een kleine hond die stelt maar geen contact maakt interessanter (gewond dier dat het wondbed ingaat, wordt niet zo snel terug opgejaagd als daar een klein ding op een afstandje blijft staan t.o. een kolos die gewoon door zijn grootte al ervoor kan zorgen dat het ziek stuk terug opgaat/ of een heel 'in your face' kleine hond die er wel opvliegt).
Het heeft vaak ook geen meerwaarde 'dat ze erop vliegen' en het is uiteraard veel gevaarlijker en dus aangewezen om erop te trainen zodat ze WETEN dat het gevaarlijk is...

:thumbs:

Zelfs mijn brave beardies schudden met hun knuffels :mrgreen:

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #154 Gepost op: augustus 22, 2013, 09:29:44 »

:weetniet:

wat probeert iedereen hier nu al heel de tijd duidelijk te maken?
het is niet omdat jij dat vind, dat het zo "is"...

ik ga nog ťťn keer proberen:

als ik een trekspelletje doe met mijn hond zijn trektouw of met een platgebeten voetbal dan gaat die ook kopschudden en die gaat zelfs grommen... dat ziťt er misschien gemeen uit voor mensen die dat niet gewoon zijn maar dat heeft NIKS met agressie te maken want mijn hond is dan in speelmodus en niks anders dan speelmodus... het zou helemaal anders zijn moest mijn hond op dat moment overschakelen van zijn touw of bal en mij vastgrijpen, dŗn kan je van agressie praten of tenminste een teken ervan,nl: bezitsnijd (omdat ik aan zijn speeltje kom)... als een hond dit doet is dat een teken dat hij onzeker is en agressie bij honden, komt meestal voort uit onzekerheid (en dus niet uit instinct) en kan lang duren eer het naar boven komt. een spelende hond die zijn speeltje, knuffelbeer, of zelfs een gevangen prooi door elkaar schudt is allesbehalve onzeker, laat staan agressief: het is natuurlijk gedrag en zelfs een teken dat de hond zich op dat moment goed in z'n vel voelt.

en ook een hond die op die manier een prooi doodt is daarom niet agressief want ze doden nu eenmaal op die manier, je mag niet vergeten dat het een roofdier blijft ook al zijn ze nog zo gedomesticeerd en binnenshuis zo tam als een watje (zoals mijn hond bvb.), een hond zal zijn prooi niet eerst op een tafeltje leggen om dan een pijnloze dodelijke injectie te geven: die pakt, bijt en schudt... katachtigen verstikken hun prooi eerst in de nek of de hals, dit is natuurlijk en instinctief gedrag en heeft nul komma nul te maken met agressie... vaak is het ook aangeleerd: welpjes van leeuwen zien hun ouders (bij leeuwen meestal de wijfjes) jagen en doden, vervolgens kopiŽren ze het gedrag, dit gaat niet anders bij pups van wilde honden... of wolven...

maar als jij dat vind, dan mag je dat gerust vinden maar misschien is het geen slecht idee om je wat verder verdiepen in "hondengedrag" en het begrip agressie.
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2013, 09:37:02 door Maddock »

Offline Ien

• *
  • 845 HV-Punten
« Reactie #155 Gepost op: augustus 22, 2013, 11:43:42 »
Zoals ik eerder al zei, je haalt verschillende dingen door elkaar.  :happywink:

Mijn huskyteef is ooit aangevallen door een hovawartreu van vrienden, die vloog in haar nek en begon te schudden. Ik was daardoor meer van de kaart dan gewoon van het feit dat hij gebeten had. Dat schudden wilde zeggen dat hij haar wilde doden, niet gewoonweg corrigeren. Ik kreeg toen wel als verklaring voor dat schudden dat het gewoon een erg onzekere hond was, en dit gedrag was een gevolg van nooit gepast ingrijpen.

En op die remming o.a. werd er geselecteerd en zo kreeg men 'vechthonden'.

♥♥♥Basko♥Angel♥Kane♥♥♥

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
« Reactie #156 Gepost op: augustus 22, 2013, 15:01:14 »
En op die remming o.a. werd er geselecteerd en zo kreeg men 'vechthonden'.

:yes:
maar dan is er nog individueel verschil zenne , of zelfs in bepaalde lijnen binnen hetzelfde ras..

Zelfs mijn brave beardies schudden met hun knuffels :mrgreen:

en dan vliegt de pluche je rond de oren he  :doh:
laatst deed fleur dat met een piepend speeltje, maar door da schudden gaf da zo een onnozel geluid, dak een kwartier lang ni bijkwam vant lachen  :mrgreen:

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #157 Gepost op: augustus 22, 2013, 15:19:49 »
maar dan is er nog individueel verschil zenne , of zelfs in bepaalde lijnen binnen hetzelfde ras..

en dan vliegt de pluche je rond de oren he  :doh:
laatst deed fleur dat met een piepend speeltje, maar door da schudden gaf da zo een onnozel geluid, dak een kwartier lang ni bijkwam vant lachen  :mrgreen:

2x  :yes:

en idd... speeltjes met een pieperke, daar wordt onze M ook zot van "GRRRRRRR dat.....pieperke... moet........eruit!!!!!"
zelfs bij de "zogenaamd biteproof" kongs: no way dat da pieperke erin blijft zitten!  :zot:
de agressieveling!  :twistedevil:

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
« Reactie #158 Gepost op: augustus 22, 2013, 15:25:41 »
2x  :yes:

en idd... speeltjes met een pieperke, daar wordt onze M ook zot van "GRRRRRRR dat.....pieperke... moet........eruit!!!!!"
zelfs bij de "zogenaamd biteproof" kongs: no way dat da pieperke erin blijft zitten!  :zot:
de agressieveling!  :twistedevil:

:mrgreen:

en eens pieperke er uit, bekijken ze u met een blik van: seg, wa kan ik hier mee doen, das zot geld da gij uitgegeven hebt zenne  :roll:  :mrgreen:  en ze bezien het nimeer  :doh:

Offline Ien

• *
  • 845 HV-Punten
« Reactie #159 Gepost op: augustus 22, 2013, 15:26:44 »

Als er gefokt wordt op weinig bijtrem, weinig vluchtgedrag enz. dan hoort er dat ook in te zitten. De mate waarin kan mss variŽren, maar het zal alleszins meer moeten opvallen dan bij andere rassen. Het zijn nu eenmaal honden die sneller agressie tonen.

♥♥♥Basko♥Angel♥Kane♥♥♥

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal