collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Start to run ideaal als schema voor beginnend canicrosser?  (gelezen 6975 keer)

Offline Snowy

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 4 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Start to run ideaal als schema voor beginnend canicrosser?
« Gepost op: april 22, 2011, 19:30:38 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit

Hoi iedereen!

Ik moet heel erg dringend iets aan mijn conditie gaan doen en aangezien Jack ook heel graag loopt wil ik het canicrossen proberen :-)

Ik moet zelf qua lopen eigenlijk ook van nul starten(mijn conditie is een ramp de laatste jaren). 

Nu vroeg ik mij af of het start to run schema ideaal is om het lopen te trainen,  samen met mijn hond?
Als dat eerste schema goed gaat dan kom ik al eens proeven van een fun cani run :-)

Alle tips en advies zijn heel erg welkom!

Groetjes

Offline Jefkesbaasje

• hondenvriend pro
  • *
  • 306 HV-Punten
Re: Start to run ideaal als schema voor beginnend canicrosser?
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2011, 19:35:54 »
Ik vind het start-to-run schema sowieso heel goed om conditie op te bouwen, ook voor de hond. 
Ik had een aantal maanden niet meer gelopen en ben ook terug opnieuw begonnen met start-to-run, alhoewel ik misschien niet helemaal van nul had moeten beginnen, maar voor mijn hond heb ik dat wel gedaan.

Offline sepke

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2011, 22:43:13 »
Heb het ook zo gedaan. Zonder dat had ik het nooit volgehouden.

'Doen' zou ik zeggen!

Offline Snowy

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: april 23, 2011, 10:07:30 »

Gisterenavond mijn eerste sessie gaan lopen, wij kwamen alle twee morsdood binnen  :lol:

Ik probeer Jack te motiveren om voor mij te lopen en te trekken maar ik denk dat mijn elastiek te straf is.  Telkens hij trekt veert hij terug naar achter waardoor hij dus stopt met trekken en meer zijwaarts loopt.  Zal volgende keer met een gewone lijn gaan lopen om te beginnen, zo ontmoedig ik hem het trekken allessinds al niet.

Nog vl werk aan de winkel hoor, ik loop nog niet rap genoeg waardoor Jack niet kan galopperen  :whoea:

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #4 Gepost op: april 30, 2011, 02:41:29 »
hier ook start to run met hond en al, allebei geen conditie  :lol:
kan alleen ni genieten van een trekkende hond (en o ja, da verschil voelt ge zo goe), want ze weigert te trekken als er geen andere hond voor haar hangt...  :doh:
ik kan haar wel van tempo doen veranderen...
als ik stap (de ruststukjes) slentert ze gewoon, ze stapt... als ik zeg lopen (als die madam weer in mijne kop roept), ist "marieke draaaaaf", en draaft ze ook effectief naast mij (al zou ze moeten galoperen daar al), nu ben ik galop aant aanleren... als de start to run les gedaan is, zet ik nirvana of zo op, en met tussenpozen begin ik dan te spurten, met ondertussen: "marie galooooooop gogogogogogogo!!!!!" en dan galopeert zo ook effectief...
eens ze dat doorheeft, koppel ik het commando "galop" aan mijn gewoon lopen... in de hoop dat ze dan trekt he...

morgen es testen hoe snel we al kunnen se (tweede keer start to run om snelheid op te bouwen) en dan pa ervoor laten rijden met fiets met snelheidsmeterken (en nen biefstuk aan zn gat om marie te doen trekken gelijk zot)...

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline Sisse

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: april 30, 2011, 07:57:15 »
Ik heb met onze bob de 0-5 samen gedaan. Ik vond dat iets te plat en heb halverwege opgegeven en op mezelf verder getraind. Nu ben ik de start 2 run 5-10 bezig. Ik zit aan les 20 van de 30 en mijn 10-jarige Bob ziet er van snoet wel uit al een bejaarde maar ze heeft nog het lijntje van een 1-jarige en loopt vrolijk mee.

We doen wel geen carnicross. Ik neem de flexi mee zodat het voor haar een uurtje  echt 'hond zijn' is.
Bob heeft ondertussen geleerd hoever het ding uitrekt zodat ze zelf geen ruk krijgt en weet ook perfect dat ze best voorloopt om haar boodschap te doen en dat ze dan 16m de tijd heeft om het te laten vallen.

Of het een goed schema is: ik vind van wel, voel je dat het je maar amper lukt: wees niet bang om eens een les te dubbelen.

Offline Hanne_Flynn_Shep

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 218 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2011, 08:18:28 »
Ik ben vorig jaar ook begonnen met start to run. En dat ging ook goed. Ik ben wel moeten stoppen met lopen door een hielblessure. Ik wil nu binnenkort terug opstarten.

Is er hier toevallig iemand die de downloads van start to run heeft (mp3) want ge kunt die niet meer van de site afhalen...  :pray: Stuur maar een pb'tje

What counts is not necessarily the size of the dog in the fight - its the size of the fight in the dog.

Offline sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: april 30, 2011, 09:48:18 »

We doen wel geen canicross. Ik neem de flexi mee zodat het voor haar een uurtje  echt 'hond zijn' is.

Nelson is pas hond als hij echt mag doortrekken tijdens het crossen.  :wink: Dus dat is maar jouw gevoel hoor.
Hij gaat ook los wel mee als we gewoon naar het bos gaan om te lopen, maar hij is pas echt in zijn element als dat al canicrossend is.

Offline Sisse

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: mei 01, 2011, 09:48:46 »
Nelson is pas hond als hij echt mag doortrekken tijdens het crossen.  :wink: Dus dat is maar jouw gevoel hoor.
Hij gaat ook los wel mee als we gewoon naar het bos gaan om te lopen, maar hij is pas echt in zijn element als dat al canicrossend is.

Het was zeker niet de bedoeling om te insinueren dat honden bij carnicross niet 'hond zijn'

Maar het eerste wat ik mijn hond heb afgeleerd toen ik haar had was trekken.
Vroeger nam ik haar los mee maar het was zo vermoeiend om weer aan te lijnen en af te lijnen als we iets tegen kwamen.
Bobje zal op haar 10 jarige leeftijd niet meer leren trekken (hoeft ze ook helemaal niet van mij) maar voor haar is 'hond zijn' neusje laten werken, hier en daar plassen, wat voorop lopen en wat achterop lopen en af en toe achteruit kijken om te zeggen 'komaan baas, ik weet de weg'

Offline sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: mei 01, 2011, 10:36:51 »

Maar het eerste wat ik mijn hond heb afgeleerd toen ik haar had was trekken.

En dat is zo raar h. Nelson is dat uiteraard ook snel afgeleerd. (hadden ook geen canicrossambitie toen) We hebben gehoorzaamheid gedaan en nadien zelfs wedstrijden. Hij trok nooit, zelfs niet bij een gewone wandeling.

Maar sinds hij canicrosst, weet hij echt het verschil tussen wandelen en 'werken'. En hij vindt dat trekken nu een zaligheid, en toch doet hij dat op wandeling niet. (en ook hetzelfde tuig aan, dus dat maakt het verschil niet)
We hebben dat trekken wel terug moeten aanleren (omgekeerde wereld) doordat ik voorop reed met de fiets en hem aanmoedigde.   :lol:

Trouwens, chapeau dat je ondanks de leeftijd je hond nog kan meenemen. :thumbs: Ik zou graag Seppe meenemen, maar hij kan meer dan anderhalve km echt niet aan. (en dan nog mag het al niet warm zijn)

Offline Sisse

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: mei 01, 2011, 12:38:42 »
En dat is zo raar h. Nelson is dat uiteraard ook snel afgeleerd. (hadden ook geen canicrossambitie toen) We hebben gehoorzaamheid gedaan en nadien zelfs wedstrijden. Hij trok nooit, zelfs niet bij een gewone wandeling.

Maar sinds hij canicrosst, weet hij echt het verschil tussen wandelen en 'werken'. En hij vindt dat trekken nu een zaligheid, en toch doet hij dat op wandeling niet. (en ook hetzelfde tuig aan, dus dat maakt het verschil niet)
We hebben dat trekken wel terug moeten aanleren (omgekeerde wereld) doordat ik voorop reed met de fiets en hem aanmoedigde.   :lol:

Trouwens, chapeau dat je ondanks de leeftijd je hond nog kan meenemen. :thumbs: Ik zou graag Seppe meenemen, maar hij kan meer dan anderhalve km echt niet aan. (en dan nog mag het al niet warm zijn)

Ik ben er van overtuigd dat je hond perfect kan leren wanneer hij/zij wel of niet mag trekken. Maar aangezien carnicross nooit in me is opgekomen om te doen, enkel joggen als hobby heb ik er ook nooit tijd in gestoken om dit aan te leren. En om er nu nog mee te beginnen vind ik ook maar niks. Mijn hondeninteresses liggen elders.

Bobje is inderdaad nog fit voor haar leeftijd, hoewel ik ook merk dat de conditie minder is. Dat merk ik gelukkig nog niet bij het lopen wel bij het fietsen. Mijn motto is : oudere dieren zo lang mogelijk in beweging houden, hoe langer ze bewegen hoe minder snel ze oud worden.
Voorlopig trainen we met start to run voor de 10km. Vandaag les 21 achter de rug dus binnen enkele weken lopen we samen 10 km

Zijn er mensen die schema's hebben om nog verder op te bouwen naar 15 of 20 km?
Zijn er mensen die tips hebben om tijdens het lopen mijn schouders te leren ontspannen. Na 40minuten lopen beginnen mijn schouders pijnlijk te worden doordat ik ze waarschijnlijk onbewust de hele tijd opspan.

Offline Snowy

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: mei 01, 2011, 12:50:58 »

Ik wist geeneens dat er mp3's van de start to run bestaan?  Wel handig :-)

Aangezien ik Jack wil laten galoperen tijdens het lopen(en ik voorlopig nog te traag ben) ga ik eerst alleen wat trainen.  Als mijn conditie en snelheid op niveau is dan kan hij terug mee starten  :lol:

Offline Hanne_Flynn_Shep

• *
  • 218 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: mei 01, 2011, 23:20:15 »

Ik wist geeneens dat er mp3's van de start to run bestaan?  Wel handig :-)

Vroeger kon je die gratis downloaden (met evy gruyaerts) maar nu niet meer. Al zullen er wel mensen zijn die dat nog op hun pc hebben staan dus pleeeeeeeeaaaaaaaas :pray: :pray:  :lol: :lol:

What counts is not necessarily the size of the dog in the fight - its the size of the fight in the dog.

Offline Ingjo

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Een hond is voor het leven en niet voor Even!!
    • Duitse Herders van Ingjo
« Reactie #13 Gepost op: mei 04, 2011, 00:31:08 »
ik heb start to run op cd rom .....maar zit in west zeeuws vlaanderen......... ...en uit het boek van Evy kun je ook al veel halen

als alles mee zit ga ik naar Meldert 22 mei, we zijn ook gevraagd voor een demonstatie hier in Nederland, dus weer even moeilijk om een keuze te maken, maar voor de inrichtende club Meldert  zullen wij toch proberen om mee te doen !!!!

vond nog net de site'
http://www.start-to-run-mp3.com/download-start-to-run-cursus-met-evy-mp3-0-5-km.html

Offline Ingjo

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Een hond is voor het leven en niet voor Even!!
    • Duitse Herders van Ingjo

Offline Hanne_Flynn_Shep

• *
  • 218 HV-Punten

Offline B

• *
  • 36 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: mei 06, 2011, 17:08:39 »
Ik ben nu ook begonnen met de start to run , maar ik neem 2 lesjes per keer nu (altijd die 1 minuut...pfft)
Dat zal ik zo blijven doen tot we aan de 4 minuten per les komen.

Maar ik had wa vraagjes
1. Laat je je hond snuffelen tijdens de pauzes, of niet?
2. welk signaal geef je bij start en stop? of doe je niks
3. wat doe je als je hond gaat snuffelen tijdens het lopen? Zeg je iets 'eh eh', klap je in je handen, trek je aan de riem...?
(ik bedoel daarmee zowel gras, voorbijganger, ...)
4. waar lopen jullie meestal? bos, langs de weg, rustige baan, leie...?
5. hoeveel maal train je per week? 1-2-3...?
6. geef je een warm up aan de hond? of laat je hem gewoon uit om zijn behoefte te doen en dan starten maar?

Thx :wink:

Offline Jefkesbaasje

• hondenvriend pro
  • *
  • 306 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: mei 06, 2011, 18:48:11 »
Maar ik had wa vraagjes
1. Laat je je hond snuffelen tijdens de pauzes, of niet? Ja, zolang ik maar in beweging kan blijven.
2. welk signaal geef je bij start en stop? of doe je niks Bij start zeg ik meestal "komaan", bij stop zeg ik niks, ik stop gewoon.
3. wat doe je als je hond gaat snuffelen tijdens het lopen? Zeg je iets 'eh eh', klap je in je handen, trek je aan de riem...?
(ik bedoel daarmee zowel gras, voorbijganger, ...) Dan zeg ik meestal "vooooorrruit" en stuur ik eventueel bij aan de leiband als ze willen gaan snuffelen aan een voorbijganger.
4. waar lopen jullie meestal? bos, langs de weg, rustige baan, leie...? In het bos.
5. hoeveel maal train je per week? 1-2-3...? Meestal 2 keer per week.
6. geef je een warm up aan de hond? of laat je hem gewoon uit om zijn behoefte te doen en dan starten maar? Die warmen zichzelf op, want ze zijn al volledig opgewonden nog vr ik vertrek omdat ze dan al weten dat we gaan lopen.  :doh:

Offline Patj88

• warme hondenvriend
  • *
  • 93 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #18 Gepost op: mei 12, 2011, 22:44:33 »
Vanaf welke leeftijd starten jullie de training?
Men DA  had me aangeraden om vanaf 18maand pas te gaan lopen.
Jasco is vandaag gaan mee lopen met mij een klein stukje hij is nu 16maand.

Offline spickenstef

• hondenvriend pro
  • *
  • 10 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • spickel mijn (dal) maatje
« Reactie #19 Gepost op: mei 18, 2011, 01:45:50 »
Vanaf welke leeftijd starten jullie de training?
Men DA  had me aangeraden om vanaf 18maand pas te gaan lopen.
Jasco is vandaag gaan mee lopen met mij een klein stukje hij is nu 16maand.
welk ras is jasco ? Quin is nu bijna 1 jaar zondag namelijk en die loopt al vanaf 6 maanden , ik wilde wachten tot een maand of 9 maar die was gewoon niet te houden . Hij piepte het hele huis bij elkaar als ik met spickel ging lopen zolang als ik weg was

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal