collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Rijst slecht of goed voor honden?  (gelezen 25842 keer)

Offline KarenV

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Rijst slecht of goed voor honden?
« Reactie #20 Gepost op: augustus 12, 2010, 14:21:52 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik ben dus precies echt een leek, maar wat zijn dan geperste brokken weer?  :oops:

Nu, onze hond eet de brokken niet graag, maar de dierenarts zegt dat dit het beste is.

Wat vinden jullie het beste om aan de hond te geven? Want die Kvv voor in de diepvriezer geven we af en toe, maar ze hebben me gezegd dat brokken nog steeds het beste is.. Wat is jullie mening hierover?

Offline Demoppies

• hondenvriend pro
  • *
  • 558 HV-Punten
« Reactie #21 Gepost op: augustus 12, 2010, 16:06:35 »
Ik ben dus precies echt een leek, maar wat zijn dan geperste brokken weer?  :oops:

Dit is wat ik een tijd geleden had gevonden over geperste brokken.
Best wel interessant en onderaan staat er een filmpje bij  :wink:

http://www.farmfood.be/hondenvoeding/hondenvoer/farmfood-he/geperste-brokken.html

Offline Sarah B

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #22 Gepost op: augustus 12, 2010, 16:09:11 »
Kizzy krijgt Carocroc en daar doet ze het goed op, ze eet het ook graag.

Meestal krijgt ze nog wel iets anders bij onder haar brokken. De ene dag rijst, de andere dag aardappelen, brood, melk, vlees, ...
Ze krijgt dat allemaal al van pup af en kan overal dus goed tegen. Ze krijgt ook nooit veel onder haar brokken. Maar als er iets onder is, al is het maar een klein beetje, zijn de brokken altijd véél sneller op. :mrgreen:

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Jachthondenkennel "des Senteurs du Ciel"
« Reactie #23 Gepost op: augustus 12, 2010, 16:09:16 »
Rauw is het beste, dan KVV en dan op de laatste plaats brokken. Maar qua gebruiksgemak voor het baasje is het dan weer meestal juist de omgekeerde volgorde (om nog maar te zwijgen over de bijkomende diepvries voor al dat rauw vlees te stockeren).

De meeste brokken zijn zogenaamde geëxpandeerde brokken waarbij de temperaturen om tot die brok te komen zeer hoog oplopen (ruimschoots boven de 100 graden). Bij geperste brokken kunnen de temperaturen lager gehouden worden (rond de 70 graden). Hogere temperaturen hebben negatieve effecten op sommige van de grondstoffen die gebruikt worden in de bereiding van brokken. Met name vetten en bepaalde vitamines degraderen hierdoor.

Offline hondenmaatje

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #24 Gepost op: augustus 12, 2010, 18:28:56 »

Toen onze Ralf erge diarree had moest hij gewoon rijst met kip eten en dat was een mirakel voor zijn darmen.

Dat heb ik meermaals ondervonden bij Fritske die had als pup regelmatig darmontsteking en toen moest ik dat geven. En binnen de korste keren was hij weer de oude.
Dat rijst niet goed zou zijn begrijp ik niet goed, in Carnibest een top merk op gebied van rauwe voeding zit dat in de meeste smaken

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
« Reactie #25 Gepost op: augustus 12, 2010, 18:45:54 »
Dat rijst niet goed zou zijn begrijp ik niet goed, in Carnibest een top merk op gebied van rauwe voeding zit dat in de meeste smaken
Euhm, dat zou ik vervangen door "een degelijk merk op gebied van KVV". Ook in Carnibest doet rijst gewoon dienst als bindmiddel (ook die worst moet een beetje aan elkaar blijven plakken om er, in de ogen van de mensen, wat smakelijk uit te zien). Een top merk op gebied van KVV is bijvoorbeeld eerder All Animal: die vermalen gewoon volledige prooidieren (zoals bijvoorbeeld kip, eend, ...) en doen er verder niets bij.

Maar rijst is inderdaad wel ok voor honden met darmproblemen: het verteert licht (en ligt dus niet zwaar op de maag en darmen) en kan dus inderdaad helpen bij dergelijke klachten. Maar in essentie geef je hem gewoon maagvulling en heeft het geen voedende waarde (daarom ook dat het populair is bij honden die op dieet moeten).

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #26 Gepost op: augustus 12, 2010, 18:50:15 »
Eigenlijk totaal ni  :denk: :lol:

ah... décaf dus...  :mrgreen:

Offline hondenmaatje

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #27 Gepost op: augustus 12, 2010, 23:36:33 »
Steve, All Animal is dat zoiets als het vers vlees van Farm food, is rauw vlees zonder rijst en dergelijke als ik me niet vergis, All animal is dat in't antwerpse verkrijgbaar?

Offline Pepperke

• *
  • 904 HV-Punten
« Reactie #28 Gepost op: augustus 12, 2010, 23:54:38 »
Wat er zo aangenaam is bij honden, is dat we met hen de idioot mogen uithangen en dat ze ons dat nooit verwijten. Sterker nog: ze doen méé.

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
« Reactie #29 Gepost op: augustus 13, 2010, 00:04:00 »
Ik ben niet zo vertrouwd met Farmfood Fresh maar denk dat dat een meer "klassiek" KVV is dan All Animal. In Farmfood Fresh zit bijvoorbeeld wel nog een (kleine) hoeveelheid rijst omdat dat volgens Farmfood "de zetmeelverterings-capaciteit op gang brengt bij pups". Bij All Animal is het letterlijk bijvoorbeeld een complete kip (inclusief veren, kop, poten, ...) die in een maalmachine gegooid wordt, opgevangen wordt in een potje en zo aan jou verkocht wordt (dus helemaal niets zelf samengesteld of wat dan ook aan bijkomende producten wat bij Farmfood Fresh, net zoals bij alle andere KVV's, wel nog het geval is).

All Animal kan je verkrijgen bij Avado in Schoten. Avado is trouwens van Elke-Kay hier op het forum dus als je meer info wilt, moet je haar maar eens een PB sturen.

Offline Snowy

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #30 Gepost op: augustus 15, 2010, 10:43:22 »
En gepofte rijst?
Ik heb hier zo'n grote zak liggen maar zou dus niet weten hoe ik het met droge brokken moet geven.
Ons mama zei dat ze het vroeger met koffie deden maar ben daar toch niet zo zeker van.
En met water trekken ze hun neus op :hmpf:

Om even terug te komen op koffie:

Vroeger werd koffie gegegeven door kenners als middel ter preventie van spoelwormen.  Ze krijgen er ook een glanzende vacht van.  Ik ken niemand die dat nu nog doet en ik zou het ook niet echt aanraden: cafeine is giftig, net zoals chocolade en rozijnen.

De mijne krijgt per week 3 dagen brok & 4 dagen KVV.  Hij doet het uitstekend op deze manier.  Rijst wordt door ons regelmatig gegeven omdat hij gevoelige darmen heeft. 

Offline klaproos

• warme hondenvriend
  • *
  • 95 HV-Punten
« Reactie #31 Gepost op: augustus 17, 2010, 12:38:05 »
als rijst slechts een vulmiddel is voor honden...
is dat dan ook voor mensen zo?

Offline vanessadenboef

• warme hondenvriend
  • *
  • 107 HV-Punten
« Reactie #32 Gepost op: augustus 17, 2010, 13:49:58 »
Als ze het hier in hun buik hadden gaven we het rijstwater omdat ze hun andere voeding dan gwn opeten en voor de rest gaven we s'morgends duck 250 gr dacht ik en de Rotweillers 500 gr en namiddag hun brokken verder kregen ze om de 2 weken een volledig rauwe kip en kippennekken brrr voor dat we dit deden Ruifde zij enorm hard had toen kruisingmechelaar/brak en rotweiller en toen zijn we op duck overgestapt en ruifden ze amper en hadden ze een mooie blinkende vacht
en de reden volgens ons mama :p dat de DA zoveel brokken promoot is omdat ze der een procent opkrijgen  :rolf: Maar denk dat ze haar gwn wat te druk in maakt want zij is een echte voorstanden van de verse maaltijden en duck  :lol:

Offline Steve

• hondenvriend pro
  • *
  • 208 HV-Punten
« Reactie #33 Gepost op: augustus 17, 2010, 14:10:01 »
en de reden volgens ons mama :p dat de DA zoveel brokken promoot is omdat ze der een procent opkrijgen  :rolf: Maar denk dat ze haar gwn wat te druk in maakt want zij is een echte voorstanden van de verse maaltijden en duck  :lol:
Euhm, neen, je moeder heeft eigenlijk volledig gelijk: de meeste (maar niet alle) dierenartsen worden gesponsord door merken zoals Hill's, ProPlan, Eukanuba, Royal Canin, ...

Mensen hebben een heel ander spijsverteringsstel sel en heel andere voedselbehoeften dan een hond dus die twee kan je niet met elkaar vergelijken. Wij zijn bijvoorbeeld perfect in staat om granen te verwerken terwijl ze bij een hond enkel onnodige belasting van zijn spijsverteringsstel sel veroorzaken om er nadien langs de achterkant gewoon terug uit te komen zoals ze erin zijn gegaan. Honden kunnen bijvoorbeeld ook de celwanden van groenten niet afbreken waardoor groenten dus ook enkel enige waarde hebben indien ze vermalen toegediend worden. Dat is bij de mens ook helemaal niet nodig. En zo zijn er nog tal van verschillen...

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #34 Gepost op: september 11, 2010, 23:17:38 »
Neen, rijst is zelfs een (nog) betere leverancier van suikers dan spaghetti.

Offline Eiji

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 332 HV-Punten
  • Inu no koibito
    • Eiji's Place
« Reactie #35 Gepost op: september 11, 2010, 23:54:31 »
Je moet nu ook niet gelijk welke rijst geven aan je hond. Zilvervliesrijst is bijvoorbeeld een goede rijst. Sammy kreeg dit op zijn oude dag omdat het hem extra kracht geeft en ook een hielp tegen de diarree.

霞んだ地平の向こうに眠れる星の挿話 - Beyond the misty horizons, Stars are fabled to lie.

Offline michel_69

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • they changed my live and all my goals!
« Reactie #36 Gepost op: september 18, 2010, 20:50:05 »
de mijne krijgen eukanuba,low activity
en ik meng daar wat gepofte rijst door met wat water,ze vinden dat blijkbaar lekkerder.
begaan met dierenleed,en vrijwilligers voor GREYHOUNDSRESCUE.BE

Offline bonno

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #37 Gepost op: september 19, 2010, 18:34:10 »
Wat met supermarktmerken? Brokken van Aldi, Lidll, Delhaize.....

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
  • There's no "I" in "team" !!
« Reactie #38 Gepost op: september 19, 2010, 18:51:46 »
Wat met supermarktmerken? Brokken van Aldi, Lidll, Delhaize.....

Wat heeft dit met rijst te maken?  :weetniet:
Nu alleszins, mijn mening over die merken:  :puke:  :lol:

"I asked god for a best friend - He sent me an American Pitbull Terrier!"

Offline mad_trapper

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #39 Gepost op: oktober 15, 2010, 21:00:37 »
Rijst is wel niet goed voor de tandjes denk ik.
*In rijst zit zetmeel en zetmeel = suiker...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal