collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Wat leken-vraagjes  (gelezen 1337 keer)

Online Fie

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 5 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Wat leken-vraagjes
« Gepost op: maart 17, 2009, 09:47:09 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Cleanboothunting lijkt me nog wel een leuk tussendoortje voor mijn honden.

Maar, voor ik ermee start, zou ik wel enkele dingen willen weten :wink:

1) Gehoorzaamheid is bij Goa de absolute prioriteit: ze werkt goed en aandachtig, en ik zou dat graag zo houden :wink: Ik vermoed dat je, als je gaan cleanboothunten, niet ineens een hond krijgt die te pas en te onpas zijn neus tegen de grond steekt? (bij pakwerk is het immers ook niet zo dat je hond ineens te pas en te onpas iedereen gaat bijten) Bestaat het risico dat het wel gebeurt?

2) Hoe zit het met los wandelen en beginnen jagen? Goa en Snoopy zijn redelijke jagers, Goa is wel met 1 bevel te stoppen. Wordt de jaagdrift "aangewakkerd" door het cleanboothunten?

3) Vallen de trainingen altijd op zondagen? Indien ja, hoe laat beginnen ze? Ik train op zondagochtend namelijk met Goa, en gezien de gehoorzaamheid absoluut prioritair is, moet ik zien hoe het te combineren valt. En wordt er iedere week getraind?

Ben er dus nog niet helemaal uit. Het lijkt me een heel leuk extraatje voor Goa en echt iets voor Snoopy, maar het mag niet ten koste van de "hoofdactiviteit" gaan.

Offline HildeT

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 2646 HV-Punten
Re: Wat leken-vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: maart 17, 2009, 13:03:36 »
Momenteel is het zo dat de training altijd de eerste zondag van de maand is. De trainingen zijn dus maandelijks (niet wekelijks) en op zondag.

Gezien het steeds toenemend succes van het clean booten, zou het kunnen dat er meer trainingen komen. Misschien weten Kris of Pluisje daar al meer over.

Wat je eerste vraag betreft, zou ik het niet weten. Wij hebben een hond wiens neus constant tegen de grond hangt  :mrgreen:

Maar ik denk niet dat clean booten je hond ineens minder gehoorzaam gaat maken hoor. Clean booten zorgt voor een betere band met je hond en maakt dat je je hond beter kan 'lezen'.

Wat je misschien wel zal ondervinden is dat als je hond zeer gehoorzaam is, en hij dus werkt voor jou, het clean booten minder vlot zal gaan dan bij een hond die meer voor zichzelf werkt.

Only say I love you if you mean it. But if you mean it, say it a lot. People forget.

Offline duke

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 385 HV-Punten
    • Puppybegeleiding-opvoedingsadvies
« Reactie #2 Gepost op: maart 18, 2009, 10:58:34 »
Cleanboothunting lijkt me nog wel een leuk tussendoortje voor mijn honden.

Maar, voor ik ermee start, zou ik wel enkele dingen willen weten :wink:

1) Gehoorzaamheid is bij Goa de absolute prioriteit: ze werkt goed en aandachtig, en ik zou dat graag zo houden :wink: Ik vermoed dat je, als je gaan cleanboothunten, niet ineens een hond krijgt die te pas en te onpas zijn neus tegen de grond steekt? (bij pakwerk is het immers ook niet zo dat je hond ineens te pas en te onpas iedereen gaat bijten) Bestaat het risico dat het wel gebeurt?

Het is zo dat je voor het cleanbooten een tuigje en een lijn gebruikt die je voor niks anders mag gebruiken. Op deze manier conditioneer je de hond om over te gaan tot het speuren ENKEL wanneer hij/zij dit tuigje draagt. Ik denk dus niet dat je bang hoeft te zijn dat je gehoorzaamheid verloren gaat. Aan Babs zie je ook erg goed dat ze uit de gehoorzaamheid komt. In het begin van het spoor "vraagt" ze verschillende keren aan mijn vriendin of het wel "ok" is dat ze haar neus volgt. Ik heb voorlopig niet de indruk dat ze zich anders gedraagt aan de lijn.

2) Hoe zit het met los wandelen en beginnen jagen? Goa en Snoopy zijn redelijke jagers, Goa is wel met 1 bevel te stoppen. Wordt de jaagdrift "aangewakkerd" door het cleanboothunten?

Ik veronderstel het ergens wel. Ze leren hun neus effici

Offline sofietje

• warme hondenvriend
  • *
  • 1 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: maart 18, 2009, 14:40:20 »

Gezien het steeds toenemend succes van het clean booten, zou het kunnen dat er meer trainingen komen. Misschien weten Kris of Pluisje daar al meer over.

Robert zou mss volgend jaar of het jaar erop op pensioen gaan en dan waarschijnlijk een extra speurdag inlassen, ik denk dan wel dat het een dag met onze "oude" groep zal zijn en een andere dag voor de mensen die de laatste tijd zijn bijgekomen.  Nu staat allemaal nog niet vast, is nog maar terloops over gepraat hoor.  Maar ik denk dat het op die manier niet slecht zou zijn.

Offline Kris2

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Clean boot hunting
« Reactie #4 Gepost op: maart 19, 2009, 23:09:36 »
Er zijn genoeg honden die bewijzen dat het perfect te combineren is met gehoorzaamheid.
Je hond gaat daar tijdens de gehoorzaamheidsoefe ningen absoluut geen last van ondervinden.
Het omgekeerde kan wel waar zijn. Het zou kunnen dat je hond tijdens het clean boot werk last heeft van zijn gehoorzaamheid.
Dat heb ik met Bas in het begin ook gehad. Hij was immers niet gewoon dat hij initiatief mocht nemen. Hij was gedrild om links van me te lopen, zeker niet voor me uit en liefst nog met het kopje omhoog.  Dus de eerste keren dat we gingen speuren liep hij nooit verder dan een meter voor me op.

Clean booten is eigenlijk jagen. Maar niet zomaar leukraak naar om het even welk wild, jij geeft aan waar naar gejaagd moet worden. Dus ja: de jachtcapaciteiten van de hond gaan er zeker door verbeteren. Ze leren immers beter speuren. Maar dat betekent absoluut niet dat de jachtdrift verder aangewakkerd wordt.  Misschien zelfs in tegendeel want tijdens het speuren moeten ze spoorvast werken en is het uit den boze om plots konijntjes te gaan achtervolgen.

De speurdagen starten altijd om 10 uur en duren tot 18 uur of later.  Eigenlijk is het wel de bedoeling dat je een ganse dag aanwezig bent en ook spoortjes loopt voor andere mensen.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal