collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: leren trekken  (gelezen 3185 keer)

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
leren trekken
« Gepost op: april 25, 2012, 11:50:16 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik had mezelf al héél vaak voorgenomen om te beginnen lopen, het ook al verschillende keren geprobeerd, maar altijd opnieuw gestopt.  Maar sinds enkele weken ben ik er dan toch maar eens voor gegaan, en ik vind het zowaar leuk nu.   :mrgreen:
Ik neem nu ook altijd een hond mee, maar....  Die trekken niet.   :doh:  Emmy loopt flink mee naast mij en er is zelden een moment dat ze toch eens trekt.  Als ze dat doet, beloon ik haar wel, maar het is dus echt zelden.
Häsel loopt voor mij, naast mij, achter mij, soms stopt ze gewoon gezellig om wat te snuffelen  :doh:, waardoor ik haar moet meezeulen,....  Ik heb al gemerkt dat, als ik bijvoorbeeld 's ochtends vroeg ga lopen en ik in het midden van de straat loop (kleine straatjes hier, waar op dat uur zeer weinig auto's passeren), ze iets meer trekt, omdat ze dan geen graskant heeft om in te snuffelen.  Maar echt doortrekken doet ze enkel als ze een andere hond gezien heeft.  Het is een probleem waar ik tijdens het wandelen al zo lang aan aan het werken ben, maar dat tot hiertoe nog steeds niet veranderd is.  Maar.....  Langs de ene kant zou ik haar nu wel willen belonen voor dat trekken, maar dan lijkt het toch alsof ik haar beloon omdat ze trekt naar die hond?  Maar langs de andere kant, als ik haar op die momenten niet beloon, dan kan ik haar bijna nooit echt belonen, want dat zijn de enige momenten dat ze echt doortrekt. 
Iemand raad?

Offline dannyro

• warme hondenvriend
  • *
  • 40 HV-Punten
  • Geslacht: Man
Re: leren trekken
« Reactie #1 Gepost op: april 25, 2012, 14:27:24 »
Ankef,
Ik heb mijn hond geleerd: tuigje aan = trekken. Halsband (in haar geval een ketting)  = niet trekken.
Wij zijn ook van jongs af aan begonnen met fietsen en steppen. En met haar tuigje aan trekt ze of haar leven er van af hangt :thumbs:
Zoals Husky's doen als ze voor de slee worden gespannen, blaffen janken enz.., dat doet de mijne ook als ze nog maar ziet dat ik haar tuigje vastneem.

Nu zal het bij jou de kunst zijn van te leren aan je honden wat het verschil is. Met een tuigje aan doet het ook geen pijn als ze trekken. Met een halsband aan voelen ze wel dat het moeilijker is om te trekken.
Allé, veel succes gewenst.

Offline DarrenRastaKaité

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 709 HV-Punten
    • AppyLeash
« Reactie #2 Gepost op: april 25, 2012, 15:34:28 »
Mee lopen met een groep of je man/een van de kinderen op de fiets voor haar  :mrgreen:

Ik heb eigenlijk Rasta het trekken nooit deftig afgeleerd :fuu: :oops: :mrgreen:

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: april 25, 2012, 15:36:30 »
Ik heb eigenlijk Rasta het trekken nooit deftig afgeleerd :fuu: :oops: :mrgreen:

Dat is het juist.  Als ik ga wandelen, dan loopt ze heel de tijd te snuffelen ofwel zit ze heel de tijd te trekken.  Maar als ik ga lopen....  :muur:

Offline karendb

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: april 25, 2012, 16:46:20 »
Hier nog zo een amateur loper. :vuistje:
Ik jut mijn hond soms op: "kijk eens, wie is daar"..."pak ze zenne"...en dan begint ze te trekken voor weer 200meter ofzo...en dan zeg ik het nog eens. Werkt wel, ook al weet ik dat het niet de goeie manier is. Ach een loopteam zullen we nooit zijn.

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #5 Gepost op: april 25, 2012, 19:00:19 »
Magick was ook gene trekker, heb ze geleerd door voor te gaan fietsen met een andere hond, en zij met Neal achter ons.

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: april 25, 2012, 19:02:46 »
Magick was ook gene trekker, heb ze geleerd door voor te gaan fietsen met een andere hond, en zij met Neal achter ons.

Maar het probleem daarmee is dat ik Häsel al vier jaar lang probeer af te leren van naar andere honden te trekken.   :doh:  Ga ik dan gewoon een keuze moeten maken? 
Begrijp je wat ik wil zeggen?  :shifty:

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #7 Gepost op: april 25, 2012, 19:22:10 »
Maar het probleem daarmee is dat ik Häsel al vier jaar lang probeer af te leren van naar andere honden te trekken.   :doh:  Ga ik dan gewoon een keuze moeten maken? 
Begrijp je wat ik wil zeggen?  :shifty:

Magick weet heel goed ; met halsband wandelen zonder trekken (anders correctie), harnas mag ze trekken zoveel ze wilt!

Offline dannyro

• warme hondenvriend
  • *
  • 40 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #8 Gepost op: april 25, 2012, 20:07:12 »
Magick weet heel goed ; met halsband wandelen zonder trekken (anders correctie), harnas mag ze trekken zoveel ze wilt!

Allé, nog een paar en Ankefje zal het geloven :fuu:

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #9 Gepost op: april 25, 2012, 20:20:01 »

Dit, maar dan met een hondenkoekje??  :fuu: :lol:

Ik vind het voor de rest wel goed dat onderscheid van tuigje = trekken en halsband = niet trekken, maar voor de rest zijn misschien tips om dit onderscheid aan te leren welkom? Ik zou geen idee hebben hoe ik eraan kan beginnen?

Ik volg nl. mee, want tot nu toe is Boogie bij 't lopen ook echt een snuffelaar en stoppen etc.
“Until one has loved an animal a part of one's soul remains unawakened.”

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: april 26, 2012, 08:29:59 »
Allé, nog een paar en Ankefje zal het geloven :fuu:

Het is Ankef en niet Ankefje  :wink: en het gaat hier niet om geloven.  Ik ken m'n hond nu éénmaal het beste en ik ben er vrij zeker van dat als ik haar nu ga belonen voor trekken (naar andere honden) het dan helemaal om zeep is.   :weetniet:  Tuig of halsband...

Offline sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: april 26, 2012, 08:40:35 »
Wij hebben het Nelson ook geleerd door dat ik voor hem fietste en riep en mijn vriend (die ook de canicross met hem doet), liep achter.

Dat werkte. Telkens voor hij op wedstrijd moest vertrekken ging ik weg als hij klaar stond voor de start. Hij moest alleen maar 'waar is ze' zeggen om hem te doen starten. Hij bleef me dan zoeken en ik zorgde dat ik altijd aan de finish stond. (en dat hebben ze vorig seizoen zelfs heel goed gedaan)

MAAR bij mij trok hij uiteraard veel minder goed (al liep hij ook niet te zwalpen hoor), want 1: wie moest hij gaan zoeken dan en 2: ik gaf ook meer tegengewicht natuurlijk, want ik loop veel trager (maar dat maakt me minder uit, want ik loop niet voor prijzen)
(en ik heb ook de gehoorzaamheid gedaan met hem, dus had het trekken ook afgeleerd)

Hij gebruikt hetzelfde tuig voor zowel canicross als flyball als wandelen. Trekt hij nu bij het wandelen? Ja, hij moet er iets vaker aan herinnerd worden dat het geen cross is op dat moment (je maakt mij niet wijs dat hij dat niet weet, zelfs zonder tuig wisselen. Als je ziet hoe hij op loopkledij en schoenen en de gordel reageert, weet je dat hij het onderscheid heel goed kan maken van wat we gaan doen  :wink:).

Offline Kimmy

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 79 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: april 26, 2012, 08:51:49 »
Hier ook geleerd samen met een andere hond. Tara was eigenlijk al te oud om ermee te beginnen, maar die trekt t laatste jaar ook. Kimmy zijn we vroeg mee begonnen en Beauty zag het weer van kimmy... Ook durf ik ze samen in te spannen. Bij mij weten ze ook heel goed als het xback tuigje uitgehaald wordt dan mogen ze super trekken hier wordt de oranje rekker gebruikt en die doet t hem. Met een gewone riem mogen ze voor lopen maar niet trekken.  ( lukt niet altijd hoor, maar met drie moet je af en toe wel eens streng zijn)

Offline Little wolves

• *
  • 922 HV-Punten
  • Pure trots, speelsheid en drift
    • http://scforum.magical-intentions.com
« Reactie #13 Gepost op: april 26, 2012, 21:58:22 »
Shunka is ook geen trekker, ze loopt tot op het eind van haar lijntje en daar houdt het op voor haar. En moest ze een trekker zijn, denk ik niet dat ze veel trekkracht zou  hebben :mrgreen:

Als ik thuis oefenen zijn er meestal andere honden bij zodat ze toch voorop zou lopen, anders als we alleen gaan lopen dan loopt shunka gewoon naast mij.
Op wedstrijd loopt ze iets meer voor, maar trekken, dat kent ze niet.

Ik vind het echt wel een verschil maken als je hond trekt tijdens de cani-cross, soms liep ik ook met een labje van een vriendin en de trok mooi en gelijkmatig, net genoeg om mij net de stapje meer te doen zetten en sneller vooruit te gaan.
Mijn volgens hondje zal dan ook wel getraind worden om te trekken :mrgreen:

He is watching over Eiji & Shunka

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: april 27, 2012, 09:01:55 »
Je leert het denk ik het best aan met 2 mensen. Die trekkers op canicross zullen het wel een beetje in zich hebben, maar daar wordt hard op getraind met andere mensen en honden hoor.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal