collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Aanvallen zonder waarschuwing: normaal of gestoord?  (gelezen 7042 keer)

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • Geslacht: Man
  • 7 op 7 een hondenleven
Re: Aanvallen zonder waarschuwing: normaal of gestoord?
« Reactie #120 Gepost op: augustus 21, 2013, 13:40:46 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik herhaal wat ik eerder zei: vechten om prooi te verdedigen en niet in stukken trekken? Nog nooit naar national geographicgezien? WWolven die hun prooi op eten?

ŗls ik tv kijk zijn het maar drie posten; discovery, nat geo en animal planet... of een goeie film... dit gezegd zijnde moet je daar ook niet ŗlles klakkeloos van overnemen (zie Cesar Millan bvb.)

en Wolven zijn de verre voorouders van honden ja... maar een hond is geen wolf en een heel groot verschil tussen wolven in het wild, of ook honden in het wild (zie Afrikaanse wilde hond) is dat als zij jagen, ze ŗlles moeten zelf doen, achterna zitten kilometers aan een stuk, doden en opeten...

een gedomesticeerde jachthond jaagt niet voor zichzelf maar voor de baas... die moet die prooi niet zelf gaan verscheuren en opeten.

en ja, zoals anderen hier het voorbeeld geven, ze zullen vechten als het om bepaalde prooi gaat, everzwijnen bvb: maar zelfs dan gaan ze het everzwijn niet in honderd stukken scheuren als het de bedoeling is dat de jagers nog iets van het vlees overhouden...
of als het om dassen gaat, maar dat is jacht om overpopulatie van de das in te perken, niemand eet dassenvlees dus dan mogen ze die ook verscheuren.
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2013, 14:01:31 door Maddock »

Offline Talia

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 110 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #121 Gepost op: augustus 21, 2013, 13:41:30 »
Ik zeg toch niet dat een jacht hond een prooi verscheurt ik  maakte een vergelijking met jacht en "vecht" honden. Jagen en vechten zijn twee instinctieve gedragingen dus is bij een vechthond vechten een soort van instinct net zoals jagen voor de jachthond.  Uiteraard is dat vecht instinct door de jaren heen aan het uitdoven

Waar dat ik ergens schrijf dat een jachthond zijn prooi verscheurt weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2013, 13:44:56 door Talia »

Offline fleureke

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #122 Gepost op: augustus 21, 2013, 13:47:16 »
Een wolf die een prooi opeet is wat anders dan een hond die gefokt is op jacht, die mag volgens mij toch zijn prooi niet verscheuren, gewoon snel en effectief doodbijten zoals Maddock zegt, of echt opjagen, of gewoon gaan halen voor de jager zelf?

daar is dan weer het verschil jachthonden (vb labrador, duitse staander, spaniŽl...) tegenover terriŽrs... terriŽrs (ook die klein prutskes) zijn gefokt om te doden, te "verdelgen" of zonder schrik het wild richting jager de drijven... je moet maar es vragen aan TerriŽrlady hoe een terriŽr jaagt...

een jachthond, pakweg een labrador, wordt verondersteld de aangeschoten eend, zonder gaatjes naar de jager te brengen... die hun instincten zijn in de loop der jaren anders geplooid door de mens, die met een verscheurde eend ni veel kon doen... honden die ni zacht genoeg in de bek waren, deden niet meer mee en werden niet ingezet in de fok...
bij terriŽrs dan andersom: honden die te zacht of te lief waren, uit de fok... en as ie sjans had, ergens boerderijhondje, als ie minder sjans had, morsdood...

ge hebt dus jagen en jagen... een eend is ook bezwaarlijk agressief te noemen, als je het bekijkt tegenover een everzwijn... de hond werd gefokt op wat hij moest bejagen... (ondergronds, bovengronds...)
en dat instinct zit er vaak nog in (kleine terriŽrs en graven bijvoorbeeld...)

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
« Reactie #123 Gepost op: augustus 21, 2013, 13:51:22 »
Ik zeg toch niet dat een jacht hond een prooi verscheurt ik  maakte een vergelijking met jacht en "vecht" honden. Jagen en vechten zijn twee instinctieve gedragingen dus is bij een vechthond vechten een soort van instinct net zoals jagen voor de jachthond.  Uiteraard is dat vecht instinct door de jaren heen aan het uitdoven

Waar dat ik ergens schrijf dat een jachthond zijn prooi verscheurt weet ik niet.

vechten is training  :wink:

de nodige pit en drift om geen angst te hebben en geen pijn te voelen, dat wordt er in gefokt, het niet te lief zijn tegen andere honden deels...
veel instinct dooft inderdaad uit ja, weinig honden (over de gehele populatie beschouwd) worden dan ook nog gefokt om hun oorspronkelijke gebruiksdoel... hoeveel labradors gaan er nog effectief mee op jacht bijvoorbeeld?
of hoeveel terriŽrs mogen ongedierte gaan bestrijden (op het erf, of wildbeheer, of gelijk waar)?  bitter weinig he..

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #124 Gepost op: augustus 21, 2013, 13:56:20 »
Een retriever die een 'eetbaar' stuk wild moet brengen, die niet (vandaar dat die ook 'zacht in de bek is')... Degene die onder de grond werken, die komen tegen beesten even groot tot twee keer zo groot/zwaar (een das kan 20kg wegen, een terrier/teckel minder dan de helft), die al dan niet nageslacht te verdedigen hebben. Die weren zich 'op leven en dood', dat gaat er dus alles behalve vredelievend aan toe... (zijn dus niet zacht in de bek en hebben een lage bijtdrempel)

I see.. Daar had ik niet bij stilgestaan.. Goed dat je me er op wijst :D weer een beetje meer kennis!

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #125 Gepost op: augustus 21, 2013, 13:56:37 »
daar is dan weer het verschil jachthonden (vb labrador, duitse staander, spaniŽl...) tegenover terriŽrs... terriŽrs (ook die klein prutskes) zijn gefokt om te doden, te "verdelgen" of zonder schrik het wild richting jager de drijven... je moet maar es vragen aan TerriŽrlady hoe een terriŽr jaagt...

EN teckels!  :bla: (de meest onderschatte en meest veelzijdige!  :mrgreen:)

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #126 Gepost op: augustus 21, 2013, 13:58:42 »
Je zegt tegen mij dat het niets met instinct te maken heeft maar je zegt dan wel dat mensen de hond selecteren naargelang hun instinct?

ach Talia... "wat baten kaars en bril"

tuurlijk selecteert men honden naargelang hun instinct, ook naar gelang uiterlijke kenmerken of stamboom of weet ik veel wat nog allemaal...
en natuurlijk is er ook de kans dat een agressieprobleem doorgefokt word, maar dat is niet gangbaar, bij geen enkele hond, het wordt zelfs afgeraden om honden met een agressieprobleem te laten kweken... maar "agressie" is nooit het instinct van een hond, het enige wat kan zijn is dat bepaalde rassen instinctief offensief zullen reageren op externe prikkels, m.a.w. eerder in de aanval zullen gaan ipv een vluchtweg zoeken, dus hetgeen waarop men in hondengevechten ging op selecteren en uiteraard kozen ze hiervoor honden waarvan men wist dat ze een korter lontje hebben en een hogere drift, vaak TerriŽrs maar daarom niet altijd TerriŽrs...
dat is geen "agressie" he...

en ps: je geeft het nog eens letterlijk zelf toe dat je "een vergelijking maakt met jacht en vechthonden" maar ik heb je al gezegd dat deze vergelijking niet opgaat! jagen IS een instinct dat overgedragen word generatie na generatie, maar vechten NIET, terwijl jij beweert van wel... vechten kan genetisch overgebracht zijn van ouder op pup, maar het is niet iets dat een ras -geen enkel ras- definiŽert, terwijl dat bij jacht wťl het geval is. ťlke hond kan vechten als hij maar genoeg -of de juiste- prikkels krijgt om hem zover te brengen maar niet alle honden kunnen jagen, hoe vaak ze ook geprikkeld worden omdat het bij velen gewoon niet in hun genen zit om te jagen.

maar ik geef het op, als je het ťcht wil weten en begrijpen kom je er met een paar pagina's op dit forum niet, ik heb de indruk dat het toch geen nut heeft en dan zeg ik: denk er het jouwe van, ik het mijne en we zijn allemaal content.  :thumbs:

Offline Joyco

• hondenvriend pro
  • *
  • 2102 HV-Punten
« Reactie #127 Gepost op: augustus 21, 2013, 14:02:20 »
Als je zag hoe sommige honden eraan toe waren, toen we Mintje gehaald hadden...
Er zat zelfs een hondje tussen waarbij een stuk van de onderkaak weg was, of je hoort verhalen van hondjes die een tand van een everzwijn door de ribben gekregen hebben enz enz...  :zot: Dat is niet gekomen omdat ze zichzelf even op zo'n tand werpen...

Mint is ook zo'n karakterbeest  :doh: haar pijngrens ligt zeer zeer zeer hoog! Het is een heel klein hondje, maar ik doe er mijn hoedje voor af hoor. Meer karakter en instinct dan al mijn andere honden bij mekaar! Die kan echt vechten op leven en dood. Zo brengt ze tegenwoordig steeds vaker kleine beestjes uit het veld, zoals oa ratten. En als je al eens een rat in gevecht gezien hebt...  :shifty:
Neenee, dankzij Mint (en ook Terrierlady en Timo jr hun verhalen en advies) heb ik echt wel ontzag gekregen voor die kleine 'grote' hondjes! Want dat zijn ze toch: klein van gestalte, maar groot van karakter!

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #128 Gepost op: augustus 21, 2013, 14:04:21 »
vechten is training  :wink:

de nodige pit en drift om geen angst te hebben en geen pijn te voelen, dat wordt er in gefokt, het niet te lief zijn tegen andere honden deels...veel instinct dooft inderdaad uit ja, weinig honden (over de gehele populatie beschouwd) worden dan ook nog gefokt om hun oorspronkelijke gebruiksdoel... hoeveel labradors gaan er nog effectief mee op jacht bijvoorbeeld?
of hoeveel terriŽrs mogen ongedierte gaan bestrijden (op het erf, of wildbeheer, of gelijk waar)?  bitter weinig he..

amaaaaaai jij vind gewoon de woorden om in ťťn zin te zeggen wat ik hier heel de tijd al met handen en voeten (ge moet mij hier zien zitten in ne knoop gedraaid) probeer uit te leggen!  :mrgreen:

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
« Reactie #129 Gepost op: augustus 21, 2013, 14:11:14 »
EN teckels!  :bla: (de meest onderschatte en meest veelzijdige!  :mrgreen:)

:mrgreen:

ergens is da familie van mekaar zenne  :yes:

amaaaaaai jij vind gewoon de woorden om in ťťn zin te zeggen wat ik hier heel de tijd al met handen en voeten (ge moet mij hier zien zitten in ne knoop gedraaid) probeer uit te leggen!  :mrgreen:

foto!!!  :mrgreen:

allť ja, kan zijn dat ik er naast zat, ma zo zie ik het... een hond (of een ras) is niet zuiver genetica, of niet zuiver opvoeding... (i feel a nature versus nurture fight comming  :mrgreen: )

ik kan van mijn labrador ook een hond maken die bijt, of die geen andere honden kan uitstaan  :yes:  Maar dat gaat me langer duren van bij Texas...  TerriŽrs hun lontjes zijn effectief korter, geen ontkennen aan... maar hoe je daar als baas mee omgaat heeft er ook mee te maken... 
tis nooit zwart/wit bij honden he... (ondanks dat die site probeert te verkondigen van wel  :mrgreen: )

Offline Talia

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 110 HV-Punten
« Reactie #130 Gepost op: augustus 21, 2013, 14:18:16 »
ach Talia... "wat baten kaars en bril"

tuurlijk selecteert men honden naargelang hun instinct, ook naar gelang uiterlijke kenmerken of stamboom of weet ik veel wat nog allemaal...
en natuurlijk is er ook de kans dat een agressieprobleem doorgefokt word, maar dat is niet gangbaar, bij geen enkele hond, het wordt zelfs afgeraden om honden met een agressieprobleem te laten kweken... maar "agressie" is nooit het instinct van een hond, het enige wat kan zijn is dat bepaalde rassen instinctief offensief zullen reageren op externe prikkels, m.a.w. eerder in de aanval zullen gaan ipv een vluchtweg zoeken, dus hetgeen waarop men in hondengevechten ging op selecteren en uiteraard kozen ze hiervoor honden waarvan men wist dat ze een korter lontje hebben en een hogere drift, vaak TerriŽrs maar daarom niet altijd TerriŽrs...
dat is geen "agressie" he...

en ps: je geeft het nog eens letterlijk zelf toe dat je "een vergelijking maakt met jacht en vechthonden" maar ik heb je al gezegd dat deze vergelijking niet opgaat! jagen IS een instinct dat overgedragen word generatie na generatie, maar vechten NIET, terwijl jij beweert van wel... vechten kan genetisch overgebracht zijn van ouder op pup, maar het is niet iets dat een ras -geen enkel ras- definiŽert, terwijl dat bij jacht wťl het geval is. ťlke hond kan vechten als hij maar genoeg -of de juiste- prikkels krijgt om hem zover te brengen maar niet alle honden kunnen jagen, hoe vaak ze ook geprikkeld worden omdat het bij velen gewoon niet in hun genen zit om te jagen.

maar ik geef het op, als je het ťcht wil weten en begrijpen kom je er met een paar pagina's op dit forum niet, ik heb de indruk dat het toch geen nut heeft en dan zeg ik: denk er het jouwe van, ik het mijne en we zijn allemaal content.  :thumbs:
Zoals ik dus zei zit het instinct vechten er bij elke hond in maar zijn ze dat aspect bij bepaalde honden meer tot uiting gaan brengen. 
Die vergelikking die ik maak gaat over de oorsprong van gedragingen  niet over dat ze samengaan deze twee. Dan zijn ze per ras een bepaald aspect naar boven gaan brengen zoals bij de jachthond het jagen

je hebt zogenaamde mag testen. Dan screenen ze een hond op zijn gedrag ( agressie)  als de hond niet door demag test is gaan ze er niet mee fokken. Wat ik ook goed vind maar ja dan heb je weer de onverentwoorde fok die het verpest.
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2013, 14:23:12 door Talia »

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #131 Gepost op: augustus 21, 2013, 14:22:54 »
:mrgreen:

ergens is da familie van mekaar zenne  :yes:

ALLEEN de ruwhaar!  :hmpf:
En die waren dan ook nog ineens nimeer luid op spoor na het inkruisen van de terriŽr  :mrgreen:

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #132 Gepost op: augustus 21, 2013, 14:25:06 »
Edit: honden die een prooi moeten vangen in kader van jagen mogen niet vechten met een prooi..

Een jachthond die wild moet aanwijzen of apporteren niet nee. De apporteerhonden moeten een zachte beet hebben.

Maar als er gejaagd moet worden op everzwijnen bijvoorbeeld, dat moeten de honden ermee vechten. Net als bij vossen en dassen bijvoorbeeld. Dan is het een zaak van leven en dood.

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
« Reactie #133 Gepost op: augustus 21, 2013, 14:31:35 »
Een jachthond die wild moet aanwijzen of apporteren niet nee. De apporteerhonden moeten een zachte beet hebben.

Maar als er gejaagd moet worden op everzwijnen bijvoorbeeld, dat moeten de honden ermee vechten.
'Varkens' is discutabel! Voor de veiligheid van je hond is het beter om enkel te 'stellen' en GEEN contact te maken... Wat de nep-situatie (de proeven dus) betreft, is dat best grappig in de zin dat bv; In Slovakije MOET er contact gemaakt worden in de 'Saugatter' (groot omheind stuk waar ergens varkens in rond lopen, honden zoeken en stellen en desnoods contact maken) // In TsjechiŽ is het strikt verboden om contact te maken!  :mrgreen:
Gedrag op de varkens is denk ik, als dat al veralgemeend kan worden, het grootste verschil tussen TerriŽrs en Teckels. Niet om het ene op te hemelen en het andere af te breken, hangt er vooral vanaf wat je liever hebt, de ene heeft meer 'jachtverstand' en gaat eerder aan de achterkant wat ambetant doen, terwijl de andere gelijk ne maniak eender waar op vliegt, zonder enige acht voor lijf en leden... Van de ene groep is de kans dus veel groter dan je met minder honden thuis komt, dan dat je vertrokken bent...
DIT is de reden dat ik voor mijn jachtakte gegaan ben, 'mogen trainen op varkens' aangezien die het grootste gevaar vormen voor werkende drijvende honden... 

Offline tina1978

• *
  • 718 HV-Punten
« Reactie #134 Gepost op: augustus 21, 2013, 14:37:21 »
Malamutes hebben ook een korte lont, is ook Logisch gezien hun geschiedenis. De omstandigheden waren bar en voedsel schaars. De sterkste overleefde, de zwakkere waren een vogel voor de kat.

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #135 Gepost op: augustus 21, 2013, 14:40:13 »

foto!!!  :mrgreen:

allť ja, kan zijn dat ik er naast zat, ma zo zie ik het... een hond (of een ras) is niet zuiver genetica, of niet zuiver opvoeding... (i feel a nature versus nurture fight comming  :mrgreen: )

ik kan van mijn labrador ook een hond maken die bijt, of die geen andere honden kan uitstaan  :yes:  Maar dat gaat me langer duren van bij Texas...  TerriŽrs hun lontjes zijn effectief korter, geen ontkennen aan... maar hoe je daar als baas mee omgaat heeft er ook mee te maken... 
tis nooit zwart/wit bij honden he... (ondanks dat die site probeert te verkondigen van wel  :mrgreen: )

maar voila... dat is gewoon helemaal compleet wat ik er ook over denk... uitgesproken in weinig woorden dan (dat moet ik ook maar eens proberen  :mrgreen: )

ik ga in op geen enkele manier ontkennen dat mijn hond als terriŽr en zogenaamd vechtras niet de gemakkelijkste is in omgang met andere honden of dieren, of zelfs in omgang met mensen, als hij je kent is dat je makker ja, maar voordat hij je kent gaat hij je niet komen pootjes geven, maar hij zal je ook niet komen aanvallen!....

ik ga in geen opzicht ontkennen dat hij een lage drempel heeft tegenover andere honden, vooral reutjes, ze moeten niet veel doen om hem over de "vechtdrempel" te krijgen en ben er bijna zeker van dat dat inderdaad voor een deel instinctief in zit door gedurende honderden jaren te zijn gefokt om te vechten met andere dieren waaronder ook honden... een andere hond die een bťťtje komt domineren zal direct een reactie uitlokken en geen onderdanigheid dus. ik wťťt dat dat er in zit...
maar dat is vooralsnog geen "agressie"  agressie zou zijn moest ik Maks niet kunnen ergens loslaten zoals bvb. aan de zee waar en wanneer het mag, omdat hij zonder reden, zonder dat een andere hond eendert wat zou doen of zelfs niet hoeft naar hem te kijken, recht op een andere hond afstuift om hem aan te vallen... dat is iets waarin ik Maks kan vertrouwen want ik weet: als hij zelf niet uitgedaagd wordt dan gaat die geen gevecht zoeken.

veel Labradors (om terug dat voorbeeld te nemen maar ik zou evengoed een ander ras kunnen noemen) zouden bij een dominante hond zich misschien sneller zelf onderdanig gaan gedragen... niet zo bij de meeste TerriŽrs... alhoewel ik ook een Lab ken die zich niet zal laten doen en zo is dat denk ik met elk ras...
idd nooit wit/zwart... dat is ook bij mensen niet...

en neen er komt geen foto!  :hmpf:  :lol:

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #136 Gepost op: augustus 21, 2013, 14:46:08 »
Zoals ik dus zei zit het instinct vechten er bij elke hond in maar zijn ze dat aspect bij bepaalde honden meer tot uiting gaan brengen. 
Die vergelikking die ik maak gaat over de oorsprong van gedragingen  niet over dat ze samengaan deze twee. Dan zijn ze per ras een bepaald aspect naar boven gaan brengen zoals bij de jachthond het jagen

je hebt zogenaamde mag testen. Dan screenen ze een hond op zijn gedrag ( agressie)  als de hond niet door demag test is gaan ze er niet mee fokken. Wat ik ook goed vind maar ja dan heb je weer de onverentwoorde fok die het verpest.

:weetniet: "vechten" is geen instinct, het is een manier om te communiceren, een reactie, de uitkomst en mogelijk de oplossing van een conflict tussen twee partijen... geen instinct. maar ik denk dat ik weet wat je bedoelt (de lage drempel om tot vechten over te gaan zit er bij sommige honden instinctief meer in dan bij anderen) dan ben ik akkoord. ik weet het, het moet juist zijn.  :vuistje:

daarin gaan we akkoord.  :yes:

Offline Majaken

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 1246 HV-Punten
« Reactie #137 Gepost op: augustus 21, 2013, 14:48:20 »
schelsey kon dit ook zo in haar jonge jaren, dan zag ik aan haar lichaamshouding als ze wilde uitvallen, als ze dan aan een hond snuffelde veranderde haar houding en soms was ik te laat om haar weg te trekken en viel ze uit, maar nooit erg eigenlijk, gewoon even een grauw en grol
tegen andere hond en stopte ze al als ik haar corrigeerde

ja, mechelaars, denk dat zoizo herders dit nogal gemakkelijk hebben

kenji is dan weer heel anders, die vermijd conflicten, als er naar hem een hond toe komt die wat meer wil dan goedendag zeggen merk ik dit ook aan kenji, dan trekt hij zich terug, kop direct opzij en hij word dus ook eigenlijk nooit aangevallen (behalve dan de hond van men vriendin, maar das nen zot) je zou verwachten dat hij wel wat dominanter zou zijn, omdat er toch herder en malamute in zit
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2013, 14:52:16 door Majaken »

Offline Talia

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 110 HV-Punten
« Reactie #138 Gepost op: augustus 21, 2013, 14:49:57 »
Als ik een knuffel gooi en mijn hond met deze trigger gaat hij de knuffel doorelkaar schudden en dergelijke heb ik nooit aangeleerd trouwens. Bijna elke hond doed dit dus dat is toch een soort van instinct? 

Offline Ien

• *
  • 845 HV-Punten
« Reactie #139 Gepost op: augustus 21, 2013, 14:54:03 »
MH die uitvalt - vechthonden - knuffels doodschudden. De laatste pagina's in een notendop  :mrgreen:.

Talia, volgens mij heb jij het over driften, en niet elke hond heeft dezelfde hoeveelheid jachtdrift, prooidrift en buitdrift. Anders zou je ook met elke hond even gemakkelijk kunnen trainen met een speeltje of pakwerk doen.
Bv. mijn oudste reu jaagt maar pakt niet, mijn vorige teef ging jagen, pakte de prooi, en doodde zelfs. Maar enkel als het iets levends was. Een teddybeer doodschudden zag ze dan weer niet zitten.  :mrgreen:

♥♥♥Basko♥Angel♥Kane♥♥♥

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal