collapse

Auteur Topic: Roran's Neus  (gelezen 2874 keer)

Offline poeseline

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Roran's Neus
« Gepost op: november 22, 2016, 09:56:24 »
Aangezien we ondertussen onze eerste speursessies achter de rug hebben wou ik een topic om onze ervaringen eens samen te zetten (I know, Izar was eerst  :mrgreen:).

Dit weekend was onze 4de sessie en de tweede bij deze instructeur. Altijd interessant om eens iemand anders mee te hebben omdat iedereen toch net een ander accent legt en soms is ligt de ene aanpak je gewoon beter dan de andere. In mijn ogen is Roran de laatste twee sessies echt enorm vooruit gegaan, maar ik ben een leek dus ik heb geen idee of dat echt zo is. Zelf heb ik ook wel wat meer dingen onder de knie want te vaak kreeg ik nog te horen dat Roran juist was maar dat ik hem in de war breng   :oops: Ondertussen heb ik het meestal wel goed door wanneer hij twijfelt, wanneer hij afgeleid is, wanneer hij gaat beginnen snuffelen in plaats van speuren en vooral hoeveel spanning ik op de lijn moet houden.

Bij de derde sessie was ons target verkeerd gelopen en teruggekeerd. Roran zat dus vol overtuiging op een spoor dat doodliep, verwarring bij beiden. Ik dacht dus dat hij verkeerd zat maar achteraf bleek hij dus wel de aangeboden geur gevolgd te hebben  :oops: Nota aan mezelf: meer vertrouwen op zijn neus. Om dat vertrouwen nog wat te vergroten hebben we toen ook voor het eerst discriminatie gedaan. Zonder twijfelen liep hij de juiste kant op. Dat heeft wel geholpen.

Dit weekend begon dan weer minder sterk, het lag echt vol konijnenkeutels en ik had te laat door dat hij keutels aan het speuren was ipv zijn target  :vuistje: Met een beetje moeite is hij dan uiteindelijk toch beginnen speuren. Daaruit heb ik dan weer geleerd om hem even opzij te trekken als hij met zijn neus richting keutels gaat VOOR hij er te dicht bij is om afgeleid te zijn (en neen hij loopt er niet sowieso voorbij als hij aan het speuren is). Op die manier blijft hij wel goed op zijn spoor. Uiteindelijk heeft hij zo een spoor gelopen met grotendeels geasfalteerd pad (wel met hopen blaadjes op sommige plaatsen), een splitsing (waar hij 5 meter verkeerd ging maar zeer snel aangaf dat het toch niet die kant was), een hoop mensen die voorbij kwamen (dat had ik de eerste sessie ook niet moeten proberen) en een hoop vuile was dat na zo'n 200-300m uiteindelijk uitkwam achter een gebouw.

Ik begin het steeds leuker te vinden en Roran ook denk ik  :mrgreen:

Offline Ilsey

• *
  • Boogie Wonderland!
Re: Roran's Neus
« Reactie #1 Gepost op: november 22, 2016, 10:15:22 »
't is idd kwestie van je hond leren kennen en dat kan ook enkel door eerst in de fout te gaan hé  :weetniet: de vorige les zei onze instructeur dat ook 'je moet je hond dan op den duur leren kennen en lezen', dus da's wel normaal denk ik na zo weinig sessies dat je soms nog in de war brengt. Niet alleen de hond moet het leren :mrgreen: . Hier was de eerste instructeur die ik had daar voor mij totaal niet duidelijk in, wanneer ik exact wat moest doen. Gelukkig heeft de tweede daar al veel rechtgezet  :yes: en in de tweede sessie heb ik Klio ook écht zien speuren ipv gewoon te gaan en blij te zijn als ze het target tegen kwam zoals de 1 sessie was  :lol: en dat kwam echt omdat de 2e instructeur heel duidelijk was voor haar en die klik echt gemaakt heeft. Vorige sessie begon ze het echt leuk te vinden denk ik, ze ging goed vooruit. Gelukkig weegt ze maar 6-7 kg, anders zou ik daar gevlogen hebben :vuistje:

Offline rscbroecksken

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #2 Gepost op: november 22, 2016, 13:10:45 »
Waar of bij wie volgen jullie dit?

Offline poeseline

• *
« Reactie #3 Gepost op: november 22, 2016, 13:31:29 »
Waar of bij wie volgen jullie dit?
Bij http://www.speurenmetjehond.com/
Het is allemaal in en rond Gent

Offline Volta

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: november 22, 2016, 13:46:06 »
Bij http://www.speurenmetjehond.com/
Het is allemaal in en rond Gent

Ik speur daar ook met Volta (ondertussen al een paar jaar), wie weet kom ik je binnenkort eens tegen!  :wink:

Offline TerriPoody

• *
  • Lives with, for & thanks to dogs
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2016, 21:12:58 »
Aha, dan gaan wij hier ook meevolgen  :fuu:
Leuk om te lezen  :thumbs:

Offline saartje39

• *
    • Peek-A-Dog Nosework
« Reactie #6 Gepost op: december 18, 2016, 10:38:55 »
Fijn om jullie zo te volgen!
Je hond leren lezen is ook niet altijd makkelijk!
Dat gaat zeker in orde komen!  :afro:
Benieuwd om jullie binnenkort te ontmoeten.

Offline poeseline

• *
« Reactie #7 Gepost op: december 19, 2016, 09:19:17 »
Fijn om jullie zo te volgen!
Je hond leren lezen is ook niet altijd makkelijk!
Dat gaat zeker in orde komen!  :afro:
Benieuwd om jullie binnenkort te ontmoeten.
Soms is hij super duidelijk en soms is het moeilijker. Maar de grote lijn is eigenlijk dat ik hem echt nog meer moet vertrouwen.

De laatste speurles bleek de instructrice er niet helemaal bij te zijn met haar hoofd (iedereen kan al eens zo'n dag hebben) en mijn medespeurders ook niet echt. Gevolg: target zat ergens anders verstopt dan de instructrice dacht dus ik was dienen duts heel de tijd op cirkel aan het zetten omdat hij volgens haar verkeerd ging terwijl hij eigenlijk volledig juist was.  :doh:

De laatste stukken doet hij vaak ook enkel op air scenting waardoor hij al eens een shortcut kan nemen, of er dan een gigantische bos bamboe in de weg staat of niet dat doet er niet toe  :grijns: al een geluk dat ik niet vies ben van door de bosjes kruipen.

Offline saartje39

• *
    • Peek-A-Dog Nosework
« Reactie #8 Gepost op: december 19, 2016, 10:09:29 »
Soms is hij super duidelijk en soms is het moeilijker. Maar de grote lijn is eigenlijk dat ik hem echt nog meer moet vertrouwen.

De laatste speurles bleek de instructrice er niet helemaal bij te zijn met haar hoofd (iedereen kan al eens zo'n dag hebben) en mijn medespeurders ook niet echt. Gevolg: target zat ergens anders verstopt dan de instructrice dacht dus ik was dienen duts heel de tijd op cirkel aan het zetten omdat hij volgens haar verkeerd ging terwijl hij eigenlijk volledig juist was.  :doh:

De laatste stukken doet hij vaak ook enkel op air scenting waardoor hij al eens een shortcut kan nemen, of er dan een gigantische bos bamboe in de weg staat of niet dat doet er niet toe  :grijns: al een geluk dat ik niet vies ben van door de bosjes kruipen.

Bij mantrailing is die air scenting helemaal geen probleem. Slim van hem  :knipoog:

Jullie zijn goed bezig zo te lezen!

Offline Ilsey

• *
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #9 Gepost op: december 19, 2016, 11:34:23 »
Klio doet meestal ook een combinatie van op grond en in de lucht, vooral op de lucht en tussendoor checken op de grond. Vorige les was het heel windstil en toen zat ze duidelijk meer op de grond tov de keren ervoor.

Offline poeseline

• *
« Reactie #10 Gepost op: januari 02, 2017, 10:22:31 »
Vrijdag zijn we nog eens alle miserie van de vorige dagen gaan wegspeuren.

De lesgeefster wou eens testen hoe ver we al stonden dus we kregen een spoor dat begon op een brug met verharde ondergrond. Roran was goed vertrokken maar op de splitsing op de brug stond 10 man foto's te nemen. Ik heb dus maar besloten om hem even in te houden en te wachten tot ze weg waren. Daarna terug geur gegeven hij was even aan het twijfelen maar vond uiteindelijk toch het spoor terug. Het volgende stuk was een kiezelpad waarna we blijkbaar over een houten brugje moesten, Roran had zijn doel al gezien dus ik moest wat tegengewicht bieden (het had gevroren dus ik zag mijzelf daar al onderuit het ijswater in vallen  :grijns: ).

Het volgende spoor was een test voor mij want dat bleek onder de brug te gaan zodat ik mij moest bukken om mee te kunnen. Alleen had Roran een snellere weg gezien waardoor hij eigenlijk heel de tijd onder de brug wou lopen.  :doh: Gevolg: ik had hem van zijn spoor gehaald maar gelukkig wou hij wel opnieuw proberen en een andere weg nemen waar ik geen hersenschudding van zou krijgen.

Ons laatste spoor bleek net iets te lang of moeilijk te zijn. Het eerste deel ging goed, een stuk door volkstuintjes met veel splitsingen waarna we een verhoogd pad op gingen. Eens boven gekomen begon hij te twijfelen. Er stond vrij veel wind en op dat heuveltje sloeg die plots in je gezicht. Uiteindelijk vond hij terug de geur die hij nodig had maar hij is wel heel de weg op en af die heuvel gegaan. En toen wist hij het niet meer, ons target is daar ergens van die heuvel naar beneden gestapt maar hij vond zijn spoor niet meer. Bovendien liepen er ook vrij veel mensen voorbij waardoor hij afgeleid was. Toen ik uiteindelijk zijn aandacht terug had zijn we een paar stappen verder gegaan om van daar opnieuw te beginnen en toen was hij weer vertrokken.

We hebben er van genoten en ik heb weer geleerd dat ik hem niet te lang mag laten twijfelen.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2017, 10:39:31 door poeseline »

Offline TeamLassie

• begonnen hondenvriend
  • *
    • De Helden
« Reactie #11 Gepost op: januari 02, 2017, 10:31:29 »
Nooit over speuren nagedacht maar lijkt me eigenlijk echt wel leuk :D

Offline poeseline

• *
« Reactie #12 Gepost op: januari 21, 2019, 15:12:38 »
Ik ga deze nog eens bovenhalen. Ik dacht eigenlijk dat ik hier al meer dingen gepost had maar blijkbaar heb ik dat enkel in mijn hoofd gedaan  :vuistje:

Ondertussen zijn we al even overgeschakeld naar mantrailing. Voor Roran was het echt geen cadeau om vreemde honden te moeten zoeken. Begin 2017 hadden we een workshop mantrailing gedaan bij peek-a-dog die super goed bevallen was maar Roran is toen geblesseerd geraakt en heeft een hele tijd platte rust gekregen. Daarna zijn we dan op zoek gegaan naar iemand in de buurt die mantrailing gaf. We zijn daar een tijdje geweest, veel verlof voor genomen ook en in het begin liep dat best goed maar na een tijd werd het zeer chaotisch en frustrerend. Aangezien ik op het werk ook al massa's stress had en veel moeite moest doen om telkens dat verlof te krijgen was het voor mij een beetje genoeg geweest. We zijn daar toen geëindigde op sporen van 700 m, onverhard met een hoek of 3-4.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en na een tijdje was ik de kap in mijn zelfvertrouwen weer wat te boven. Roran deed het overduidelijk zeer graag dus ben ik deze zomer terug beginnen rondkijken. We trainen ondertussen bij iemand die een heel andere stijl heeft en ik moet zeggen dat die ons wel beter ligt (meer structuur, duidelijker, meer aanmoediging voor beide, meer afwisseling,...).

De aanleiding om hier terug te komen posten was ons spoor dit weekend: afwisselend verhard en onverhard (dorpskern en park), 10 splitsingen/beslissingen, een aantal keer straat moeten oversteken, een circus, een aantal andere honden, een pauw, een open cafédeur, verscheidene mensen, 1 km lang en geëindigd in een café. Hij heeft dat schitterend gedaan, gaf telkens mooi aan als hij wou oversteken, was zeer duidelijk in zijn negatief aangeven, zeer gefocust (behalve bij die pauw daarvan moest hij toch echt even de lucht opvangen, maar ook dat heeft hij vrij snel losgelaten) gedurende het hele spoor en hij ging uiteindelijk voor de deur van het café staan met de voorpoten op de drempel  :wub:

Ik ben blij dat ik er mij uiteindelijk toch weer de moed bijéén geraapt heb om opnieuw te beginnen en super trots op Roran  :braaf:

Offline Perdita

• *
« Reactie #13 Gepost op: januari 21, 2019, 19:12:12 »
Fijn dat je het terug hebt kunnen opnemen. Merk je nog iets van die blessure die hij toen had? Want dat heeft best lang geduurd, denk ik hè?

Offline poeseline

• *
« Reactie #14 Gepost op: januari 21, 2019, 20:22:16 »
Fijn dat je het terug hebt kunnen opnemen. Merk je nog iets van die blessure die hij toen had? Want dat heeft best lang geduurd, denk ik hè?
Vorige herfst winter liep hij soms nog stijf maar ondertussen is er weinig of niks meer van te zien. Hij krijgt wel nog altijd supplement bij ondertussen met kurkuma op aanraden van de osteopate.

Offline poeseline

• *
« Reactie #15 Gepost op: februari 10, 2019, 22:30:58 »
Eentje van vandaag:

Ondanks de vele afleidingen toch blijven doorwerken, ook de vreemde honden onderweg heeft hij mooi opgelost door aan te geven dat hij ruimte wou, we zijn dan wat verder gaan wachten waarna hij gewoon terug gestart is alsof er niks aan de hand was. Het spoor zal zo'n 20 min oud geweest zijn.

Offline Sven Cole

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: maart 03, 2019, 10:49:43 »
Hallo! Ik ben nieuw op deze site. Ik doe reeds anderhalf jaar Mantrailing en volgde twee internationale seminars. Uiteindelijk werd het te duur, te competitief, te... maar zou graag op regelmatige basis met een paar mensen willen mantrailen, op vriendschappelijke basis, als hobby. "Speuren met je hond" is goed, maar kan ik niet beoefenen. Ik vermeng geen menselijke met dierlijke sporen in dit stadium.

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal