collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Duitse herder - langharig  (gelezen 14107 keer)

Offline Nelweb

• hondenvriend pro
  • *
  • 226 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • vom Bussardwald - Duitse herders
Re: Duitse herdershond - langhaar
« Reactie #20 Gepost op: november 14, 2011, 13:46:27 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ze hebben stamboom hoor.  :weetniet: Misschien stamboom onder elkaar geregeld ofzo?
Ik ken daar maar weinig van  :weetniet:

Het zal geen FCI stamboom zijn in ieder geval. Tenzij het gewoon langstokhaar DH's zijn natuurlijk  :wink:
"Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly" - Robert F. Kennedy

Offline Linsay

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 282 HV-Punten
« Reactie #21 Gepost op: november 14, 2011, 13:51:25 »
Het zal geen FCI stamboom zijn in ieder geval. Tenzij het gewoon langstokhaar DH's zijn natuurlijk  :wink:
Nee hoor, daar ben ik wel zeker van. Tzijn oudduitse  :mrgreen:

Offline Haakonline

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #22 Gepost op: december 30, 2011, 11:58:39 »
Pffffff....ik vind het zo'n flauwekul dat je het woordje stamboom niet mag noemen als het om de Oudduitse herder gaat.... :roll:
Bij de Oudduitse herder heet het afstammingsbewijs, omdat je praat over een ras dat niet erkend is. In mijn ogen is het hetzelfde, want de voorouders staan er ook gewoon op tot 5 generaties (of meer) terug.

Offline Vke

• *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #23 Gepost op: december 30, 2011, 12:25:44 »
Pffffff....ik vind het zo'n flauwekul dat je het woordje stamboom niet mag noemen als het om de Oudduitse herder gaat.... :roll:
Bij de Oudduitse herder heet het afstammingsbewijs, omdat je praat over een ras dat niet erkend is. In mijn ogen is het hetzelfde, want de voorouders staan er ook gewoon op tot 5 generaties (of meer) terug.

ja ze en bij veel zit in 2de en 3de generatie gewoon fci dh's  :lol: :lol:  het kind een andere naam geven en er een pak meer €'s voor vragen  :mrgreen:

Offline jef2

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 184 HV-Punten
« Reactie #24 Gepost op: januari 20, 2012, 16:00:59 »
Dat bestaat niet. De ODH is geen erkend ras.

Rectificatie: De oudduitse herder is wel degelijk een ras.
Dit ras wordt overigens door vele stamboomorganisatie s wel erkent.

De fci erkent dit ras niet.

Sommige simpele zielen denken dan dat het niet om een ras kan gaan.

Offline Vke

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #25 Gepost op: januari 20, 2012, 16:02:56 »

het is gewoon een langhaar dh maar ze geven er een andere naam aan om beter te verkopen

Offline Nelweb

• hondenvriend pro
  • *
  • 226 HV-Punten
    • vom Bussardwald - Duitse herders
« Reactie #26 Gepost op: januari 20, 2012, 16:03:50 »

Ik heb nergens geschreven dat het geen ras is. Het is geen FCI erkend ras.

Voor mij dragen ze geen stamboom mee, want die worden door de FCI uitgegeven, maar gaat het om afstammingsbewijzen . Niet hetzelfde wat mij betreft. Ik ben dan ook geen simpele ziel...  :roll:
"Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly" - Robert F. Kennedy

Offline jef2

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 184 HV-Punten
« Reactie #27 Gepost op: januari 20, 2012, 17:35:59 »
het is gewoon een langhaar dh maar ze geven er een andere naam aan om beter te verkopen

Afhankelijk van de stamboekhoudende organisatie is er een (wat) andere - versta gezondere - interpretatie van waaraan zo'n herder moet voldoen.

Men streeft naar bvb normalere ruggen, een enkele organisatie erkent en streeft weer terug naar meer (vroeger weggeselecteerde) vachtkleuren.

Offline jef2

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 184 HV-Punten
« Reactie #28 Gepost op: januari 20, 2012, 17:47:40 »
Ik heb nergens geschreven dat het geen ras is. Het is geen FCI erkend ras.

Voor mij dragen ze geen stamboom mee, want die worden door de FCI uitgegeven, maar gaat het om afstammingsbewijzen . Niet hetzelfde wat mij betreft. Ik ben dan ook geen simpele ziel...  :roll:

Iedere organisatie kan een stamboek  voeren en stambomen uitgeven.

De FCI claimt inderdaad het woord stamboom, op het gebied van stambomen en fokken heerst er nog steeds een totalitaire visie.

Andere organisaties hebben meestal niet die arrogante manier van werken.
Men neemt daar gewoon de afstamming van de ouderdieren over, wat ook de stamboomuitgevende organisatie
van de ouderstamboom is.
Het grote voordeel hiervan is dat men niet opgescheept zit met een gesloten en veel te smalle genenpool.
Dit is een juiste en eerlijke manier van handelen naar de toekomstige pupeigenaar toe.

Offline Vke

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #29 Gepost op: januari 20, 2012, 17:50:14 »
hetgeen de odh fokkers zelden of nooit vertellen is dat je op sportgebeid in belgie heel beperkt bent zonder het fci stamboom  :wink:

Offline Akasha

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 281 HV-Punten
« Reactie #30 Gepost op: januari 20, 2012, 18:25:40 »
Citaat
ja ze en bij veel zit in 2de en 3de generatie gewoon fci dh's  :lol: :lol:  het kind een andere naam geven en er een pak meer €'s voor vragen  :mrgreen:

Alhoewel dit klopt is het toch een ander ras met zijn eigen vrij afwijkende standaard (maximum hoogte, verschillende kleurschakeringen etc.). Er zijn behoorlijk wat ODH's die met wat goeie wil onder de DH zouden kunnen vallen. Er zijn echter ook ODH's die langs geen kanten aan de DH standaard voldoen omdat ze nu eenmaal niet naar de DH standaard gefokt zijn (logisch!). Vooral op het gebied van grootte omdat de ODH reuen over de oude lijnen vroeger al maximum 68 cm mochten worden. In de oude lijnen zou er trouwens niet alleen DH bloed zitten. Maar ook op het gebied van de kleuren omdat bij de ODH alle kleuren zijn toegestaan behalve volledig wit (ZWH).

Offline Akasha

• *
  • 281 HV-Punten
« Reactie #31 Gepost op: januari 20, 2012, 18:37:23 »
Citaat
hetgeen de odh fokkers zelden of nooit vertellen is dat je op sportgebeid in belgie heel beperkt bent zonder het fci stamboom  :wink:

Is dat dan zo? Er bestaat ook nog zoiets als de VOE en liefhebbers van de ODH zijn zelden of nooit geïnteresseerd in IPO, eerder in leuk bezig zijn met hun hond en daar hebben ze zover ik weet het FCI niet voor nodig  :weetniet:.

Bovendien ben ik onlangs geïnformeerd dat er nu ook twee VOE hondenscholen zijn die een pakwerkprogramma aanbieden onder andere voor de ODH  :wink: dus de mogelijkheden worden groter.

Offline Akasha

• *
  • 281 HV-Punten
« Reactie #32 Gepost op: januari 20, 2012, 18:53:48 »
Ik zie de ideale ODH persoonlijk als een kruising qua karakter en uiterlijk tussen een ZWH en een werklijn DH. Dus geen overdreven achterhandhoekingen en een rechte rug. Er zitten trouwens ook Amerikaanse lijnen in de ODH waardoor er in de voorouders van sommige ODH ook effectief witjes voorkomen dus je kan je afvragen of het wel zo'n slim idee zou zijn om de ODH opnieuw tot de DH te rekenen :wink:, volgens mij hebben DH-fokkers dat dus net jarenlang uit de lijnen willen fokken... en bij de ODH zit het er dus in  :wink: net als andere ongewenste kleuren. Maar goed, wie weet wil de SV nog eens extra leden hé, wie weet.

Offline Akasha

• *
  • 281 HV-Punten
« Reactie #33 Gepost op: januari 20, 2012, 18:56:56 »
Net als andere voor de DH ongewenste kleuren moet dat zijn.

Offline Akasha

• *
  • 281 HV-Punten
« Reactie #34 Gepost op: januari 20, 2012, 19:04:39 »
@ Jef 2 Ik heb de indruk dat wij eens samen enen moeten gaan drinken!  :mrgreen:

Offline Haakonline

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #35 Gepost op: januari 21, 2012, 14:16:31 »

Weer zo'n typische reactie......... :roll: Mag jij me toch ook eens uitleggen hoe het nu dan ineens wel mogelijk is dat ze nu ineens de DH LSH wel hebben erkend, nadat ie zolang niet goed genoeg was. Pups werden goedkoper verkocht dan hun kortharige broertjes en zusjes en ik heb nog wel vervelendere verhalen gehoord. :cry: Ik kan dan ook wel zeggen dat het bij de DH om een geldkwestie gaat, want die ODH bleken toch wel steeds populairder te worden.
En dan nog bepaal ik zelf wel wat ik voor een pup/hond uit wil geven. Ik heb het geld heel erg graag voor een ODH over.
We hebben op 3 december onze 2de ODH (uit werklijn-DDR) erbij gehaald. Ik had best kunnen kiezen voor een DH LSH, maar waarom zou ik dat doen? Zoals al gezegd, worden er bij ODH's op andere dingen gelet als bij de DH en wordt er niet naar een DH standaard gefokt. Veel ODH's die ik ken, zijn toch echt wel stukken forser/groter gebouwd dan de DH. In de vacht zit vaak ook veel verschil. Ik kan ook gewoon trainen bij onze Kringgroep en examens doen via het NBG.
Ik verwacht echt niet dat de ODH ooit erkend gaat worden en van mij hoeft dat eigenlijk ook helemaal niet. We vinden het heerlijk om shows te bezoeken waar alleen ons eigen ras aanwezig is. Ze zijn in niks vergelijkbaar met de shows (zoals Crufts, Winner e.d.). De honden mogen lekker buiten of in een manege showen en kammen en borstels zie je er niet. Ze showen de honden zoals een hond hoort te zijn.

Als ik ooit toch een DH wil, wordt dat ook zeker een werklijn. Dat vind ik echt de beste versie van de DH. :wub:

Offline bartje123

• warme hondenvriend
  • *
  • 193 HV-Punten
« Reactie #36 Gepost op: januari 21, 2012, 14:49:55 »
onze dierenarts kweken ook langharige duitse herders

http://www.cernabohemia.com/

Offline Akasha

• *
  • 281 HV-Punten
« Reactie #37 Gepost op: januari 21, 2012, 17:43:00 »
Citaat
pups werden goedkoper verkocht dan hun kortharige broertjes en zusjes

Ik ben toch nooit een fokker tegen gekomen die zijn langstokharen goedkoper verkocht. Daar waren altijd al liefhebbers voor bij mijn weten en ze gingen dan ook vaak aan dezelfde prijs.

Het was eerder een geldkwestie in de zin van graag meer leden hebben zodat het geld van de fokkers terug bij de SV/het FCI zou terechtkomen in plaats van bij de ODH-verenigingen  :mrgreen:. En ja, dat ze de langstokhaar die ze zo verafschuwden dan maar voor lief moesten nemen, dat namen ze er dan wel bij, samen met het gezichtsverlies  :mrgreen:.

Citaat
worden er bij ODH's op andere dingen gelet als bij de DH en wordt er niet naar een DH standaard gefokt

Inderdaad! En een prachtige pup trouwens heb je  :thumbs:!

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #38 Gepost op: januari 21, 2012, 18:53:32 »
onze dierenarts kweken ook langharige duitse herders

http://www.cernabohemia.com/

Dat zijn toch geen langhaar?  :weetniet:
En spijtig dat ze als DA geen aandacht steken in ED...

Offline bartje123

• warme hondenvriend
  • *
  • 193 HV-Punten
W
« Reactie #39 Gepost op: januari 21, 2012, 20:34:33 »
Dat zijn toch geen langhaar?  :weetniet:
En spijtig dat ze als DA geen aandacht steken in ED...
oeps ja volledig gelijk ze kweken zwart grauwe dh, mijn exusses ik had niet echt meer naar de site gekeken en was overtuigd van de langharige
moderators mogen eventueel de post verwijderen hoor als het te veel offtopic is

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal